var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=16079;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","55"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","52"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","49")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("16079","0","נחמן מאומן","21/12/11 11:13","כה כסלו","תשע"ב","11:13","עלי","כגון מאן ? אמר רב נחמן כגון אנא.
החרוז הזה מזכיר את המימרא הברסלבית...
(א)נ(א) [והשאר - נח, עוד לא נשמע עד שתדע ] נחמ(י)[=נראה] נחמן [=רב נחמן ]
מאומן [=מומחה, מאומן לדעת ]...","209","","4521","True","True","False","","1051","212.76.100.174","0","0","בכורות|לז ע"א",""),new Message("16080","16079",""כגון אנא" !","21/12/11 11:30","כה כסלו","תשע"ב","11:30","המכריע","העצם האמירה הזו מזכירה את אמירותיו של רבינו נחמן. אני איש פלא ונשמתי פלא גדול אני נהר המטהר מכל הכתמים, איש כמוני לא היה עוד מעולם.

גם שרש הענין הוא באמת שווה. כשר' נחמן אומר כגון אנא, וכן אמוראים נוספים בהקשרים אחרים לא תיתני ענווה דאיכא אנא (!) עד שיש שדחקו עצמן לומר דשם חכם הוא, יסודו בתפיסה שענווה אין פירושה אי הכרה בערך עצמך. משה רבינו שהיה העניו מכל אדם ידע ללא כל ספק שהוא מבחר המין האנושי, מי זה עלה שמים וירד כמוהו. כל גדולי הדורות היו ענווים להפליא ועם זאת ידעו את מקומם האמיתי. רבי עקיבא איגר היה מגדולי ענווי הדורות האחרונים ועם זאת במקרים מסויימים תבע את כבוד עצמו כידוע בתקיפות נוראה. אבותינו סיפרו לנו כגון אלו על מרנא החזון איש שהיה עניו וביישן כמעט ללא יכולת להרים ראשו ולהביט בפני אדם, ומאידך כל תהלוכותיו היו מתוך מודעות למעמדו העילאי. (אני ראיתי במו עיניי כתב ידו הקדושה בא"ת ב"ש בו הוא רשם לעצמו זיכרון מעובדה שעסק בתיקון נשמות). תלמידי ישיבת פוניבז' זוכרים את הרב שך שהיה אדם עניו באופן בלתי נתפס רך כחמאה ברמה האישית וקשה כעץ בהנהגת הציבור. וכהנה כל גדולי ישראל בעבר ובהווה. אין זאת אלא שמושג הענווה הוא יותר מורכב מהנתפס במבט השטחי.

סוף דבר ענווה איננה תפיסה בלתי ריאלית של עצמך ואין לה דבר עם דימוי עצמי נמוך. להיפך. שפלות רוח הבאה מתפיסה עלובה של עצמך אינה ענווה כלל כי אם סמרטוטיות בעלמא. ודי לחכימא.","199","","4521","True","True","False","","303","212.179.87.180","0","16079","בכורות|לז ע"א",""),new Message("16081","16080","רעיונות ומקורות בנושא הזה","21/12/11 11:44","כה כסלו","תשע"ב","11:44","לינקוש","כאן בפורטל
וגם פה בפורטל
ובמאמרים המובאים פה בפורטל

[יפה מה שכתבת על גדולי הדור. מרשים ביותר]","58","","4521","True","True","False","","209","84.228.120.240","0","16079","בכורות|לז ע"א",""),new Message("16100","16080",""ענו" היא מילה יחידנית בתורה","22/12/11 03:12","כו כסלו","תשע"ב","03:12","קותי","אז כיצד נדע פירושה?
האם יתכן שהתורה לא הסבירה עצמה?
מתוך הקשרה ננסה למצוא משמעותה!
ואולי אין בכך די כדי לחשוף את טיבה?

(ג) וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה: ........
(ו) וַיֹּאמֶר שִׁמְעוּ נָא דְבָרָי אִם יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם יְקֹוָק בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ:
וכאן צריך לבוא פסוק ח, בניגוד לכם!
(ח) פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת יְקֹוָק יַבִּיט וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה:
מה עושה כאן הפסוק
(ז) לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא:?
מה טיבו של הנאמן כאן? הקב"ה אומר אתם רואים שהוא ענו מאוד
ואני מעיד עליו שהוא נאמן שאין לא שום נגיעה מצד עצמו ולכן נבואתו שונה, "פה אל פה וכו' "
שורש נבואתו של משה נעוץ בעשית המעשה הראוי מבלי להתחשב בטובתו כמובא במורה נבוכים:
"דע שכוח כזה לא עזב את משה רבנו מאז הגיע לבגרות. לכן נתעורר להרוג את המצרי ולהרתיע את החוטא מבין שני הנִצים . מעוצמת הכוח הזה שבו, אפילו לאחר שפחד וברח, בהגיעו למדין זר ופוחד, מכיוון שראה עוול כלשהו, לא התאפק מלהסירו ולא יכול לשׂאתו, כמו שנאמר: ויקם משה ויושִען (שמות ב', 17).(מורה נבוכים ח"ב פרק מ"ה על מדרגות הנבואה)"
זכור ההספד על הרב שך זצ"ל על הקפדתו שלא תהיינה נגיעות !

אמור מעתה ענו הוא מי שעושה מעשה ללא נגיעה.
ממש כמו תכלית האדם

"העובד מאהבה עוסק בתורה ובמצות והולך בנתיבות החכמה לא מפני דבר בעולם ולא מפני יראת הרעה ולא כדי לירש הטובה אלא עושה האמת מפני שהוא אמת וסוף הטובה לבא בגללה, ומעלה זו היא מעלה גדולה מאד ואין כל חכם זוכה לה, והיא מעלת אברהם אבינו שקראו הקב"ה אוהבו לפי שלא עבד אלא מאהבה והיא המעלה שצונו בה הקב"ה על ידי משה שנאמר ואהבת את ה' אלהיך, ובזמן שיאהוב אדם את ה' אהבה הראויה מיד יעשה כל המצות מאהבה". רמב"ם הלכות תשובה פרק י","217","","4520","True","True","False","","216","85.250.180.252","0","16079","בכורות|לז ע"א",""),new Message("16095","16081","תודה","22/12/11 02:37","כו כסלו","תשע"ב","02:37","דוד כוכב","במאמר שבקישור האמצעי נוספו דוגמות ממשה ושאול.","125","","4520","True","True","False","","103","95.86.91.97","0","16079","בכורות|לז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82662);