var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=16044;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","72"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("16044","0","דינים העולים לדף לה עמ' א'","20/12/11 00:39","כד כסלו","תשע"ב","00:39","המכריע","לה.

מום שהטילו גוי או קטן בלא ידיעה שזה מתיר – שוחטין עליו. (ול"ח בגוי דאיחלף בגדול או בקטן דאתי למיסרך). כגון בעובדא דקסטור ששאל מדוע הניחוהו להזקין וענו לו אלא אם כן היה בו מום.
ולא רק באופן שהגוי שאל וענו לו, אלא גם אם סיפרו לו לפי תומו דממתינין למום.
אם אמרו לו דאינו נשחט אלא אם כן "נעשה" בו מום - לר' קטינא אינו נשחט לרבא נשחט.
מום שהטילו גוי או קטן לאחר ידיעה – אין שוחטין עליו, וכגון קסטור או תינוקות לאחר שראו שהתירו.
ואפילו הטילוהו על ידי גרמא כגון הניחו דבילה ובצק באזנו.

בעט בבכור בשעה שרדף אחריו כדי להינצל ונעשה בו מום – שוחטין עליו. (אפי' הבועט כהן. רש"י).
בעט בו לאחר רדיפה - לל"ק דר"פ אין שוחטין, לל"ב שוחטין.

להטיל מום בבכור קודם שיצא לאויר העולם (ראשו או רובו) – מותר.
והיינו כגון גדי באזניו שיצאו בתחילה או כבש בשפתותיו. לל"ב דרבא אף גדי באזנו.
(עי' תוס' שפי' דלל"ק בגדי שאין דרכו לצאת דרך אזניו חיישינן שיצא וחזר, ולל"ב לא חיישינן).

אין שוחטין את הבכור אלא על מומין שבגלוי.
מום הנראה בפעייתו ולא באכילתו – הוי מום שבגלוי. כגון נעקרו חניכיו הפנימיות.
נחתכו חניכיו הקדמיות – הוי מום גלוי, בין נחתכו לאורך ובין לרוחב, אף שלא נעקרו.
מומין שאין יכולין לבוא על ידי אדם – מתירין בלא עדות, כגון בעלת ה' רגליים או עינו גדולה וקטנה.

מומין שיכולין לבוא בידי אדם – צריכין עדות שנעשה מאליו.
ישראל לישראל – ודאי נאמן. ועי' להלן די"א דבעינן תרי וי"א דסגי באחד. וע"ש ישראל לעצמו.
כהן לעצמו – לכו"ע אין נאמן. ועי' בעמ' ב' דה"ה אשתו, ופלוגתא בבני ביתו.
כהן לכהן – לת"ק רועה אין נאמן (לל"ק משום גומלין ולל"ב גם משום לגימא), וכ"ש לר"מ (מדין חשוד). לל"ק צ"ל דלת"ק רק רועה א"נ אבל לחבירו נאמן (כריב"ק להלן) ולר"מ אף לחבירו א"נ.
לרשב"ג נאמן, אפי' בני ביתו וכ"ש רועה שלו וכ"ש לאחר.
רועה ישראל לבעלים כהן – לת"ק לל"ק נאמן (ל"ח ללגימא) לל"ב אין נאמן (חיישינן ללגימא).
לרשב"ג פשיטא דנאמן מכ"ש דכהן, ולר"מ אינו חשוד ולא איתפרש אי חייש ללגימא.
רועה כהן לבעלים ישראל – לת"ק לל"ק אין נאמן (לא שביק לדידי) ולל"ב נאמן (יהיב לת"ח).
לרשב"ג יל"ע אי חיישינן דיחשוב שהוא יקבל, ולר"מ הוי חשוד ואין נאמן.","199","","4519","True","True","False","","945","212.179.87.180","0","0","בכורות|לה ע"א",""),new Message("16045","16044","דינים העולים לדף לה עמ' ב'","20/12/11 00:41","כד כסלו","תשע"ב","00:41","המכריע","לה:

בכור בבית כהן – לר' יהושע בן קפוסאי צריכין שנים ודוקא מן השוק ואפילו כהנים. (והיינו דלא סגי אחד כשאר איסורין, אבל כהנים מהשוק אינן חשודין כשאינו לעצמם ובני ביתו כולל רועה א"נ).
(ועי' תוס' דפירשו דעד ישראל מודה ריב"ק דסגי א' ודוקא כשהעדים כהנים בעינן תרי).
וכ"פ ר"ח בשם ר"ק. (לענין שצריך דוקא שנים ודוקא לא מבני ביתו, עי' בסמוך אפי' לישראל).
ועי' לעיל דלל"ק ע"כ ת"ק כריב"ק לענין לפסול בני ביתו ולהכשיר אחרים.
לרשב"ג סגי אחד, ואפילו כהן, ואפילו בנו או בתו, אבל לא אשתו. וכ"פ ר"נ וכן הלכה.
לר' יוסי (או רבי לש"מ) בני ביתו א"נ (אפי' עשרה) ומהשוק סגי אחד (אולי אף כהן), וכ"פ רבא.
ועי' להלן דלפ"א ברש"י מוכח דרועה נאמן לר' יוסי.

ספק בכור השייך לישראל ונאכל במומו – לר"ח בשם ר"ק צריכין שנים מהשוק.
והיינו דמחדש דגם ישראל חשודין כשזה שלהם. והא דבעי שנים מהשוק הוא כריב"ק.
ולר"נ סגי אחד ואף הבעלים עצמו נאמן. וכ"ש בני ביתו ורועה שלו.

מום במעשר בהמה – לר"נ אף הבעלים נאמן, ומסתבר דאף לר"ח דהא מצי להטיל מום.
(יל"ע כשהבעלים אינו יודע ומעידים אחרים אי צריך תרי לר"ח).

מום בספק בכור ביד ישראל – לר"נ להלכה אף ישראל נאמן ואפילו בעליו וכנ"ל.
לר"מ לכ' כהן א"נ, וישראל לר"מ תלוי בפלוגתא דר"ח ור"נ, אבל מוכח דאף לר"מ יש מי שמעיד וצ"ע לר"ח.

ספק בכור שחליפיו ביד כהן כשנשחט במומו – לר"י פטור ממתנות ולר"מ חייב.

בעליו וכל בני ביתו עמנו חוץ לבית ונכנס בכור שלם ויצא חבול – מעידין עליו אפילו לרבא דפסק הלכה כר"י.
לפ"א ברש"י הרועה שבבית מעיד, ולא חיישינן דהוא הטילו (ולפ"ז מוכח דלר' יוסי רק בניו ובנותיו א"נ אבל רועה נאמן). ולתוס' קמ"ל דל"ח דא' מבני הבית נשאר, וא"צ שמישהו יראה איך נפל המום.
ולפ"ב ברש"י העידו זרים שהבעלים וכל בני ביתו (אולי גם הרועה) היו עימם כשנכנס לבית ריק – מותר. ולא חיישינן דהם גרמו לו (ע"י דבילה ובצק או גומא).
וכל זה לרבא דפסק כר' יוסי. אבל למאי דקי"ל כרשב"ג אפי' בנו או בתו נאמנים.

כהנים – חשודים על הבכור, והיינו לחשוש אבל לא מוחזקים חשודין. ומ"מ אין מעידין ולא דנים בו.
חשוד על דבר שמוחזק בו שעובר – לר"מ חשוד לכל התורה. (ולכ' אין מעיד ודן בכלום).
חשוד רק מספק בדבר אחד (כגון כהנים בבכור) – אינו חשוד לכל התורה כלל.","199","","4519","True","True","False","","154","212.179.87.180","0","16044","בכורות|לה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);