var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=15292;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","65"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","52"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","41")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("15292","0",""אמר" הריני נוטל את האם... - מדוע "אמר"?","14/11/11 09:05","יז חשון","תשע"ב","09:05","אבינועם","משנה:
אמר הריני נוטל את האם ומשלח את הבנים חייב שנאמר שלח תשלח את האם

שאלה ראשונה:
מדוע התנסחה כך המשנה, ולא התנסחה באופן הבא - "נטל את האם ושילח את הבנים - חייב"?
[וכפי ניסוח הרישא של המשנה: "שלחה וחזרה אפי' ארבעה וחמשה פעמים חייב..."]
מדוע הניסוח "אמר"?

שאלה שניה:
מדוע במקרה הנ"ל "חייב"? מה בדיוק חייב? וכי עשה משהו?
מדוע לא לנקוט "לא עשה ולא כלום"?
מה המשמעות ש"חייב"?","45","","4552","True","True","False","","1020","77.124.208.187","0","0","חולין|קמא ע"א",""),new Message("15298","15292","אמר - ולא עשה","14/11/11 11:21","יז חשון","תשע"ב","11:21","דוד כוכב","א] איך בדיוק שילח את הבנים? הרי אינם יודעים לעופף בעצמם? על כרחך צריך הוא להגביהם ולהשליחם מהקן. ואז אכן פטור הוא, שהרי כבר קנאם והם מזומנים.

ב] חייב במצוות שילוח הקן.
משאלה זו יש מעט סייעתא לסוברים שאין חייב בשילוח הקן אלא מי שחפץ בקן.","125","","4552","True","True","False","","110","95.86.111.53","0","15292","חולין|קמא ע"א",""),new Message("15302","15292","מצהיר על כוונתו","14/11/11 13:23","יז חשון","תשע"ב","13:23","Almuaddib","הציווי בתורה ברור:

"כִּי יִקָּרֵא קַן צִפּוֹר לְפָנֶיךָ בַּדֶּרֶךְ בְּכָל עֵץ אוֹ עַל הָאָרֶץ אֶפְרֹחִים אוֹ בֵיצִים וְהָאֵם רֹבֶצֶת עַל הָאֶפְרֹחִים אוֹ עַל הַבֵּיצִים לֹא תִקַּח הָאֵם עַל הַבָּנִים:
שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם וְאֶת הַבָּנִים תִּקַּח לָךְ לְמַעַן יִיטַב לָךְ וְהַאֲרַכְתָּ יָמִים:


ממה נפשך; אם נטל את האם - הרי כבר החל לעבור.

כדי להבהיר שאינו מתכוון לעבור, הרי הוא מכירז שכוונתו לא לקחת האם על הבנים, אלא לשלח את הבנים.
בכך, לכאורה, יש הו"א לכך שמעשהו מותר - ולכן אומר התנא כי בכל זאת חייב הוא לשלח את האם.

על השאלה השניה - ענה לך נכוחה כוכב הפורום לעיל.","107","","4552","True","True","False","","169","81.218.141.168","0","15292","חולין|קמא ע"א",""),new Message("15309","15292","לגבי שאלתך השניה","14/11/11 20:07","יז חשון","תשע"ב","20:07","הראל","הגירסה לפנינו במשנה שבגמרא היא "חייב", ומבואר ברמב"ן וברשב"א שהכוונה היא שעובר על הלאו של לא תקח האם על הבנים, ולכן הוא בכלל העשה של שלח תשלח כדי לתקן את הלאו.

הגירסה במשניות היא "חייב לשלח", ולכאורה יש לדייק מכאן שחייב במצוות שילוח גם כשאינו רוצה את הבנים.

הגירסה במשנה שברי"ף היא "לא אמר כלום", כי התורה מחייבת לשלח את האם דוקא ולא את הבנים.","46","","4552","True","True","False","","229","77.124.208.187","0","15292","חולין|קמא ע"א",""),new Message("15304","15298","לא מובן","14/11/11 14:10","יז חשון","תשע"ב","14:10","אבינועם","א] מנין לך שהחיוב הוא רק אם "מעופפים", ואולי החיוב הוא גם אם גרמתי להם "ללכת" מזה המקום? (ואולי זה הפירוש למחלוקת בהמשך הדף: "במה משלחה רב הונא אמר ברגליה רב יהודה אמר באגפיה" [וראה ברש"י דביאר אחרת]?)

ב] לא הבנתי דבריך. האם לא הפוך מכך? זאת אומרת - מכאן משמע שחייב אף שלא חפץ בקן, ולכן נקטו "חייב".","45","","4552","True","True","False","","295","77.124.208.187","0","15292","חולין|קמא ע"א",""),new Message("15322","15304","ביאור","15/11/11 02:33","יח חשון","תשע"ב","02:33","דוד כוכב","א] אכן החיוב הוא גם אם גרמת להם "ללכת" מזה המקום.
אבל המשנה לא התנסחה "נטל את האם ושילח את הבנים - חייב", כי בדרך כלל לא מגרשים גוזלים אלא לוקחים אותם כי הם אינם מהלכים לבד. ואז כבר זכו בהם.

ב] הוא חפץ לפחות באם.","125","","4551","True","True","False","","86","95.86.110.238","0","15292","חולין|קמא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82611);