var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1506;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","75"),new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","60"),new MostViewed("107110","יין או שכר","שמואל דוד","05/05/24 05:32","595","47")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1506","0",""טט בכתפי ופת באפריקי"","15/02/10 14:38","א אדר","תש"ע","14:38","דוד כוכב",""רבי עקיבא אומר: אינו צריך, טט בכתפי - שתים, פת באפריקי - שתים".

קשה, וכי מה אכפת לנו מאותן לשונות?

על כך כאן.","125","","5200","True","True","False","","1376","77.126.172.47","0","0","סנהדרין|ד ע"ב",""),new Message("1508","1506","ראה עוד אשר ליקטתי","15/02/10 18:57","א אדר","תש"ע","18:57","הראל","כאן","46","","5200","True","True","False","","212","77.126.172.47","0","1506","סנהדרין|ד ע"ב",""),new Message("1509","1508","ותמיהה גדולה יש לתמוה על דברי השל"ה","15/02/10 19:12","א אדר","תש"ע","19:12","Almuaddib","שכן כתב השל"ה שכל אלו הלשונות שהוזכרו, אין אלו אלא מלים מלה"ק, וזה במפורש בניגוד גמור לדברי חז"ל.
ומלים רבות בלשונות זרות מצאנו בדברי חז"ל, שדיברו בלשון בני אדם, וכפי שאמר רבי:
" בארץ ישראל לשון סורסי למה? אלא אי לשון הקודש אי לשון יוונית"

וכן מדרשו של רבי יונתן דבית גוברין. מכל אלו ברור שהתנאים ידעו יוונית, כשם שבתלמוד הבבלי רבות הדוגמאות מפרסית.


ועוד יותר יש לתמוה על דבריו כי כשנברא העולם לא היתה אלא לשון הקודש, שדברים אלו סותרים ישירות את מאמרו של רב שהבאתי לעיל.","107","","5200","True","True","False","","170","84.228.162.212","0","1506","סנהדרין|ד ע"ב",""),new Message("1515","1508","מצורף מכתב ששלחתי","16/02/10 01:13","ב אדר","תש"ע","01:13","דוד כוכב","בס"ד
יום שני י"ט שבט תשס"א

לכבוד בית דין דאמריקא, השלום והברכה!

הצטרפתי בחתימתי על היתר מאה הרבנים למר יורי, וברצוני להוסיף על הענין מספר מילים.
אמרו רבותינו במסכת יומא דף פג: "...אמרו לו: מה שמך? - אמר להו: כידור. - אמר: שמע מינה אדם רשע הוא, שנאמר (דברים לב) כי דור תהפכת המה... אימר דאמרי אנא חששא, אחזוקי מי אמרי?". הרי שהורונו לחשוש בענין השמות. וכן היה מעשה בגאון מוילנא שראה שרוח רעה שורה על אחד מתלמידיו, ושאלו לשמו והורה לו לשנותו כיון שעלה בגמטריה לענין טמא. כעין זה כתב הרמב"ם בהלכות תשובה פרק ב הלכה ד
"מדרכי התשובה... ומשנה שמו כלומר אני אחר ואיני אותו האיש שעשה אותן המעשים".
והוא ממסכת ראש השנה דף טז:
"ואמר רבי יצחק: ארבעה דברים מקרעין גזר דינו של אדם, אלו הן... שינוי השם".
ענין שינוי השם מקובל רבות בימינו בעיקר אצל חולים. על כן רציתי להעיר ששם האשה האומללה מרת מניא, אפשר שמן הראוי היה לשנותו, כיון שביוונית ובשאר שפות משמעות השם מניא היא שגעון. וכן מצינו לרז"ל שדרשו רבות גם על לשון לועז. כגון טט בכתפי שתים, פת באפריקי שתים (סנהדרין ד: זבחים לז: מנחות לד:). שכן בלשון יוני קורין לאחת הן (שבת לא: מועד קטן כח. סנהדרין עו:). שכן בלשון יונית קורין לכלב למס (שבת סג:). שכן בלשון יווני קורין למים הדור (סוכה לה.). שכן בלשון ירושלמי קורין לחרפה כסופא (במדבר רבה פרשה יד, י). שכן בלשון ארמי קורין למהולין גזורים (מדרש תנחומא (בובר) פרשת בשלח סימן יב).
אמרתי ענין זה לפני מורי ורבי הראשון לציון הרב מרדכי אליהו שליט"א, והסכים עימי.

בברכת התורה

עד כאן.

ולענינו, בסריקה בש"ס 'לשון יונית' במקום 'לשון יוני' מתווספת הגמ' הנ"ל שבשבת כלב - למס.
ויש בחז"ל חוץ לש"ס עוד מילים ביוני-יונית.
והבאתי לעיל במיוחד מילים גם בלשון ירושלמי ובלשון ארמי.","125","","5199","True","True","False","","181","212.76.104.113","0","1506","סנהדרין|ד ע"ב",""),new Message("1514","1509","יישוב","16/02/10 01:02","ב אדר","תש"ע","01:02","דוד כוכב","גם החיד"א שהביא הראל כתב כעין השל"ה. וגם ן' אזרא כתב שלשון הקודש קדמה.
ויש ליישב הכל, שהרי זה לשון מסכת סנהדרין דף לח:
"ואמר רב יהודה אמר רב: אדם הראשון בלשון ארמי ספר שנאמר (תהלים קלט, יז) וְלִי מַה יָּקְרוּ רֵעֶיךָ אֵל".
ופירש יד רמ"ה:
"מלשון אסנפר רבא ויקירא (עזרא ד') אי נמי מרעיך קא יליף לה משמע לשון ארמי כדכתיב (דניאל ב') רעיונך על משכבך סליקו".

ולכאורה קשה, אמנם נמצאה מילה אחת בארמית, אבל השאר לשון הקודש!
אלא ודאי שכדברי השל"ה מדובר בבליל שפות, ור"ל שגם בלשון ארמי סיפר.
ואף שהשל"ה כתב שהבלילה היתה בדור ההפלגה, י"ל שלשון ארמי משום חשיבותה כבר נבללה לפני כן. א"נ שֵׁם פרושמית חד הוא.","125","","5199","True","True","False","","191","212.76.104.113","0","1506","סנהדרין|ד ע"ב",""),new Message("1519","1515","אף ששאלתי אינה קשורה","16/02/10 08:03","ב אדר","תש"ע","08:03","שאינו יודע לשאול","אולי תספר לנו מה הרקע של חתימתך עם מאה הרבנים?","48","","5199","True","True","False","","240","77.126.50.114","0","1506","סנהדרין|ד ע"ב",""),new Message("1522","1519","ר' גדוליה נדל בספר בתורתו אומר","16/02/10 11:58","ב אדר","תש"ע","11:58","עקיבא","שאלו מילים בין לאומיות, שנובעות מ אינטוניציה כלומר, צליל, צליל של כפילות הוא אות כפולה, טט היא אות כפולה ולכן היא מבטאת את המספר שניים, וגם מצאנו באיזשהי שפה כך, וכן פת, זה הברות דומות, שהם כפולות, ולכן בשפה מסוימת זה שתיים, אבל כיון שזו אינטוניציה זה משהו כללי, ולא קשור דווקא לשפה זו.
פירוש יפה.","106","","5199","True","True","False","","180","192.117.162.62","0","1506","סנהדרין|ד ע"ב",""),new Message("1524","1519","כפי שניתן להבין מהמכתב","16/02/10 14:20","ב אדר","תש"ע","14:20","דוד כוכב","אשה מאושפזת חולה במחלה נפשית ואינה יכולה לקבל גט.
התירו לבעלה לישא אשה אחרת.
וכנהוג ע"פ חרם דרבינו גרשום מחתימים הסכמת מאה רבנים משלש ארצות שונות (שו"ע אה"ע א, י' ופ"ת שם).","125","","5199","True","True","False","","128","212.76.104.113","0","1506","סנהדרין|ד ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82739);