var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=14457;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","35"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("14457","0","מה פשרה של סוגיה זו?","08/10/11 20:19","י תשרי","תשע"ב","20:19","שאינו יודע לשאול","בסוגיה מובאות 8 מימרות של אביי,
כאשר בהתחלה הוא חשב שהסיבה לנוהג מסויים היא רציונאלית,
אך לאחר מכן רבה אמר לו סיבה אחרת - מיסטית.

מה בדיוק ה'קטע' בסוגיה הזו?

אמר אביי מריש הוה אמינא האי דלא משו מיא בתראי על ארעא משום זוהמא
אמר לי מר משום דשריא רוח רעה עלייהו

ואמר אביי מריש הוה אמינא האי דלא שקיל מידי מפתורא כי נקיט איניש כסא למשתי שמא יארע דבר קלקלה בסעודה
אמר לי מר משום דקשי לרוח צרדא...

ואמר אביי מריש הוה אמינא האי דכנשי נשווראה משום מנקירותא
אמר לי מר משום דקשי לעניותא...

ואמר אביי מריש הוה אמינא האי דלא שתי אופיא משום מאיסותא
אמר לי מר משום דקשי לכרסם מישתיה קשה לכרסם מינפח ביה קשיא לרישא מדחייה קשיא לעניותא...

ואמר אביי מריש הוה אמינא האי דלא אכלי ירקא מכישא דאסר גינאה משום דמיחזי כרעבתנותא
אמר לי מר משום דקשי לכשפים ...

ואמר אביי מריש הוה אמינא האי דלא אכלי ירקא דנפל אתכא משום מאיסותא
אמר לי מר משום דקשה לריח הפה

ואמר אביי מריש הוה אמינא האי דלא יתבי תותי מרזיבא משום שופכים
אמר לי מר משום דשכיחי מזיקין...

ואמר אביי מריש הוה אמינא האי דשדי מיא מפומא דחצבא משום ציבתא
אמר לי מר משום דאיכא מים הרעים...
","48","","4587","True","True","False","","1140","84.229.74.11","0","0","חולין|קה ע"ב",""),new Message("14472","14457","לגבי מים אחרונים.","09/10/11 02:09","יא תשרי","תשע"ב","02:09","יאירה","מחד גיסא יש הסבר קבלי, שלא כתוב בגמרא: המים האחרונים מיועדים לסטרא אחרא כדי שייקח אותם ולא יפריע לעם הקדוש לעסוק בקיום המצוות, מאידך גיסא קיים טעם מעשי: להסיר את שאריות האוכל מהידיים.
עיין בדף קו ע"א במעשה על אדם, שלא נטל מים אחרונים וזה גרם לו לגרש (יש סוברים להרוג) את אשתו.","192","","4586","True","True","False","","257","95.35.96.222","0","14457","חולין|קה ע"ב",""),new Message("14474","14472","את בטוחה?","09/10/11 05:26","יא תשרי","תשע"ב","05:26","לינקוש","את בטוחה שההסבר הקבלי לא כתוב בגמרא?
וכי מה זו "רוח רעה"?

וזה גופא שאלת/הערת "שאינו יודע לשאול":
אביי נותם טעם רציונאלי,
ורבה נותן (בכל המימרות של אביי) טעם קבלי/מיסטי וכדומה.","58","","4586","True","True","False","","206","77.124.149.83","0","14457","חולין|קה ע"ב",""),new Message("14482","14474","לא הבנתי את שאלת שאי"ל","09/10/11 08:23","יא תשרי","תשע"ב","08:23","דוד כוכב","בסוגיה מובאות 8 מימרות של אביי,
כאשר בהתחלה הוא חשב שהסיבה לנוהג מסויים היא רציונאלית,
אך לאחר מכן רבה אמר לו סיבה אחרת - מיסטית.


סיכום יפה מאוד של הסוגיה.
מה השאלה?
כל הדברים הללו - כמו מים אחרונים, יש להם גם תועלת גלויה, בה הבחין אביי, וגם תועלת פחות גלויה, אותה נצרך הוא ללמוד מרבו.","125","","4586","True","True","False","","130","95.86.80.214","0","14457","חולין|קה ע"ב",""),new Message("14509","14474","כן, אני בטוחה.","09/10/11 18:22","יא תשרי","תשע"ב","18:22","יאירה","התכוונתי להסבר המפורט, שלא מופיע בגמרא אלא מופיע בספר הזוהר הקדוש:
זוהר חדש כרך ב (מגילות) מגילת רות דף מז ע"א:
"...עשיראה מים אחרונים דאינון חובה לאעברא זוהמא בישא מיניה ולמיהב חולקא לסטרא בישא מההוא זוהמא דעל ידוי בגין דלא ישתכח מקטרגא לגביה..."
הכוונה כאן, שמים אחרונים נועדים " לשחד" את סט"א, שלא יקטרג ולא יהווה מכשול לשומרי מצוות השם.

"רוח רעה," המוזכרת בגמרא יותר מתאימה להגדרה של המזיקים "קטנים" בניגוד ל"ראשם", שהוא השטן. עליהם כתיב הרבה למשל במסכת ברכות.

ניתן לקרוא את תשובת הרב באתר ההידברות.
בתשובה הנ"ל, הרב המשיב משווה את המים האחרונים לשעיר המשתלח, אשר גם נועד לסט"א. ניתן להוסיף, שגם עגלה ערופה; מנהג, הרווח בקרב ה"מחמירים" להניח חתיכת לחם על השולחן, לאחר ברכת המוציא, שפיכת יין על הצלוחית בעת ההבדלה וגם 70 פרים, שהוקרבו בחג הסוכות בעבור אומות העולם נועדו לאותה המטרה.","192","","4586","True","True","False","","385","95.86.111.197","0","14457","חולין|קה ע"ב",""),new Message("14531","14509","הדוגמאות שיאירה הביאה מאוד הפתיעו אותי","10/10/11 01:45","יב תשרי","תשע"ב","01:45","איתן","- עגלה ערופה היא לכפרה, "כפר לעמך ישראל אשר פדית", ומסתבר שגם לפרסם ולזעזע,
- שפיכת היין בהבדלה היא לסימן ברכה (רמ"א בסימן רצ"ו)
- השעיר המשתלח הוא אכן המתנה שציוה הקב"ה לתת לשטן, כך כתב הרמב"ן בפרשת אחרי מות, אבל שבעים פרים הם כנגד אומות העולם, קרבן בעבורם, או לכפרה עליהם,

בקיצור אין קשר למיטב ידיעתי בין כל אלו לבין רוח רעה שבסוגייתנו (את הלחם שאחרי המוציא אני לא מכיר) ולכן התפלאתי לקרוא את הדוגמאות שיאירה הביאה.","123","","4585","True","True","False","","211","213.151.54.144","0","14457","חולין|קה ע"ב",""),new Message("14598","14531","לאיתן.","11/10/11 18:40","יג תשרי","תשע"ב","18:40","יאירה","אני מסכימה איתך, שכל ההסברים ההלכתיים, שהבאת לגבי הדוגמאות שלי נכונים בהחלט,אבל דיברתי על הפירוש בדרך הסוד. גם אני הופתעתי, כאשר למדתי את המקורות!

זוהר כרך א (בראשית) פרשת ויגש דף רי ע"ב:
"... עגלה ערופה דאיהי אתיא על דאשתכח קטולא ולא אתיידע מאן קטיל ליה, ובגין דלא ישלטון על ארעא רוחין בישין דלא אצטריכו, יהבין האי עגלה לתקונא בגין דלא ישתמודעון לגביה ולא ישלטו עליה..."

זוהר כרך א (בראשית) פרשת בראשית דף יז עמוד ב
"...וביין ואמרי הבדלה ואתפרש מנייהו ומאיך ההוא סטרא ועאל לדוכתיה בשאול..."

מדרש אגדה (בובר) במדבר כח:
"...נמצאו הכל שבעים, והוא כנגד אומות העולם שהם שבעים אומות, כדי שיצילנו השם מידם ויכלו מן העולם..."

פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) במדבר פרשת פינחס קלז ע"א:
"...היו נקרבים בחג כנגד שבעים אומות העולם. ופר אחד איל אחד בעצרת כנגד ישראל גוי אחד בארץ. וכשם שהיו פרי החג מתמעטים והולכים כך הכנענים כלים וישראל אין כלים..."

לא הצלחתי למצוא מקור להשארת חתיכת לחם, עד כמה שידוע לי, זה מנהג ולא הלכה.","192","","4584","True","True","False","","277","212.76.110.36","0","14457","חולין|קה ע"ב",""),new Message("14612","14598","בשולחן ערוך","12/10/11 01:01","יד תשרי","תשע"ב","01:01","המכריע","יצא חוצץ נגד מנהג זה (להביא במיוחד פת שלימה) וקרא להם העורכים לגד שולחן.

המקור לשייר פת שאינה שלימה הוא מגמר בברכות ובסנהדרין ומובא בשו"ע או"ח סי' קפ סעיף ב.","199","","4583","True","True","False","","173","212.179.87.180","0","14457","חולין|קה ע"ב",""),new Message("14625","14612","תודה רבה לכבוד הרב על המקור!","12/10/11 10:40","יד תשרי","תשע"ב","10:40","יאירה","","192","","4583","False","True","False","","213","212.76.110.36","0","14457","חולין|קה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);