var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1441;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1441","0","כפתיה ואודי","05/02/10 00:07","כא שבט","תש"ע","00:07","ברוך","בסוגיה מצויות מספר דוגמאות ל'כפתיה ואודי'. כלומר שימוש בכח פיזי על מנת להוציא הודאה מחשוד בדיני ממונות.

א. האם מדובר בהליך דיני רגיל ופשוט, או בהוראת שעה מיוחדת?

ב. מה מימדי הכפיה - כמה כח ניתן להפעיל כנגד החשוד?

סברות או מקורות יתקבלו בשמחה.","86","","5200","True","True","False","","1156","77.126.244.158","0","0","בבא בתרא|קסז ע"א",""),new Message("1442","1441","[ללא נושא]","05/02/10 00:38","כא שבט","תש"ע","00:38","דוד כוכב","מסכת מועד קטן דף טז.
"ומנלן דכפתינן ואסרינן ועבדינן הרדפה - דכתיב (עזרא ז, כו) הֵן לִשְׁרֹשִׁי הֵן לַעֲנָשׁ נִכְסִין וְלֶאֱסוּרִין ".

רמב"ם הלכות סנהדרין כד, ט
"וכן יש לו {=לדיין רשות} לכפות ידים ורגלים ולאסור בבית האסורים ולדחוף ולסחוב על הארץ שנאמר הן למות הן לשרושי הן לענש נכסין ולאסורין".

ועוד שם "ומנלן דנצינן ולייטינן ומחינן ותלשינן שיער".
וברמב"ם שם ח
"וכן יש לדיין לעשות מריבה עם הראוי לריב עמו ולקללו ולהכותו ולתלוש שערו".","125","","5200","True","True","False","","150","212.76.96.129","0","1441","בבא בתרא|קסז ע"א",""),new Message("1447","1441","[ללא נושא]","06/02/10 21:50","כב שבט","תש"ע","21:50","אבי","אכן שאלה מעניינת. המאירי על אתר באמת מתייחס לשאלותיך ומעלה שני כיוונים אפשריים:
"...וכל שנראה לדיינים כיוצא בזה רשאים לנגוש את החשוד בעיניהם כפי מה שיראה להם מענינו וזהו שנאמר בכל אלו כפתיה ואודי. ויש אומרים שלא הותר להם כך בשום פנים ולא נאמר כפתיה אלא דרך איום כמי שמראה עצמו בריא על הדבר וכופתו על העמוד להלקותו ולא שילקהו וכן הדברים נראין".

בנוגע לנקודה השניה שכתבת כי אביי חייב את הזייפן כבר לפני שהודה, לדעתי זה לא ממש עולה מתוך הגמרא. נראה כי לולי שאביי היה מצליח לשכנעו להודות הוא היה קצת "תקוע". עיין גם בריטב"א שכתב דברים דומים:

"כפתיה ואודי. ושמעינן מינה דאי לאו דאודי לא פסלינן שטרא".","119","","5199","True","True","False","","132","94.159.239.142","0","1441","בבא בתרא|קסז ע"א",""),new Message("1446","1442","תודה רבה. אמנם,","05/02/10 16:22","כא שבט","תש"ע","16:22","ברוך","המקורות, כך נראה לי, דנים בעונש, ואילו אביי משתמש פה באמצעים פיזיים לצרכי חקירה, עוד לפני שהוכחה אשמה.
הגמרא במועד קטן דנה באדם שלא מציית להוראות בית דין לבוא לפניהם. גם הפסוקים שמובאים כראיה מדברים על מצבים של אדם שפוקר בבית הדין.
ברמב"ם קשה לדעת למה הכוונה, ואני מניח שניתן לקרוא קריאה שמרחיבה את הדין גם לחקירה. אבל כל זה נראה לי גם קשה מסברא.

לעניות דעתי, הרושם המתקבל, הוא שאביי חייב את הזייפן עוד קודם ההודאה. הכפייה וההודאה לא נועדו אלא להוכיח לציבור כולו שאכן מדובר בזיוף. לצורכי חקירה, כאשר הדיין אינו משוכנע באשמתו של האדם, לא נראה לי שמותר לחקור בכפיה על מנת להוציא הודאה.","86","","5200","True","True","False","","232","77.124.114.209","0","1441","בבא בתרא|קסז ע"א",""),new Message("1451","1446","לא חילקו","07/02/10 14:39","כג שבט","תש"ע","14:39","דוד כוכב","ובי"ד משתמשים באמצעים העומדים לרשותם ככל הנצרך להם.

ולשון הרמב"ם בתחילת הענין שם בהלכות סנהדרין כד, ו
"וכן יש לדיין תמיד להפקיר...
כפי מה שיראה לגדור פרצות הדת ולחזק הבדק או לקנוס אלם...".

והחקירה בכלל גדירת פרצות.
ואין לחלק, כי מניין לרמב"ם דאיירי גם לכך? אלא שסברה שאין לחלק.

ובשו"ע חו"מ צז, טו בהגה
"אבל אם יש לו, ואינו רוצה לשלם, ב"ד חובשין אותו והיו מכין אותו עד שתצא נפשו וכופין אותו לשלם".

ובביאור הגר"א הביא על כך את הגמרא בשבת דף קכא:
"אבא בר מרתא דהוא אבא בר מניומי הוה מסקי ביה דבי ריש גלותא זוזי, אייתיוהו קא מצערי ליה. הוה שדי רוקא, אמר להו ריש גלותא: אייתו מאנא סחיפו עלויה. אמר להו: לא צריכיתו, הכי אמר רב יהודה: רוק דורסו לפי תומו. אמר להו: צורבא מרבנן הוא, שבקוהו".

ופירש הגר"א: "שחשדוהו דה"ל במה לפרעו".

הרי שלמרות שלא היו בטוחים בכך לחצו עליו שיודה שיש לו ויפרע,
וכמו בעמוד כאן ג' פעמים וכן בב"מ כד. ובנדה כה: "כפתיה ואודי".","125","","5198","True","True","False","","147","212.76.115.168","0","1441","בבא בתרא|קסז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);