var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1406;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","44"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1406","0",""דלמא מזייף"","29/01/10 11:58","יד שבט","תש"ע","11:58","דוד כוכב","שטר פסול כאשר הוא יכול להזדייף,
כמו שאמרו במסכת גיטין דף יט: (וכ: )
"והא בעינן כתב שאינו יכול להזדייף".
כי אז אין הכתוב בו מהוה ראיה, שמא מזוייף הוא.
לכן אמרו במסכת גיטין ב משנה ד
"רבי יהודה בן בתירא אומר אין כותבין לא על הנייר המחוק, ולא על הדיפתרא {עור שאינו מספיק מעובד}, מפני שהוא יכול להזדייף".
וחכמים מכשירין רק כאשר יש עדי מסירה, המהוים עדות תחליפית.

וכתב בשו"ת הרמב"ם סימן קנג
"ואלו הקלפין הנמצאים בזמננו הידועים בצורתם, אסור לכתוב בהם דבר, לא ספר תורה ולא תפלין ולא מזוזה, לפי שהם עורות שאינם מעובדין עבוד שלם, לפי שהם לא עפיץ.
ואם עיבדו אותן בדבר מכווץ, כגון עפץ... וכיוצא בהם, אז ייקראו קלף ומותר לכתוב בו ספר תורה ותפלין ומזוזות".
כלומר שהתיר רק את הגויל - המעובד בעפצים, ולא את ה'קלף' הלבן שנשרה בסיד.

ושאר ראשונים הכשירו בעקבות ר"ת,
בתוספות מסכת שבת דף עט:
"וא"ת קלפים שלנו דלא עפיצן היכי מיתכשרי?
ואומר ר"ת דתיקון שלנו חשיב כעיפוץ...
...משמע דאי לא עפיצן יכול להזדייף ופסול ואנן סהדי דשלנו אינו יכול להזדייף אלמא חשוב כעפיץ".

כלומר שהכשיר קלפים שלהם למרות שלא עובדו בעפצים. וטעמו, כיון שאינם ראויים להזדייף.
וכן כתב בשמו רבינו ירוחם (מישרים נתיב ד חלק א דף יט טור ג )
"וכתב רבינו תם בעינן כת' על קלף שאינו יכול להזדייף. וקלפים שלנו בסיד כמו בעפצים שלהם ואינו יכול להזדייף".

אבל בהלכות כתיבת ספר תורה כתב רבינו ירוחם (תולדות אדם וחוה נתיב ב חלק ב דף יז טור ג)
"ואם כתבה על הדפתרא פי' שהוא עור בלא עפצים דמליח וקמיח ולא עפיץ פסול לכתוב עליו ס"ת...
וכן במסכת סופרי' אין כותבין לא על הנייר ולא על הדפתרא כמו שכתבתי.
ואם כן קלפים שלנו שאינם מעובדים בעפצים נראה שכותבין עליהם ס"ת דדוקא לגיטין פסול אבל לא לס"ת ולגיטין פסול משום דיכול להזדייף".
מדבריו עולה שהקלפים שבימיו היו יכולים להזדייף.

ובשו"ע אה"ע קכד סעיף ב כתב בהגה:
"ולכתחלה יש לכותבו על קלף מתוקן לספר תורה".
וכתב בביאור הגר"א:
"צ"ל כס"ת ור"ל לאפוקי דפתרא, וכרבי יהודה בן בתירא".
וכתב הט"ז (ס"ק ז) שיותר כשר לכתוב על נייר כי קלף שלנו מזדייף יותר.
וכן העלה בפתחי תשובה.

גם היום ידוע שניתן לגרור ולתקן את הכתוב על קלף שלנו בלא שהדבר יהיה מורגש.
מה שאין כן נייר, שכותבים עליו צ'קים בכל יום.
וכן הגויל, הנהוג אצל התימנים ועוד עדות מזרח, יש סופרי סת"ם שאינם מחבבים אותו, כי התיקונים ניכרים בו...","125","","5202","True","True","False","","1088","87.70.39.30","0","0","בבא בתרא|קסב ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);