var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1401;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","47"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","31"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","10")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1401","0","סרטון מצולם עם הדגמת גט מקושר ודף קסא","28/01/10 23:39","יג שבט","תש"ע","23:39","אתר סיני","לחצו כאן לסרטון הסבר על עשיית גט מקושר,
ולחצו כאן לסרטון המסביר את דף קסא על ידי הדגמת האפשרויות השונות של החתימות וכו' - דף יומי בבא בתרא","82","","5204","True","True","False","","1354","87.70.49.240","0","0","בבא בתרא|קס ע"א",""),new Message("1419","1401","כל הכבוד!! תודה רבה","02/02/10 15:38","יח שבט","תש"ע","15:38","ארז","","79","","5199","False","True","False","","101","212.76.122.141","0","1401","בבא בתרא|קס ע"א",""),new Message("50850","1419","הקפצה","30/06/17 14:45","ו תמוז","תשע"ז","14:45","דוד כוכב","","125","","2494","False","True","False","","178","213.151.51.82","0","1401","בבא בתרא|קס ע"א",""),new Message("50872","50850","הסבר גט מקושר לפי שיטת היד רמ"ה","03/07/17 19:02","ט תמוז","תשע"ז","19:02","איתן","באתר ישיבת הר עציון, צורתו של גט מקושר

הדברים מסתמכים על תגליותיו של פרופ' יגאל ידין המנוח במערות מדבר יהודה,
מצורף צילום של שני הדפים הרלוונטיים מהספר - שווה קריאה!
וכן קישור למאמר בנושא של פרופ' שמא יהודה פרידמן מתוך ספרו באתר כותר,

לגבי שימוש בצילום מהספר "בעקבות בר כוכבא" -
"חומר המוגן בזכויות יוצרים - השימוש בהתאם לתנאי חוק זכויות יוצרים, תשס"ח -
2007. לידיעתך, שימוש הוגן ביצירה מותר למטרות כגון לימוד, ביקורת ומחקר"","123","pdf","2491","True","True","False","","653","95.86.100.52","0","1401","בבא בתרא|קס ע"א","0-pdf"),new Message("50875","50872","תודה רבה","03/07/17 22:03","ט תמוז","תשע"ז","22:03","אור חדש","כעת גם מובנת יותר תחילת הסוגיה המנסה למצוא מקור לשטרות אלו מ'דאו' למרות שנראה שהלימודים דחוקים ביותר, נראה שהיה ידוע ששטרות אלו קדומים מאד היו ולכן היה מצופה למצוא להן זכר בטקסטים הקדומים של היצירה התורנית, למעשה נראה שדווקא התרוץ שהוצע בסוף שאין זו אלא תקנה מאוחרת לטובת הכהנים הוא הפחות מדוייק, כמבואר בספר של ידין מקור שטרות אלו הינו במנהג מדינה רווח בעולם העתיק וכלל לא בתקנה מקומית לשם תיקון רתחנותם של הכהנים","458","","2491","True","True","False","","147","213.151.55.19","0","1401","בבא בתרא|קס ע"א",""),new Message("50877","50875","חלילה וחס מלומר שהסבר הגמרא "פחות מדויק"","04/07/17 08:26","י תמוז","תשע"ז","08:26","דוד כוכב","לשון הרשב"ם בדף קסד ע"ב:
"חכמים תקנו לכתוב במקושר כמנהג האומה כדי לתת חילוקים הרבה וחומרות במקושר משום תקנת הכהנים הקפדנים כדאמרי' לעיל כדי שלא יהא נוח לגרש נשותיהן".

ברור לגמרא ששטר מקושר הוא מנהג ידוע באומות: "ההוא מקושר דאתא לקמיה דרבי, ואמר רבי: שטר מאוחר זה! וא"ל זונין לרבי: כך מנהגה של אומה זו".
הגמרא רק הסבירה למה אימצו שטר כזה לגט גירושין עבור כהנים.","125","","2490","True","True","False","","194","213.151.51.82","0","1401","בבא בתרא|קס ע"א",""),new Message("50880","50877","עדיף 'מבלבל'?","04/07/17 09:32","י תמוז","תשע"ז","09:32","אור חדש","אלא מקושר מדרבנן וקראי אסמכתא בעלמא וטעמא מאי תקינו רבנן מקושר אתרא דכהני הוו והוו קפדי טובא ומגרשי נשייהו ועבדי רבנן תקנתא אדהכי והכי מיתבא דעתייהו התינח גיטין שטרות מאי איכא למימר כדי שלא תחלק בין גיטין לשטרות היכן עדים חותמין

ניסוח זה עלול לגרום לקורא הרגיל שלא בקיא בכתביו של ידין לחשוב שמדובר בתקנה חדשה של חכמים ולכן הסבר זה כפי שמופיע בגמרא הינו 'מבלבל' או 'מטעה' או סתם לא מדוייק.

אני בכלל כתבתי "פחות מדויק" כלומר מבין שני הסברי הגמרא ההסבר השני פחות מדויק מהראשון.
אם לדעתך חלילה לומר שיש עדיפות לדעה א' המובאת בגמרא על דעה ב' אז לדעתי הבעיה אצלך.","458","","2490","True","True","False","","137","84.229.106.82","0","1401","בבא בתרא|קס ע"א",""),new Message("50901","50877","לא מצאתי בגמרתי הרשב"ם שהבאת","04/07/17 14:11","י תמוז","תשע"ז","14:11","אור חדש","אומנם יש דומה לזה אך כתוב שם דברים אחרים שכלל לא ניתן ללמוד מהם כפי רצונך

כך זה בגמרא שבאתר:
"לקמיה דרבי. בשנה ראשונה של מלך וכתוב בו שתים ואמר רבי מאוחר הוא זה: זונין. שם חכם:
כך מנהגה כו'. דרבנן תקון במקושר כי ההוא מנהג להפריד מצות וחוקים בין פשוט למקושר כדאמרן בריש פירקין:"

על מי מוסבות המילים 'אומה זו' לרשב"ם?

מי הם שתיקנו חילוקי הדינים של השטרות?

האם הרשב"ם למד כמוך (אחר שראית דברי ידין) או שמא הוטעה בשל ניסוח של הגמ' לחשוב שמקור דיני מקושר הינו רבנן?","458","","2490","True","True","False","","145","213.151.55.19","0","1401","בבא בתרא|קס ע"א",""),new Message("50883","50880","אין סתירה בין ממצאי ידין להסבר ..","04/07/17 11:21","י תמוז","תשע"ז","11:21","אליעזר מ ש","השני . כי מתי תקינו רבנן ?","610","","2490","True","True","False","","195","199.203.37.197","0","1401","בבא בתרא|קס ע"א",""),new Message("50894","50880","ההסבר השני מדויק","04/07/17 12:08","י תמוז","תשע"ז","12:08","דוד כוכב","ההסבר הראשון טען שמקושר מדאורייתא.
ההסבר השני אמר שהנהגת גט מקושר מדרבן, וסיבת התקנה היתה הכהנים. וכך מסקנת הגמרא. הגמרא לא עסקה שם במקור מציאותו של שטר מקושר, ענין זה מפורש בהמשך הגמרא, "דברי תורה עניים במקומן ועשירים במקום אחר". אסור להסיק מסקנות בפזיזות ממידע חלקי, העושה כך הוא אכן: 'מבלבל' או 'מטעה' או סתם לא מדוייק.","125","","2490","True","True","False","","208","213.151.51.82","0","1401","בבא בתרא|קס ע"א",""),new Message("50884","50883","אין סתירה","04/07/17 11:29","י תמוז","תשע"ז","11:29","אור חדש","יש הבנה יותר מדוייקת במה שקרה.
מהגמרא לבד ניתן לחשוב בטעות שזו תקנת חכמי ישראל מאוחרת יחסית- תקופת התנאים שהם המכונים בד"כ 'רבנן שתקנו תקנות'.
לפי ידין מתברר שמקורו של שטר מקושר (וזו היתה שאלת הגמ') הינו מנהג קדום שהיה בעולם עוד לפני תק' התנאים ורבנן לא תקנו את השטר אלא ככל הנראה רק אישרו בדיעבד באופן משפטי את השימוש שממילא נעשה בו מצד מנהג מדינה עוד לפני תקנתם. כך שתקנה זו היתה מאד מאד לא משמעותית לגביו וממילא הקביעה 'מנה"מ- מתקנת רבנן' מאד לא מדוייקת הגם שניתן להסביר שהכוונה שמקורו מתקנת חכמים רק מצד שהם אישרו את מנהג המקום (שלמעשה לא נזקק לאישור זה שהרי הלכה מפורסמת היא שבענייני ממון הולכים אחר מנהג המקום בכ"מ).
ניתן לומר שהחידוש הוא שאישרו שימוש בגט זה גם לגיטין (שזה לא ממון אלא איסור והיה הו"א שיהיה פסול לכך שהרי לא נעשה כשטר דאו') אך הרי ידוע שגט לא באמת צריך שיהיו בו עדים ובטח שאין הו"א שייפסל בעודף עדים ע"כ אין ממש חידוש ב'תקנת חכמים' זו","458","","2490","True","True","False","","125","213.151.55.19","0","1401","בבא בתרא|קס ע"א",""),new Message("50897","50894","מנה"מ","04/07/17 13:03","י תמוז","תשע"ז","13:03","אור חדש","זו הכותרת לכל הדיון
לכן דבריך לא מדויקים...","458","","2490","True","True","False","","106","213.151.55.19","0","1401","בבא בתרא|קס ע"א",""),new Message("50902","50901","ראה שם רשב"ם ד"ה והלא אין זמנו...","04/07/17 14:51","י תמוז","תשע"ז","14:51","יהודי_קדום","והלא אין זמנו של פשוט כזמנו של מקושר - דאילו זמנו של פשוט אם נכתב בשנה ראשונה שעמד המלך אין מונין לו אלא שנה שתים מונין לו שתים אבל מקושר אם מלך שנה כותבין בשטר שתים שתים מונין לו שלש כלומר מקדימין לו שנה שהרי מנהג האומה כדלקמן להקדים למלך שנה ושמא לכבוד המלך היו עושין כלומר כבר החזיק במלכותו שתי שנים וחכמים תקנו לכתוב במקושר כמנהג האומה כדי לתת חילוקים הרבה וחומרות במקושר משום תקנת הכהנים הקפדנים כדאמרי' לעיל כדי שלא יהא נוח לגרש נשותיהן.

ציטוטך מאוחר יותר,שם.","233","","2490","True","True","False","","159","89.139.185.162","0","1401","בבא בתרא|קס ע"א",""),new Message("50903","50902","שכויח","04/07/17 14:54","י תמוז","תשע"ז","14:54","אור חדש","אומנם גם במקור זה המקור לדיני השטר המקושר זה חכמים

מנהג האומה היה לפי הרשב"ם רק בצורת המנייה של שנות המלך חכמים הם שתקנו שמניה מיוחדת זו תכתב דוקא במקושרים (אחר שתיקנו כתיבתם)","458","","2490","True","True","False","","127","213.151.55.19","0","1401","בבא בתרא|קס ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);