var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=13771;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("13771","0","לא היו ימים טובים לישראל -","12/09/11 09:37","יג אלול","תשע"א","09:37","שלמה שטרסברג","הגמרא מונה 6 הסברים מדוע ט"ו באב הוא יום שמח ורציתי לשאול על חלקם .הודה מאוד לכל מי שיאיר את עיני

א. הותרו שבטים לבוא זה בזה - מה השתנה בין הדור הראשון שבת שירשה לא יכלה לינשא כדי שלא תעבור נחלה ממטה למטה אחר לבין הדור השיני שהותרה גזרה זו?

ב. ביטל הושע בין אלה את השומרים שהוצבו מתקופת ירבעם בן נבט כדי שלא יעלו לירושלים - אם זכרוני אינו מטעה אותי כתוב בחז"ל שדבר זה הביא לקיטרוג גדול על עם ישראל כי על אף שהשומרים נסתלקו עם ישראל לא עלה בהמוניו לרגל ואם עד עכשיו היה ניתן לתלןת את הדבר בשומרים והפחד מהמלכות הרי עכשיו יתברר שאינם רוצים לעלות וכ'

ג.פסקו מתי מדבר - האם הכוונה שהיה שינוי בגזרה וה' ויתר לחלק מדור המדבר שחטאו והכניסם לארץ על אף החטא והגזרה? או שאולי הם טעו בחשבון וה' הרג את כולם בשנים שעברו בלי שנת ה - 40.?","205","","4612","True","True","False","","1340","95.86.107.36","0","0","תענית|ל ע"ב",""),new Message("13793","13771","חבל שלא זכיתי שיעסקו בדברים דרך הפורום","13/09/11 09:22","יד אלול","תשע"א","09:22","שלמה שטרסברג","תודה לכל מי שניסה לתת כיוונים מסוימים דרך המייל","205","","4611","True","True","False","","198","95.86.107.36","0","13771","תענית|ל ע"ב",""),new Message("13819","13771","[ללא נושא]","14/09/11 03:19","טו אלול","תשע"א","03:19","דוד כוכב","א. "ולא תסב, ר"ל זה נוהג רק בעת הכבוש כדי שיירשו איש ואיש נחלת אבותיו אבל אח"כ אין שום חשש" (מלבי"ם במדבר פרשת מסעי פרק לו, ט).

ב. במסכת ברכות דף ס ע"א:
"ועל הטובה כו'. היכי דמי? - כגון דאשכח מציאה, אף על גב דרעה היא לדידיה, דאי שמע בה מלכא שקיל לה מיניה - השתא מיהא טובה היא".

ג. בירושלמי מסכת תענית פרק ד הלכה ז:
"והיו עומדים ומוצאין עצמן חמשה עשר אלף בפרוטרוט... כיון דאשלם זיהרא אמרו דומה שביטל הקדוש ברוך הוא אותה הגזירה קשה מעלינו ועמדו ועשו יום טוב".","125","","4610","True","True","False","","135","31.44.138.163","0","13771","תענית|ל ע"ב",""),new Message("13831","13771","ניסיון להשיב","14/09/11 21:04","טו אלול","תשע"א","21:04","יאירה","א. כשם שבדור ראשון הותרו נישואין בין בני שטבים שונים, ההיתר נעשה בר תוקף גם בדורות הבאים. על כן צוין יום ט"ו באב כיום טוב.
רמב"ן במדבר לו ז:
"...ועל דעת רבותינו (בבא בתרא קכ א) שדרשו דבר זה לא יהא נוהג אלא בדור זה בלבד, יתכן שלא היו בכל הדור ההוא הבא בארץ בנות יורשות נחלה זולתי בנות צלפחד, כי על כן לא דברו. וצוה הכתוב, שאם ימות אדם מן היום ההוא עד שתחלק הארץ לשבטיהם ותהיה בתו יורשת אותו, לא תנשא לשבט אחר שלא יבא האיש ההוא בעת חלוק הארץ לקחת לו נחלה בתוך מטה אחר, כי הקפדה להם תהיה יותר גדולה בעת החלוק שלא יתערבו השבטים זה עם זה בנחלה, כי אחרי כן כבר נודעה נחלתן ולא יקפידו כל כך..."

ב. כתוב בגמרא דתענית (לא .) כי המלך אמר: "לאיזה שירצו תעלו". כלומר, מי שרצה יכול לעלות לירושלים ללא הגבלה בניגוד למצב הקודם, כאשר השומרים הטילו פחד ואימה על הציבור. אנשים לא עלו לירושלים משום שהם הורגלו להשתחוות לעגלי הזהב בבימות, שהוצבו בדן ובבית אל. כל מי, שלא עלה לירושלים בחר לעבוד אלילים ולהגיע לשם כך למקום, הקרוב לביתו.
איפה בדיוק כתוב על הקטרוג על עם ישראל שהזכרת?

ג. הכוונה היא, שמחל קב"ה יתברך לאלה, שגזר עליהם דין למות במדבר והשאירם בין החיים.
רשב"ם בבא בתרא קכא ע"א:
שכלו בו מתי מדבר - במדרש איכה יום שבטל בו החפר דאמר ר' לוי כל ערב תשעה באב היה כרוז יוצא הכל יצאו לחפור חפרין וישנין בהן ובשחרית הכרוז יוצא יבדלו החיים מן המתים והיו בודקין אותן ונמצאו ט"ו אלף ופרוטרוט חסרין בכל שנה וכך עשו מ' שנה יום לשנה יום לשנה הרי מ' שנה בשנה אחרונה עשו כן בדקו עצמן ונמצאו שלמים אמרו שמא טעינו בחשבון וכן בי' בו וכן בי"א וכן בי"ב וכן בי"ג ובי"ד עד דאיתמלי סיהרא כיון דאיתמלי סיהרא אמרו ביטל הקב"ה אותה גזירה קשה מעלינו ועשו משתה ושמחה ויו"ט.","192","","4610","True","True","False","","289","95.86.100.51","0","13771","תענית|ל ע"ב",""),new Message("13795","13793","אולי הלומדים מחמירים בענין לא תשייליה","13/09/11 09:32","יד אלול","תשע"א","09:32","המכריע","במסכתא אחריני כד עסקי במסכתא זו...","199","","4611","True","True","False","","154","31.44.133.19","0","13771","תענית|ל ע"ב",""),new Message("13805","13795","מסתבר לומר שאין חשש בכך דרך הפורום","13/09/11 15:16","יד אלול","תשע"א","15:16","שלמה שטרסברג","שהרי השאלה לא מופנית לאדם ספציפי שיכול להיפגע אם לא ידע להשיב וגם שהדברים נעשים לא בצורה ישירה שצריך להשיב במקום שהרי יכול לעיין בדבר ולהשיב לאחר העיון ולכן נראה שאין לחוש לכך מצד השואל

ומצד המשיבים הרי ישנם בפורום הרבה ת"ח גדולים שידם רב להם בחלקים נרחבים של התורה ומאוד ישמח אותי אם יוכלו לעיין מעט בדבר ולהניח את דעתי שהרי תורה היא וללמוד אנו צריכים","205","","4611","True","True","False","","256","95.86.107.36","0","13771","תענית|ל ע"ב",""),new Message("13823","13819","[ללא נושא]","14/09/11 10:07","טו אלול","תשע"א","10:07","שלמה שטרסברג","ראשית יישר כוח על הדברים והמקורות.
ביחס לשאלה א' עדיין לא ברור החילוק בסברה כי אם בדור הראשון נאסר הדבר מחשש שתיסוב נחלה ממטה למטה אחר א"כ מדוע בדור שלאחר מכן לא חוששים שתיסוב נחלה

ביחס לשאלה ב' ברור שבאותו זמן שקרה מאורע משמח זה שנתאפשר לעלות לרגל יש להודות לה' בשמחה רבה . השאלה היא האם שייך לקבוע יום זה כיום שמחה לדורות הבאים כשדבר זה גרם תקלה גדולה לדורות","205","","4610","True","True","False","","211","95.86.90.36","0","13771","תענית|ל ע"ב",""),new Message("13836","13823","ביאור הדברים","15/09/11 03:08","טז אלול","תשע"א","03:08","דוד כוכב","הקפידה היתה שלא יווצר מצב בו במקום שכל שבט ינחל את נחלתו המיועדת, יקבל שבט אחר מנחלת שבט אחר.
לאחר שכבר חילקו ונחלו בארץ הרי ממילא יכול כל אחד למכור את נחלתו לבן שבט אחר. לכן יכולה גם אשה להנשא לבן שבט אחר ובכך להעביר את נחלתה.

לאורך זמן המאורע משמח.
אמנם בתחילה לא היתה היענות מספקת, (ירמיהו ל, יז) כִּי נִדָּחָה קָרְאוּ לָךְ צִיּוֹן הִיא דֹּרֵשׁ אֵין לָהּ.
ובכל זאת היו הרי כאלו שכן נצלו את פתיחת השערים ועלו, ובודאי שלמשך הדורות עיני כל ישראל לְשָׁנָה הַבָּאָה בִּירוּשָׁלָיִם.
למה הדבר דומה, אמנם בשחרור ירושלים יהודה שומרון והגולן לא נהרו מיד להתישב בהם, ויש על כך קפידה, כדברי הכוזרי מאמר ב, כד: "ואין דבורנו: השתחוו להר קדשו, והשתחוו להדום רגליו, והמחזיר שכינתו לציון וזולת זה, אלא כצפצוף הזרזיר". ואולם זה היה הפתח להתישבות קמעא קמעא - מְעַט מְעַט אֲגָרְשֶׁנּוּ מִפָּנֶיךָ.","125","","4609","True","True","False","","142","95.86.74.130","0","13771","תענית|ל ע"ב",""),new Message("13834","13831","יישר כוח על המקורות המקור לב' בחז"ל בכמה","15/09/11 00:13","טז אלול","תשע"א","00:13","שלמה שטרסברג","יישר כוח לך ולרב דוד על המקורות ביחס לשאלות א,ג ביחס לדבריך לשאלה ב' המקור לכך הוא בגמרא גיטין ובירושלמי ובתנא דבי אליהו ועוד עיני כאן במקורות המצוטטים ועוד","205","","4609","True","True","False","","295","95.86.119.170","0","13771","תענית|ל ע"ב",""),new Message("13877","13834","יישר כוח גם לך,","16/09/11 09:57","יז אלול","תשע"א","09:57","יאירה","עיינתי במאמר, למדתי את המקורות, אך טרם זכיתי ללמוד מסכת גיטין. ככל הנראה אלמד כאשר היא תהיה בדף היומי!","192","","4608","True","True","False","","195","212.76.125.244","0","13771","תענית|ל ע"ב",""),new Message("13884","13836","יש הבדל בין מכירה לנחלה ","16/09/11 15:27","יז אלול","תשע"א","15:27","דוד שפירא","הרי מכירה חוזרת ביובל ואיך אתה יכול לדמות את המכירה שחוזרת לשבט לנחלה שבפשטות נשארת תמיד אצל היורש (כלומר זזה נחלה לצמיתות)?","180","","4608","True","True","False","","229","95.86.96.37","0","13771","תענית|ל ע"ב",""),new Message("13886","13884","לא תמיד","16/09/11 16:16","יז אלול","תשע"א","16:16","דוד כוכב","לפעמים הנחלה 'נמכרת' לצמיתות, כגון במקדיש נחלתו שיוצאה לכהנים. ובתי ערי חומה, אם מלאה לו שנה תמימה ולא נגאלה, נחלט (מסכת קידושין דף כ ע"ב).
ובכל אופן העיקרון הוא שהחלוקה ההתחלתית תהיה לשבטים לנחלתם. מה יהיה לאחר מכן, כבר אין כל כך קפידה.","125","","4608","True","True","False","","98","31.44.141.220","0","13771","תענית|ל ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);