var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=13508;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","46"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","29")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("13508","0","למה לא נלמד הדין בכלים מקל וחומר מבורות?","01/09/11 23:04","ב אלול","תשע"א","23:04","amdavid","הטל פרט ביניהם ודונם בכלל ופרט וכלל במים כלל בימים ובנחלים פרט במים חזר וכלל
כלל ופרט וכלל אי אתה דן אלא כעין הפרט מה הפרט מפורש מים נובעים אף כל מים נובעים מאי רבי חריצין ונעיצין לאיסורא ומאי מיעט בורות שיחין ומערות להתירא
ואימא מה הפרט מפורש מים גדלין על גבי קרקע אף כל מים גדלין על גבי קרקע ומאי רבי אפי' בורות שיחין ומערות לאיסורא ומאי מיעט מיעט כלים
אם כן תאכלו מאי אהני ליה

אם הבנתי נכון, למסקנה לומדים מכלל פרט וכלל או מריבה מיעט וריבה.
ולשניהם, בורות שיחין ומערות, השרץ בהם מותר.
ושבכלים מותר, מהפסוק עצמו 'ואת זה תאכלו מכל אשר במים'.

לכאורה, אם בורות וכו' מותר, קל וחומר בכלים - שאינן על גבי קרקע.
למה לא נלמד הדין בכלים מקל וחומר מדין בורות ומדוע צריך פסוק במיוחד בשבילם?

ואולי, שאם לא היה כותב במפורש שמותר בכלים הייתי אומר כמו ההצעה בגמרא (ואימא מה הפרט מפורש מים גדלין על גבי קרקע אף כל מים גדלין על גבי קרקע ומאי רבי אפי' בורות שיחין ומערות לאיסורא ומאי מיעט מיעט כלים)?

(אגב, אפשר ללמוד ק"ו מכלל פרט וכלל? (כמו הסוגיה בזבחים מט))","175","","4623","True","True","False","","959","79.181.198.154","0","0","חולין|סז ע"א",""),new Message("13510","13508","ואחרי העיון","01/09/11 23:48","ב אלול","תשע"א","23:48","amdavid","אם הבנתי נכון זו בדיוק כוונת ומהלך הגמרא 'אם כן תאכלו מאי אהני ליה'..","175","","4623","True","True","False","","144","79.181.198.154","0","13508","חולין|סז ע"א",""),new Message("13520","13510","אכן כך ראוי להבין","02/09/11 03:29","ג אלול","תשע"א","03:29","המכריע","","199","","4622","False","True","False","","134","212.76.96.60","0","13508","חולין|סז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);