var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1347;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","55"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","54"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","52")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1347","0","מתנת ש"מ חלה לאחר מיתה!","17/01/10 20:48","ב שבט","תש"ע","20:48","עומר","אנחנו לומדים בסוגיות האלו על אדם שעמד מחוליו וישנן שאלות אם מתנתו חוזרת.

חבר שלי שאל בשיעור: למה נ"מ? הרי ממילא המתנות המגיעות מהש"מ מגיעות לאחר מיתה, ולכן בכל אופן אם עמד מחוליו, המתנה עדיין לא חלה!

ניסינו לתרץ:
נ"מ: לאחר העמידה, כשימות כשיגיע זמן נותן המתנה למות, האם המתנה תחול או לא.
אם מישהו רואה את התירוץ הנ"ל באחד הראשונים, נשמח לראותו גם אנחנו.

אך אנו רוצים לשמוע תירוצים אחרים, ונשמח אם מישהו יענה...

יום טוב!","59","","5225","True","True","False","","799","79.176.98.67","0","0","בבא בתרא|קמט ע"א",""),new Message("1348","1347","ומתנת בריא חלה בעודו בחיים!","17/01/10 22:41","ב שבט","תש"ע","22:41","בבא רגל","שאלתך לא מובנת לי כלל, וייתכן שחל כאן בלבול:
מתנת שכיב מרע - חלה לאחר מיתתו.
מתנת בריא - חלה בעודו בחיים.

הדיון הוא האם מדובר בשכיב מרע (ואז רק אם מת - מתנתו מתנה, אך אם עמד - המתנה בטלה), או שמא מדובר במתנת בריא (ואז בין כך ובין כך מתנתו [שנתן בחייו] - מתנה).","51","","5225","True","True","False","","165","84.228.85.252","0","1347","בבא בתרא|קמט ע"א",""),new Message("1354","1348","ש"מ שעמד ובמצב שמתנתו קיימת...","18/01/10 20:13","ג שבט","תש"ע","20:13","עומר","אחזור על השאלה:
אני מדבר על ש"מ שעמד, ובמצב שמתנתו קיימת (נגיד שהשאיר מקצת מקרקעותיו כדי פרנסתו).
למה נ"מ אם מתנתו קיימת?? הרי גם כשמתנתו קיימת, היא קיימת רק לאחר מיתה (כי אמרנו שכל מתנות ש"מ מתקיימות רק לאחר מיתה, ולכאורה - גם כשעמד), ולכן בינתיים המתנות האלו שלו!

1) ניתן להסביר שהנ"מ שאם הש"מ לשעבר לא כלה (הכ"ף בחיריק) מתנה זו בחייו, כאשר ימות אין יורשיו מקבלים את המתנה, אלא מי שנתן לו את המתנה כשהיה ש"מ מקבל את המתנה לאחר מיתתו.

2) אפשרות נוספת היא, שכאשר הש"מ עומד, המתנה חלה באופן מיידי. אבל אפשרות זו היא מחודשת, וצריך לראות אותה בראשונים לפני שמנחשים אותה. (למרות שהיא די הגיונית, כי הטעם של השהיית קבלת המתנה כל עוד הוא ש"מ - תקף רק כאשר הוא ש"מ, ולא כאשר הוא מת או עומד...).

ובקיצור, אני מחכה לאישוש התשובות בראשונים, ולתשובות נוספות...
המשך יום נעים!","59","","5224","True","True","False","","127","79.176.98.67","0","1347","בבא בתרא|קמט ע"א",""),new Message("1357","1354","כוונת בבא רגל","19/01/10 14:47","ד שבט","תש"ע","14:47","ברוך","היא, שמתנת שכיב מרע במקצת חלה מיד.
וראיה פשוטה לדבר, שכל הנימוק לכך שאם שייר קצת אינו חוזר הוא ששייר לעצמו על מנת שיתפרנס. ואם לא חלה המתנה אלא רק לאחר מיתתו, מה צורך יש לו לשייר על מנת שיתפרנס, והלא יכול הוא להתפרנס מהנכסים שינתנו בעתיד.
אלא פשוט וברור, שאם שייר חלה המתנה מיד.

(דרך אגב, גם לגבי מתנת שכיב מרע בכל הנכסים יש שסברו שהמתנה היא מיידית, אלא שאם עמד יכול לחזור בו - ראה רש"י בגיטין יד ע"ב ד"ה בשכיב מרע.
אמנם, הפרשנות הרגילה היא שמתנת שכיב מרע אינה אלא לאחר מיתה, ורק נחלקו האם לחלוטין לאחר מיתה או שלאחר מיתה נקנית למפרע מעת האמירה - ראה קצות החשן סימן רנ ס"ק א)","86","","5223","True","True","False","","210","84.228.196.249","0","1347","בבא בתרא|קמט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82674);