var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1294;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1294","0","שאלת שרשרת בעניין מתנה ע"מ להחזיר","05/01/10 12:09","יט טבת","תש"ע","12:09","איצו","שאלה שידוע לי שדנים עליה, אך טרם ידועה לי תשובה:
"א"ר נחמן שור זה נתון לך במתנה ע"מ שתחזירהו לי, הקדישו והחזירו ה"ז מוקדש ומוחזר... אי א"ל ע"מ שתחזירהו לי - מידי דחזי ליה קאמר" (ואינו מוקדש)

כאשר אמר ע"מ שתחזירהו לי - הוא התכוון למשהו שראוי לו לשימוש, וכיון שהקדיש אי"ז ראוי לו לשימוש. ומכיון שכך - לא קיים את התנאי "ע"מ שתחזירהו לי", וכיון שכך אין המתנה חלה.

מעתה ניתן לשאול, שהרי כיון שההקדש לא חל, נמצא א"כ שקיים את התנאי, שהרי החזיר לו דבר הראוי לו. וא"כ המתנה כן היתה מתנה (עד שהחזיר).
וא"כ שוב קשה, כיון שהמתנה היתה מתנה - ההקדש חל,
ואם ההקדש חל הלא לא קיים התנאי ואין מתנתו מתנה,
ואם נאמר כך, מתברר שהקדישו לא היה הקדש,
ואם הקדישו לא היה הקדש, נמצא שכן קיים תנאו,
אם קיים תנאו מתנתו מתנה,
אם מתנתו מתנה, ההקדש חל...
תעצרו אותי..............................

איפה הנקודה ששם זה נעצר, ומדוע??","100","","5232","True","True","False","","801","212.76.115.208","0","0","בבא בתרא|קלז ע"ב",""),new Message("1295","1294","נראה לי שהתבלבלת","05/01/10 17:53","יט טבת","תש"ע","17:53","בבא רגל","ולכן אולי גם שגית במה שכתבת ש"ידוע לי שדנים עליה".

שים לב:
המתנה - מתנה,
ההקדש - הקדש.
ההחזרה - לאו החזרה.

המתנה חלה בכל מקרה וגם ההקדש,
אך מכיוון שהתנה שיחזיר לו "מידי דחזי ליה" אז לא נחשב שהחזירו לו וצריך להחזיר לו משהו אחר חלופי.
[ראה רבינו גרשום]","51","","5232","True","True","False","","176","192.118.11.112","0","1294","בבא בתרא|קלז ע"ב",""),new Message("1296","1295","תודה, נראה שזה מחלוקת בראשונים","05/01/10 19:10","יט טבת","תש"ע","19:10","איצו","תודה על תשובתך,
אך נראה שזהו מחלוקת בראשונים.
הריטב"א לומד דכיון דאם הקדישו אינו מוחזר ולא נתקיימה המתנה, אין בידו להקדישו ואם הקדיש אינו מוקדש.. (הוא גם עונה לשאלתי בעצם.., אם כי עדיין לא כ"כ מובן לי.) הראב"ד מקשה עליו.
ואולי גם משמע קצת מלשון הרשב"ם כהריטב"א (בדבריו לגבי האופן שחל ההקדש).

ניתן לראות בקישור מתוך אתר זה (מראה מקומות לעיון בדף היומי) בסעיף האחרון (בסוף בסוף... )","100","","5232","True","True","False","","89","213.151.59.151","0","1294","בבא בתרא|קלז ע"ב",""),new Message("1297","1296","תודה, אבל לשתי הדעות בראשונים לא קשה","05/01/10 19:50","יט טבת","תש"ע","19:50","בבא רגל","לדעת הריטב"א:
המתנה - מתנה.
ההקדש - לא הקדש.

ולכן לא קשה מה שהקשית.

והראב"ד זה כשיטה שהבאתי לעיל.

[ואגב, הריטב"א מקשה על הראב"ד. ולא ההיפך כפי שכתבת]","51","","5232","True","True","False","","103","192.118.11.112","0","1294","בבא בתרא|קלז ע"ב",""),new Message("1307","1297","לא הבנתי משהו קטן...","08/01/10 10:53","כב טבת","תש"ע","10:53","עומר","בס"ד

האם לשיטת הריטב"א, האם הוא יכול להחזיר את המתנה הזו לאחר שהוקדשה וההקדש לא חל?

שבת שלום!","59","","5229","True","True","False","","85","79.176.118.207","0","1294","בבא בתרא|קלז ע"ב",""),new Message("1308","1307","הנה:","08/01/10 10:55","כב טבת","תש"ע","10:55","בבא רגל","לדעת הריטב"א ההקדש לא חל.
לכן ממילא אין שום מניעה להחזיר את המתנה.","51","","5229","True","True","False","","129","77.126.54.199","0","1294","בבא בתרא|קלז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);