var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=12754;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","76"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("12754","0","בשביל מה הובא הסיפור של עולא?","10/08/11 17:16","י אב","תשע"א","17:16","שאינו יודע לשאול","מה זה תורם לנו להבנה/להלכה/לימוד?

בעופא
ר' ינאי אומר למטה מן האגפים
ור''ל אמר עד בין אגפים
אמר עולא הוה קאימנא קמיה דבן פזי ואייתו לקמיה עופא ובדק עד בין אגפים ושלח ליה דבי נשיאה וקם ואזל ולא ידענא אי משום דלא צריך למבדק טפי אי משום כבוד נשיאה:
","48","","4652","True","True","False","","966","79.179.28.163","0","0","חולין|מו ע"א",""),new Message("12760","12754","ק"ו שהלכות דעות צריך ללמוד בעיון","10/08/11 22:23","י אב","תשע"א","22:23","דוד כוכב","נוסף על התיקו שבהלכות טרפות,
למדנו שדבורי דחיה, כמו 'רק רגע, אחר-כך, עוד מעט, כבר' - אין לאומרן בפני גדולים ומכובדים.

וכן אין לאומרן ליתום ואלמנה.
במדרש אגדה (בובר) שמות פרק כב סימן כב:
"אם ענה תענה אותו. אחד עינוי מרובה ואחד עינוי מעט. וכשהוציאו לרבן שמעון בן גמליאל ורבי ישמעאל ליהרג, אמר לו רבן שמעון בן גמליאל לר' ישמעאל לבי יוצא שאין אני יודע על מה אני נהרג, אמר לו רבי ישמעאל לא בא אדם אצלך לדין או לשאלה, ושיהתה [אותו] עד שתהא גומע את כוסך, או עד שתהא מתעטף בטליתך, והתורה אמרה אם ענה תענה אותו, אחד עינוי הרבה, ואחד עינוי מעט, אמר לו רבי ניחמתני".

ולדעת רבי ישמעאל אין לאומרן לשום אדם!
במכילתא דרבי ישמעאל משפטים - מסכתא דנזיקין פרשה יח:
"כל אלמנה ויתום לא תענון. אין לי אלא אלמנה ויתום, שאר כל אדם מנין, תלמוד לומר לא תענון, דברי רבי ישמעאל".
וכך הוא בפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) שמות פרק כב סימן כב [ובמדרש עשרה הרוגי מלכות אוצר המדרשים (אייזנשטיין)עמוד 449]:
"אם ענה תענה אותו. אחד עינוי מרובה, ואחד עינוי מועטת, וכבר היה ר' שמעון ור' ישמעאל יוצאין ליהרג, אמר לו ר' שמעון, ישמעאל לבי יוצא שאין אני יודע על מה אני נהרג, אמר לו ר' ישמעאל מימיך לא בא אצלך אדם לדון או לשאילה, ושהותו עד שתהא גומע כוסך, או נועל סנדלך, או עד שתהא עוטף טליתך, והתורה אמרה אם ענה תענה אותו, אחד עינוי מרובה, ואחד עינוי מועטת, ובדבר הזה אמר לו רבי נחמתני".","125","","4652","True","True","False","","308","95.86.88.183","0","12754","חולין|מו ע"א",""),new Message("12798","12754","זה משהו הלכתי לחלוטין","12/08/11 15:11","יב אב","תשע"א","15:11","המכריע","בן פזי (או ר' יהודה או ר' שמעון. סתם מענין הצורה שהוא מזכר כאן) היה בר סמכא בענייני טריפות. הוא החל לבדוק את חוט השדרה של העוף הגיע עד בין אגפיה ונמצא בינתיים שלם, ואז הוא הלך בדיוק כשקראו לו. וגם עולא לא המשיך לעמוד שם יותר עד שחזר בן פזי. אם היה הולך סתם כך היה ניתן ללמוד מזה שהלכה כמ"ד עד בין ואין צריך להמשיך לבדוק למטה מאגפיה, אבל אילו הלך משום כבוד הנשיא , יתכן שאחר כך כשחזר המשיך לבדוק והלכה כמ"ד עד למטה מאגפיה.

אולי כוונת השואל שס"וס מידי ספיקא לא נפקא ולא למדנו מזה כלום. אבל דומני שכגון דא יש בש"ס לעשרות.","199","","4650","True","True","False","","173","213.151.62.134","0","12754","חולין|מו ע"א",""),new Message("12761","12760","לחלוטין לא הבנתי מה ענית!","10/08/11 22:37","י אב","תשע"א","22:37","שאינו יודע לשאול","יועיל הדבר, אם תבאר דבריך, בנוסף לציטוטים שאתה מביא.

תודה!","48","","4652","True","True","False","","231","77.124.237.18","0","12754","חולין|מו ע"א",""),new Message("12763","12761","בבקשה","10/08/11 23:58","י אב","תשע"א","23:58","דוד כוכב","עולא מעלה אפשרות סבירה, שכיון שקראו לבן פזי לעמוד לפני הנשיא, הוא עזב הכל באמצע הבדיקה והפסק, ורץ מיד להתייצב למצוותו.

רגע,
למה הוא לא יכל לומר: עם כל הכבוד, דקה אחת ואני מסיים לבדוק את העוף הבעייתי הזה, ואני כבר מגיע!
מה הלחץ?
כבוד הנשיא לא יסתדר רגע בלעדיו?

ובכן לא!
זו חוצפה.
הנשיא קורא, עזוב הכל ותגיע.

ומה בדבר לתת ליתום ואלמנה לחכות רגע? מה כבר יקרה להם?
להם לא יקרה.
מי שנותן להם להמתין יכול ח"ו לקרות לו.
ככתוב בשמות כב:
(כא) כָּל אַלְמָנָה וְיָתוֹם לֹא תְעַנּוּן.
(כב) אִם עַנֵּה תְעַנֶּה אֹתוֹ כִּי אִם צָעֹק יִצְעַק אֵלַי שָׁמֹעַ אֶשְׁמַע צַעֲקָתוֹ.
(כג) וְחָרָה אַפִּי וְהָרַגְתִּי אֶתְכֶם בֶּחָרֶב וְהָיוּ נְשֵׁיכֶם אַלְמָנוֹת וּבְנֵיכֶם יְתֹמִים.

וכבר היו דברים מעולם.

ודעת רבי ישמעאל שהפסוק עוסק בכל אדם...","125","","4652","True","True","False","","140","95.86.88.183","0","12754","חולין|מו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);