var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1238;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1238","0",""תני רב נחמן בשאר ספרי דבי רב"","23/12/09 07:48","ו טבת","תש"ע","07:48","דוד כוכב",""תני רב נחמן בשאר ספרי דבי רב".

פירש רשב"ם:
"בשאר ספרי דבי רב - ספרא דבי רב היינו תורת כהנים ברייתא של ספר ויקרא.
שאר ספרי דבי רב קרי למדרש של ספר במדבר מוישלחו מן המחנה עד סוף הספר אלה הדברי' כו'.
ומכילתא דהיינו מדרש אלה שמות מהחדש הזה לכם עד סוף הספר.
כולהו אקרי שאר ספרי דבי רב".

כאן מבואר פירוש השם "ספרי" שניתן למדרשי ההלכה לחומשים במדבר ודברים.

מדרשי ההלכה, הם מדרשי תנאים, והם ברייתות לכל דבר. הלכות רבות נלמדות מתוכם כאשר אין הדבר מבואר בגמרא.

לעומתם קיימים גם מדרשי אגדה, הנקראים בגמרא ובירושלמי ספרא דאגדתא, וקיים אפילו "ספר אגדתא דבי רב" (סנהדרין דף נז: ), והם עוסקים לרוב בעניני אגדה.

ספרא דבי רב, היינו 'הספר של רב', ומכונה גם תורת כהנים. והוא מדרש ההלכה לספר ויקרא.

ושאר 'ספרי דבי רב', ובקיצור - 'ספרי', הם מדרשי ההלכה לבמדבר ולדברים.","125","","5240","True","True","False","","1267","95.86.98.48","0","0","בבא בתרא|קכד ע"ב",""),new Message("1239","1238","הוספות","23/12/09 08:33","ו טבת","תש"ע","08:33","הראל","כפי שניתן לראות בקובץ המצורף,
מבואר מדוע "ספרא" מתייחס למדרש ההלכה של ויקרא,
ואילו "ספרי" מתייחס למדרשי ההלכה של במדבר-דברים:
כידוע, פעמים רבות, האות "א" בסוף מילה בארמית - מתפקדת כמו ה' היידוע בעברית, ולכן -
מדרש ההלכה על ויקרא שהוא הספר החשוב (ראו המקור מויקרא רבה בקובץ הנ"ל) >> מכונה "ספרא" = הספר,
ואילו שאר מדרשי ההלכה (ש"פחות" חשובים) >> מכונים "ספרי" = ספרים.

ואגב, למה רק מדרשי ההלכה על במדבר-דברים מכונים "ספרי" ואילו מדרש ההלכה על שמות מכונה "מכילתא"?
שמעתי פעם, שבמקור הדברים - "ספרי" היה הכינוי הבבלי (הארמי) לכל מדרשי ההלכה חוץ מויקרא (היינו: שמות, במדבר, דברים),
ואילו "מכילתא" היה הכינוי הישראלי (העברי) לכל מדרשי ההלכה הנ"ל.
אלא שכנראה הכינויים השתבשו, ונקבעו כפי שהם לפנינו היום ("מכילתא" לשמות, "ספרי" לבמדבר-דברים).

ומי כתב את הספרא? שתי דעות בנושא זה מובאות בקובץ הנ"ל.

מידע על ספרות מדרשי ההלכה מבתי המדרש השונים ניתן למצוא כאן,
ומי שמעוניין אוכל לשלוח לו מצגת ארוכה מאוד שערכתי בעבר על כל הנושא הזה.

לגבי מדרשי האגדה (שנערכו ע"פ רוב בתקופת האמוראים - בניגוד למדרשי ההלכה שנערכו בתקופת התנאים) - נגיב ונאריך אי"ה בהזדמנות אחרת כשהנושא יועלה ויהיה רלוונטי לדף היומי.","46","pdf","5240","True","True","False","","265","77.127.151.224","0","1238","בבא בתרא|קכד ע"ב","0-pdf")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);