var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1228;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","68"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1228","0","בנות צלפחד סמכו על הנס","21/12/09 20:29","ד טבת","תש"ע","20:29","יד הנפץ","על בנות צלפחד נאמר כי לא נישאו אלא להגון להן והמתינו עד גיל 40 והרי לאחר גיל 40 "שוב אינה יולדת" אלא שנעשה להן נס כמו ליוכבד.
וממתי מותר לסמוך על הנס?","120","","5246","True","True","False","","910","82.81.245.212","0","0","בבא בתרא|קיט ע"ב",""),new Message("1229","1228","וממתי נשים מחוייבות בפו"ר?","21/12/09 21:04","ד טבת","תש"ע","21:04","אבינועם","חוץ מלדעת ריב"ב?","45","","5246","True","True","False","","227","84.228.255.122","0","1228","בבא בתרא|קיט ע"ב",""),new Message("1369","1228","ועמרם, אבי משה, סמך על הנס?","21/01/10 09:51","ו שבט","תש"ע","09:51","Almuaddib","לפי המדרש, המתבסס על דבר הפסוק "ויקח את בת לוי", ילדה יוכבד את משה כשהיתה בת 130 שנה.
מאחר ואנו יודעים כי אהרון היה גדול ממשה בשלוש שנים, הרי שבגיל 127 ילדה אותו.

ואיך סמך עמרם על הנס, לשאת אשה שכדי שיוכל להביא איתה צאצאים לעולם, יצטרך נס הגדול אף מזה שעל פי הדיבור נעשה לשרה אמנו?

ויצחק, היאך נשא פעוטה בת 3? וכי יעמוד מפו"ר עד שתגדל?


אלא שאין לשאול שאלות כגון אלו על המדרשים, משום שכנגד כל המדרשים הללו, יש מדרשים נגדיים, או פרשנות המעקרת אותם ממשמעותם. כנגד המדרש לגבי גיל יוכבד יצאו פרשנים המתבססים על פשט הכתוב, וכך גם יש מי שקבעו את גיל רבקה בעת נישואיה על כ-14, ולא כמדרש הזה.


כך גם במקרה של המדרש אודות בנות צלפחד. אין המדובר בפשט הכתוב, שעל פי הכתוב יודעים אנו מעט מאד על בנות צלפחד, ודאי שאת גילן אין אנו יודעים. אנו יודעים שהיו חכמניות - כדברי הפרשן - ושהיו רווקות, לפי המשך הסיפור. אנו גם יודעים שנישאו לבני דודיהן כדי למנוע מהנחלה להיסוב למטה אחר, וכו'. מי מהן היתה בת כמה - איננו יודעים.


עיון להרחבה: דברי הראב"ע על גיל יצחק בעת העקדה.","107","","5215","True","True","False","","193","81.218.141.168","0","1228","בבא בתרא|קיט ע"ב",""),new Message("1233","1229","תודה","22/12/09 21:25","ה טבת","תש"ע","21:25","יד הנפץ","לא חשבתי על כך, יוצא שהרווקה אינה מחויבת בהשתדלות להנשא?","120","","5245","True","True","False","","123","82.81.245.212","0","1228","בבא בתרא|קיט ע"ב",""),new Message("1368","1229","ובכל זאת אמרו במסכת תענית דף יג:","21/01/10 00:52","ו שבט","תש"ע","00:52","דוד כוכב",""אין הבוגרת רשאה לנוול עצמה", כלומר אפילו בימי אבלות,
והוסיף המפרש (המכונה רש"י) "אלא מתקשטת כדי שיקפצו עליה", כלומר לנושאה.

משמע שפטורה רק מלטרוח בעניין הזיווג כאיש, שדרכו לכבש.
אבל יש לה לעשות את חלקה, כגון שלא להתגנות. וה"ה שלא לסרב.

דומיא דדברי היראים שגם ישראל מצווים להתברך מהכהנים.","125","","5215","True","True","False","","108","212.76.121.109","0","1228","בבא בתרא|קיט ע"ב",""),new Message("1236","1233","לכאורה","22/12/09 22:17","ה טבת","תש"ע","22:17","לינקוש","אלא שיש להקשות - איך בעליהן של בנות צלפחד התחתנו איתן,
והרי הם כן מחוייבים בפו"ר - אז איך סמכו על הנס?

הנה כאן יש מקורות בנושא:
מראה מקומות לעיון בדף היומי
היכלי התורה
יוסף דעת","58","","5245","True","True","False","","156","77.127.153.243","0","1228","בבא בתרא|קיט ע"ב",""),new Message("1244","1236","ובכל זאת","23/12/09 18:50","ו טבת","תש"ע","18:50","יד הנפץ","עיינתי במקורות שלינקוש הפנה.
הבעיה המרכזית שהציבו המפרשים אלו דברי רבא בפסחים סד ע"ב לפיו לא סומכים על הנס. ממליץ לראות ב"יוסף דעת" את ריכוז התירוצים שהביאו הפרשנים.
לדעתי התירוצים שהובאו הם דחוקים (לדוג' ש"בני מעלה" כן רשאים לסמוך על הנס). מעיון בפסחים שם עולה כי דברי רבא הובאו שם מול דעת אביי לפיו כן סומכים על הנס כך שאין קונסנזוס בענין והרבה יותר פשוט לומר כי דברי ר' חסדא כאן היא לפי הדעה לפיה כן סומכים על הנס.","120","","5244","True","True","False","","91","82.81.245.212","0","1228","בבא בתרא|קיט ע"ב",""),new Message("1367","1236","אפשר שהיו להם כבר נשים אחרות.","21/01/10 00:46","ו שבט","תש"ע","00:46","דוד כוכב","","125","","5215","False","True","False","","89","212.76.121.109","0","1228","בבא בתרא|קיט ע"ב",""),new Message("1245","1244","דיונים הלכתיים בנושאים אגדיים?","23/12/09 19:12","ו טבת","תש"ע","19:12","בבא רגל","מאז ומתמיד קשה לי מאוד דיונים הלכתיים שהגמרא/הראשונים/האחרונים
עושים על גבי סוגיות אגדתא...
אולי דברי הגמרא לא באים לשקף מציאות אלא רק להביע רעיון כלשהו (ולכן המספר 40).
אין לי כיוון ברור בכלל - אני רק מעלה זאת כתהיה.

[ולכן גם אין מקום לדיון הלכתי על משמעות השם "יד הנפץ" - כגון: האם יש לקרוא לו מדי יום בשני שמותיו או רק באחד מהם? האם היד רק מפוצצת/מנפצת אחרים או גם את עצמה? כיצד הדבר מתרחש, האם כבר בנגיעה ראשונה? וכדו' - כיוון שברור שזהו כינוי בעלמא (ולא השם האמיתי) שבא כנראה לבטא רעיון שחשבת עליו בזמן שקבעת לעצמך כינוי זה]","51","","5244","True","True","False","","1038","77.127.151.224","0","1228","בבא בתרא|קיט ע"ב",""),new Message("1246","1245","שם בעלמא","23/12/09 20:52","ו טבת","תש"ע","20:52","יד הנפץ","אכן הגישה המקובלת בין לומדי התורה היא שיש למצא אחידות בכלל דברי חז"ל ולא תיתכן סתירה ודעות שונות, בוודאי זו מגמת הגמרא בעיקר בתחום ההלכה. בתחום האגדה לדעתי יש יותר פלוראליזים ולכן סתירות "לכאורה" מייצרות תירוצים "לכאורה". מאידך אני חושב שניתן למצא גישות עקרוניות בחז"ל (למרות שמדובר בתקופה ארוכה של כ 500 שנה!) ועד כה חשבתי שהעקרון של "אין סומכים על הנס" משותף בחז"ל ולכן יש כאן בעייה כשמציגים את התנהגות בנות צלפחד בניגוד לאותו עיקרון.
כשראיתי כי בר הפלוגתא של רבא חולק עליו גם בענין זה מסתבר שאין מדובר בעקרון מוסכם.
לגבי "יד הנפץ", סתם אסוציאציה שבחרתי בזמן ההרשמה לפורום, אפילו לא קראתי את הספר...","120","","5244","True","True","False","","124","82.81.245.212","0","1228","בבא בתרא|קיט ע"ב",""),new Message("1373","1369","דעת הגמרא שרבקה היתה בת 14","21/01/10 20:50","ו שבט","תש"ע","20:50","דוד כוכב","וכן דעת המדרשים הקדמונים.
לדעות אלו יצחק היה בעקידה בן 26.

גילו של יצחק בעקידה
מדרשים שכתוב בהם גיל 37
בראשית רבה (וילנא) פרשה נה, ד
הריני עכשיו בן ל"ז שנה.
שמות רבה פרשה א, א
שבן ל"ז שנה היה יצחק בשעת עקידתו.
קטעי מדרשים - גניזה (מאן) ז. קטעים של מדרש על התורה "זו היא שנאמרה ברוח הקודש" עמוד סה
אמ' ר' יוסי בן זמרה (דף ב', ע"ב) [כשאמ' לו הק' העלהו לעולה לפני, בא אבר]הם לביתו [ואמ'] לשרה: עד מת[י יהיה יצח]ק בנך בחיקך, [א]טו לא בן שלשים וש[בע ש]נה הוא, לא לבית [המ]דרש הוא הולך ולא לבית הרב עזבתיו לילך, [ע]מדי ושימי לנו צידה לדר[ך] שנלך אני והוא לבית המדרש הגדול.
איכה רבה פתיחתא כד
וכשעמד על דעתו והיה בחור בן שלשים ושבע שנים
מדרש תנחומא (בובר) פרשת וירא סימן מב
עכשיו ואני בן שלשים ושבע שנים.
מדרש תנחומא (בובר) פרשת וירא סימן מו
בן כמה שנים היה יצחק, בן ל"ז שנים.
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת וירא סימן כג
ויצחק בן ל"ז שנה היה בשעת עקידתו.
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת שמות סימן א
שבשעת עקידתו בן ל"ז שנה.
מדרש ילמדנו (מאן) ילקוט תלמוד תורה - בראשית אות קז
וילכו שניהם יחדו (שם), בודאי זה לשחוט וזה לישחט. ויצחק בן שלשים ושבע שנה באותה שעה. ילמדנו.
פרקי דרבי אליעזר (היגר) - "חורב" פרק ל
בן שלשים ושבע שנה היה יצחק בלכתו אל הר המוריה.
אליהו רבה (איש שלום) פרשה כה
והוא היה בחור ועומד בכחו, בן שלשים ושבע שנה.
אליהו זוטא (איש שלום) פרשה ב
אני בחור, עומד בכחי, בן שלשים ושבע שנים.
מדרש ויושע באוצר המדרשים (אייזנשטיין)
שאני בחור בן שלשים ושבע שנים.

מדרשים שכתוב בהם גיל 26
סדר עולם רבה (מיליקובסקי) פרק א
אבינו יצחק היה בשעה שנעקד בן כ"ו שנ'. בו בפרק נולדה רבקה נמצאת כשנשאה יצחק בן ארבע (עש) [עשרה] שנ'.
מסכת יבמות דף סא:
רב נחמן בר יצחק אמר: האי תנא הוא; דתניא: בתולה - אין בתולה אלא נערה, וכן הוא אומר: (בראשית כ"ד) והנערה טובת מראה מאד בתולה.

מדרשים המסופקים בגרסה, אם גיל 37 או 26
סדר עולם רבה (ליינר) פרק א
אבינו יצחק היה כשנעקד על המזבח בן ל"ז שנה... נמצא אבינו יצחק נשא את רבקה בת (י"ד) [ג'] שנה.
בראשית רבה (וילנא) פרשה נו, ח
כלום יכול אדם לכפות בן שלשים ושבע [נ"א בן עשרים ושש שנה] אלא לדעתו.
ע' תוספות יבמות דף סא: ד"ה וכן הוא אומר
גרסת התוספות בסדר עולם היתה שרבקה היתה בת שלש כשנשאה יצחק. אך בנוסח מיליקובסקי כתוב שיצחק היה בן 26 בעקידה, ולכן רבקה היתה בת 14 בנישואיה. וכן בנוסח ליינר הגירסה בסוגריים עגולות שרבקה היתה בת 14, אך תוקן ל3 בסוגריים המרובעות עקב הסתירה בנוסח שהיה יצחק בן 37.
בתוספות הוכיחו שעל פי הספרי (דברים פיסקא שנז, ז) רבקה היתה בת 14. המדרש "ששה זוגות שנותיהם שוות רבקה וקהת..." נמצא גם במדרש תנאים לדברים פרק לד פסוק ז, בבראשית רבה (וילנא) פרשה ק, י, בבראשית רבה (תיאודור-אלבק) כי"ו פרשה קא, כב, מדרש שלשה וארבעה (באוצר המדרשים אייזנשטיין, ובתי מדרשות) ד"ה ששה.
לדעתם יצחק היה בן 26 בעקידה, כמוכח על פי החישובים שבסדר עולם. וכן כתב בספר יערות דבש חלק שני דרוש א
והתוספות ביבמות [דף ס"א ע"ב ד"ה וכן] הביאו מדרש מסכים לדברי הגמרא שם, דרבקה היתה בת י"ד שנים כשנשאה יצחק, וא"כ היה יצחק בעקידה בן כ"ו שנים.

נמצא שלדעת הגמרא, והספרי (סדר עולם, ובראשית רבה), יצחק היה בן 26. לשאר מדרשים (המאוחרים) היה בן 37.
ע' חידושי הרמב"ן מסכת יבמות דף סא: ד"ה אין בתולה אלא נערה","125","","5215","True","True","False","","826","212.76.100.226","0","1228","בבא בתרא|קיט ע"ב",""),new Message("1375","1373","רבינו בחיי, מי יגול עפר מעיניך? (*)","22/01/10 09:58","ז שבט","תש"ע","09:58","Almuaddib",".

חוששני שעבודת הליקוט שנעשתה כאן, פרט לכך שאינה שלמה ונפלו בה כמה אי-דיוקים, כלל אינה מתייחסת לנאמר לעיל.

לעצם הדיון - המקיים דיון הלכתי ומתפלפל בהסתמך על מדרשים, צריך לדעת שדיונו טוב אולי לוורט בבית המדרש, אך לא לדבר מעבר לכך. כשם שאבן עזרא יכול לסבור שיצחק היה בן כ-12 שנים בעת העקדה ולא בן 37, כך יש להזכיר שאיננו יודעים באמת בנות כמה היו בנות צלפחד בעת נישואיהן.

ולעבודת הליקוט שכאן, כמה הערות:
1. כתבת ש"דעת הגמרא" לגבי הגילאים - דומני שבגמרא גופא דברים אלו לא נכתבו מעולם. אשמח לדעת היכן בגמרא מצאת אזכור כזה.

2. בעלי התוספות הביאו גם את הגרסה כי רבקה היתה בת 3 בעת נישואיה, וגם כי היתה בת 14 - אני משאיר לך ולפרוייקט השו"ת למצוא את המקום המדוייק.

3. דעת הראב"ע חשובה לא רק בגלל טענתו כי יצחק היה בעת העקדה בערך בגיל 12, אלא בעיקר בגלל שהוא דוחה את עצם ההצמדה הקובעת כי רבקה נולדה בזמן העקדה, וכדאי לעיין שם בקפידה. לשיטתו, אין אנו יכולים לדעת בני כמה היו יצחק ורבקה, לא בעת עקדת יצחק ולא בעת הנישואין (לגבי גיל רבקה).
עוד חשובה קביעתו מדוע חייב יצחק להיות במועד העקדה בן פחות מ-13 (ה' ניסה את אברהם, לא את יצחק), וקשה לדחות את ראיותיו אפילו באמצעות המדרש.

4. הגרסה ב"סדר עולם" תלויה אם אתה מקבל את הגהות הגר"א או לא.

5. מקור חשוב נוסף הוא "קדמוניות היהודים" של יוסף בן מתתיהו. כדי לחסוך לקוראים חיפוש - גרסתו היא שיצחק היה בן 25-26 במועד העקדה.




(*) כפי שכתב רבינו בחיי אבן פאקודה, על מי שהוא דומה לالحمار يحمل الكتب




.","107","","5214","True","True","False","","200","87.68.72.27","0","1228","בבא בתרא|קיט ע"ב",""),new Message("1382","1375","אכן הליקוטים אינם מושלמים.","22/01/10 15:45","ז שבט","תש"ע","15:45","דוד כוכב","והועתקו מטיוטה שהיתה שמורה.

1.2. במסכת יבמות דף סא:
רב נחמן בר יצחק אמר: האי תנא הוא; דתניא: בתולה - אין בתולה אלא נערה, וכן הוא אומר: (בראשית כ"ד) והנערה טובת מראה מאד בתולה.

לדעתו משמעות 'נערה' בפסוק היא כפי הדין בת 12 עד 12 וחצי בערך.

וכתבו תוספות שם:
"וכן הוא אומר והנערה טובת מראה מאד - תימה דהכא משמע דרבקה נערה היתה ובסדר עולם (פ"א) תניא בהדיא שהיתה בת שלש כשנשאה יצחק ואי אפשר להגיה דהא תניא התם יצחק אבינו כשנעקד על גבי המזבח היה בן שבעה ושלשים שנה ובו בפרק נולדה רבקה וכתיב ויהי יצחק בן ארבעים שנה וגו' נמצאת שהיתה בת ג' וה"ר שמואל חסיד משפיר"א הוכיח שהיתה בת י"ד מדתניא בספרי ו' זוגות שנותיהן שוות וקחשיב קהת ורבקה וקהת חיה קל"ג כדכתיב בקרא ואם היתה בת י"ד כשנשאה אז החשבון מכוון דכשנולד יעקב היתה בת ל"ד ויעקב היה בן צ"ט כשמתה רבקה הרי קל"ג שהרי כשנתברך היה בן ס"ג שאז מת ישמעאל וכל שנותיו של ישמעאל קל"ז כדכתיב וישמעאל (גדול מיצחק י"ד שנה ויצחק בן ס' שנה בלדת אותם א"כ ישמעאל) בן ע"ד ונשאר מלידת יעקב עד סוף שני ישמעאל ס"ג וי"ד נטמן בבית עבר כדאמרינן במגילה (דף יז.) ועשרים שנה בבית לבן ושתי שנים בדרך ואז מתה רבקה כדדרשינן (מדרש רבה קהלת פ"ב) אלון בכות שתי בכיות של רבקה ומניקתה הרי צ"ט וצריך לומר דמדרשות חלוקים זה על זה".

5. דעתו איפא תואמת את דעת הגמרא.","125","","5214","True","True","False","","138","95.86.71.145","0","1228","בבא בתרא|קיט ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);