var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1189;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1189","0","למה התורה והמשנה מזכירים את..","14/12/09 10:07","כז כסלו","תש"ע","10:07","שאינו יודע לשאול","בתורה נאמר:
וְאֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל תְּדַבֵּר לֵאמֹר אִישׁ כִּי יָמוּת וּבֵן אֵין לוֹ וְהַעֲבַרְתֶּם אֶת נַחֲלָתוֹ לְבִתּוֹ:
וְאִם אֵין לוֹ בַּת וּנְתַתֶּם אֶת נַחֲלָתוֹ לְאֶחָיו:
וְאִם אֵין לוֹ אַחִים וּנְתַתֶּם אֶת נַחֲלָתוֹ לַאֲחֵי אָבִיו:
וְאִם אֵין אַחִים לְאָבִיו וּנְתַתֶּם אֶת נַחֲלָתוֹ לִשְׁאֵרוֹ הַקָּרֹב אֵלָיו מִמִּשְׁפַּחְתּוֹ וְיָרַשׁ אֹתָהּ
וְהָיְתָה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לְחֻקַּת מִשְׁפָּט כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה:


במשנה נאמר:
אחין קודמין לאחי האב...
זה הכלל כל הקודם בנחלה יוצאי יריכו קודמין והאב קודם לכל יוצאי יריכו



השאלה שלי היא מדוע התורה היתה צריכה לציין "וּנְתַתֶּם אֶת נַחֲלָתוֹ לְאֶחָיו" כאשר אין לו בן, בת ואב?
וכן מדוע המשנה היתה צריכה לומר ש"אחין קודמין לאחי האב"?
והרי -
אדם שמת, סדר הירושה הוא כדלהלן:
(1) בנו
(2) יוצאי יריכו של בנו
(3) בתו
(4) יוצאי יריכו של בתו
(5) אביו
(6) יוצאי יריכו של אביו
(7) אחיו
(8) יוצאי יריכו של אחיו
(9) אחי אביו
וכו'

והרי "אחיו" (7) כלולים ב"יוצאי יריכו של אביו" (6) !!!","48","","5255","True","True","False","","906","77.127.99.187","0","0","בבא בתרא|קטו ע"א",""),new Message("1190","1189","יש מחלוקת ראשונים בהבנת ירושת אח","14/12/09 23:06","כז כסלו","תש"ע","23:06","הראל","הראשונים נחלקו האם דין ירושת אח את אחיו זה מדין הקרבה שיש ביניהם (כמו בנו של המת לדוגמא) או מדין משמוש ירושה בקברו של אביו.
[ראה רשב"ם קכה "ב ד"ה ובתרה לעומת הרמב"ן לעיל קח ע"א]

נפק"מ אחת לדוגמא בין ההבנות השונות:
החת"ס (שו"ת אבה"ע ב סי' עד) כתב שלשיטות שמומר אינו יורש את אביו, אז נתמעט רק מירושת אביו ולא משאר ירושות - ולפ"ז דין מומר בירושת אחיו תלוי במחלוקת הראשונים הנ"ל.

נפק"מ נוספת תהיה כאשר יש שני אחים לאח שנפטר, והאבא הפקיע לפני מותו שלו (שהיה לפני מות האח שנפטר) את אחד משני הבנים החיים מירושתו.

לגבי השאלה שלך - היא רלוונטית כמובן רק לשיטה בראשונים הסוברת שדין ירושת אח זה מדין משמוש ירושה בקברו של אביו - ואולי למי מהגולשים תהיה תשובה?","46","","5255","True","True","False","","330","77.127.99.187","0","1189","בבא בתרא|קטו ע"א",""),new Message("1194","1189","תשובת התוספות","16/12/09 17:32","כט כסלו","תש"ע","17:32","ברוך","לגבי התורה, אם היא לא הייתה מציינת את ירושת האחים, כיצד היינו יודעים שהיא קודמת לירושת הסבא? ייתכן שעצם הכלל שיוצאי יריכו של אב קודמים נלמד מהזכרת האחים.

לגבי ההזכרה במשנה הראשונה תירץ התוספות (קח. ד"ה ואחין):
"וא"ת אם כן אחין מן האב נמי לא ליתני דשמעינן ליה מהאב את הבנים על ידי משמוש נחלה שהאב יורש את בנו להנחיל לשאר בניו הקיימין שהן אחי המת ויש לומר דנקט אגב דבעי למיתני אחים מן האם לא נוחלין ולא מנחילין"
ואולי איידי דקתני במשנה הראשונה כתב גם במשנה השניה.","86","","5253","True","True","False","","205","84.228.119.242","0","1189","בבא בתרא|קטו ע"א",""),new Message("1211","1194","לגבי מה שכתוב בתורה - שאלה לברוך","19/12/09 21:10","ב טבת","תש"ע","21:10","עומר","בס"ד

בטח שהיינו יודעים שירושת האחים קודמת לירושת הסבא, כי כאשר אדם מקבל ירושה ומעבירה, הוא מעבירה כאילו הוא עצמו מת, ולכן, הראשונים שמקבלים אם האבא מת הם ילדיו, שהם האחים של הנפטר האמיתי, ורק לאחר מכן אביהם (או שאולי התכוונת בדבריך למשהו שונה? לא קראתי את התוספות עדיין...).

התירוץ של הראל מובן, אבל נשארת השאלה לפי השיטה שהאחים באים מכוח האבא למה צריך להזכיר את האחים.","59","","5250","True","True","False","","88","91.135.102.197","0","1189","בבא בתרא|קטו ע"א",""),new Message("1217","1211","היישוב לייתור בתורה","21/12/09 07:55","ד טבת","תש"ע","07:55","ברוך","א. הכותרת שכתבתי מטעה. התוספות מתרצים את הייתור במשנה, ולא את הייתור בתורה. הנסיון לתרץ את הייתור בתורה הוא שלי.

ב. לשאלתך, הבטחון במה שכתבת נובע מכך שהתורה מלמדת אותנו שהאחים קודמים לסבא. אחרת הייתי יכול לחשוב באופן כזה - אצל הנפטר עצמו באמת הבנים קודמים. אך מרגע שאין בנים, הזקן ביותר הוא הקודם, כלומר, הסבא קודם לאחים.","86","","5248","True","True","False","","226","87.68.71.39","0","1189","בבא בתרא|קטו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);