var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=11831;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("11831","0","ספק איסור לעניין מעשה שבת וצ"ע בדעת המ"ב","11/07/11 11:32","ט תמוז","תשע"א","11:32","שלמה שטרסברג","המ"ב שי"ח ס"ק ב' הביא את דברי הפמ"ג שכיון שכל דין מעשה שבת להלכה הוא רק מדרבנן שהרי לא קימ"ל כר' יוחנן הסנדלר א"כ בספק לא נאסור בדיעבד דספק דרבנן לקולא

וכן כתב בביאור הלכה רס"א ד"ה "ואין מדליקין" "ואם עבר והדליק או שעשה שאר מלאכה אחר השקיעה בזמן דאיכא דעות בין הפוסקים יש להקל בדיעבד להנות ממנה"

וכן בסימן שכ"ג ס"ק ל"ג לענין טבילת כלים בשבת כתב "ועיין בד"מ שכתב דמדינא יש לפסוק כדעת היש אוסרים... ומ"מ אם עבר וטבל אפשר דמותר להשתמש בו כיון דיש מתירים אםילו לכתחילה

ובשער הציון שם אות ל"ב כתב "ועיין פמ"ג שכתב דמשמע דה"ה בכל כעין זה לעניין מבשל בשבת בכל דבר דאיכא פלוגתא דרבוותא אין לאסור בדיעבד

ולכאורה סותר את דבריו שהרי בסימן רס"א ס"ק ו' לגבי ביה"ש שאין מדליקין בו את הנרות כתב "ואפילו בדיעבד אם הדליק או שעשה שאר איזה מלאכה ביה"ש אסור להנות ממנה"

והרי לדעת ר"ת עדיין יום הוא וא"כ לפי יסוד הפמ"ג שהביא המ"ב צ"ל שמותר בדיעבד להשתמש[ מה עוד שעצם ביה"ש הוא ספק ,ואולי ספק במציאות שאני ("אז נדברו ח"ג ל"ב)]

ועוד בסימן שכ"א לעיניין חתיכת בצלים דק דק שעה או שעתים קודם הסעודה כתב " קרוב הדבר לומר שחייב חטאת והבצלים אסורים באכילה

וצ"ע שהרי גם בדין זה ישנה מחלוקת גדולה בין הראשונים בדין "האי מאן דפרים סילקא חייב משום טוחן
שלדעת התוס' זה דווקא בסילקא
ולדעת הרא"ש והר"ח דווקא בפרוק דקלים שיוצא מהם כמו קמח
ולרמב"ם דווקא חתוך ירק דק לצורך בישול
ורש"י ותוס' בפרק אלו קשרים כתבו שבכל חתוך ירק דק דק
א"כ להרבה שיטות כשחותך בצל וצנון יהא אפילו מותר וודאי שלא יאסר מצד מעשה שבת וצ"ע","205","","4680","True","True","False","","1109","213.151.57.190","0","0","חולין|טו ע"א",""),new Message("11839","11831","הערה","11/07/11 13:20","ט תמוז","תשע"א","13:20","דוד כוכב","ספקות ואיסורים דרבנן שמתירים בבין השמשות אינו משום שסומכים על שיטת ר"ת. אלא משום שבין השמשות מלכתחילה לא נאסר אלא כספק. לרבי יוסי הוא ודאי יום, וגם לרבי יהודה הוא יום מהתורה כדברי הרדב"ז (ראה עוד כאן).","125","","4680","True","True","False","","95","95.86.97.18","0","11831","חולין|טו ע"א",""),new Message("11842","11839","ספק מעשה שבת לקולא","11/07/11 13:38","ט תמוז","תשע"א","13:38","שלמה שטרסברג","אבל ע"פ העיקרון שספק במעשה שבת לקולא היה מקום להתיר במיוחד שניתן לצרף את שיטת ר"ת שלשיטתו הרי עדין לא שבת ואין כלל בעיה של מעשה שבת

ועוד מה ביחס לסתירה בדברי המ"ב שם?","205","","4680","True","True","False","","237","213.151.57.190","0","11831","חולין|טו ע"א",""),new Message("11875","11842","ספק דבריהם לקולא","12/07/11 01:04","י תמוז","תשע"א","01:04","דוד כוכב","אבל לא מצרפים שיטה שלא סוברים כמותה.
אם תרצה לצרף את שיטת ר"ת לספק ספיקא, ק"ו שתצטרך להחמיר כמותו במוצ"ש בספק איסור סקילה.

כנראה שדברי המ"ב המחמירים במעשה שבת הם לפי שיטת השו"ע, ולבסוף גמר בדעתו לסמוך על הגר"א.
ככלל, מצויות 'סתירות' בספרים המלקטים שיטות ומחברים שונים. החל מהמשנה, ועד לשו"ע כפי שמעירים הגר"א בהרבה מקומות ושאר נו"כ. וכך יתכן במ"ב.","125","","4679","True","True","False","","119","31.44.135.6","0","11831","חולין|טו ע"א",""),new Message("11905","11875","במעשה שבת אנו מצרפים גם שיטות שאין אנו","12/07/11 18:14","י תמוז","תשע"א","18:14","שלמה שטרסברג","פוסקים כמותם להלכה ואעפ"כ זה נחשב לספק ומקילים

ולכן אם אדם הגיע לבית תמני והגישו לו מרק עם בשר בבוקר שלדעת הרמב"ם הדבר מותר כי סובר שאין בישול אחר בישול בלח אפילו שאנו לא סוברים כך להלכה מותר לאכול כי הדבר נתון במחלוקת הפוסקים

ונראה שגם אם אשכנזי או ספרדי שודאי לא פוסקים כדעת הרמב"ם להלכה בנידון דידן, יבשלו מרק בשבת יהיה מותר להנות ממרק זה בשבת בגלל שזה ספק בדעת הפוסקים ובמעשה שבת מקילים.","205","","4679","True","True","False","","220","95.86.68.102","0","11831","חולין|טו ע"א",""),new Message("11911","11905","צירוף שיטות","12/07/11 22:35","י תמוז","תשע"א","22:35","דוד כוכב","מצרפים שיטות שאנחנו מסופקים בהן, כגון שיטות שהובאו כי"א בשו"ע. אך לא שיטות שלשיטתנו נדחו מהלכה.

אני מסכים עם דבריך בענין המרק התמני, אבל זה משום שכזכורני גם אשכנזים פוסקים שמעיקר הדין אין בישול אחר בישול בלח, ורק מחמירים אם נצטנן לגמרי. והאגלי טל שהעלה סברה שזה אסור מדינא חזר בו בהוספות שבסוף הספר.
יש אמנם סברה שבמים יש בישול אחר בישול כי נסתלק מהן שם חמין. אך גם לסברה זו, עיקר בישול המרק לא נתבטל ועדיין שמו מרק.
וקיימת סברה נוספת לקולא במקרה זה. הרי מעשה שבת הוא קנס, לכן צריך ללכת בזה לפי פסקי המבשל, והתמני נהג כהלכה.","125","","4679","True","True","False","","296","31.44.135.6","0","11831","חולין|טו ע"א",""),new Message("11912","11911","רחוק לומר ששיטת ר"ת נדחתה מההלכה","13/07/11 00:36","יא תמוז","תשע"א","00:36","שלמה שטרסברג","כמדומני ששיטת ר"ת לא נידחתה מההלכה והדעות בראשונים חלוקים בדבר ונראה שאפילו השו"ע הלך בשיטת ר"ת (עיין רס"א,ב)

ואומנם בגלל זה רבים וטובים מחמירים בצאת שבת כשיטת ר"ת לא לעשות לפחות מלאכות דאורייתא עד זמן ר"ת

בעוד שביחס לשיטת הרמב"ם בדין בישול אחר בישול ודאי שהשו"ע לא פסק כמותו וגם בדברי הרמ"א יש דעות בהבנת שורש שיטתו","205","","4678","True","True","False","","197","95.86.68.102","0","11831","חולין|טו ע"א",""),new Message("11914","11912","בשיטתם לא קאמרינן","13/07/11 01:02","יא תמוז","תשע"א","01:02","דוד כוכב","לא היתה כוונתי למחמירים כר"ת והשו"ע, אלא לאלו שאינם חוששים אפילו באיסור סקילה, לעשות מלאכה במוצ"ש בצאת ג' כוכבים.","125","","4678","True","True","False","","81","31.44.135.6","0","11831","חולין|טו ע"א",""),new Message("11917","11914","דעת השו"ע לא יכולה להצטרף במעשה שבת?","13/07/11 01:56","יא תמוז","תשע"א","01:56","שלמה שטרסברג","בכל מקרה לא ניתן לומר על דעת השו"ע והרבה פוסקים שהיא דעה דחויה שלא ניתן לצרפה בספק לעניין מעשה שבת","205","","4678","True","True","False","","226","95.86.68.102","0","11831","חולין|טו ע"א",""),new Message("11918","11917","אני חוזר","13/07/11 08:46","יא תמוז","תשע"א","08:46","דוד כוכב","האם אתה חושש לדעת השו"ע וראשונים רבים, ונמנע מחשש חילול שבת במוצ"ש אחר צאת ג' כוכבים?
או שאתה סומך על המנהג המקובל, כדעת הגר"א והגאונים?

אם אינך אפילו חושש לחומרא שמא הלכה כשיטת ר"ת, ועוד באיסור סקילה, גם לא ניתן לצרף לקולא את שיטתו לספק ספקא שמא הלכה כמותו. זהו תרתי דסתרי. לא ניתן לאחוז "מקולי בית שמאי ומקולי בית הלל" (מסכתות עירובין דף ו ע"ב; ראש השנה דף יד ע"ב; חולין דף מג ע"ב).","125","","4678","True","True","False","","107","31.44.135.6","0","11831","חולין|טו ע"א",""),new Message("11920","11918","גם כדעת הרמב"ם בבישול אחר בישול אני","13/07/11 12:14","יא תמוז","תשע"א","12:14","שלמה שטרסברג","לא נוהג כדעתה וכך רוב בית ישראל ובכל זאת במעשה שבת אני יצרף אותו לקולה ואוכל מהמרק שלשיטתי עברו איסור דאורייתא של בישול כשחיממו אותו בשבת","205","","4678","True","True","False","","204","31.44.130.84","0","11831","חולין|טו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);