var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=11506;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","47"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","30"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","8")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("11506","0","שאלה לגבי הכותי","03/07/11 07:29","א תמוז","תשע"א","07:29","מתפעל","רש"י: ואפילו כותי. מוסרין לו בהמה לכתחלה לשחוט דמצוה שהחזיקו בה היא אבל ישראל יוצא ונכנס לא ימסור לו לשחוט דאע''ג דהוחזקו בה לעצמם אין מקפידין אם יאכלו ישראל נבילות דלית להו לפני עור לא תתן מכשול (שם יט) אלא כמשמעו שלא יתן אבן בדרך עור להפילו".

אם כן, הכותים שומרים על תרי"ג מצוות חוץ מלפני עוור כי פירשו שם רק כפשוטו.
(ואולי בעוד מצוות יש את המציאות שחז"ל הוציאו את המצוה מהפשטות וגם שם תהיה בעיה עם הכותי, למשל עין תחת עין שחז"ל דרשו ממון).

אם כך, למה צריך לתת לו כזית לטעום, הרי אפשר פשוט לשאול אותו אם שחט כהלכה ולסמוך שלא ישקר שהרי שקר אסור מדאורייתא והם מקיימים זאת.","148","","4683","True","True","False","","979","94.188.248.70","0","0","חולין|ג ע"א",""),new Message("11509","11506","שאלה עדינה לכן רק בגוף המסר","03/07/11 11:04","א תמוז","תשע"א","11:04","קותי","היכן כתוב שאסור לשקר? ומה העונש למי שמשקר? מלקות?
ומה תשובתו של השקרן?","217","","4683","True","True","False","","152","82.166.142.229","0","11506","חולין|ג ע"א",""),new Message("11510","11509","מדבר שקר תרחק","03/07/11 11:16","א תמוז","תשע"א","11:16","מתפעל","האם לא נמצא במנין המצוות?

לא חיפשתי אבל נראה לי שכן.

ומה הקשר למלקות? גם אם אין מלקות מכל סיבה שהיא, אין זה אומר שהכותים לא מקיימים.","148","","4683","True","True","False","","172","94.188.248.70","0","11506","חולין|ג ע"א",""),new Message("11513","11510","אם היה באמת לאו אז היה צריך","03/07/11 11:34","א תמוז","תשע"א","11:34","קותי","להיות כתוב לא תשקר כמו לא תשבע לשקר
מדבר שקר תרחק זו אזהרה לבית הדין להזהר מהשקרנים
כך מובא בחינוך וגם ברמב"ם כמדומני

ליתר הרחבה ראה שערי תשובה "כת שקרנים" אינם רואים פני שכינה
אבל אין שם אף "איסור ממשי".

אני ממליץ לא לשקר כי אין חילול ה' גדול מזה","217","","4683","True","True","False","","183","82.166.142.229","0","11506","חולין|ג ע"א",""),new Message("11518","11510","יש בזה מחלוקת","03/07/11 21:24","א תמוז","תשע"א","21:24","דוד כוכב","עד שאתה שואל על יחס הכותים לשקר, שאל האם באמת יש איסור תורה לשקר שלא לצורך (לצורכי שלום למשל, מותר לכתחילה).

ראה אשכול קודם בעניין זה.","125","","4683","True","True","False","","194","213.151.51.237","0","11506","חולין|ג ע"א",""),new Message("11514","11513","מעניין מאד - מה לגבי","03/07/11 12:51","א תמוז","תשע"א","12:51","מתפעל","שאר מוני המצוות?

ומה לגבי לא תשקרו?

לכאורה, אם הכותים מקבלים את התורה רק כפשוטו, יש לומר שדוקא אצלם לא דרשו זאת לדיין וכדומה אלא שאסור לשקר כפשוטו והדרא קושיא לדוכתא.","148","","4683","True","True","False","","139","94.188.248.70","0","11506","חולין|ג ע"א",""),new Message("11575","11513","תרחק זה יותר מלא לשקר","05/07/11 01:23","ג תמוז","תשע"א","01:23","שלמה שטרסברג","מעבר לדיון האם השקר נמנה במוני המצוות כלאו הרי באופן פשוט מדבר שקר תרחק זה יותר מלכתוב אל תשקר תרחק פרושו לא להגיע למצב של לשקר להתרחק ולהימנע מכך ככל שניתן לדעתי יש כאן הדרכה של תורה הרבה יותר מאשר לא לשקר","205","","4681","True","True","False","","185","31.44.131.132","0","11506","חולין|ג ע"א",""),new Message("11515","11514","קשה לשחזר את תורתם של הכותים כי גם אצלם","03/07/11 13:15","א תמוז","תשע"א","13:15","קותי","היתה איזו תורה שבעל פה
כל הפסוק נאמר בהקשר של דיינים
שמות פרק כג

ו) לֹא תַטֶּה מִשְׁפַּט אֶבְיֹנְךָ בְּרִיבוֹ:
(ז) מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק וְנָקִי וְצַדִּיק אַל תַּהֲרֹג כִּי לֹא אַצְדִּיק רָשָׁע:
(ח) וְשֹׁחַד לֹא תִקָּח כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר פִּקְחִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים:

דברי החינוך
ספר החינוך מצוה עד

שלא ישמע הדיין טענת האחד שלא בפני בעל דינו, שנאמר [שמות כ"ג, א'] לא תשא שמע שוא, והטעם לפי שבני אדם ידברו דברי שוא שלא בפני בעל דינם, וצווה הדיין על זה כדי שלא יכניס בנפשו כזביו של אחד מהם, וכן בא במכילתא [דרשב"י כאן] שאזהרה זו של לא תשא וגו' על זה נאמרה. ועוד אמרו שם שהיא אזהרה גם לבעל הדין שלא יטעון גם הוא טענותיו לדיין שלא בפני בעל דינו, ואפילו ירצה לשמוע אותן הדיין, ועל זה נאמר גם כן [כאן, ז'] מדבר שקר תרחק. ועוד אמרו זכרונם לברכה [מכות דף כ"ג ע"א] שזה הלאו כולל מספר לשון הרע ומקבלו ומעיד עדות שקר.

ראה שערי תשובה מ קע"ח והלאה","217","","4683","True","True","False","","176","82.166.142.229","0","11506","חולין|ג ע"א",""),new Message("11520","11518","מדוע תיקנו מי שפרע?","03/07/11 22:30","א תמוז","תשע"א","22:30","קותי","יכלו להגיד שהוא רשע שעבר על לאו
תיקנו מי שפרע כי אין איסור לשקר
אנחנו באים מהעולם האירופאי שניזון מהתרבות הרומית שבה חייב אדם לעמוד בדיבורו
השורשים שלנו בעולם המזרחי שבו עושים מה כדאי
אם מסתכלים במשלי מה הוא אומר על ערב מבינים שאסור לאדם להתחייב כי אינו יודע מה ילד יום
ולכן כל שקר הוא שקר לבן "כשאמרתי התכוונתי כי היה כדאי עכשיו כבר לא"
מעבר למי שפרע מה עם מוחל שטרותיו?","217","","4683","True","True","False","","151","82.166.142.229","0","11506","חולין|ג ע"א",""),new Message("11521","11520","מי שפרע עוסק בהפרת התחייבות בעסקה ממונית","03/07/11 22:41","א תמוז","תשע"א","22:41","דוד כוכב","לשון הגמרא:
"מי שפרע... הוא עתיד להפרע ממי שאינו עומד בדבורו" (מסכת בבא מציעא דף מד ע"א).
מדובר בהתחייבות לביצוע, לא בשקר בלבד. וזה קרוב לגזל.

מוחל שטרותיו גורם לנזק ממוני מובהק.","125","","4683","True","True","False","","98","213.151.51.237","0","11506","חולין|ג ע"א",""),new Message("11525","11521","הבעיה המרכזית האם מדאוריתא","04/07/11 00:18","ב תמוז","תשע"א","00:18","קותי","מותר לשקר? אם כן אז מה דרכי התשובה על זה?
חוששני שלא נצא טוב מזה כל מי ששאלתי על זה לא רצה כל כך להתייחס
רמב"ם הלכות מכירה פרק ז

הנושא ונותן בדברים בלבד הרי זה ראוי לעמוד לו בדבורו, אע"פ שלא לקח מן הדמים כלום ולא רשם ולא הניח משכון, וכל החוזר בו בין לוקח בין מוכר אע"פ שאינו חייב לקבל מי שפרע הרי זה ממחוסרי אמנה ואין רוח חכמים נוחה הימנו.

כלומר אמר אני אקנה ב-100 ואינו עומד בדיבורו אינו עובר אל איסור תורה
רוח חכמים אינה נוחה היימנו וזה הרבה מאוד ומאוד מגונה אבל אין איסור

בשום פנים ואופן איני מוכן להסכים שמותר לשקר ובכל זאת חייבים לומר שהתורה לא אסרה לשקר וחייבים להבין למה?

נדמה לי שנדרי זירוזין מותרים מדוע ? זה בודאי צריך להיות נוטה לאיסור כי זה בלשון נדר ובכל זאת מותר

למזלנו אנחנו לא חיים בשוק אבל זה כנראה מנגנון חיוני להנעת גלגלי המסחר והשיווק","217","","4682","True","True","False","","171","82.166.142.229","0","11506","חולין|ג ע"א",""),new Message("11529","11525","יש הבדל בין שקר לבין אי קיום הבטחה להבא","04/07/11 03:13","ב תמוז","תשע"א","03:13","דוד כוכב","בדוגמא שהבאת מהרמב"ם, אדם אינו מקיים את הבטחתו.

שקר הוא דיבור שכבר בזמן אמירתו הוא אינו נכון.
על דיבור כזה יש מחלוקת האם הוא איסור תורה או לא. ראה בקישור המובא למעלה.","125","","4682","True","True","False","","127","213.151.51.237","0","11506","חולין|ג ע"א",""),new Message("11530","11525","קראתי שיש על כך בחרדים","04/07/11 07:19","ב תמוז","תשע"א","07:19","מתפעל","שם המצוות מנויות לפי אברי האדם, הוא כן מזכיר את איסור אמירת שקר כמצוות לא תעשה מן התורה.
צריך לבדוק.
אמנם החרדים לא היה מהראשונים, היה תלמיד האריז"ל.

יש עניינים שהם מדאורייתא אבל לא נכנסו למנין המצוות.
הרי התורה אומרת מדבר שקר תרחק ואין מקרא יוצא מידי פשוטו. אסור בהחלט לשקר מן התורה גם אם זה לא לאו מהתרי"ג.

במקרה שלך זה בכלל לא שקר בהכרח. בזמנו הוא חשב באמת לקנות ב - 100 והתחרט.","148","","4682","True","True","False","","174","94.188.248.70","0","11506","חולין|ג ע"א",""),new Message("11542","11529","ההבחנה שלך ראויה לעיון מעמיק","04/07/11 11:15","ב תמוז","תשע"א","11:15","קותי","בענייני דיבור אחרים כמו שבועה לא כל כך מבחינים בין עבר לעתיד
אבל אין מכך הוכחה של ממש.
ועדיין צריך עיון","217","","4682","True","True","False","","164","82.166.142.229","0","11506","חולין|ג ע"א",""),new Message("11598","11530","הפנייה","05/07/11 11:30","ג תמוז","תשע"א","11:30","המכריע","יש אצל ר' ירוחם פערלא מאמר מסכם של כל שיטות הראשונים האם מותר לשקר לא בכפירת ממון. רק שאולי לא כדאי להרחיב שמא מתוכם ילמדו לשקר...","199","","4681","True","True","False","","110","212.76.115.215","0","11506","חולין|ג ע"א",""),new Message("11573","11542","יש הבחנה גם בשבועה","05/07/11 00:59","ג תמוז","תשע"א","00:59","דוד כוכב","שולחן ערוך חושן משפט הלכות עדות סימן לד סעיף ה:
"וי"א שאינו נפסל אלא דוקא בשבועה דלשעבר, דבשעה שיצתה שבועה מפיו יצאה לשקר; אבל בשבועה דלהבא, כגון שלא אוכל, ואכל, לא".

דומה לזה בשולחן ערוך אבן העזר הלכות כתובות סימן צו סעיף כא:
"אין העונש מרובה כל כך {בנודרת להבא} כמו שבועה, שבשעה שנשבעת יוצאה שבועה מפיה לשקר".","125","","4681","True","True","False","","136","213.151.51.237","0","11506","חולין|ג ע"א",""),new Message("11585","11573","יפה אבל בוא נתחיל מ-אלף","05/07/11 02:23","ג תמוז","תשע"א","02:23","קותי","מה הוא שקר? דבר שאינו אמת אמת יש רק אחת לפחות לצורך הדיון הזה
לצורך הבהירות הלוגית לאמת אחת יש הרבה שקרים אפשריים
אמירת אי אמת נעוצה בטבע האדם ומספיק לפתוח את ספר בראשית השיח הראשון של האשה עם הנחש מתבסס על הוספת איסור שלא נאמר
קין אומר לקב"ה לא ידעתי
שרה מכחשת כי יראה ולא נאריך עוד בדוגמאות מספר בראשית
לא מצאנו תוכחה או ענישה על אי אמירת האמת לכשעצמה
האדם עם כל הדייסה הפיכולוגית והכימית והחשמלית ונוירולוגית מועד לומר אי אמת גם בלי שיהיה מודע לדבר ולכן מאיימים על העדים כדי שתחולל דעתם ויהיו מודעים היטב לדבריהם
יש הרבה מחקרים מדעיים מבוססים על הטיות של האדם (כל אדם) ראה טברסקי, כהנמן, אריאלי וכו' (לא הרבנים) לא מתוך זדון אלה מתוך קיצורי דרך מחשבתיים שהאדם עושה
אין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו ולכן אין לאו

במחשבה שניה מדוע שיהיה לאו? למה לא תהיה מצוות עשה "אמור אמת".

אם היה איסור ממשי על דיבור שיקרי כמו איסור אכילת חזיר היינו חייבים לקבל כל טענה כי אם לא היינו מקבלים את טענתו אז היינו מחזיקים אותו כשקרן על סמך מה? כל הלכות טוען ונטען מבוססים על כך שטענה חייבת להיות מקויימת על ידי אסמכתא חזקה מיגו עדות הודאה בהעדר אלו טענתו אינה בחזקת אמת

אם היה איסור לשקר היינו חייבים להאמין לכל טענה וזה היה גן עדן לשקרנים
התורה לא נתנה לאו כזה כי העדיפה להשאיר בידנו את האחריות לא להיות משוקרים
ואם אנחנו לא מספיק עירניים אז גם ידנו במעל

כיתרון האור על החושך כך יתרון האמת על השקר
וזאת מתוך בחירה והכרה של האדם שאין דבר זולת האמת וזה תנאי הכרחי להבנת התורה
לדעתי אין לאו ממשי לומר שקר אבל חייבים לומר אמת","217","","4681","True","True","False","","212","82.166.142.229","0","11506","חולין|ג ע"א",""),new Message("11577","11575","מצד שני","05/07/11 01:28","ג תמוז","תשע"א","01:28","דוד כוכב","אין הפסוק אומר 'תִּמָּנַע לגמרי' אלא רק 'תרחק', לכן "מותר לו לאדם לשנות בדבר השלום" (מסכת יבמות דף סה ע"ב).","125","","4681","True","True","False","","108","213.151.51.237","0","11506","חולין|ג ע"א",""),new Message("11587","11585","קושיה לטענתך","05/07/11 02:38","ג תמוז","תשע"א","02:38","דוד כוכב","כתבת: "אם היה איסור לשקר היינו חייבים להאמין לכל טענה".

קיים איסור חמור מאוד שלא להשבע לשקר.
ואעפ"כ מי שנשבע, אין חובה להאמין לו.
ניתן להוציא או להחזיק ממון בשבועה, רק במקרים מאוד מסויימים.","125","","4681","True","True","False","","113","213.151.51.237","0","11506","חולין|ג ע"א",""),new Message("11633","11587","יפה מאוד מחייב עיון נוסף","05/07/11 16:45","ג תמוז","תשע"א","16:45","קותי","","217","","4681","False","True","False","","118","82.166.142.229","0","11506","חולין|ג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);