var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=11046;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","58"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","40"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("11046","0","בסוגיית מידות המזבח","15/06/11 08:32","יג סיון","תשע"א","08:32","המכריע","א. וארבעי בני שיתא. לכאורה הקרנות גם בני חמישה כנ"ל ונמצא רק ג' בני שיתא וא'
בן חמישה. וצ"ל דסברנו כבר השתא שהכוונה לאורך ורוחב הקרנות ולא לגובהן. ולפי זה
לא היו כלל קוביה מדוייקת.
ב. בתירוץ. אלא חיק – כניסה. אמה רוחב – כניסה. "גבולה אל שפתה סביב (כלומר
קרנות) – כניסה". לכאורה זה כבר ידענו קודם, וכנ"ל באות הקודמת.","199","","4703","True","True","False","","930","77.124.182.101","0","0","מנחות|צז ע"ב",""),new Message("11063","11046","עוד הערה על מידות המזבח","15/06/11 16:56","יג סיון","תשע"א","16:56","עלי","רבים דנים במחלוקת הראשונים רש"י ורמב"ם לגבי כניסת היסוד בבית שני, כאשר לשיטת רש"י היא היתה ברוחב ששה טפחים ולרמב"ם רק חמישה טפחים, והביאה שטיינזלץ בעיונים עיי"ש.
רצוני להעיר בעניין זה, שלשיטת הרמב"ם משמעות הכתוב ביחזקאל היא שאת מידות המזבח יש למדוד באופן סירוגי, כלומר "אמה - אמה וטפח", לסירוגין, כלומר פעם יש למדוד באמה של חמישה טפחים ופעם באמה של ששה טפחים. השאלה היא היכן התהליך הסירוגי מתחיל. מסבירה הגמרא במסקנתה הסופית באיזה סירוגין מדובר והיכן הוא מתחיל, וקובעת ש"וחיק האמה - בגובהה", כלומר את כניסת "האמה" כלומר האמה ברוחב של חמישה טפחים, יש להתחיל למדוד בגובהה של אמת היסוד, כאילו כתוב "וחקוק האמה" - לאחר שעלית אמה חקוק והיכנס כפי שעלית, ואזי המדידה הבאה היא של גובה הסובב שהוא באמה וטפח - ששה טפחים, ושוב המדידה הבאה שהיא "ורוחב האמה" היינו רוחב הסובב היא בחמישה טפחים, והמדידה הבאה היא גובה מקום המערכה היא באמה וטפח - ששה טפחים, ושוב המדידה הבאה של גובה הקרנות באמה של חמישה טפחים, ולכן שטח הקרנות נמדד בששה טפחים, וזהו הסירוגין של מדידת המזבח.
במהלך הדיון בגמרא לפני הצעת המסקנה, הוצע ש"וחיק האמה" מדובר בכניסה של היסוד, ואין זה סביר שיהיה אפשר לפרש את אותו צמד מלים לגבי גובהה, "איך שמתחשק לנו" כדי שיתאים למסקנה הרצויה, אלא ודאי "חיק" הוא מלשון חקיקה כלומר דבר השוקע לעומת השטח שקדם לו, והיא כניסת האמה, אלא שהכתוב מציין שיש לחקוק את "האמה" כלומר אחר שמדד אמה - חמישה טפחים, יחקוק ויכנס והיינו באותו שיעור. כנלענ"ד. וכמובן שרש"י לא סבר שיש סירוגין במדידת המזבח.
ואשמח לקבל תגובות בעניין.
עלי","209","","4703","True","True","False","","145","31.44.134.213","0","11046","מנחות|צז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);