var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=10970;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","50"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","44"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("10970","0","ירושלמי מבהיל","13/06/11 22:12","יא סיון","תשע"א","22:12","ישיבה_קטנה","תוס' ד"ה 'נזדמן לי זקן אחד' מביא בשם הירושלמי ביומא:"והכתיב וכל אדם לא יהיה באהל מועד ואפי' מלאכים דכתיב ודמות פניהם פני אדם ומשני דשמא שכינה היתה!!"
ומה עם הרמב"ם בהל' יסוה"ת, דעות, הקדמה לפרק חלק ועוד, שאין לו כלל דמות הגוף, ע"ש בהקדמה דגם לא שייך כלל שייראה בדמות הגוף, ומה שנאמר כך בנביאים הא משל, א"כ כיצד כאן שמעון הצדיק ראה את השכינה כביכול בדמות זקן?","221","","4704","True","True","False","","1061","95.86.94.50","0","0","מנחות|קט ע"ב",""),new Message("10973","10970","מבואר במסכת יבמות דף מט ע"ב","13/06/11 22:36","יא סיון","תשע"א","22:36","דוד כוכב","מנשה הרג את ישעיה. אמר רבא: מידן דייניה וקטליה, אמר ליה, משה רבך אמר: (שמות ל"ג) כי לא יראני האדם וחי, ואת אמרת: (ישעיהו ו') ואראה את ה' יושב על כסא רם ונשא! ...
מכל מקום קשו קראי אהדדי! ואראה את ה' - כדתניא: כל הנביאים נסתכלו באספקלריא שאינה מאירה, משה רבינו נסתכל באספקלריא המאירה.
","125","","4704","True","True","False","","164","212.76.99.123","0","10970","מנחות|קט ע"ב",""),new Message("10989","10970","יש תשובה פשוטה לשאלתך","14/06/11 07:24","יב סיון","תשע"א","07:24","Almuaddib","אולם אין משיבין אלא לצנועין.","107","","4703","True","True","False","","143","77.126.92.126","0","10970","מנחות|קט ע"ב",""),new Message("11065","10970","להשוות למשה רבינו ע"ה","15/06/11 20:21","יג סיון","תשע"א","20:21","אוריאל","איך הקבה הראה למשה את קשר התפילין ש"ר? ואיך הקב"ה מניח תפילין אופ אין לו דמות הגוף, או לא בדיוק דמות הגוף אלה משהוא רוחני יותר?!","218","","4702","True","True","False","","111","213.151.54.105","0","10970","מנחות|קט ע"ב",""),new Message("10976","10973","לא רק שאינו מבואר","13/06/11 23:48","יא סיון","תשע"א","23:48","ישיבה_קטנה","אלא שמוסיף קושי על קושי. וכי באספקליא שאינה מאירה ניתן 'לראות את ה'? (אגב בירושלמי במקור מופיע קודשא בריך הוא במקום השכינה).
נוסף על כך, שמעון הצדיק לא נמנה בין הנביאים אלא לכל היותר בעל רוה"ק, לכן אין לפרש זאת כמראה נבואה אלא כראיה כפשוטו, מה שמגדיל את הקושי.","221","","4704","True","True","False","","125","95.86.94.50","0","10970","מנחות|קט ע"ב",""),new Message("10980","10976","לא מדובר בראיה ממש","14/06/11 00:20","יב סיון","תשע"א","00:20","דוד כוכב","אֲסַפְּרָה כְבוֹדְךָ וְלֹא רְאִיתִיךָ. אֲדַמְּךָ אֲכַנְּךָ וְלֹא יְדַעְתִּיךָ:
בְּיַד נְבִיאֶיךָ בְּסוֹד עֲבָדֶיךָ. דִּמִּיתָ הֲדַר כְּבוֹד הוֹדֶךָ:
גְּדֻלָּתְךָ וּגְבוּרָתֶךָ. כִּנּוּ לְתוֹקֶף פְּעֻלָּתֶךָ:
דִּמּוּ אוֹתְךָ וְלֹא כְּפִי יֶשְׁךָ. וַיַּשְׁווּךָ לְפִי מַעֲשֶֹיךָ:
הִמְשִׁילוּךָ בְּרוֹב חֶזְיוֹנוֹת. הִנְּךָ אֶחָד בְּכָל דִּמְיוֹנוֹת:
וַיֶּחֱזוּ בְךָ זִקְנָה וּבַחֲרוּת. וּשְֹעַר רֹאשְׁךָ בְּשֵֹיבָה וְשַׁחֲרוּת:","125","","4703","True","True","False","","141","212.76.99.123","0","10970","מנחות|קט ע"ב",""),new Message("10982","10980","תיקון","14/06/11 00:47","יב סיון","תשע"א","00:47","דוד כוכב","הניקוד הנכון, לא וַיַּשְׁווּךָ שפירושו השוו אותך,
אלא וַיְשַׁוּוּךָ שפירושו שיוו אותך - דִּמְיְנוּ, כמו המילים המקבילות שם.","125","","4703","True","True","False","","113","212.76.99.123","0","10970","מנחות|קט ע"ב",""),new Message("10992","10980","הוא ודאי ראה כפשוטו זקן שנכנס עמו","14/06/11 08:16","יב סיון","תשע"א","08:16","ישיבה_קטנה","שאל"כ כל קושיית הירושלמי מעיקרא ליתא, ופשוט למבין.","221","","4703","True","True","False","","108","95.86.94.50","0","10970","מנחות|קט ע"ב",""),new Message("10991","10989","אולי כשאזכה","14/06/11 08:13","יב סיון","תשע"א","08:13","ישיבה_קטנה","אהיה ראוי להסכמה ממך ולגילוי הסוד שהוא כה עמוק עם פשטותו לדבריך..","221","","4703","True","True","False","","106","95.86.94.50","0","10970","מנחות|קט ע"ב",""),new Message("11011","10991","מקור נוסף לראיית פני השכינה ע"פ הירושלמי","14/06/11 16:59","יב סיון","תשע"א","16:59","עמדן","כאן

ובכ"א יש להיזהר מאנכרוניזם, שהרי לאמוראים לא היה רמב"ם פרנקל והרגישויות של הדורות השונים באות ידי ביטוי בצורות שונות.","116","","4703","True","True","False","","114","192.114.91.226","0","10970","מנחות|קט ע"ב",""),new Message("10994","10992","ראה מה אתה מעמיס על דברי רבי אבהו?","14/06/11 09:10","יב סיון","תשע"א","09:10","Almuaddib","(פיסקתי לצורך הנוחות בקריאה, אם יש טעויות - קוצר דעתי וחפזוני ולא אחרים הם)


"...
ארבעים שנה שימש שמעון הצדיק את ישראל בכהונה גדולה, ובשנה האחרונה אמר להן:
"בשנה הזאת אני מת".
אמרו לו: "מאיכן אתה יודע?"
אמר להן: "כל שנה שנה ושנה, שהייתי נכנס לבית קודש הקדשים, היה זקן אחד לבוש לבנים ועטוף לבנים נכנס עמי ויוצא עמי, ובשנה הזו נכנס עמי ולא יצא עמי"

בעון קומי רבי אבהו: והכתיב: "וכל אדם לא יהיה באהל מועד בבאו לכפר בקודש עד צאתו"! אפילו אותן שכתוב בהן "ודמות פניהם פני אדם לא יהיו באהל מועד"!

אמר לון: מה אמר לי דהוה בר נש?! אני אומר הקב"ה היה.


"
(ירושלמי יומא פרק ה )



אתה מפרש כאילו רבי אבהו כופר היה חו"ח, ואמר ששמעון הצדיק ראה את הדבר אשר ה' עצמו אמר שלא יתכן (עיין בפרשת כי תשא). אולם פשט דברי רבי אבהו הוא כי ה' הראהו מראה זה בכל שנה, והראהו המראה השונה באותה השנה, כדי להודיעו, ושמעון הצדיק בחכמתו הבין את שנרמז לו.

ועד שאתה נתפס למקרה זה, איך תסביר את החזון שראה רבי ישמעאל בן אלישע (במסכת ברכות)? והוא הרי אומר במפורש שראה את ה' צבאות, לא זקן הוא אומר!

אלא על כרחך כאן כמו שם, והכל מתיישב היטב על הדברים שכתבום הגאונים ודעמם, שהארכנו בכך לפני כמה זמן בדיון אחר)","107","","4703","True","True","False","","195","81.218.141.168","0","10970","מנחות|קט ע"ב",""),new Message("11006","10994","לא אמרתי שרבי אבהו היה כופר בעיקר ח"ו","14/06/11 14:00","יב סיון","תשע"א","14:00","ישיבה_קטנה","לכל היותר הוא כפר בעיקר שהרמב"ם קבעו כאחד מי"ג העיקרים בהקדמה לפרק חלק, שהקב"ה אינו יכול אפילו להתדמות לגוף במראה הנבואה. וכבר חלקו עליו רבים בזה. בודאי שאין הכוונה ליחס גוף לעצמותו יתברך, ולכן לא שייך לפרשת כי תשא. ולכן כפי שאמרתי, הקושיא היא מהירושלמי על הרמב"ם, ולא להיפך ח"ו.","221","","4703","True","True","False","","119","95.86.94.50","0","10970","מנחות|קט ע"ב",""),new Message("11024","10994","לדעת הרמב"ם","14/06/11 21:03","יב סיון","תשע"א","21:03","דוד כוכב","אליהו הנביא מת. לכן נחוץ חידוש הסמיכה.
אמנם במשנה תורה הוא קצת חזר בו מדבריו בפירוש המשניות, והביא גם את דעת החולקים.
ראה כאן.

לשון הגמרא במסכת מועד קטן דף כו ע"א:
"אמר ליה ריש לקיש לרבי יוחנן: אליהו חי הוא".","125","","4703","True","True","False","","123","31.44.139.187","0","10970","מנחות|קט ע"ב",""),new Message("11007","11006","לאו דוקא","14/06/11 14:27","יב סיון","תשע"א","14:27","Almuaddib","הבה נלך לרגע הצידה, וננסה להבין מה חשבו השואלים, ומה ענה להם רבי אבהו.


השואלים שואלים איך יתכן שהיה שם עוד אדם, כשאסור שיהיה שם אפילו מלאך.

להבנתי, כך היתה כוונתם:

הקב"ה שולח את שליחיו (מילולית - מלאכיו) לעשות את דברו. השליח המפורסם ביותר לחכמים הוא אליהו הנביא, שלא מת (1).
אליהו הוא אדם, ואיך יתכן שאדם יהיה בקה"ק בנוסף לכה"ג?!


עונה להם רבי אבהו - כך להבנתי - היד ה' תקצר?! הקב"ה בכבודו ובעצמו הראה את מראה האיש לבוש הלבנים לשמעון הצדיק.

ואכמ"ל






(1) להבדיל מחנוך, שפשט הכתוב הוא שה' המיתו - וזה פשר לקחו אליו, לא כך הדבר לגבי אליהו הנביא, ויעויין בדברי הראב"ע על הפסוק ה-לפני-אחרון בספר מלאכי.","107","","4703","True","True","False","","156","81.218.141.168","0","10970","מנחות|קט ע"ב",""),new Message("11008","11007","על פי דבריך יש חסרון","14/06/11 14:46","יב סיון","תשע"א","14:46","ישיבה_קטנה","בדברי ר' אבהו. היה צריך לומר קוב"ה עביד, ואילו הוא אמר קוב"ה היה, ודוק.","221","","4703","True","True","False","","101","95.86.94.50","0","10970","מנחות|קט ע"ב",""),new Message("11009","11008","שוב אתה שב ומעמיס על רבי אבהו!","14/06/11 14:52","יב סיון","תשע"א","14:52","Almuaddib","וכי יעלה על דעתך שרבי אבהו טען ששמעון הצדיק ראה את הקב"ה???


מה שאפילו מרע"ה לא זכה, זכה לו שמעון הצדיק?!


על כרחך תחזור לדברים שכתבתי לעיל.","107","","4703","True","True","False","","162","81.218.141.168","0","10970","מנחות|קט ע"ב",""),new Message("11069","11065","אתה טוען שלקב"ה יש זרוע, בה הוא מניח תפי","15/06/11 22:57","יג סיון","תשע"א","22:57","Almuaddib","תפילין???


אין לי אלא להפנות אותך לדברים שנכתבו כאן לא מזמן.","107","","4702","True","True","False","","186","87.68.58.192","0","10970","מנחות|קט ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);