var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=10680;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("10680","0","סיפר הרב מיכאל אברהם:","04/06/11 22:14","ב סיון","תשע"א","22:14","Almuaddib",""
בישיבות היו שואלים מה בין ר' ברוך בער (לייבוביץ, בעל ברכת שמואל), תלמידו המובהק של ר' חיים איש בריסק שהיה דבוק עד מאוד ברבו, לבין ר' וולוולה (הגרי"ז), בנו של ר' חיים, שהיה גם הוא תלמיד מובהק של אביו?
ועונים,
שאם היתה באה לפניהם הוראה של ר' חיים שהשולחן העומד לידם הוא פרה, ר' וולוולה ימשוך בכתפיו ויאמר שאמנם בפשטות זה לא נראה כך, אבל מדין 'לא תסור' יש להורות שהשולחן הזה הוא אכן פרה.
ור' ברוך בער? הלה כבר מזמן לא עמנו. הוא רוכן אל מתחת לשולחן עם דלי כדי לחלוב אותו.

"



... משתוקא בתרי.","107","","4712","True","True","False","","1317","77.125.127.9","0","0","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10682","10680","מה ההקשר וכיצד שייך לדף של היום?","04/06/11 22:21","ב סיון","תשע"א","22:21","שיננא","","146","","4712","False","True","False","","190","77.126.83.246","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10700","10680","ר' חיים איש בריסק???","05/06/11 11:20","ג סיון","תשע"א","11:20","מתפעל","למה לא רבה של בריסק?


בדיחה ישנה נושנה.","148","","4711","True","True","False","","248","94.188.248.67","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10739","10680","סיפור שקראתי על החזון איש","06/06/11 09:07","ד סיון","תשע"א","09:07","מתפעל","בהקשר של הויכוח כיצד ללמוד אגדות הש"ס.

רב אחד היה אצל החזון איש ודיבר על המדרש המופלא שעוג מלך הבשן הרים הר בגודל 3 פרסאות ורצה להשמיד את עם ישראל וכו'.
והעיר שזה בודאי דרך גוזמא ולא כפשוטו. החזו"א לא הגיב.
אחר כך רצה אותו רב למזוג לחזון איש כוס יין והחזו"א ביקשו שלא יגע ביין. היתה זו דרכו של החזו"א לגעור ברב הנ"ל על דבריו מקודם, היינו כאומר לו שיש לו דין אפיקורס שיינו יין נסך. הרב כמובן הזדעזע וביקש מחילה שלא ידע עד היכן הדברים מגיעים.
לאחר שיצא והלך, שאל תלמיד אחד את החזו"א, והלא הרשב"א שם באמת מבאר את המדרש הזה שלא כפשוטו, ג' פרסאות אלו ג' האבות ועוג רצה לקחת מעם ישראל את זכות שלושת האבות וכו', ואם כן, הרב הנ"ל כיוון לרשב"א, על מה יצא הקצף?
ענה החזון איש: הרי הוא לא אמר בשם הרשב"א אלא הביע דעתו האישית מתוך חיסרון באמונת חכמים, לכן קיבל הנזיפה.

קראתי בספר כרם חמד של הרב יהודה רבינוביץ ז"ל.","148","","4710","True","True","False","","711","94.188.248.67","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10693","10682","אולי זה קשור לאשכול ה"גיהנום"","05/06/11 09:04","ג סיון","תשע"א","09:04","המכריע","להודעה של מתפעל "מצאתי את הסיפור על הבית הלוי"","199","","4711","True","True","False","","160","95.86.120.195","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10760","10739","בשמו של מי אומר את זה הרשב"א ?","06/06/11 16:17","ד סיון","תשע"א","16:17","הודו_כי_טוב","","207","","4710","False","True","False","","159","89.138.139.31","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10763","10739","זו עוד דוגמא","06/06/11 17:54","ד סיון","תשע"א","17:54","דוד כוכב","עוד דוגמא לסיפור חסידים שאסור לקבלו.

ח"ו להעליל על החזו"א הלבנת פני ת"ח ועוד בפני אחרים, כאילו יש לו דין מומר.
ועוד על שהעלה סברה שהוכח שהיא נכונה.

גרוע מכך.
מי שמספר סיפור כזה הריהו מסית לרצח. כי השומעים לומדים לעשות כן, ותני תנא קמיה דרב נחמן בר יצחק: כל המלבין פני חבירו ברבים כאילו שופך דמים (מסכת בבא מציעא דף נח ע"ב).","125","","4710","True","True","False","","132","212.76.101.72","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10778","10760","אינך מבין לבד מה ההבדל?","07/06/11 10:08","ה סיון","תשע"א","10:08","מתפעל","בין חוות דעתו של הרשב"א שיש לו כתפיים רחבות, ראשונים כמלאכים, ויכול לקבוע אם זה כפשוטו או משל ולבין רב בן זמנינו?","148","","4709","True","True","False","","182","95.86.100.10","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10777","10763","שתהיה לי בריא","07/06/11 10:06","ה סיון","תשע"א","10:06","מתפעל","הפלג הפלגת
וכי חסרים לנו דוגמאות בגמרא שרב סונט בתלמיד בצורה חריפה?
אותו רב הפנים את המסר והמשיך להיות תלמיד של החזון איש וכלל לא נעלב.
כשתלמיד יודע שהרב גוער בכדי לתקן את דרכיו ואת אשר יאהב יוכיח, להיפך, התלמיד מעריך את רבו ומבין שלרב איכפת ממנו מאד.

לא שאני מאמין בלי שום פקפוק שהסיפור הזה היה ונברא. אין לי דרך לבדוק. אבל לא אפול מהכסא אם אווכח שזה כן קרה.
בכל אופן, יש לנו כאן את המכריע שיש לו כמדומני ידע ובקיאות בסיפורי החזון איש.
נודה לו אם יוכל להביע דעתו על הסיפור.
נדמה לי שסיפור זה מופיע בשינוי כמה פרטים בעוד כמה ספרים על החזון איש.



.","148","","4709","True","True","False","","208","95.86.100.10","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("12644","10763","ברוך שכיוונתי","04/08/11 21:26","ד אב","תשע"א","21:26","דוד כוכב","מדברי הרב שטיינמן בהספדו אמש:

"אדם שמלבין פני חבירו ברבים אין לו חלק לעולם הבא כי הוא חושב שאין בכך בעיה, אך אלו דברים שמובילים אח"כ חלילה לרצח. היום יש דברים נוראים. להרוג באכזריות, זה נורא ואיום, אפילו אם היה הורג איש פשוט, קל וחומר לרב.
אנחנו בדורות האחרונים לפני ביאת המשיח וצריכים להיזהר בכבוד חבירו וצריך ללמוד מזה לקח. אסור לבזות אף יהודי וחייבים להיזהר בכבוד חבירו. צריך להתעורר בדברים שבין אדם לחבירו וזה ימנע שלא יקרו יותר כאלה מקרים".","125","","4651","True","True","False","","143","95.86.88.82","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10781","10777","לו גם יהי כך","07/06/11 11:01","ה סיון","תשע"א","11:01","דוד כוכב","והמעשה היה אלא שהחזו"א לא התכוין ברצינות, וגם התלמיד הבין זאת, והחזו"א ידע בתלמידו שיקבל זאת באופן חיובי.
כל זה ממש לא מפורש בסיפור, ורק צריך להסיק זאת מכח הקושיה דלעיל.
וסוף כל סוף הסיפור סולף ושומעי לקח הסיפור כבר מבצעים את גירסת הפשט הלכה למעשה. ודי להציץ בפורומי אקטואליה להבחין באותם בר קמצאים החדשים השורצים תחת כל אשכול רענן העוסק בעניני דת, אשר עקב מעשים כאלו שנו ופירשו, וכל חייהם נעשו קודש לנקמה והשמצה ארסית בפוגעיהם ובתרבות שהם כביכול מייצגים.

ועוד דבר, זה לשון המהרש"א בחידושי אגדות מסכת ברכות דף נד ע"ב:
"אבן שבקש עוג וכו'. כבר האריך הרשב"א בפי' סוד המאמר זה שפשוטו ודאי הוא זר מאד".
משמעות הלשון שצריך להיות פשוט מסברה שפשוטו של הסיפור דחוק.
וניסוח זה יותר חריף מאשר הניסוח שהושם בפי אותו רב בסיפור הנ"ל.
כך שגם נקודה זו בסיפור יש בה סילוף דברי תורה.

הבעיה היא שכוח ההפחדה בסיפור כזה יותר חזק מהמהרש"א.
סימן לדבר. המהרש"ל חולק ומחמיר בענינים רבים בעיקר הדין בהלכות איסור והיתר, ולרוב אין הלכה כמותו. אבל בדבר אחד שהוא רק הציע לכל מי שיש בו ריח תורה שיחמיר, בזה נתפשטה מאוד חומרתו. וכי מי רוצה שיאמרו עליו שאין בו ריח תורה?","125","","4709","True","True","False","","159","31.44.128.227","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10808","10777","סלח נא מתפעל","09/06/11 00:36","ז סיון","תשע"א","00:36","המכריע","שאני שותק בכגון דא מכיון שאני אישית מאמין שאין זה המקום המתאים לדיונים אלו. אם תרצה ארשום לך בפרטי את דעתי בנושא.
אני משער שאפילו על כך שרצוני לשתוק יהיו מערערין, ויביאו מקורות לרוב וכו' אבל אני על משמרתי אעמודה ובס"ד לא אגרר.
גם על המעט שהשתתפתי לעיל בדומה לכאן, הצטערתי הרבה.","199","","4707","True","True","False","","170","95.86.66.135","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10785","10778","איני סבור כך","07/06/11 11:09","ה סיון","תשע"א","11:09","דוד כוכב","הרשב"א מלמד אותנו כיצד לחשוב.
ודוקא הסברה שפשיטא שהיום אין לנו שכל ואסור לנו לחשוב, זו סברה נגד המבואר בש"ס.","125","","4709","True","True","False","","113","31.44.128.227","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10797","10778","כן מבין","08/06/11 21:05","ו סיון","תשע"א","21:05","הודו_כי_טוב","אבל בזמנו הוא היה "כחזון איש" בין שאר ה "כמלאכים" וחוץ מזה התורה לא ניתנה למלאכי השרת","207","","4708","True","True","False","","170","89.138.139.31","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10786","10785","זה לא ענין של שכל","07/06/11 11:21","ה סיון","תשע"א","11:21","מתפעל","ולא של איי קיו

בא תסביר לי למה אמורא לא יכול לחלוק על תנא ולמה אחרון לא יכול לחלוק על ראשון.","148","","4709","True","True","False","","221","95.86.100.10","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10788","10786","מקורות","07/06/11 11:48","ה סיון","תשע"א","11:48","לינקוש","כאן","58","","4709","True","True","False","","169","77.127.15.19","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10791","10786","זה עניין אחר","07/06/11 13:10","ה סיון","תשע"א","13:10","דוד כוכב","על מי לא ניתן לחלוק.

אנחנו עוסקים בהבנת אגדתות הש"ס.
מניין לחדש שאם הרמב"ם הרשב"א והמהר"ל אומרים לך להבין את אגדות הש"ס כמשל, אם לא תפר את דבריהם (בנימוק שאינך כמותם) ולא תבין את אגדות הש"ס כפשוטן, תוכרז בריש גלי ככופר בתורה. זה הרי הרבה יותר גרוע מאשר סתם ללעוג עליו, ראה את דרישתך כאן.","125","","4709","True","True","False","","155","31.44.128.227","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10793","10791","זו בדיוק הנקודה","07/06/11 14:00","ה סיון","תשע"א","14:00","מתפעל","ישנם אגדות מסויימות שגדולי עולם עם כתפיים רחבות ביארו אותם באופן של משל.
מולם היו ברי פלוגתא שלמדו זאת כפשוטו. ממילא כך אנחנו לומדים, שאלו ואלו דברי א"ח. אמנם כאשר יש סיפורי מופתים ואין שם גילוי של ראשון שמדובר במשל, לנו הקטנים אין את הכח לחדש שלא מדובר כפשוטו.

למשל, הסיפור בר"ח בן דוסא מי שאמר לשמן וידלק וכו' וכדומה, עד כמה שחיפשתי לא ראיתי שיש מי שמוציא את זה מהפשט. לבא לבד ולומר שהכל היה חלום ולא במציאות, זו יומרנות שלא במקומה. ואם זה נעשה מתוך פקפוק בכח של החכמים שיתרחש להם נס, זו אכן אפיקורסות.
מדוע לפי דעתך נתן רבי יוחנן עיניו באותו תלמיד ועשאו גל של עצמות (גם כאן בודאי תאמר שזה לא כפשוטו אבל בודאי שיש כאן גילוי חזק של קפידא גם לשיטתך) שלא האמין שיכולים להיות אבנים גדולות כפי שדרש?","148","","4709","True","True","False","","202","95.86.121.193","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10794","10793","לא כן","07/06/11 16:29","ה סיון","תשע"א","16:29","דוד כוכב","אותם גדולים קבעו כלל, לפרש את כל האגדות מסוג זה כמשל.

הקדמת הרמב"ם למשנה:
"ועל ענין זה רמז שלמה באמרו להבין משל ומליצה דברי חכמים וחידותם, ומשום כך דברו חכמים ע"ה בענינים האלקיים ברמז. ולכן ראוי לאדם שאם נזדמן לו מדבריהם דבר שהוא נגד המושכל לפי דעתו שלא ייחס החסרון לאותם הדברים אלא ייחס החסרון לשכלו. וכשיראה משל ממשליהם שפשוטו רחוק מאד מבינתו ראוי לו להצטער מאד על כך שלא הבין הענין, עד שנעשו אצלו כל הדברים האמתיים בתכלית הריחוק".

ורבי יוחנן פירש (במסכת בבא בתרא דף עה ע"א) מה היתה טענתו:
"מלגלג על דברי חכמים אתה".
עוונו היה שלגלג על חכמים.
לא על שטען שחכמים השתמשו גם בלשון גוזמה או בלשון משל.

בעניין מי שאמר לשמן וידלק וכו' הרי דעת הרמב"ם כשמואל שאפילו הנבואות שנאמרו לעתיד לבא לימות המשיח אינם אלא משל.
ובספרים פירשו שעיקר עניין 'מי שאמר לשמן וידלק' אינו פלא הנס, אלא אדרבה, ללמדנו שהטבע עצמו הוא במאמר עליון לא פחות מהנס.

וראה בבמדבר יא, כא-כג:
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף רַגְלִי הָעָם אֲשֶׁר אָנֹכִי בְּקִרְבּוֹ וְאַתָּה אָמַרְתָּ בָּשָׂר אֶתֵּן לָהֶם וְאָכְלוּ חֹדֶשׁ יָמִים: הֲצֹאן וּבָקָר יִשָּׁחֵט לָהֶם וּמָצָא לָהֶם אִם אֶת כָּל דְּגֵי הַיָּם יֵאָסֵף לָהֶם וּמָצָא לָהֶם. וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה הֲיַד ה' תִּקְצָר?! עַתָּה תִרְאֶה הֲיִקְרְךָ דְבָרִי אִם לֹא.
ונתקשו המפרשים הכיצד פקפק משה בכחו של ה' לאחר כל נפלאות מצרים.
וכתב רבנו בחיי פסוק כא:
"והנה דעתו של משה ע"ה כי שאלתם אינה ראויה להתמלא לא בדרך הנס ולא בדרך הטבע שאינם ראוים לכך, שהרי מחוסרי אמונה היו ולא עשו כי אם לנסות, וכן כתוב (תהלים עח, יח) וינסו אל בלבבם לשאול אוכל לנפשם, ולא בדרך הטבע, שבדרך הטבע לא יספיק להם. והשיבו הקב"ה היד ה' תקצר לתת להם שאלתם ולהספיקם בשר אפילו בדרך הטבע והמקרה ושלא בדרך הנס כלל".
לפירושו השליו לא היה נס של שינוי הטבע אלא בדרך הטבע. כי אין נס מתרחש סתם בלא סיבה. לדעתו צריך לחקור אם מעשה בתו של רחב"ד דומה לקריעת ים סוף או לשליו, בדרך נס או הטבע.

והמהר"ל בהקדמה שניה לגבורות ה' הביא דעה דומה, לבאר את כל הניסים על פי דרך הטבע, אבל לא הסכים איתה.","125","","4709","True","True","False","","168","31.44.139.19","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10818","10794","האם כבוד הרב מדבר על המהר"ל מפרג","09/06/11 09:10","ז סיון","תשע"א","09:10","הודו_כי_טוב","אמנם ויקפדיה עצמה טוענת שאין היא מקור הלכתי
אך האם אתה תוכל לאמר שזה מייצג נכונה את המסורת ?
על המהרל
על הגולם","207","","4707","True","True","False","","228","89.138.139.31","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10817","10808","כבוד הרב דעתך חשובה לנו ","09/06/11 04:59","ז סיון","תשע"א","04:59","הודו_כי_טוב","האר נא את עינינו
תאר לך שהחזון איש היה מסרב
הכי חשוב זה להאיר במקומות החשוכים ביותר
במשפט האחרון הנ"ל אני מתכוון רק לעצמי ","207","","4707","True","True","False","","235","89.138.139.31","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10824","10817","אני נר?","09/06/11 11:06","ז סיון","תשע"א","11:06","המכריע","הלוואי והייתי גפרור קטן. ולוואי אור מרצד זה היה מאיר לתוך ליבי הקט, והאר עינינו בתורתך, גל עיני ואביטה. נר ה' נשמת אדם, נר מצוה ותורה אור.

הבעיה שבפורום כזה שצופים וצפים בו עשרות אישים, אשר כשם שאין פרצופיהם שוין כך אין דעותיהם שוות, קשה לדבר בנושאים רגישים טעונים, לזה אתה מכאיב, לזה אתה דורך בנקודה שתקפיץ אותו וכן הלאה. לכן הוא מיועד לדיונים הלכתיים בעיקר, או בירורים שונים על ספרים וסופרים וכדומה, אבל בנושאים הקשורים להשקפות חיים המקיפים את כל מערכת המחשבה, שכל אחד כמעט דעתו "אפויה" היטב ואין להזיז אותה מן המקום, אף אחד לא משתכנע, נוצר דבר הרחוק מדיון אמיתי, שדומה יותר להתנצחות שאין מטרתה להקשיב וללמוד (אני מדבר גם על עצמי אלא לטעון בכל עוז את דעתך שינקת עם חלב אמך, ואני לא רואה בזה טעם.

יקירי, אל נא תחשיך את מקומך. דוקא אתה לומד אמיתי. ירבו כמותך בישראל.","199","","4707","True","True","False","","203","212.76.104.118","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10823","10818","המהר"ל מפראג","09/06/11 10:56","ז סיון","תשע"א","10:56","המכריע","ברור שהרב כוכב מדבר על המהר"ל מפראג הידוע, שהרי הוא מציין לספרו גבורות ה' המובא בויקיפדיה שהבאת.
אגב קראתי בזכותך את הערך בוקיפדיה והוא כתוב להפליא.
לא ברור מה מפריע לך, אולי תסביר יותר טוב, מה הנקודה שבא אתה מהרהר- מערער אם היא מייצגת נכונה את המסורת?","199","","4707","True","True","False","","166","212.76.104.118","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10840","10818","ואגב","10/06/11 02:24","ח סיון","תשע"א","02:24","דוד כוכב","הגולם, אין לו קשר למהר"ל מפראג, כידוע.","125","","4706","True","True","False","","105","95.86.119.153","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10828","10823","[ללא נושא]","09/06/11 11:42","ז סיון","תשע"א","11:42","הודו_כי_טוב","הרב כוכב אומר "והמהר"ל בהקדמה שניה לגבורות ה' הביא דעה דומה, לבאר את כל הניסים על פי דרך הטבע, אבל לא הסכים איתה"
ולפי הויקפדיה לפי מעשיו הוא כן מבאר לפי דרך הטבע","207","","4707","True","True","False","","179","89.138.139.31","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10829","10824","תודה מקווה שאני ראוי לברכה שברכת","09/06/11 11:48","ז סיון","תשע"א","11:48","הודו_כי_טוב","במקרה הזה הבנתי שמתפעל מבקש את האמת ממך כי ממה שסיפרת לנו במפגש
אתה זכית לפגוש אותו לזמן קצר .
ואם יעשו סקר אם המכריע הוא נר נראה לי שכולם יגידו אמן","207","","4707","True","True","False","","164","89.138.139.31","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10830","10828","ניסי המקרא","09/06/11 12:02","ז סיון","תשע"א","12:02","המכריע","ההבדל הוא שאת ניסי המקרא המהר"ל בדרך כלל מקבל כפשוטן, למרות שהוא טוען שגם ניסים יש להם מערכת מסודרת כלשהיא (לא בדיוק כמו לפי הרמב"ם אבל קרוב), אבל את ניסי האגדות שבתלמוד הוא נוטה בדרך כלל לפרש בצורה אליגורית.

(שים לב, כשאתה מסביר את עצמך, תענוג לעיניים. כשאתה מקצר, אתה נשמע בלתי מובן בעליל..).","199","","4707","True","True","False","","182","212.76.104.118","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10831","10829","אמן. ובקשר לחזון איש","09/06/11 12:10","ז סיון","תשע"א","12:10","המכריע","ברוח דבריך אענה אף אני אמן על הברכה אשר בירכתני, ולוואי ואזכה מעט לאור התורה.

למען הדיוק אני לא ראיתי את החזון איש. אני נולדתי 8 וחצי שנים לאחר פטירתו, (אתמול חגגתי..). אבל סבי היה גר מולו מעבר לכביש, (הוא היה במקורו תל אביבי, והחזון איש ביקש ממנו לרכוש בית בבני ברק ולהוא לשבתות כדי להשלים לו מנין בשבת). והיה מתפלל במניינו עם כל בניו. אבא שלי גדל בין ברכיו ממש. וכל הדודים שלי (אחים של אבא), היו מאד מאד קרובים אליו אישית ברמה שאין לה מתחרים כמעט. (הכוונה לטיפול אישי ברבנית שלו וכאלה מיני דברים). הדודים שלי (הנשואים לאחיות אבי) כולם שידוכים של החזון איש, הם כולם גדולי תלמידיו. חותני גם היה תלמיד מובהק שלו. אנחנו לומדים תמיד בספריו, גם "חזון איש" גם אמונה וביטחון ואיגרות ועוד. נוהגים בכל הכרעותיו ההלכתיות. (אם "נפל" הגנרטור, נשב בחושך, ללא מקרר ומזגן וכו'). כך שכל ימי אני נושם את אויר פסגותיו. ולוואי וידבק בי משהו.

(כשאני נכנס לכאן. תמיד יעבור בי ההרהור, האם החזון איש היה רואה זאת בעין יפה.....).","199","","4707","True","True","False","","242","212.76.104.118","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10861","10831","נשמח לשמוע עוד על הסבא","10/06/11 17:17","ח סיון","תשע"א","17:17","מתפעל","מאד מעניין שהחזון איש ביקשו לעבור מתל אביב לבני ברק. זו לא בקשה קטנה.
באיזה שנה עבר הסבא מתל אביב לבני ברק?
במה עסק הסבא לפרנסתו?
כיצד התוודע אל החזון איש?

ושאלה אחרת בענין החזון איש,

מדוע לפי דעתך החומרה שלו בענין חשמל בשבת לא תפסה ברוב הציבור?
האם בגלל שזו גזירה שאין רוב הציבור יכול לעמוד בה?
עוד מעניין אותי, אם הבנתי נכון, בעיית החזון איש היתה שיש יהודים שעובדים בשבת ומתפעלים את החשמל. האם כיום הזה שיש יותר אפשרויות להעסיק נכרים, עדיין אין אפשרות שלא יהיו יהודים מעורבים בדבר? האם הרבנות הראשית ורבנים אחרים ניסו להשיג מחברת החשמל שיתוף פעולה בכדי לאפשר גם למי שרוצה ללכת לשיטת החזון איש שיוכל להשתמש בחשמל בשבת?

שבת שלום ומבורך.

ותודה מראש על תשובותיך.","148","","4706","True","True","False","","177","95.86.104.120","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10843","10840","רק על כך עוד יקראו לך "כויפר"","10/06/11 08:34","ח סיון","תשע"א","08:34","Almuaddib","שהרי ידוע שהגולם, יסוד מוסד באמונת שלומי תמימי ישראל הוא, ולמן דאמר לא היה ולא נברא, יהיה מי שיאמר "אני ישבתי על קברו".","107","","4706","True","True","False","","185","77.125.93.111","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10845","10840","האם אתה מעיז לעלות לגג של ה"אלט נוי שול"","10/06/11 09:53","ח סיון","תשע"א","09:53","דוד שפירא","","180","","4706","False","True","False","","212","95.86.92.250","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10859","10843","האם המהר"ל היה יכול לברוא גולם?","10/06/11 16:06","ח סיון","תשע"א","16:06","מתפעל","האם בריאת יצור שמובאת בגמרא, היה חלום או משל או כפשוטו?","148","","4706","True","True","False","","172","95.86.106.32","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10870","10843","לא אמרתי שהוא לא נברא","10/06/11 18:52","ח סיון","תשע"א","18:52","דוד כוכב","אמרתי שאין לו קשר למהר"ל. קשר זה הומצא זמן רב אחריו.
אבל המשנה ברורה מזכיר את החכם צבי שדן בגולם שעשה אביו.
גם לא אמרתי שהגולם כן היה ונברא.","125","","4706","True","True","False","","132","95.86.119.153","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10883","10845","כן, אילולא זה היה כרוך ביציאה מא"י.","12/06/11 00:56","י סיון","תשע"א","00:56","דוד כוכב","ואגב, בית כנסת זה יש בו בעיה הלכתית.
יש בו חדר קטן שהיה משמש כצינוק כדי לאלץ לווים שאין להם כסף, לשלם את חובם.
והתומים, שכמו הכלי יקר ועוד, גם הוא היה מאותה העיר, דן שהרי הדבר אסור. וכל ההיתר שמצא הוא רק שתולים לומר שכולם רמאים.","125","","4704","True","True","False","","144","212.76.99.123","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10901","10845","עוד על האלטנוי שול","12/06/11 09:52","י סיון","תשע"א","09:52","עציוני","כידוע, בבית כנסת זה נהוג בקבלת שבת לומר פעמיים את "מזמור שיר ליום השבת". יש הסבר עממי למנהג זה המבוסס על סיפור הגולם (שפעם שכחו להוציא את הפתק עם השם מפיו בכניסת השבת, והגולם התחיל להשתולל. המהר"ל יצא בזמן התפילה להרגיע אותו וכשחזר, חזרו לכבודו שוב על המזמור שהפסיד.) אמנם, הרב פרופ' שפרבר מביא הסבר שונה לחלוטין למנהג זה, אשר אינני בטוח שכל באי הפורום ישמחו לשמוע...","159","","4704","True","True","False","","247","132.70.40.183","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10871","10861","בעניין החשמל","10/06/11 18:54","ח סיון","תשע"א","18:54","דוד כוכב","הרב מרדכי אליהו היה אומר שלפי בירוריו, בליל שבת עדיין לא נעשה חילול שבת לצורך יצירת החשמל.","125","","4706","True","True","False","","188","95.86.119.153","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10951","10861","מתנצל על האיחור","13/06/11 13:21","יא סיון","תשע"א","13:21","המכריע","הייתי מנותק רוב הזמן.
באמת לא נראה לי מתאים לכאן, אבל בקצרה.
הוא לא עבר ממש. רק שכר (קנה) דירה בדמי מפתח והיה מגיע לכל שבת כדי להשלים מנין בעזרת ששת בניו. אני מעריך בערך תש"ה. היה סוחר ידוע בתל אביב.
שכחתי כבר את הסיפור המדויק כיצד התוודע. אבל בכללי הוא חיפש רב לעצמו, ונקשרה נפשו בנפש החזו"א.
בענין החשמל, קטונתי. אציין רק שבקרב הציבור שמכונה "בני תורה" מהמגזר הליטאי זה דוקא די תפס.
אני מתאר לעצמי שהיה בהחלט ניתן לסדר זאת. אלא בני התורה הנ"ל מארגנים לעצמם גנרטורים, ושאר הציבור לא מתענין בזה במיוחד.","199","","4703","True","True","False","","175","95.86.89.63","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10906","10883","יש בו בעיה הלכתית?","12/06/11 11:59","י סיון","תשע"א","11:59","מתפעל","אתה מתכוון שהיתה בו בעבר בעיה?

וגם, מה האיסור לאלץ לווים לשלם?","148","","4704","True","True","False","","201","94.188.248.70","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10917","10901","ולמה לא ישמחו?","12/06/11 16:36","י סיון","תשע"א","16:36","מתפעל","תמיד נחמד לשמוע דברים חדשים ומקוריים.","148","","4704","True","True","False","","150","94.188.248.70","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10920","10901","עציוני! מתפעל ביקש את זה...","12/06/11 17:13","י סיון","תשע"א","17:13","Almuaddib","","107","","4704","False","True","False","","167","81.218.141.168","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10913","10906","נכון, בעבר","12/06/11 15:26","י סיון","תשע"א","15:26","דוד כוכב","לאו דאורייתא (שמות כב, כד) אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי אֶת הֶעָנִי עִמָּךְ לֹא תִהְיֶה לוֹ כְּנֹשֶׁה.

מסכת בבא מציעא דף עה ע"ב
"[במשנה] ואלו עוברין בלא תעשה: ... ומשום לא תהיה לו כנושה...
מנין לנושה בחבירו מנה, ויודע שאין לו, שאסור לעבור לפניו - תלמוד לומר לא תהיה לו כנשה".

שולחן ערוך חושן משפט הלכות גביית מלוה סימן צז סעיף ב:
"אסור לנגוש את הלוה לפרוע, כשיודע שאין לו, ואפילו להראות לו, אסור, מפני שהוא נכלם בראותו למלוה ואין ידו משגת לפרוע".","125","","4704","True","True","False","","143","212.76.99.123","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10915","10913","אולי האיסור רק על המלוה","12/06/11 15:42","י סיון","תשע"א","15:42","מתפעל","אבל בי"ד יכולים לתקן תקנות בענין.

סתם כך לא מובן, אם באמת אין לו, מה יעזור לשם אותו בצינוק?","148","","4704","True","True","False","","155","94.188.248.70","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10927","10915","האיסור לא רק על המלוה","12/06/11 21:32","י סיון","תשע"א","21:32","דוד כוכב","מסכת בבא מציעא דף קיג ע"ב:
"שליח בית דין כמלוה. תא שמע: (שמות כב) אם חבל תחבל שלמת רעך - בשליח בית דין הכתוב מדבר. אתה אומר בשליח בית דין הכתוב מדבר, או אינו אלא בבעל חוב? כשהוא אומר (דברים כ"ד) לא תבא אל ביתו לעבט עבטו - הרי בעל חוב אמור, הא מה אני מקיים אם חבל תחבל שלמת רעך - בשליח בית דין הכתוב מדבר!".

אם לתוך ביתו אסור להכנס, בבחינת 'ביתי הוא מבצרי' קל וחומר שאסור לאוסרו בגופו.

מה יעזור?? אינך מודע לקמפיין ג. שליט והארץ כמרקחה? (להבדיל. ע' מסכת סוטה פרק ח משנה א).
קרובי וידידי אותו אסיר יעשו מגבית חרום עבור 'פדיון השבויים', ויניחו את מעותיהם על קרן הצבי. אבל הגביר המלוה ממנהיגי הקהילה יאכל הלה וחדי.","125","","4704","True","True","False","","131","212.76.99.123","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10922","10917","אין מסרבים לגדול...","12/06/11 18:39","י סיון","תשע"א","18:39","עציוני","(יש לי הרגשה שאל-מואדיב מכיר את ההסבר ולכן עודד אותי לחשוף אותו...)

תחילה סברתי שיש מבאי הפורום שיחושו שלא בנוח לגלות כי במקומות שונים (וכשרים למהדרין) היו נהוגים מנהגים אשר אם נציע אותם היום יסקלונו באבנים, ואשר נהנים לחשוב כי העקרון "זאת התורה לא תהא מוחלפת" מחייב כי בשטיבל של אברהם אבינו לא אמרו תחנון ביום היאהרצייט של אדמו"ר פלוני. לכן אמרתי "כבוד ה' הסתר דבר" ולמה נגלה כי בעבר היו מנהגים אחרים.
אמנם, לאחר שבדקתי שוב בספרו של שפרבר, וראיתי כי לא מליבו בדה את הדברים אלא הוא מצטט ספר שהודפס במונקאטש (!) ובאותיות רש"י (!!), וממילא אין להרהר אחריו, ראיתי כי ניתן להביא את הדברים, ותן לחכם ויחכם.
מקור הדברים הוא בשו"ת כפי אהרון לר' אהרן הלוי אפשטיין שהיה דומ"צ בפראג. שם, בסימן כ אות א הוא מבאר את טעם המנהג. עיינו שם ותרוו נחת.

(למען ההגינות יש להעיר כי שפרבר עצמו סבור שמקור המנהג הוא בקבלת האר"י, ולאו דווקא כפי שמסביר הכפי אהרן)","159","","4704","True","True","False","","336","85.250.56.114","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10930","10922","ראה","13/06/11 00:54","יא סיון","תשע"א","00:54","דוד כוכב","בספר מגן אבות למאירי, ענין י, כמה יגע ובצדק, להוכיח שקיים איסור, בפנותו אל "אותם התלמידים שהיו מקילים לזמר בכלי שיר ולהעיר מיתרי הכנורות ושאר מיני זמר בשבת בלא שום חשש אסור".","125","","4703","True","True","False","","137","212.76.99.123","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10940","10922","יישר כח, מעניין מאד","13/06/11 07:21","יא סיון","תשע"א","07:21","מתפעל","בשנת תרצ"ג היתה קהילה יהודית בפראג עם דומ"צ?","148","","4703","True","True","False","","156","94.188.248.67","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10939","10930","זו בדיוק הנקודה","13/06/11 05:14","יא סיון","תשע"א","05:14","עציוני","פה הקפידו שלא לקבל את השבת עד שסיימו לנגן.","159","","4703","True","True","False","","197","85.250.56.114","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10941","10940","קהילת פראג נחרבה בשואה","13/06/11 08:58","יא סיון","תשע"א","08:58","עציוני","ראה פירוט באתר הקהילה היהודית בפראג","159","","4703","True","True","False","","312","132.70.40.183","0","10680","מנחות|פז ע"א",""),new Message("12648","10951","אמרתי אגלה אוזנך","05/08/11 04:44","ה אב","תשע"א","04:44","קותי","יצא השנה ספר על החזון איש בהוצאת מגנס
עיבוד של עבודת דוקטורט במחשבת ישראל
900 עמ' מלאי עניין לטעמי לפחות","217","","4650","True","True","False","","184","85.250.188.242","0","10680","מנחות|פז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);