var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=10608;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","46"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("10608","0","האם אדם חייב ביכורים משדה בור שלו ?","02/06/11 10:39","כט אייר","תשע"א","10:39","המכריע","א. ראשית יושם לב שאחר שכמעט לא הניחו לנו יום ממחרת השבת בלי עומר או שתי הלחם, רק ביכורים היה חסר. והנה היום זיכונו גם בזה. וחביבה מצוה בשעתה, לימוד דיני ביכורים לקראת העצרת. (פינת תחביבו של המכריע)

ב. לכאורה מה דינו של אדם שיש לו מגרשים נטושים, והוא ממתין לעלית הנדל"ן באיזור וכדומה. ובאו ואמרו לו דע לך שצמחו פרא בשדך פירות משבעת המינים, הדקלים נתנו תמרם, והגפנים סמדר נתנו עינב. האם הוא מחוייב ללכת לשם לבצור ולהביא ביכורים? לכאורה מהברייתא שדרשה דאף עלו מאליהן נקרא ביכורים ואסור להביאן קודם שתי הלחם, משמע דחייב . וכעין שהגמ' מדמה דאם פירות שבספינה ועציץ אסור להביאן קודם שתי הלחם הרי דנקרא ביכורים לענין שאם הביאם קידש. וזה מחודש. אלא דאם כל הגדל שם אינו מובחר, הרי לעולא ור' יוחנן אינו חייב בביכורים.

ג. חידה יפה. איזה מנחה נאכלת גם לנשי הכהנים. (תרומת לחמי תודה. כמו שאמר ר' אשי דכוליה קרא במנחות, וסיפא דכל טהור ללחמי תודה, ועי רש"י).

ד. הסוגיא מקשה על עולא דס"ל דשלא מן המובחר לא קדוש לביכורים מברייתא דגג וחורבה. אבל בסוף הסוגיא משמע דהקושיא רק מעציץ וספינה. דר' יוחנן נמי ס"ל כעולא ומקשינן עליה מברייתא דומה דמביא, ומביאים דס"ל כתנא שבגג וחורבה מביא וקורא אבל עציץ וספינה אינו מביא. וניחא לן בזה כיון דיכול להעמיד בגג מערה ובחורבה עבודה, דשם כנראה יתכן גם מובחר. אבל עציץ אפילו נקוב וספינה אפילו מהחומר המתאים (תלוי ברש"י ור"ת) עדיין לא יהא מובחר. ודוק.","199","","4722","True","True","False","","1158","213.151.63.69","0","0","מנחות|פד ע"ב",""),new Message("10649","10608","דרוש לחג הביכורים על פי מהר"ל","03/06/11 04:16","א סיון","תשע"א","04:16","המכריע","היות שאנו לומדים על ביכורים, ויצא לנו לאחרונה לדבר הרבה על המהר"ל אביא בזה דרוש נאה לחג הביכורים על פי דברי מהר"ל.

בראשית ברא אלוקים. אומר המדרש העולם נברא בשביל שלשה דברים שנקראו ראשית. חלה, מעשר וביכורים. חלה - ראשית עריסותיכם. מעשר - ראשית דגנך. ביכורים - מראשית פרי האדמה. צריך להבין. מילא מי שדורש בשביל תורה שנקראה ראשית (ה' קנני ראשית דרכו) או ישראל, מובן. אלו באמת דברים מרכזיים בבריאה. אבל חלה מעשר וביכורים?

כדי ליישב נקדים. ה' ברא את העולם כי חוק הטוב להיטיב. הנבראים גם מוכרחים להיות טובים. קנה המידה בבריאה, וירא אלוקים כי טוב. כל יום הביט במה שברא וכשראה כי טוב היה כביכול מרוצה. מה שלא טוב לא ראוי להיברא. ההסבר הוא. מפני שאין המשפיע נקרא טוב אלא אם כן השפיע דברים טובים. לא נאמר על פלוני שהוא טוב מפני שהשפיע נחשים ועקרבים. נמצא שאם האדם נזר הבריאה לא ייטיב לאחרים, הוא אינו טוב, כי מחוק הטוב להיטיב. ואם אינו מטיב, הרי הקב"ה ברא בריאה לא טובה כביכול, ואז חסרה בהטבה שלו עצמו כביכול. אם כן זה דבר מרכזי מאד בבריאה שהאדם ייטיב. (אלו שמכירים את סיפורי שלמה קרליבך בטח ייזכרו איך אומר הגיבן הקדוש מפיאסצנא בשם רבו, הדבר הגדול ביותר בעולם, הוא לעשות טובה למישהו).

ישנם שלשה מיני נבראים. הא' שאי אפשר בלעדיו. ב. אפשר בלעדיו אבל כשהוא אינו, זה חסר. ג. לאחר שכבר אין שום חיסרון, יש נבראים לתוספת הנאה. בלשונו של המהר"ל "שיהיה על צד היותר טוב". (דומה לחלוקת המוכרח המועיל והערב).

דברים רבים מוסברים בחלוקה זו. למשל ברכת המזון מדאורייתא ג' ברכות. א' מזון. ב. הארץ. ג. ירושלים והמסתעף. מזון מוכרח. ארץ חסר שאינו בגדר מוכרח. ירושלים ומלכות בית דוד וכל הרוחניות, להשלמת ההטבה מעבר לחסר ממש.

לא רק ברכת מעין ג' בנויה על כך כמובן. גם ברכת בורא נפשות. בורא נפשות אין הכוונה לבני אדם. הברכה היא על הנברא לצרכם לא עליהם עצמם. הכוונה למה שדרוש לקיום הנפש, כמו (לא יחבול ריחיים ורכב) כי "נפש" הוא חובל. (לפי המהר"ל אין הכוונה שהוא מזיק לנפש בעל הריחיים, אלא הריחיים הם "נפש" - צורך קיומי, ואסור לחובלו דהיינו למשכנו). וזו הכוונה בורא; א. נפשות רבות, כל המוכרח. ב. וחסרונן, כל המועיל והחסר. ג. על כל מה שבראת להחיות בהם, כלומר כל מה שהוספת לתוספת חיות והנאה.

השבת ניתנה להכיר בבריאת הבורא. לכן ג' סעודות. סעודה אחת נגד בריאת המקיים. בלי סעודה אחת אתה בסכנת חיים. סעודה שניה אינה דרושה לקיום הנפש אבל היא חסירה (כדרך הטבע לאכול ב' סעודות ליום, לא כמנהג הקלוקל שנתחדש כידוע מהמקורות, בין הערביים בשר, ובבוקר לחם). סעודה שלישית מסמלת את המעבר לחסר. תוספת הנאה. לכן יוצאים בה במיני תרגימא. מזונות או פירות המסמלות את ההנאה.

מזונות האדם עצמו נחלקים גם כן. הדגן לאפייה, הוא הלחם אשר יחיה בו האדם. בסיס הקיום. התירוש והיצהר, ניתן לחיות בלעדיהם, אבל זה עדיין צורך. הדגן משמש גם לתבשיל במחלקה השניה. הפירות נתנו רק לתוספת מעבר לחסר.

רצה הקב"ה שהאדם יהא מיטיב בכל חלקי הבריאה. שבזה ניכר הטבתו והוא נעשה טוב, ומתקיים בכך בשלימות רצון הבורא בבריאת העולם שכל מיני הנבראים ישמשו לטוב ולהטבה. לכן ציוה על חלה מעיסה, ראשית המוכרח. דבר ראשון תן לכהן. מעשר, ראשית התירוש והיצהר, דבר ראשון מהמועיל והחסר, תן ללוי. (הדגן בהיותו משמש גם כמועיל בתבשיל, יש בן גם מעשר לבד החלה מהמאפה). ביכורים - מהפירות שנבראו להנאה ולתוספת. ראשית פרי אדמתך תביא בית ה' אלוקיך ותן לכהן.

נמצא, שאכן נתינת החלה ומעשר והביכורים הן ממש תכלית הבריאה.

יהי רצון שנזכה ביום קבלת התורה, שיא ההטבה מעבר למוכרח הגשמי, (יום הדין על הצלחת לימוד התורה של השנה הבאה כמאמר הר"ן בדרשותיו), יום הבאת הביכורים ראשית הנאתנו, להיות כל אחד ואחת בבחינת טוב ומטיב לכל ובכל, להיות דומים בזה ליוצרינו, בצלם אלוקים, והלכת בדרכיו לדמות הצורה ליוצרה, ונזכה לקבל תורה מלוא חפניים לנו ולזרעינו עד עולם, ללמוד וללמד לשמור לעשות ולקיים את כל דברי תלמוד תורתך באהבה. אמן.","199","","4721","True","True","False","","407","212.76.103.39","0","10608","מנחות|פד ע"ב",""),new Message("10650","10649","מקורות","03/06/11 04:18","א סיון","תשע"א","04:18","המכריע","עיקרי הדברים מעובדים על פי נתיב גמילות חסדים סוף פרק א', ומשולבים קטעים מנתיב העבודה פרק יח.","199","","4721","True","True","False","","153","212.76.103.39","0","10608","מנחות|פד ע"ב",""),new Message("10660","10650","מדוע אין איש מתענין במאמר המופלא הזה?...","03/06/11 16:16","א סיון","תשע"א","16:16","המכריע","","199","","4721","False","True","False","","127","212.76.103.39","0","10608","מנחות|פד ע"ב",""),new Message("10661","10650","כבוד הרב במוצ"ש אקרא בלי נדר","03/06/11 16:46","א סיון","תשע"א","16:46","הודו_כי_טוב","","207","","4721","False","True","False","","124","89.138.103.217","0","10608","מנחות|פד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);