var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=105865;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","79"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","44"),new MostViewed("107145","הגהות הגר"א ב"מ סט","אוריאל שלמוני","07/05/24 10:56","605","41")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("105865","0","כמה הערות בפרק מי שאחזו","26/07/23 07:21","ח אב","תשפ"ג","07:21","שמואל דוד","א) דף סז:

רש״י ד״ה סומקא כחוש

צ״ע מדוע פירש כן שני פעמים באותו דף?


ב) בסוגיא דקורדייקוס יש להסתפק אם ״ואי לא״ היינו דלית ליה הדברים שצריכים להרפואה א״נ הכוונה שהרפואה לא הועילה. ולאורך הסוגיא יש ראיות לכאן ולכאן ועיין רש״י דף סט ובמהרש״ל וצריך עיון בכל זה.


ג) דף סט:

כתב רש״י שני פעמים שקורין להקילבוסת הנק״א וצ״ע



ד) דף עא.

מיתיבי כשם שבודקין אותו לגיטין כך בודקין אותו למשאות ולמתנות ולעדיות ולירושות ״קתני מיהת״ עדיות אמר רב יוסף בר מניומי אמר רב ששת בעדות אשה דאקילו בה רבנן ״והא קתני״ ירושות אמר רבי אבהו ירושת בנו הבכור ״קתני מיהת״ למשאות ולמתנות מאי לאו לעלמא לא לדידיה

יל״ע בשינוי הלשון, קתני מיהת, והא קתני וצ״ע","595","","293","True","True","False","","225","192.157.90.90","0","0","גיטין|סז ע"ב",""),new Message("105879","105865","ראיתי בשס"ים חדשים שציינו למחוק רש"י אחד","30/07/23 19:53","יב אב","תשפ"ג","19:53","אלף בית רשי","א) רש"י פירש זאת פעמיים מפני החידוש שפירש סומקא - כחוש, ולא אדום כפי שבדרך כלל מתרגמים סומקא, וכן בספר החדש אוצר רש"י (של הרב זאב וגנר ממאנסי) ציין כאן שרש"י כותב זאת פעמיים באותו דף, ונראה שזה המקום היחיד בו סומקא מתפרש כחוש, ואין לומר שכוונתו שהבשר האדום יהיה כחוש, כי על כן הד"ה היה צריך להיות בישרא סומקא, ולא תיבה אחת "סומקא", ומפני חידושו כתב פעמיים שלא נאמר שאביי חלק על שמואל, כי הרי הוא אמר שבישרא סומקא באופן כללי מרפא קורדייקוס מחלה שקשורה לשד, וןיתכן שהרפואה הזאת הוא סוג של קמיע, ואביי בשם אימו (אומנתו) חילק בדרגות של מחלת חום והרפואה היא מעשית שלאחד מהם טוב בישרא סומקא, וע"כ רש"י חזר שוב להסביר שמדובר באותו אופן, ומהיכן רש"י ידע לפרש כאן בשונה מכל המקומות ? לכאורה גם מהמשך לשון הגמרא שציינה בסיפור של רב עמרם שבית ריש גלותא הפכו והביאו בישרא שמינא (בשונה אף "מסומקא" סמוך לכאן ממש בדף סט. וסומקא דלולבא. דבר אדום הגדל בלולב:) וגם מגמרא מפורשת במסכת ברכות דף נז: עשרה דברים מחזירין את החולה לחליו וחליו קשה אלו הן האוכל בשר שור בשר שמן בשר צלי בשר צפרים וביצה צלויה ותגלחת ושחלים והחלב והגבינה והמרחץ. ואפשר אולי שיסוד המילה סומקא מן המילה צומקא צומק כנאמר שדיים צומקים (הושע ט) עיין רש"י שבת לז: ד"ה מצטמק. וכפי שרש"י כותב כמה פעמים שאותיות מאותו מוצא מתחלפות ס -צ שניהם מהשיניים וכפי שמצאנו ברש"י (איוב כ יח) לא יעלוס. בו, וכן יעלוז וכן יעלוץ שלשתן מתחלפות: כן כותב המצודת ציון בדברי הימים (א טז לב)יעלוץ. ענין שמחה כמו יעלוז ויעלוס כי זסשר״ץ מתחלף: (סימן לזכרון דף זה ס"ז אותיות השינים )
ג) גם כאן רש"י חזר מפני סיבה, הראשונה ציון המחלה שהיא גם בירך וגם בקילבוסת לשגרונא. חולי הירכים והקלבוסת שקורין הנק''א: ואחר כתב שהרפואה הוא גילגול שישים פעמים דווקא על מקום הקילבוסת שהוא מקום מצומצם ולא על כל הירך -
ולגנדריה שתין זמני אהא מטחתא. יגלגלו ששים פעמים על ירך זה למעלה בקילבוסת שקורין הנק''א:

אפשר להוסיף אולי שבכך רש"י רוצה לומר דרך בלימוד סוגיות אלו אף שלכאורה כבר כתבו לפניו הגאונים כביכול הסתייגות מרפואות אלו, אבל בבואנו ללמוד דבר הנכתב בגמרא התורה הקדושה עצמה צריכים אנו ללמוד גם חלקים אלו ולהסבירם עד היכן שידינו מגעת כי זה חלק מהתורה עצמה שאין לנו צל של מושג על עמקה.","278","","289","True","True","False","","59","162.158.155.169","0","105865","גיטין|סז ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82800);