var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=102967;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","57"),new MostViewed("107103","פסחים - מקום שנהגו","מרדכי דב זינגר","03/05/24 10:53","807","54"),new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","42")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("102967","0","הגהות הגר"א. עכו צפון מזרח או צפון מערב?","22/05/23 23:12","ב סיון","תשפ"ג","23:12","אוריאל שלמוני","עם פירוש אור אליהו


כששלחתי את הספר הגהות הגר"א לגאון ר"מ מאזוז שליט"א ר"י כסא רחמים. העיר לי על ההגהה הנ"ל על שלא ציינתי לדברי תוי"ט שביעית ו, א:
"מכזיב ועד הנהר ועד אמנה. פירש הר"ב כזיב משוך כלפי הצפון לצד מזרח ורצועה יוצאת מעכו וכו'. וקשה עכו מאן דכר שמה ולפי פירושו הוה לי' למיתני מעכו עד כזיב מעכו ועד הנהר ועוד שלא פי' ועד הנהר מהיכן מתחלת אותה רצועה אם מן עכו או מן כזיב. ובירושלמי כיני מתניתין מכזיב עד הנהר מכזיב עד אמנה. ובפ"ד דחלה מפרש ג"כ הר"ב מכזיב עד הנהר לצד מזרח ומכזיב ועד אמנה לצד מערב וכן פי' הר"ש ודברים הללו וכן מה שכתב בכאן דעכו יושבת ברבוע של ארץ ישראל במקצוע צפונית מזרחית קשה שמצאתי בספר כפתור ופרח בפי"א ששלשתן על שפת הים המערבי הם והמחברו כאשר העיד על עצמו הוא עד וראה. שאמר בזה הלשון הן הייתי כשני שנים בגליל דורש וחוקר ועוד חמש שנים בשאר ארצות השבטים לא מנעתי עצמי שעה אחת מרגל הארץ ברוך העוזר. וכתב דעכו וכזיב ואמנה שלשתן על הים המערבי של ארץ ישראל הם וקצה גבול מערבית דרומית הוא נחל מצרים וקצה גבול מערבית צפונית הוא אמנה והוא הר ההר ע"פ גבולי א"י הנזכרים בפרשת מסעי והם כבוש עולי מצרים. ואמר עוד שיש מן עכו לנחל מצרים כמו שמן עכו לאמנום וגם אמר שכזיב הוא צפוני לעכו כמו יום אלו הן דבריו ז"ל. וא"א להכחיש המציאות וכל דבריו ז"ל בחקירה רבה כאשר אמר וכמבואר מספרו שבחיפוש רב בדק המקומות עד שידע אנה הם אחת לאחת. נמצאו שדברי הר"ב והר"ש בזה אינם אלא באומד הדעת ולא כיונו אל האמת כפי המציאות. וכתב עוד והמשנה אמרה שהחזיקו מכזיב ולדרום עד נחל מצרים מכזיב ולצפון עד הר ההר ויהיה כזיב שבזאת המשנה לזכרון מה שהחזיקו עולי מצרים כמו נקודה שעליה תסוב החוג וזה שאותה של מסכת חלה שאומרת מכזיב ועד הנהר. ר"ל שאם יש מכזיב ועד הנהר מקום שהוא כמו המקומות שיש מכזיב ועד אמנום כלומר שהם מכבוש עולי מצרים בלבד כמו בית שאן וחביריו שתי חלות מהנהר לדרום מאמנום לצפון שתי חלות עכ"ל. וזה כמו שכתב עוד לקמן וזהו שמן הסתם כל מה שהוא לדרום כזיב. מוחזק שהחזיק בו עזרא אם לא שהם יאמרו בפירוש שהניחם כענין בית שאן וזולתו שהזכירו הם ז"ל ע"כ. ומה שלפי דבריו הנהר הנזכר במשנה הוא נחל מצרים כן כתב גם כן הרמב"ם בחבורו פ"א מהלכות תרומות. ואולם הר"ב שהזכיר עכו ושרצועה יוצאת ממנו ואף על פי שמשנתינו לא הזכירה מעכו ולא מרצועה יצא לו זה מגמרא פרק קמא דגיטין דף ז דאמתניתין מעכו ולצפון ועכו כלצפון גרסינן למימרא דעכו לציפונה דארץ ישראל קיימא ורמינהי היה מהלך מעכו לכזיב מימינו למזרח הדרך חוצה לארץ עד שיודע וכו' משמאלו למערב הדרך ארץ ישראל עד שיודע וכו' אמר אביי רצועה נפקא. פירש"י לעולם עכו במקצוע הצפון אלא רצועה יוצאת עוד מעכו לצפון והיא מא"י עכ"ל. גם בזה כתב בעל כפתור ופרח וז"ל וא"כ יהיו צדדיה ח"ל. ולר"מ ז"ל מצאתי בפירושיו בכתב ידו במצרים שפי' הפוך זה שא"י הולך כולה עד כזיב אלא שמכזיב תצא רצועה אחת מארץ העמי' הולכת עד עכו וכל צדדיה הם א"י והתוספתא במס' אהלות פרק בתרא אומר' הפך גמרין ההולך מעכו לכזיב מימינו למזרח הדרך טהורה משום ארץ העמים וכו'. ויש לתרץ שאותה רצועה לה שני דרכים אחת אל השפה המזרחית ואחת אל השפה המערבית ע"כ. [וגם הר"ש תירץ כן בסוף אהלות וכגי' התוספתא דהתם איתא נמי בירושלמי דפרקין]. ונמצאו דברי הר"ב בענין רצועה דנפקא מעכו ושהיא חוצה לארץ דהיינו שלא כבשו עולי בבל לקוחים הם מגמרא דגיטין ועל פי פירושו של הרמב"ם ז"ל בפי' רצועה נפקא":","605","","353","True","True","False","","238","147.234.130.134","0","0","גיטין|ז ע"ב",""),new Message("102975","102967","התויו''ט במחילת כבוד תורתו ...","24/05/23 17:42","ד סיון","תשפ"ג","17:42","אליעזר מ ש","לא הבין את דברי הר''ב. הוא מביא מהר''ב: ''כזיב משוך כלפי הצפון לצד מזרח, ורצועה יוצאת מעכו'' וכו'. אין כוונת הר''ב שעכו וכזיב במקצוע צפון מזרח של ארץ ישראל, אלא, כוונתו, שיש את עכו, שהיא כידוע ומפורסם בימיהם כמו בימינו, עיר נמל חשובה בימיהם, על שפת הים התיכון במערב ארץ ישראל. וכזיב היא מצפון מזרח לעכו, והיא אזור גבול צפון של תחום עולי בבל. ומשם צפונה כל האזור שכבשו עולי מצרים כל גבולות ההבטחה שבתורה, שמגיע בצפון מזרח לעקול של נהר פרת [בצפון מזרח מדינת סוריה שבימינו] ובצפון מערב להר ההר הוא טורי אמנוס הר אמנה שליד הים התיכון [באזור גבול טורקיה וסוריה]. 2] וה'רצועה' שבין עכו לכזיב, היא שטח מסוים בצפון מערב הארץ סמוך לים התיכון, שבו הגבול הזה של תחום עולי בבל יורד מעט דרומה מכזיב ומגיע עד עכו. 3] 'כזיב' זה לא רק כינוי לישוב מסוים, אלא, כנראה, לקו הגבול הצפוני - חלק ממנו - של תחום עולי בבל. 3] ותחום עולי בבל שכאן, הוא הגבול הצפוני והצפון מערבי של ממלכת חשמונאי בזמן ינאי המלך - כנראה. וכמדומני שכך גם ראיתי שמפרש היעב''ץ באיזה מקום.","610","","351","True","True","False","","59","199.203.37.197","0","102967","גיטין|ז ע"ב",""),new Message("102992","102975","טעיתי , עיינתי ברע''ב ואכן הוא כתב ...","28/05/23 08:02","ח סיון","תשפ"ג","08:02","אליעזר מ ש","במפורש שעכו במקצוע צפונית מזרחית של רבוע א''י, ואכן דבריו תמוהים כמ''ש התויו''ט. וב'שנות אליהו' [כמדומני על שביעית ריש פרק ו'] כותב שאכן המפרשים שעכו בצפון מזרח א''י טעו. ומה שגרם לכך זו גרסא משובשת בעניין ההולך מעכו לכזיב. והוא מתקן את הגירסא ע''פ התוספתא.","610","","347","True","True","False","","38","132.71.104.161","0","102967","גיטין|ז ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82692);