var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=102938;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","38"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","22"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","12")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("102938","0","גבולות א"י ע"פ התורה - הרב דניאל רובין","18/05/23 22:50","כז אייר","תשפ"ג","22:50","לינקוש","גבולות א"י ע"פ התורה.

התחלת מסכת גיטין?
רוצה לדעת היכן זה רקם וחגר ומה הסיפור מאחורי כפר עכו?!

ידעת שעכו העתיקה ולא רק איננה חלק מגבולות א"י?!

שדרך העצמאות בנהריה וחלק גדול מכביש 4 ג"כ אינו משטחה של א"י?!

האם 'רקם' הוא 'פטרה' או 'עין תמר'
יוסף בן מתתיהו מול המבואר בפסוקים ובפירוש הראשונים...
רוצה להגיע לדף ז בגיטין עם התמצאות במפת א"י השלימה...
רוצה לדעת על כל זה ועוד?.. גם אם אתה לא לומד גיטין?..

מצורפת הקלטת שיעור של הרב דניאל רובין מח"ס 'מראה הגבול' - צורת גבולות א"י ע"פ התורה.

הספר נכתב ע"פ המקורות בחז"ל בגבולות כיבוש עולי מצרים עולי בבל ועבר הירדן.
בצירוף תרשימים ומפות טופוגרפיות.

מלבד הסקירה ההיסטורית יש בבירור זה השלכות מעשיות בהיבט ההלכתי של גבולות א"י.","58","","363","True","True","False","","308","164.138.124.162","0","0","גיטין|ב ע"א",""),new Message("102950","102938","זה גבולות עולי בבל","21/05/23 15:56","א סיון","תשפ"ג","15:56","הרב נתן","והרמב"ן שהוא מעמיד מצוות ישוב א"י בזה"ז, סובר שקיום וחיוב המצוה הוא גם בגבולות עולי מצרים שכל המוזכר בכלל.","1210","","360","True","True","False","","61","212.76.106.71","0","102938","גיטין|ב ע"א",""),new Message("102956","102938","שיעור נוסף - הרב חיים מצגר","22/05/23 07:40","ב סיון","תשפ"ג","07:40","לינקוש","לומד דף היומי!

התבלבלת מרוב מקומות וגבולות?
כפר לודים? לוד? רקם? חגר? אשקלון? עכו? כזיב? לבונה? כפר סיסאי? כפר עכו? שילה? רצועה? מסילה?
גבולות לגיטין וגבולות לקדושת ארץ ישראל.
מי קבע אותם? ומתי? והאם ניתן לזהותם כיום?

שיעור מרתק מפי הרב חיים מצגר שליט"א, בליווי מצגת, מפות איכותיות ותמונות.
שיעור יסודי ומומלץ להבנה בהירה של הדפים הנלמדים בימים אלו.

לצפייה בשיעור - לחצו כאן.","58","","359","True","True","False","","117","164.138.124.162","0","102938","גיטין|ב ע"א",""),new Message("102974","102938","מפורש בתורה שא''י היא עד נהר פרת...","24/05/23 16:28","ד סיון","תשפ"ג","16:28","אליעזר מ ש","בצפון מזרח [בצפון מזרח סוריה - בימינו] ועד הר ההר הוא טורי אמנוס הר אמנה בצפון מערב [בגבול טורקיה וסוריה בימינו]. וכן בדרום, עד אילת וים סוף, ככתוב בפרשת משפטים: ''ושתי את גבולך מים סוף ועד ים פלישתים וממדבר עד הנהר''. אני מצטרף להודעתו של הרב נתן, ומרחיב. 2]במשנה א' פרק א' של מסכת גיטין משורטט באופן כללי ביותר, תחום עולי בבל בבית שני, שהוא פחות מגבולות ההבטחה שבתורה שאותם כבשו עולי מצרים. תחום עולי בבל, הוא כנראה [וכך כמדומני אומר היעב''ץ] גבולות ממלכת החשמונאים בשיא התרחבותה בזמן ינאי המלך. ועם כל זה, לא מדובר על ''כבוש'' אלא ש''החזיקו'' עולי בבל, הישוב העיקרי של היהודים בזמן הבית השני.
3] הרמב''ן בהוספות לספר המצוות לרמב''ם מ''ע ד', כותב, שיש מצוות ישוב ארץ ישראל בכל הדורות. ומביא גם את הפסוק בתורה בהתחלת ספר דברים שבו מדובר על הצווי לרשת את הארץ עד נהר פרת בצפון. וזהו אחד המקורות לכך שמצוות ישוב א''י נוהגת לדורות, ושהיא מעבר לתחום עולי בבל, בכל גבולות ההבטחה שבתורה שאותם כבשו עולי מצרים, בזמן דוד ושלמה. [ראה בפי' המלב''ים לתורה בפרשת מסעי בפרק שמדבר על גבולות הארץ] 4] ויש עוד מקורות: א] ההלכה שמותר לומר לגוי לכתוב שטר קנין על בית או שדה בארץ ישראל בשבת. שחכמים לא העמידו דבריהם שאמירה לנכרי שבות, ונדחה מפני מצוה רבה של ישוב ארץ ישראל. יש שם שלש דעות בראשונים, וכן בשו''ע וברמ''א: * לפי השו''ע [או''ח סי' ש''ו] מותר לעשות בא''י וסוריה קנין מהגוי בשבת, ולומר לגוי לכתוב או לחתום על שטר הקנין, אפע''פ שהגוי עושה בשבת מלאכה שאסורה על ישראל בשבת מדאורייתא. ** ה'מגן אברהם' מביא מהרא''ש וריב''ש שאסור לעשות את הקנין בשבת. ולפי שתי הדעות האלו, התירו לצורך מצות ישוב ארץ ישראל יותר ממה שהתירו לצורך המצוות לשמח חתן וכלה והלווית המת וברית מילה, שבהם לא התירו שבות שיש בו מעשה שישראל עושה [כגון קנין הבית] ולא התירו אמירה לנכרי שיעשה בשבת מלאכה שאסורה לישראל מן התורה. *** לפי הרמ''א, התירו לנכרי לחתום בלשון הגויים שזה לישראל נחשב איסור כתיבה בשבת מדרבנן [לפי דעת האו''ז ואולי עוד ראשונים] ולא מהתורה, ובזה שווה מצות ישוב א''י למצות מילה בזמנה, שגם בשבילה התירו כך. ושם מדובר על 'סוריה' וא''י ו'סוריה' לפי המפרשים בכמה מקומות, הם ארם נהרים וארם צובא שבצפון וצפון מזרח, מעבר לגבולות ההבטחה בתורה. נמצא שגם שם, מצוה רבה של ישוב ארץ ישראל בזמן הזה, היא בכל גבולות ההבטחה שבתורה. ב]ההלכה שאסור לגדל בהמה דקה בארץ ישראל, חוץ ממקומות מסוימים שמותר, ובסוריה מותר.ג] הכל מעלין לא''י, אמנם שם לא ידוע לי אם מפורש מהם גבולות הארץ לעניין זה. ומכל מקום שם עוד ראיה ידועה שיש המצוה גם בזה''ז.5][ולכן, גם עכו העתיקה וגם דרך נהריה, וכל השטח של מדינת ישראל בימינו, וכולל כל הנגב עד אילת וים סוף, ועד בכלל, הכל בכלל ארץ ישראל, ומצוה רבה שעמנו יתיישב בכל, בעזר האלוהים. אמנם, לגבי המצוות הנוהגות בארץ, חלק מהם לא נוהגות אלא רק בתחום עולי בבל. וגם בזה יש דעות. ומה לגבי טומאת ארץ העמים שגזרו טומאה על ארץ העמים? אם זה בימינו על השטח שמעבר לתחום עולי בבל, קשה קצת שתהיה מצוה להתיישב במקום שגזרו עליו טומאה, ואולי כשישראל שם בימינו אין טומאה? אינני יודע תשובה לשאלה הזו.","610","","357","True","True","False","","60","199.203.37.197","0","102938","גיטין|ב ע"א",""),new Message("103004","102938","ועוד, ה''כפתור ופרח'' והריטב''א כותבים","28/05/23 09:44","ח סיון","תשפ"ג","09:44","אליעזר מ ש","שיש חיבת הארץ ועוד, והכפו''פ כותב גם המצוה לדור בארץ ועוד, בכל השטח של ארץ ישראל שכבשו עולי מצרים שהוא כל גבולות ההבטחה מנהר פרת בצפון. וזה כולל כמובן כל עכו ונהריה ובית שאן, הגם שהם מחוץ לתחום של השטח שהחזיקו עולי בבל.","610","","353","True","True","False","","53","132.71.104.161","0","102938","גיטין|ב ע"א",""),new Message("102983","102974","סיכום השיעור של הרב חיים מצגר","25/05/23 10:07","ה סיון","תשפ"ג","10:07","איתן","לפניכם סיכום הדברים של הרב חיים מצגר:

הרב חיים עסק בשלוש נקודות. ואציין שהמפות שבהן השתמש הוא לקח מהספר "ים ודרום ירשה", של הרב רפאל ברוך קרלנשטיין ממודיעין עילית. ספר יסודי מאוד, עב כרס, ועם נספח של עשרות מפות מודרניות ומאירות עיניים להצגת הדיעות והשיטות השונות.
בהודעה הקודמת יש קישור, אם לא נפתח לכם - נסו את לינק לשיעור.


א. במסכתנו מציינים את גבולות הארץ לגיטין לפי עכו ואשקלון רקם וחגר - שזה באופן שונה מהתיאורים בסדר זרעים. אלא שהגמרא בעצמה מקשרת בן שני תיאורי גבול אלה, בשאלה בדף ו ע"ב על היחס בין עכו וכזיב, ואח"כ לגבי המביא גט בספינה.
נראה לומר שהגבולות הן אותן גבולות, אלא שאצלנו התמקדו במקומות שנמצאים בדרכים הראשיות, כדי שיוכלו לשאול את שליח הגט מהיכן בדיוק מביא אותו ("האם עברת את אשקלון?"), כי לא כל שליח יודע בדיוק את גבולות הארץ,
ואילו הגבולות בסדר זרעים התמקדו בישובים ושדות בהם מתגוררים יהודים;

ופה אעיר שכדי להוכיח שזו הסבה - או לפרוך - צריך לאתר את רקם וחגר ואז יהיה אפשר להגיע למסקנות.

ב. בדף ו' הובא הקטע מ"ברייתת התחומין" על הדרך מעכו לכזיב, ועל מעמדה של הארץ שמצידי הדרך האם א"י או לא.
ויש גירסאות מנוגדות האם א"י היא זו שמימין לדרך או משמאלה.
כמו כן לא ברור מה ההגיון לדבר על רצועה שבין הדרך הזו לבין הים, רצועה שרוחבה כמה מאות מטרים, בנפרד מהצד השני של הדרך.
על עצם מקומן של עכו וכזיב אין וויכוח, עכו ידועה וגם כזיב מזוהה בוודאות מספקת, וגם הדרך שבינהן - הדרך הרומית - ידועה גם היא.

לפני המשך דברי הרב חיים, נקדים ונאמר: יש שאלה מתי התקדשה הארץ בימי בית שני. כיון שהעליה מבבל היתה בתחילה בעיר בירושלים וביהודה, מתי א"כ קידשו את הגליל. ויש בזה שתי דיעות, אחת אומרת שמלכתחילה קידשו את כל הארץ, והאחרת סוברת שקידשו את האיזורים בהם התיישבו: בתחילה קידשו את יהודה, ואח"כ בזמן החשמונאים כשמלכי החשמונאים כבשו את הגליל - אז קידשו גם אותו.
גם הרב חיים הולך בדרך הזו, והוא מציע את ההסבר הבא:

לדעתו כשמלכי החשמונאים, כשהיו בשיאם, וכבשו את הגליל - כבשו גם את האיזור הקרוי בפינו "עמק זבולון" והגיעו עד עכו וניסו לכבוש אותה, אך לא הצליחו, ונאלצו להגיע להסכם של הפסקת הלוחמה. וכנראה מדובר בהסכם שנותן את רצועת הים ועימה החלזונות יקרי הערך לצד אחד, ואת השדות - לצד השני.

גם פה יש להעיר כדי לוודא שבאמת ההסבר עומד יש לבדוק שני דברים:
- עד היכן הגיע הכיבוש החשמונאי בגליל המערבי. האם החשמונאים אכן הצליחו לכבוש את איזור עכו, איזור שבו אוכלוסיה נכרית ומתייוונת חזקה, הנשענת על צור וצידון, או שנעצרו מזרחה יותר;
- הדרך היא רומית. האם היה תוואי קדום כבר בזמן החשמונאים שאפשר לייחס אליו את ההסבר הנ"ל.


ג. כזיב עצמה, אומר הירושלמי, היא מחוץ לגבול. הגבול בא מעכו ופונה מזרחה בנהר שמדרום חיכו.
מהו נהר זה?
נחל כזיב נשפך לים מצפון לכזיב ולכן אינו יכול להיות הנהר המדובר.
אי לכך - הרב קרלנשטיין, שהזכרתי אותו לעיל, הציע את נהר הגעתון, שזורמים בו מים רבים גם היום ורמוחק כארבעה ק"מ מכזיב, ועל פי זה שרטט את הגבול הצפוני של עולי בבל באיזור הזה,
ואילו הרב חיים מציע את נחל שעל, הסמוך מאוד לכזיב מדרום. אמנם כיום כמעט ולא זורמים מים בנחל זה אבל ייתכן שבעבר היו.","123","","356","True","True","False","","95","37.60.47.91","0","102938","גיטין|ב ע"א",""),new Message("102998","102974","תיקון להודעתי","28/05/23 08:27","ח סיון","תשפ"ג","08:27","אליעזר מ ש","כנראה, הגבול של עולי בבל הוא לא בדיוק הגבולות של ממלכת ינאי החשמונאי, אלא פחות או יותר משהו קרוב לזה. וההסבר, שזה נקבע לא לפי הכבוש, אלא לפי המקום שהחזיקו בו, כלומר, שבו היה ישוב יהודי או ישוב יהודי ניכר או רציף.","610","","353","True","True","False","","30","132.71.104.161","0","102938","גיטין|ב ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82818);