var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=102851;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","76"),new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","66"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","41")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("102851","0","רמז נפלא","04/05/23 13:47","יג אייר","תשפ"ג","13:47","שמואל דוד","סוטה לו.

מעשה ביוסף עם אשת פוטיפר כו׳

הנה בפסוק כתיב ״וימאן״ עם שלשלת וביאר האדמו״ר מקאסאן (האור מלא) זצ״ל ע״פ רמז - ג׳ פעמים הר״ת של וימאן:

״וירא יוסף מראה אביו נגדו״
״ויאמר יעקב מחשן אתה נמחק״
״וירא יוסף מלטמא את נפשו״","595","","375","True","True","False","","342","192.157.90.85","0","0","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102852","102851","ויש לי עוד אחד","04/05/23 20:06","יג אייר","תשפ"ג","20:06","אביגדור",""וילקט [רבי] ישראל מספר אותיות נחמדות"

[שמו של האדמור מקאסאן - ר' ישראל צבי הלוי]","571","","375","True","True","False","","104","95.86.80.196","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102853","102852","יפה!","04/05/23 20:08","יג אייר","תשפ"ג","20:08","שמואל דוד","","595","","375","False","True","False","","78","192.157.90.65","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102854","102853","ועוד אחד:","04/05/23 20:26","יג אייר","תשפ"ג","20:26","אביגדור",""ויען ידידי מהפורום אכן נהניתי"","571","","375","True","True","False","","94","95.86.80.196","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102855","102854","ועוד אחד:","04/05/23 21:30","יג אייר","תשפ"ג","21:30","אביגדור","ושמא יזעק מישהו: אביגדור, נמאס!","571","","375","True","True","False","","80","95.86.80.196","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102878","102855","תשובה","10/05/23 00:23","יט אייר","תשפ"ג","00:23","שטייגעניסט","ויענו יודעי מדע: אהבנו נוטריקוניך!","1319","","369","True","True","False","","50","","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102885","102878","האם יש מכך מסקנה?","11/05/23 10:54","כ אייר","תשפ"ג","10:54","אביגדור","שימו לב גם זה בראשי תיבות הנ"ל:


וזה יוכיח, משחקי אותיות נחמדים,
ורעיונות יפים, משמחים אף נעימים,
וממילא יובן, מהות אינה נלמדת,
ואין יכולת מעשית אף נאמנה...

נו בסדר נעצור כאן.
הרעיון הוא פשוט (ואולי הוא גם פשיטא...)
ראשי תיבות צפנים וכו', אין בהם להוכיח שום דבר.
עם קצת מאמץ וטיפטיפת כישרון אפשר למצוא כל דבר בתוך כל דבר.
וכבר כתב האבן עזרא חלילה לא-ל שידבר בגימטריות או ברמיזות...","571","","368","True","True","False","","83","212.76.108.172","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102888","102885","כן! גש מיד לחומש שלך ותקרע את בעל הטורים","11/05/23 17:47","כ אייר","תשפ"ג","17:47","אלף בית רשי","לא טעיתי "ותקרע" ולא ותקרא, כי מי שרגיל בדברי בעה"ט לא מזלזל בראשי תיבות שכתבו תלמידי חכמים שתואמים ומטעימים את הפשט,","278","","368","True","True","False","","76","108.46.20.222","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("105608","102885","גימטריות ונוטריקונים הם פרפראות לחכמה","07/06/23 17:26","יח סיון","תשפ"ג","17:26","אליעזר מ ש","","610","","341","False","True","False","","49","132.71.130.244","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102889","102888","תקרא ב-א' מה שכתבתי","11/05/23 17:54","כ אייר","תשפ"ג","17:54","אביגדור","לא כתבתי שראשי תיבות וכו' הם פסולים

כתבתי שאין להוכיח מהם שום דבר.
אם יש לבעל הטורים, או לכל אחד אחר, רעיון נכון, והוא מוצא לו גם סימוכין בראשי תיבות - מצוין.
להוכיח מכך איזשהו רעיון - פשוט לא שייך.

ממש באותה מידה שהאבן עזרא מביא שהמוסלמים "הוכיחו" את מוחמד בראשי תיבות מהתורה וכו' וכו'.","571","","368","True","True","False","","79","212.76.108.172","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102890","102889","ביקרתי את הנימה "שנשמע כזלזול"","11/05/23 18:23","כ אייר","תשפ"ג","18:23","אלף בית רשי","למידה קבועה של בעל הטורים תראה שגם בונה חידושים מכך לכל מיני ענינים, ומה לנו להתווכח שכבר בגמרא נדרש ר"ת כי ירט הדרך לנגדי, וכן שופר שור פר ועוד, ושבעים תיקוני הזוהר על המילה בראשית
ואכמ"ל ודי בזה וייעויין באשכולות נוספים שכבר היו כאן בענינים אלו","278","","368","True","True","False","","63","108.46.20.222","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102891","102890","אני לא נוהג לזלזל","11/05/23 18:30","כ אייר","תשפ"ג","18:30","אביגדור","ואם נשמע לך זלזול - זה בשיטה (אם יש כזו) שסבורה שאפשר לבנות על כך עניינים.

מה שכתבת שבעל הטורים "בונה חידושים מכך לכל מיני עניינים" - זו בדיוק הטעות שנגדה דיברתי. חס וחלילה לומר שמישהו מגדולי ישראל העלה בדעתו לבנות חידושים על סמך משחקי מילים. לא היה ולא יהיה.
יש רעיונות של גדולי ישראל, שהם הגיעו אליהם מסברתם. אח"כ אפשר לציין להם גם גימטריות וכו', שיש להם תועלת להחדיר את הרעיונות הנ"ל לציבור וכו'.","571","","368","True","True","False","","65","212.76.108.172","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102892","102891","דבריך לא נכונים בעליל","11/05/23 18:47","כ אייר","תשפ"ג","18:47","אלף בית רשי","כבר שלחתי את המ"מ היכן להסתכל ואחר שלמד בקביעות חודש לפחות בעה"ט תתרגל","278","","368","True","True","False","","58","108.46.20.222","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102893","102892",""דבריך לא נכונים בעליל" = 585 בגימטריה","11/05/23 19:07","כ אייר","תשפ"ג","19:07","Almuaddib","וזה שווה בדיוק ל"אלהים צבאות", ורח"ל, זה שווה בדיוק גם ל השעיר.

אבל כידוע, לכל נמצא פתרון. גם לגרים בארץ העמים. והנה, לחשה ציפור לאזני כי אלף בית רשי לומד מגימטריה = 1430, בדיוק כמו התגלות משיח ה באייר,
אבל חשוב ומתאים יותר למי שחי בגולה הדוויה, זה גם מתאים לכאן:
כי מנגד תראה את הארץ = 1430","107","","368","True","True","False","","71","147.235.194.231","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102894","102893","ברוכים הבאים","11/05/23 19:13","כ אייר","תשפ"ג","19:13","אלף בית רשי","מחייכים ועוברים הלאה. כבר ציינתי שכל הרוצה כמה דקות של הרפיה ייגש לאשכולות קודמים בעניין","278","","368","True","True","False","","75","108.46.20.222","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102895","102894","אשמח למראי מקום","11/05/23 21:26","כ אייר","תשפ"ג","21:26","אביגדור","אינני יודע לאיזה אשכול אתה מתכוון.

אני יכול לומר בכלליות:
כל פרט בעולם המחשבה של כולנו יכול להיות מבוסס על אחד משני מקורות: [א] מקור שכלי, [ב] מקור אחר.
מקור שכלי - אין צורך להסביר.
מקור אחר - יכול להיות כי כך חונכנו, יכול להיות שכך הבננו מאיזה ספר שאנחנו סומכים עליו בלי לחשוב, אולי ככה אנחנו מרגישים ואנחנו סומכים על ההרגשה וכו' וכו'.

כשאני מנסה להבין את טענתך בדבר הסמכות המהותית של גימטריות, אני משוכנע שהיא לא מבוססת על מקור שכלי (עד שתשכנע אותי אחרת... עד אז -) לי ברור שגם לך ברור שמבחינה שכלית מדובר באבסורד.
לכן אני מסיק שהמקור שעליו אתה מסתמך אינו שכלי.
לכן, כנראה, לא יעזור שאנסה לשכנע באופן שכלי.
אוכל לנסות לשכנע אותך שאנחנו אמורים להתבסס על השכל ולא על מקורות אחרים שנוגדים את השכל, אבל כנראה שזו סוגיה רחבה ועמוקה מידי לפורום הנוכחי...","571","","368","True","True","False","","65","212.76.108.172","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102896","102895","תעשה חיפוש בפורום על המילה גימטריה","11/05/23 22:12","כ אייר","תשפ"ג","22:12","אלף בית רשי","וגם אתה השתתפת בדיון בזה והכל גם לעוס ומאוס, וללא ספק ישנם הבדליים סנטימנטליים בין ההתייחסות של דרכי הלימוד בבתי המדרשים השונים, בגירסא דינקותא של כל אחד ואחד, ואני ימשיך לייצג וגם בבוטות כשארגיש צורך בכך, ולו רק לתת איזון כביכול לדברים הנכתבים בכובד ראש ובמלל מעוקצה

ונתתי מראה מקום מרכזי להתחיל ללמוד בקביעות בעל הטורים","278","","368","True","True","False","","68","108.46.20.222","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102897","102896","חיפשתי ולא מצאתי","12/05/23 11:15","כא אייר","תשפ"ג","11:15","אביגדור","מקור לכך שגימטריה יכולה להוות הוכחה מהותית בפני עצמה.
אם ראית מקור כזה, בבעל הטורים או בכל מקום אחר - זה באמת מעניין אותי.

אני רק רוצה להסב את תשומת ליבך, שגם אם אין בכח מי מאיתנו לשכנע את חבירו, יש צורך לכל אדם להיות עקבי בעצמו. המגיב דלעיל - אלמואדיב - הציג גימטריות הזויות. אני מאמין שאתה לא מחזיק מהן. לשיטתך - למה באמת?
אני באמת מנסה להבין את שיטתך. האם יש לך איזו שיטה לחלק איזו גימטריה היא מקור מהותי ואיזו היא שטות?","571","","367","True","True","False","","72","212.76.108.172","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102937","102897","2868 יהלומים בכתר המלכה אליזבט","18/05/23 22:12","כז אייר","תשפ"ג","22:12","אלף בית רשי","כדאי לשמוע בשיעור של הרב רייזמן מדקה 40 באידיש

עשר הספירות - כתר חכמה בינה חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד מלכות
עשרת הדברים במילואם","278","","361","True","True","False","","85","108.46.20.222","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102939","102937","או שאני לא מבין אותך, או להיפך","19/05/23 05:55","כח אייר","תשפ"ג","05:55","אביגדור","או שאני לא מבין אותך או שאתה לא מבין אותי

רק שאלתי אם יש מקור באיזה ספר מחזל ראשונים או אחרונים,
שכתוב בו בפירוש שגימטריה (או ראשי תיבות וכד') היא מקור בפני עצמו, ולא רק בחינת אסמכתא ורמז לרעיון שהמחבר העלה מסברתו או ממקור אחר.

אם יש לך מקור כזה זה בוודאי לא מסובך לציין מראי מקום מדויק או אפילו להעתיק","571","","360","True","True","False","","75","212.76.108.172","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102940","102939","חיפשתי מקום לפנינה הזו בלי קשר לדבריך","19/05/23 06:17","כח אייר","תשפ"ג","06:17","אלף בית רשי","ואגב המקור הוא שיטת רב מתנה ביהיה ויעויין בפולמוסים על כך חיפוש פשוט באוצה"ח תניב מ"מ מגוונים הדנים בעניין זה וכותשים אותו עד דק","278","","360","True","True","False","","76","108.46.20.222","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102946","102939","בידוע שהאנגלים קבעו שהם ישראל החדש, ו...","21/05/23 09:31","א סיון","תשפ"ג","09:31","Almuaddib","הגימטריה של אשריכם ישראל לפני מי אתם מיטהרין ומי מטהר אתכם, היא בדיוק 2868!","107","","358","True","True","False","","71","147.235.200.203","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102947","102940","חיפשתי וזה מה שמצאתי","21/05/23 09:52","א סיון","תשפ"ג","09:52","אביגדור","המקור הכי "מחייב" לגימטריה שמצאתי הוא תוס' שבת ע., שמוכח ממנו שהיא דרשה גמורה במובן שהיא מצריכה את המילים. כלומר אם לא דורשים אותה, צריך להסביר לשם מה התורה כתבה את המילים הללו.
מה שאני מחפש זה אם יימצא איזה מקור שהגימטריה היא מקור בפני עצמו בלי התחשבות אם הדבר מתאים לסברה. כמו שאין משיבין על גזירה שווה למשל, או "אם קבלה היא נקבל".

מחיפוש במקורות, מה שמצאתי זה שבעל הטורים (שעליו הסתמכת) כותב בסוף הקדמתו "וראיתי עוד לכתוב בתחילת סדר וסדר מעט פרפראות מגמטריאות וטעמי המסורות להמשיך הלב".
הרמבן כתב בספר הגאולה, השער הראשון, אות ה: "אמת כי אין אדם רשאי לדון בחשבון גימטריאות ולהוציא מה עניין עלה בדעתו".
וזה בנוסף לאבן עזרא שהבאתי לעיל.

אם יש איזשהו מקור שיהיה כתוב בו למשל "ואע"פ שאין הסברא נותנת כן, לא נשיב על הגימטריה", בוודאי שמישהו יביא אותו כאן..","571","","358","True","True","False","","53","212.76.108.172","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102951","102946","יפה מאד יישר כח","21/05/23 16:34","א סיון","תשפ"ג","16:34","אלף בית רשי","כל הכבוד על הידע הרב איך להשתמש באתר זה","278","","358","True","True","False","","96","108.46.20.222","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102953","102947","חוזר וחוזר וחוזר וחוזר וחוזר","21/05/23 17:07","א סיון","תשפ"ג","17:07","אלף בית רשי","רב מתנה יהיה נזיר 30 יום לימי נזיר (וראה בירושלמי)
לט מלאכות לחייב 39 חטאות כשעשה את כולם זה "רק" מהגימטריא
ספר שלם בעניין הנ"ל","278","","358","True","True","False","","92","108.46.20.222","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102954","102953","אני לא מבין","21/05/23 19:58","א סיון","תשפ"ג","19:58","אביגדור","אתה באמת לא מבין את השאלה שלי?
הבאתי לך כמה מקורות מפורשים לכך שמדובר ברמזים ואין לסמוך עליהם לבדם.
המקורות הנל הכירו את הגמרות שהבאת והסתדרו איתם מצוין.

יש לך איזה מקור שמביא דעת אחרת?

מצטער שאני חוזר על השאלה, זה רק בגלל שאתה מתעלם ממנה","571","","358","True","True","False","","68","212.76.108.172","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102955","102954","לא התעלמתי כלל","21/05/23 23:57","א סיון","תשפ"ג","23:57","אלף בית רשי","כתבתי לך את דרשתו של רב מתנה נזיר יהיה סתם נזירות שלושים יום","278","","358","True","True","False","","64","108.46.20.222","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102957","102955","זה על גבול החוסר רצינות","22/05/23 09:13","ב סיון","תשפ"ג","09:13","אביגדור","הרמב"ן והאבן עזרא לא הכירו את הגמרות הנ"ל?
להבדיל, אתה באמת חושב שלא עיינתי בגמרות הנ"ל?
מה יעזור שאתה שולח קישור לספר שלם על גימטריות? מישהו פה מתווכח על זה שיש גימטריות? מישהו טען שהגמרא לא משתמשת בהן?
אלמואדיב שואל אותך (אמנם בסגנונו) מה אתה עושה עם גימטריות הזויות. אתה מתעלם מלהשיב לעניין.

אני חושב ששאלתי את השאלה בצורה מאוד ברורה. הבאתי מקורות.
אתה רוצה להתעלם - כמובן שזו זכותך (רק תשאל את עצמך למה). אתה רוצה לעשות הצגה כאילו שענית - בסדר.

אני רק מתפלא על אנשים שלומדים גמרא שנים (אני לא מתייחס דווקא אליך אישית אלא לתופעה), אבל לא למדו מהגמרא שום דבר: לשאול את עצמם "מנלן", לשאול "ומותבינן אשמעתין", להכיר בעובדה של "הדר ביה מההיא". וכמובן - להתייחס לכל שאלה ברצינות ולהשיב עליה לעניין.","571","","357","True","True","False","","74","212.76.108.172","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102959","102957","הספר הוא לא גימטריות","22/05/23 16:59","ב סיון","תשפ"ג","16:59","אלף בית רשי","תקרא את הספר שהבאתי! מתייחס לשאילות שלך ממש מדוע ר"י לא למד שגימטריא זה אחד מהמידות שהתורה נדרשת בהן, וכמובן זה רק היה מרפרוף בעלמא בספר וכבר חזרתי וכתבתי שנידון זה נידון עד דק בבתי המדרש לאורך הדורות, והרוצה להחכים יקליק, ושוב השיטה שלך למצוא ראשונים ולנפנף כביכול מה הם לא ידעו מהגמרא ? כך נהגת בעוד ויכוחים,
אני הבאתי גמרא מפורשת!!! עם שיטתו של רב מתנה, והגמרא בשבת כולל פירושו של רש"י שם, גבי ל"ט מלאכות (הובאו באשכולות) (וכן התוספות שהבאת) אז אתה עונה שיש לך ראשונים שהתמודדו אחרת עם הגמרות האלו ניחא, אלא שתוך כדי אתה מנסה לשחק בין השיטין להוכיח ששיטת שאר הראשונים הגיונית יותר כי הרי כולנו יודעים שעם גימטרייה אפשר לשחק, עם נוטריקון אפשר לשחק, ולא היא כי עם כל שאר הלימודים ג"כ אפשר לשחק במשחקים האלו ולהגחיך ולהאבסירד כל דבר עד שבאמת לגבי גז"ש נאמר הכלל אין אדם דן גז"ש בעצמו, ומה לגבי לימוד מייתור, "וו" , כתיב מלא וחסר ועוד ועוד, א"ת ב"ש, ובנקודה זו ממש ניכר ההבדל בין הלומדים את נשמת התורה בחמימות המתחברים לכל ריח רוחניות גימטריות אלו מסתדרים היטב עם הלכתחילה שבדבר כגון לימודו של רב מתנה בנזיר, ולא עולה בליבם להתמיה ולהמציא על גימטריות נוספות למילה יהיה, או לומר "רב מתנה" = "זהו מחשבון גימטריה" , ואני מסכים שיש את הלומדים הקרים הכל חייב להיות כתוב ברור אין מימדים מעשיים למעבר, אלא שלפעמים גם הם נתקלים בעניינים שלא תואמים את משנתם הסדורה והקרה, ומיד מזעיקים לעזרה את הראשונים הרלוונטיים לכל ענין, שדים לרמב"ם, רפואות למאירי, גימטריות לרמב"ן וכו', ומיד שואלים סוג של שאילה הנראית תמימה למדי כבפתיחת אשכול הזה "האם יש מכך מסקנא" ואליהם נאמר "עמלק" הם המקררים כל דבר שבקדושה","278","","357","True","True","False","","84","108.46.20.222","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102960","102959","אני שמח שאתה מגיב לשאלות","22/05/23 17:11","ב סיון","תשפ"ג","17:11","אביגדור","א. אני, לפחות, לא מצאתי בספר מי שאומר שלומדים מגימטריה גם בלי שום סברא או מסורת. נכון, לא עברתי עליו מילה מילה כמובן. אבל אם אתה כן היית מוצא מקור כזה - היית מביא לי, נכון?

ב. אני חיפשתי בכמה מקומות. לא מצאתי את הדעה הנ"ל. אם כ"כ קל לך למצוא בהקלה - אשמח שתעשה חסד ותעתיק לפחות איזה מקור אחד רציני שאומר זאת בפירוש.

ג. להביא "גמרא מפורשת" כמו שאתה מבין אותה, ולהתעלם מזה שראשונים כתבו בפירוש נגד הבנתך - זה לא רציני. חוץ מפגיעה בכבודם של הראשונים שאתה חולק עליהם בלי להביא (לפחות בינתיים) מקור שחולק עליהם בפירוש.

ד. הקושיות שהביאו נגד שיטתך, כמו דברי אלמואדיב, הן קושיות לכל דבר, כדרכה של תורה (גם אם נוסחו בסגנון אחר...). על קושיות צריך לתרץ. או לחזור בך. כך דרכה של תורה.

ה. על הקושיא על גזירה שווה, כפי שהבאת, באמת ענו, שאין אדם דן מעצמו. לא התעלמו מקושיא זו. וכן על שאר הדרשות של ייתורים - י"א שהן כאסמכתאות, וי"א שהיתה להם מסורת.

ו. אם לאלו שלומדים בחמימות לא עולה על דעתם תמיהות, זה כנראה מוכיח שהם לא לומדים בדרכם של חזל, שכן העלו תמיהות על כל דבר, גם על דברי התנאים. לא?

ז. גם על הרמבם הרסג והמאירי נאמר שהם "עמלק"?","571","","357","True","True","False","","66","212.76.108.172","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102988","102959","מחילה על ההתערבות, אבל...","27/05/23 22:03","ז סיון","תשפ"ג","22:03","בניה","נראה לי שפשוט יש פה פשוט אי הבנה: אביגדור לא מערער על עצם השימוש בגימטריאות כמו שאכן הוכחת שוב ושוב מדברי רב מתנה הנ"ל וממנין מלאכות שבת כנ"ל. אין ספק שיש מקומות שמשתמשים בגימטריא. השאלה היא: מה הם כללי השימוש בגימטריה?
ברור שיש גימטריאות שמשתמשים בהם (רב מתנה, שבת, בע"הט ועוד), ויש גימטריאות שלא משתמשים בהם (גימטריאות מגוכחות של מחשבוני גימטריה, שגם הוצעו פה). השאלה היא מה קובע מה הן הגימטריאות הנכונות? מה מגדיר גימטריא זו כאמת ואת זו כשטות?
הוכחת היטב שמשתמשים בגימטריא. אבל מה עומד מאחורי השימוש בה? מה היא שיטת הלימוד של גימטריא? כמו שעל שאלה 'מהי סברת חכם פלוני' לא יועיל להביא את דבריו שוב כדי להוכיח שהם נכונים מכך שאם הוא אמר אותם אז ודאי הם נכונים, אלא צריך את הסברא שמאחוריהם- כך גם אנו מבקשים להבין מה עומד מאחורי לימוד הגימטריא.
איננו באים לערער על אמיתות הגימטריאות של רבותינו אלא מבקשים ללמוד מהם כיצד היא הדרך הנכוכנה לשימוש בגימטריא.

אם אכן ישנה אי הבנה, אנסח שוב את השאלה: ברור שישנן גימטריאות אמיתיות וישנן גימטריאות של שטות. מהי דרך לימוד הגימטריא, המבדילה בין גימטריאות של שטות לגימטריאות של אמת?
כדי לענות על השאלה הזו לא מספיק להראות שיש שימוש בגימטריא, צריך להסביר מה עומד מאחורי השימוש הזה.","1416","","352","True","True","False","","49","164.138.125.218","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102962","102960","אענה בקצרה","22/05/23 17:39","ב סיון","תשפ"ג","17:39","אלף בית רשי","א. לא חיפשתי מקור כזה לא נכנסתי לסמנטיקה שהרי גם הר"ת הראשון שהובא לא היה לימוד או משהוא אלא מתיקות נוספת לפרשנות הידועה, ובכל זאת ליגלגת
ב. התשובה היא ג
ג. הגמרא כתובה בפשטות
ד. לא ראיתי קושיא אמיתית כגוך איך אפשר ללמוד מגימטריא הרי אפשר להמציא גימטריות נוספות, והתשובה על כך שמתניו של רב מתנה מספיק רחבים בשביל לומר כזו גימטריה ולחשוב שכך בדיוק נותן התורה כיוון שנידע המספר הנכון של הימים
ה. ולמה מיד בגמרא לא שאלו שאילה זו על ר"מ אין אדם דן גימטריה מעצמו?
ו. לופ קבוע שנסתפק על זה בתשובה הישנה אל תען וכו'
ז. דמוגגיה בגרוש והמשך בדברי החכמה של אלמואדיב


טעימה נוספת מרמ"י ריזמאן היום באידיש ברבע שעה הראשונה","278","","357","True","True","False","","114","108.46.20.222","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("102963","102960","תמהני עליך, אביגדור. תמהני","22/05/23 18:07","ב סיון","תשפ"ג","18:07","Almuaddib","שהרי גם אם תכתוש את התאומים במכתש, בתוך הריפות, לא תסור ממנו תורת הרעבע בחיידר.

הרי גם הוכחות שהבאנו בעבר, על פרכות בעצם העניין, לא מנעו ממי שהופך את הפרפראות למנה העיקרית, ועוד מכנה לכך 'חמימות', ואת ארזי הלבנון שלא סברו כמוהו, מכנה עמלק.

נו. שוין. בידוע שהחיים בטומאת ארץ העמים, יש לאווירא שם השפעה על החיים שם.","107","","357","True","True","False","","50","147.235.192.139","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("103022","102988","מדבריך הבנתי שלא הבנת","29/05/23 22:47","ט סיון","תשפ"ג","22:47","אלף בית רשי","כי שרשור זה נפתח בנוטריקון של האדמו״ר מקאסאן (האור מלא) זצ״ל
ואמת המידה היא די פשוטה תלוי מי אומר אותה! אם אני אומר גימטריא או נוטריקון זה כלום אבל אם תלמיד חכם הוא היודע בתורה מעמיד תלמידים מחבר ספרים מוסכמים וכדומה אומר גימטריה ונוטריקון זה אחרת, אלא שכבודו צריך לעשות קצת שעורי בית להבין מה באמת רצו פה המזלזלים","278","","350","True","True","False","","59","108.46.20.222","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("103026","103022","מי מזלזל במי?","30/05/23 08:45","י סיון","תשפ"ג","08:45","אביגדור","לשאול "מנלן" גם על מה שאמר גדול, זה לא זלזול (הגמרא עושה את זה כל הזמן).

"כי החכמים ז"ל אינם מעיינים הדעות ולא מביטין אותם, אלא מצד אמיתתם ומצד ראיותיהם, לא מפני האומר אותו, יהיה מי שיהיה" - זה לא זלזול.

אבל גם לא זו היתה הנקודה. הנקודה היתה האם לראות בגימטריות ונוטריקונים מקור בפני עצמו, או אסמכתא בעלמא רק לרעיונות שמאמינים בהם מסיבות אחרות (קבלה או סברה).","571","","349","True","True","False","","41","212.76.108.172","0","102851","סוטה|לו ע"א",""),new Message("103030","103026","תמהני עליך, אביגדור. תמהני","30/05/23 16:04","י סיון","תשפ"ג","16:04","Almuaddib","","107","","349","False","True","False","","38","147.235.200.142","0","102851","סוטה|לו ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82784);