var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=102791;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","73"),new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","55"),new MostViewed("107110","יין או שכר","שמואל דוד","05/05/24 05:32","595","47")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("102791","0","מה הכוונה וכיצד","17/04/23 23:35","כו ניסן","תשפ"ג","23:35","עלי","אוֹר מֵגֵין לָעוֹלָם - כיצד האור מגן על העולם ?
בהתהלך תנחה אותך הוא הפסוק המורה שהתורה מגינה ומצילה אך חוץ מזה שהתורה מנחה אותנו בדרך נכונה היכולה להגן עלינו לא ברור כלל מהכתוב כיצד התורה מגינה ומצילה, האם זו סגולה, נס, או שכר מצוה, וגם לא מוסבר עד כמה, כלומר האם מי שלמד כל יום רק ע"י קריאת שמע שחרית וערבית יהא מוגן וניצול עד בלי די ? ולכן עולה השאלה כיצד ניתן לסמוך על מין הבטחה לא ברורה שכזו שהיחס בין כמות ואיכות הלימוד לאיכות ההגנה וההצלה שבה אינם ברורים כלל ?
חז"ל פטרו רבנן מתשלומי מס וכדו' לבניין חומות העיר מטעם הגנת התורה, ולכאורה מפני שתורתם אומנותם, אך הרי יחס זה אינו נזכר כאן כלל, אם כן מניין הם למדו זאת שדווקא אלו שתורתם אומנותם התורה מגינה עליהם. וכי אלו הלומדים הרבה אך אין תורתם אומנותם אין התורה מגינה עליהם - מדוע ? ובכלל, אם אמנם כן , יוצא שמקבלים שכרם בעוה"ז ?","209","","390","True","True","False","","239","87.70.95.209","0","0","סוטה|יט ע"א",""),new Message("102792","102791","תשובה","18/04/23 02:44","כז ניסן","תשפ"ג","02:44","ברכה עד בלי די","ראה מש''כ המאירי בבית הבחירה למסכת סוטה דף כא עמוד א
אף על פי שקיום המצוה הוא מה שמעמיד רוב בני אדם שאי אפשר לרוב בני אדם להשיג מכבוד בוראן מה שראוי להשיג מדרך חכמה וחקירה ודים שישיגוהו מצד הקבלה וקיום המצות וכמו שאמרו בדרש ארור אשר לא יקים את דברי התורה אלו נאמר אשר לא ילמד את דברי התורה לא היתה לעולם תקומה אלא אשר לא יקים וכן עץ חיים היא למחזיקים בה אלו נאמר לעמלים בה לא היתה לעולם תקומה אלא למחזיקים בה אעפ"כ מי שחננו השם בידיעת התורה וזכה להיות מן השרידים אשר ה' קורא הוא עיקר הכל ויתד שהכל תלוי בו דרך הערה אמרו כי נר מצוה ותורה אור תלה הכתוב את התורה באור לומר לך מה אור מאיר לעולם אף תורה מגינה לעולם ר"ל שמשפיע לזולתו ומקיים את הישוב בחכמתו ואומר בהתהלכך תנחה אותך בשכבך תשמור עליך והקיצות היא תשיחך בהתהלכך תנחה אותך זה העוה"ז בשכבך תשמור עליך זה יום המיתה ר"ל לעולם הבא והקיצות היא תשיחך לעתיד לבא ר"ל תחיית המתים ותלה את המצוה בנר לומר לך מה נר אינה מאירה אלא לפי שעה כך מצוה אינה מגינה אלא לפי שעה ר"ל שכל שאין דעתו עליה נשאר ערום אבל מי שזכה לחכמה אינה זזה ממנו:
משל לאדם שהיה מהלך באישון לילה ואפלה ומתוך כך היה מתירא משלשה דברים מן הקוצים והברקנים ומן גדודי חיות רעות ולסטים וכן שאינו יודע היכן ילך נזדמנה לו אבוקה ניצל מן האחת ר"ל מן הקוצים והברקנים והפחתים עלה עמוד השחר ניצל מן השניה והוא חיות וליסטים ועדיין אינו יודע באיזה דרך ילך הגיע לפרשת דרכים ניצל מכלן כך זכה למצות והן הנמשלות לאבוקה ניצל מקצת פורעניות בעוד שהיא זורחת אלא שהוא דבר מסתלק לשעתו ומגינות עליו מן הפורענות אבל אינה מצילתו מיצר הרע אחר שנסתלק מעשייתן וזהו שאמר אגוני מגנא אצולי לא מצלא זכה לתורה והיא הנמשלת לעמוד השחר ניצל מן הכל אלא שאינו בטוח עדיין מכל וכל כמו שאמר אך תאמן בעצמך עד יום מותך הגיע לפרשת דרכים והוא יום המיתה ניצל מן הכל וידע ללכת אל עיר גדולה לאלהים העיר מיום ה' שמה:
וכלל הדברים תורה ויראת חטא ערבים זה בזה וכל אחד צריך לחבירו שהתורה מלמדתו המצוה ויראת חטא מונעתו מן העבירה וכל שלא למד תורה ומשתדל להיות אחרים לומדים על ידו חולק בשכר ולא עוד אלא שהתורה נקראת על שמו כמו שאמרו בשמעון אחי עזריה שמתוך שהיה אחיו מתפרנס ממנו בשעה שהיה לומד הוזכר אחיו בהלכותיו ונעשה הוא טפל לו וכן יוחנן דבי נשיאה על שם שהיה מתפרנס מן הנשיא ומי שאין לו מי שיסייעוהו אעפ"כ יטרח וילמד מתוך הדחק ומקומו מושכר לו ועל זו אמרו הלל מחייב את העניים וכל שהוטל עליו לסמכו ולעזרו ולא עשה אפילו היה חולק לו בנכסיו אחר כן אינו חולק בשכר דרך הערה אמרו הלל ושבנא אחי הלל עוסק באורייתא שבנא עבד עיסקא לסוף אמר ליה תא ניערוב וניפלוג יצתה בת קול ואמרה אם יתן איש את כל הון ביתו באהבה בוז יבוזו לו וצריך ללומד שיערים בעצמו על איזה צד למודו מתקיים אם שילמד מעט מעט אם בחזרה אחר חזרה וכן שישפיל עצמו וישים עצמו כמי שאינו לילך אצל קטן הימנו ושלא להקפיד על שום דבר כל שהוא יכול ללמוד ולעסוק בתורה והוא שאמרו דרך סמך והחכמה מאין תמצא:","51148","","389","True","True","False","","42","37.60.47.19","0","102791","סוטה|יט ע"א",""),new Message("102793","102792","אך לא זה מה ששאלתי","18/04/23 09:03","כז ניסן","תשפ"ג","09:03","עלי","אני שאלתי מה המנגנון אשר באמצעותו שומרת התורה על לומדיה. המשלים שנתנו חז"ל ואשר למדום מהכתוב יפים הם לעצם הקביעה שהתורה מגינה ומצילה אך מה המנגנון - האם מפני שיודעי התורה יש להם שמירה ניסית כפי שהיה בעת יצ"מ שהקב"ה לא נתן למשחית לבוא לנגוף את בתי בנ"י ? האם זו הבטחה - אם כן מה גבולותיה ?
הבה נניח שאויב תוקף עיר או ארץ שמצויים בה רבנן. יש בה גם כאלו שאינם אלא בעלי בתים, ואף שאינם יהודים. האם אכפת לאויב מי תושבי העיר ? הרי רצונו לכובשה, בין אם לשם ממונם ובין אם רצונו להורגם או להכניעם לעבדים, ומדוע שיבחין בין סתם אנשים לרבנן שנאמר שלאחרונים תהיה שמירה והצלה מצד התורה, וכי התורה מעניינת את האויב ? ( ובמיוחד ביום השואה לאחר שראינו שלא היתה הצלה לרבנן בשואה )
ממילא שאלתי גם על הקניית הזכויות הנובעות מזה, וכי יעלה על הדעת שכאשר אויב תוקף עיר וכל תושביה משתתפים בהגנה מפניו שרבנן לא ישתתפו בהגנה ויאמרו שתורתם מגינה עליהם ? ( לאלות אלו אין המאירי עונה כמובן )","209","","389","True","True","False","","62","87.70.95.209","0","102791","סוטה|יט ע"א",""),new Message("102794","102793","לחלק משאלתיך המיאירי ענה","18/04/23 09:49","כז ניסן","תשפ"ג","09:49","ברכה עד בלי די","אני יענה רק על השאלה האחרונה בדבריך
ממילא שאלתי גם על הקניית הזכויות הנובעות מזה, וכי יעלה על הדעת שכאשר אויב תוקף עיר וכל תושביה משתתפים בהגנה מפניו שרבנן לא ישתתפו בהגנה ויאמרו שתורתם מגינה עליהם ?
הגמ' בבבא בתרא דף ח עמוד א אמר רבי: אין פורענות בא לעולם אלא בשביל עמי הארץ. כההוא דמי כלילא דשדו אטבריא, אתו לקמיה דרבי ואמרו ליה: ליתבו רבנן בהדן, אמר להו: לא. אמרו ליה: ערוקינן, [א"ל:] ערוקו. ערקו פלגיהון, דליוה פלגא. אתו הנהו פלגא קמי דרבי, א"ל: ליתבו רבנן בהדן, אמר להו: לא. ערוקינן, ערוקו. ערקו כולהו, פש ההוא כובס, שדיוה אכובס. ערק כובס, פקע כלילא. א"ר: ראיתם, שאין פורענות בא לעולם אלא בשביל עמי הארץ.","51148","","389","True","True","False","","43","37.60.47.24","0","102791","סוטה|יט ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82731);