var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=102554;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","55"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","36"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("102554","0","נלחם פה - שבת דף צג.","21/02/23 18:02","ל שבט","תשפ"ג","18:02","דניאלראובן","אָמַר רַב זְבִיד מִשְּׁמֵיהּ דְּרָבָא אַף אֲנַן נָמֵי תְּנֵינָא הָיָה יוֹשֵׁב עַל גַּבֵּי הַמִּטָּה וְאַרְבַּע טַלִּיּוֹת תַּחַת רַגְלֵי הַמִּטָּה טְמֵאוֹת מִפְּנֵי שֶׁאֵינָהּ יְכוֹלָה לַעֲמוֹד עַל שָׁלֹשׁ וְרַבִּי שִׁמְעוֹן מְטַהֵר הָיָה רוֹכֵב עַל גַּבֵּי בְּהֵמָה וְאַרְבַּע טַלִּיּוֹת תַּחַת רַגְלֵי הַבְּהֵמָה טְהוֹרוֹת מִפְּנֵי שֶׁיְּכוֹלָה לַעֲמוֹד עַל שָׁלֹשׁ וְאַמַּאי הָא קָמְסַיַּיעַ בַּהֲדֵי הֲדָדֵי לָאו מִשּׁוּם דְּאָמְרִינַן מְסַיֵּיעַ אֵין בּוֹ מַמָּשׁ אָמַר רַב יְהוּדָה מִדִּיסְקַרְתָּא לְעוֹלָם אֵימָא לָךְ מְסַיֵּיעַ יֵשׁ בּוֹ מַמָּשׁ וְשָׁאנֵי הָכָא דְּעָקְרָה לַהּ לִגְמָרֵי וְכֵיוָן דְּזִימְנִין עָקְרָה הָא וְזִימְנִין עָקְרָה הָא לֶיהֱוֵי כְּזָב הַמִּתְהַפֵּךְ מִי לָא תְּנַן זָב שֶׁהָיָה מוּטָּל עַל חֲמִשָּׁה סַפְסָלִין אוֹ עַל חָמֵשׁ פּוּנְדָּאוֹת לְאוֹרְכָּן טְמֵאִים לְרׇחְבָּן טְהוֹרִין יָשֵׁן סָפֵק מִתְהַפֵּךְ עֲלֵיהֶן טְמֵאִין אֶלָּא לָאו מִשּׁוּם דְּאָמְרִינַן מְסַיֵּיעַ אֵין בּוֹ מַמָּשׁ.

אני מבין את הדברים כך:

הגמרא מוכיחה שדבר שבא "לסייע" אין בו ממש:
ממקרה של זב שיושב על גמל (שלא זז), ומתחת לכל רגל יש מטלית של בד,
והדין הוא שכל פיסת בד טהורה - בגלל שהבהמה יכולה לעמוד על שלוש רגליים, ואפשר לתלות שכל רגל היא הרגל "שלא נצרכת" להחזיק את הזב - ולכן כל המטליות טהורות.

וההוכחה היא: רואים שאפילו שיש כאן ארבע רגליים, ולכאורה המטליות צריכות להיות כולן טמאות, אך בגלל שרגל אחת היא בתקן 'מסייע', אז הרי זה נקרא כאילו היא לא ראויה לקבל טומאה.

עכשיו מגיע ר' יהודה מדיסקרתא ומנסה לדחות ולומר -
מכאן אין הוכחה - כי פה הרגל הרביעית היא בכלל לא בגדר "מסייע" אלא היא פשוט לא עוזרת כלל. לכן הרי זה כאילו אין פה רגל, ואפשר לתלות שכל רגל היא הרגל הזו - ולכן המטליות טהורות.

הגמרא עכשיו אומרת שיש הוכחה מזב שכאשר יש חפץ שיש ספק עם הזב נשען עליו - מטמאים אותו מספק.

ולפי זה היה צריך לטמא את כל המטליות.

השאלה שלי היא, שכעת יש קושיא גם על ההוכחה המקורית של הגמרא שמסייע אין בו ממש!

הרי איך ייתכן שכל המטליות טהורות - הרי כעת מוכח שבכל מקרה אנחנו דנים כל רגל כספק כאילו הזב היה עליה ולכן כל המטליות צריכות להיות טמאות?!","1298","","451","True","True","False","","247","212.76.100.61","0","0","שבת|צג ע"א",""),new Message("102555","102554","אנסה לנסח אחרת:","22/02/23 18:25","א אדר","תשפ"ג","18:25","דניאלראובן","אנסה לנסח את השאלה אחרת.

אָמַר רַב זְבִיד מִשְּׁמֵיהּ דְּרָבָא אַף אֲנַן נָמֵי תְּנֵינָא הָיָה יוֹשֵׁב עַל גַּבֵּי הַמִּטָּה וְאַרְבַּע טַלִּיּוֹת תַּחַת רַגְלֵי הַמִּטָּה טְמֵאוֹת מִפְּנֵי שֶׁאֵינָהּ יְכוֹלָה לַעֲמוֹד עַל שָׁלֹשׁ וְרַבִּי שִׁמְעוֹן מְטַהֵר הָיָה רוֹכֵב עַל גַּבֵּי בְּהֵמָה וְאַרְבַּע טַלִּיּוֹת תַּחַת רַגְלֵי הַבְּהֵמָה טְהוֹרוֹת מִפְּנֵי שֶׁיְּכוֹלָה לַעֲמוֹד עַל שָׁלֹשׁ וְאַמַּאי הָא קָמְסַיַּיעַ בַּהֲדֵי הֲדָדֵי לָאו מִשּׁוּם דְּאָמְרִינַן מְסַיֵּיעַ אֵין בּוֹ מַמָּשׁ אָמַר רַב יְהוּדָה מִדִּיסְקַרְתָּא לְעוֹלָם אֵימָא לָךְ מְסַיֵּיעַ יֵשׁ בּוֹ מַמָּשׁ וְשָׁאנֵי הָכָא דְּעָקְרָה לַהּ לִגְמָרֵי וְכֵיוָן דְּזִימְנִין עָקְרָה הָא וְזִימְנִין עָקְרָה הָא לֶיהֱוֵי כְּזָב הַמִּתְהַפֵּךְ מִי לָא תְּנַן זָב שֶׁהָיָה מוּטָּל עַל חֲמִשָּׁה סַפְסָלִין אוֹ עַל חָמֵשׁ פּוּנְדָּאוֹת לְאוֹרְכָּן טְמֵאִים לְרׇחְבָּן טְהוֹרִין יָשֵׁן סָפֵק מִתְהַפֵּךְ עֲלֵיהֶן טְמֵאִין אֶלָּא לָאו מִשּׁוּם דְּאָמְרִינַן מְסַיֵּיעַ אֵין בּוֹ מַמָּשׁ.

הגמרא מביאה הוכחה ש"מסייע אין בו ממש" ממקרה שזב ישב על בהמה, ומתחת לארבעת רגליה היו טליות - ושם הדין שטליות אלו טהורות.

הגמרא מסבירה את ההיגיון שעומד מאחורי הדבר: "מִפְּנֵי שֶׁיְּכוֹלָה לַעֲמוֹד עַל שָׁלֹשׁ" - הכוונה היא: שאם נצביע על כל רגל ורגל מהרגליים בשעה שהזב יושב שם, ניתן לתלות ולומר שרגל זו לא סוחבת את הזב לגמרי, אלא רק מסייעת, ומיכיון שכל רגל יכול להיות הרגל הזו - הטליות טהורות.

שואלת הגמרא: הרי סוף סוף - אם נצביע על כל רגל ורגל בשעה שהזב שם - נהיה חייבים לומר שרגל זו (אולי לא עיקרית אבל לכל הפחות רגל זו) מסייעת, ואם כן לכל רגל יש תפקיד משמעותי מסחיבת הזב, ואם כן הטליות צריכות להיות טמאות.
ומזה שהדין לא ככה, יש הוכח שמסייע אין בו ממש.

מגיע רב יהודה מדיסקרתא, ומנסה לדחות את הוכחת הגמרא:
הוא אומר שמכאן אין ראיה שמסייע אין בו ממש, אלא הסיבה שכאן הטליות טהורות - זה בגלל שאם נצביע על כל רגל ורגל מתי שהזב נמצא על הבהמה,
נוכל לתלות ולומר שרגל זו היא רגל שכלל לא סוחבת את משקל הזב (כי הרגל הרביעית היא לגמרי לא נצרכת), ולכן הטליות טהורות.

דוחה הגמרא:
לפי זה, כאשר מצביעים על כל רגל ורגל בשעה שהזב יושב על הבהמה, יש לנו ספק האם מדובר ברגל שסוחבת את הזב או לא,
ויש הוכחה מהמשנה בזבים, שמתי שיש ספק האם משהו סחב את הזב - מטמאים מספק.
ואם כן, אז כל רגל ורגל נידונת כרגל שסחבה את הזב מספק.
כיצד, אם כן, הדין הוא שכל הטליות טהורות? לכן צריך לומר שדברי רב יהודה מדיסקרתא נידחים.

כעת שאלתי:

אכן דברי רב יהודה מדיסקרתא נידחים, אך גם דברי הגמרא נידחים לפי דברי המשנה מזבים (!).

הרי אם נצביע על כל רגל ורגל, יש לנו ספק, האם מדובר ברגל הרביעית שהיא רק "מסייעת" או האם מדובר ברגל שסוחבת את הזב בוודאות.
ולכאורה אמרנו שכאשר יש ספק האם הזב נשען על משהו או לא - מטמאין!
ואם כן קשה, איך זה שהטליות מתחת לרגלי הבהמה טהורות?!","1298","","450","True","True","False","","59","95.86.113.150","0","102554","שבת|צג ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);