var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=102176;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","38"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","22"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","12")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("102176","0","למה הגמרא נוקטת דוגמא ספר תורה על הריצפה","08/11/22 10:27","יד חשון","תשפ"ג","10:27","יחזקאל מנדלסון","תלמוד בבלי מסכת נדרים דף יד עמוד ב

תניא: הנודר בתורה - לא אמר כלום, במה שכתוב בה - דבריו קיימין בה ובמה שכתוב בה - דבריו קיימין. קתני: במה שכתוב בה - דבריו קיימין, בה ובמה שכתוב בה צריך למימר? אמר רב נחמן, לא קשיא: הא דמחתא אורייתא אארעא, הא דנקיט לה בידיה, מחתא על ארעא - דעתיה אגוילי, נקט לה בידיה - דעתיה על האזכרות שבה. ואיבעית אימא: דמחתא על ארעא, והא קמ"ל, דאע"ג דמחתא על ארעא, כיון דאמר במה שכתוב בה - מהני, וזו ואין צריך לומר זו קתני. ואי בעית אימא: כולה מציעתא נמי דנקיט ליה בידיה, והא קמ"ל, כיון דנקיט ליה בידיה, אף על גב דלא אמר אלא בה, כמאן דאמר במה שכתוב בה דמי.


רש"י(מפרש) דעתיה אגוילי - דכשנדר לא נדר אלא בגוילין שכתוב בהן התורה דכיון שהיה רואה אותה מונחת על הארץ סבר הואיל ומונחת על הארץ ודאי אין כתוב בה ולא נדר אלא בגוילין ולא אמר כלום, אבל אי אמר בה ובמה שכתוב בתוכה אפילו אי מחתא אארעא מוכחא מילתא דודאי שבועה גמורה עשה ודבריו קיימין אף על גב דמחתא אארעא דלהכי אמר בה ובמה שכתוב בה.

אבל לפי יתר המפרשים הר"ן וכו' לא מפרשים כך אלא אם זה בידו או לא בידו, למה נקטו ארעא (על הריצפה)??? לא יותר יפה לומר כדוגמא - על השולחן על התיבה או בארון קודש???","49165","","554","True","True","False","","407","46.116.31.85","0","0","נדרים|יד ע"ב",""),new Message("102177","102176","לעניות דעתי","08/11/22 14:49","יד חשון","תשפ"ג","14:49","אבי עזרא","ההנחה על הארעא אינה כפשוטה וכפי שהעיר כב' אלא באה ללמדנו עיקרון בהבדל שבין החזקה להנחה. ההבדל אינו שההחזקה היא עצמה נחשבת כנודר בהזכרות אלא שההחזקה בדך כבוד מלמדת שהוא מכוין אל התוכן אבל ההנחה שלא בדרך של כבוד מלמדת שהוא, המניח רואה בספר המונח שם כחפץ ככל חפצי העולם וממילא לא מכוין אל התוכן. שהרי ספר תורה דורש כבוד ומשלא מכבדים אותךו ממילא כבר לא מכונים להזכרות שבו.","530","","554","True","True","False","","67","213.151.62.243","0","102176","נדרים|יד ע"ב",""),new Message("102179","102176","ומי אמר שאין ס"ת על הקרקע? עיין מנחות לב","09/11/22 08:07","טו חשון","תשפ"ג","08:07","Almuaddib","לב:

"...התם ס"ת על גבי קרקע הוה".

וראה עוד במסכת סופרים על מנהגי אבלות "שמניחים ס"ת על הקרקע".","107","","553","True","True","False","","87","147.235.201.229","0","102176","נדרים|יד ע"ב",""),new Message("102178","102177","לשאר פירושים מה זה יענה?","08/11/22 14:55","יד חשון","תשפ"ג","14:55","יחזקאל מנדלסון","בשאלה הדגשתי שהפירוש הזה אינו תואם את שאר הפירושים אלא רק את המפרש המיוחס לרש"י שסובר שהוא חשב שמזה שזה מונח על הקרקע הוא סבר שזה רק גוילים, אבל לפי שאר פירושים שמסבירים שההבדל הוא בין אם אוחז בידו או לאו, למה נקטו ציור כל כך לא תואם לספר תורה??","49165","","554","True","True","False","","57","46.116.31.85","0","102176","נדרים|יד ע"ב",""),new Message("102230","102177","הם ישבו על הקרקע ולכן גם הניחו את ספר","21/11/22 22:53","כז חשון","תשפ"ג","22:53","קותי","תורה שם.","217","","541","True","True","False","","70","79.180.20.23","0","102176","נדרים|יד ע"ב",""),new Message("102181","102178","משמעות 'אארעא'","09/11/22 19:38","טו חשון","תשפ"ג","19:38","ההוא דאמר","בפשטות אארעא כוונתו שהס"ת נמצא בכל דבר המחובר לקרקע וכקרקע דמי, כגון ארון, שידה, תיבה, מגדל, שולחן, מיטה וכיו'. אם היה נוקט דוגמא מסויימת כגון "שולחן" הדבר היה משמע דווקא במקרה שכתוב מפורש, משא"כ כשנוקט על הארץ - משמע לכלול הכל.","1505","","553","True","True","False","","73","","0","102176","נדרים|יד ע"ב",""),new Message("102180","102179","ס"ת על הקרקע?","09/11/22 11:37","טו חשון","תשפ"ג","11:37","אבי עזרא","אכן כב' יראה בטור אורח חיים הלכות תשעה באב סי' תקנט
ויש מניחין את "תיק" הספר על הקרקע ואומר נפלה עטרת ראשינו
ומה שהביא מ מנחות לב עמוד ב "התם ס"ת על גבי קרקע הוה" וברש"י "על גבי קרקע - היה ס"ת מושלך דאיכא בזיונא יתירא לכך נצטער".
אבל בתלמיד הרשב"א שם כתב: "התם ס"ת על גבי קרקע הוה, נ"ל דלאו דוקא קרקע דהא קאמר שס"ת מונח עליה, אלא ר"ל בשפלות המטה כאלו בקרקע או בקרקעית המטה והוא ישב בעליונותה ולכך נצטער יותר".","530","","553","True","True","False","","70","95.86.72.191","0","102176","נדרים|יד ע"ב",""),new Message("102182","102180","יפה מאוד כתבת אבל איך זה קשור לכאן?","09/11/22 23:23","טו חשון","תשפ"ג","23:23","יחזקאל מנדלסון","מה ואיך זה קשור אצלינו לגבי נדרים??","49165","","553","True","True","False","","81","46.116.31.85","0","102176","נדרים|יד ע"ב",""),new Message("102184","102180","הגמרא לפנינו, מסכת סופרים לפנינו - ואתה","10/11/22 08:22","טז חשון","תשפ"ג","08:22","Almuaddib","אתה בודה מלבך גמרא אחרת?

אני מניח שאינך בקי במסכת סופרים, אז הנה:

"...ביום שהושיבו ר׳ אלעזר בן עזריה בישיבה פתח ואמר:
'אתם נצבים היום כלכם טפכם נשיכם';
אנשים באין לשמוע
נשים כדי לקבל שכר פסיעות
טף למה בא? כדי ליתן שכר למביאיהן.
מכאן נהגו בנות ישראל קטנות לבא לבתי כנסיות כדי ליתן שכר למביאיהן והן לקבל שכר:
והקורא אומר: ברוך דיין האמת
ויש שמניחין את התורה על הקרקע בעטיפה שחורה,
ואומר: נפלה עטרת ראשנו.
וקורין ומספידין כאדם שמתו מוטל לפניו. ויש שמשנין את מקומן..."","107","","552","True","True","False","","73","147.235.201.229","0","102176","נדרים|יד ע"ב",""),new Message("102194","102181","הול”ל מחתא קמיה כמו בי”ג: לגבי בשר שלמים לאחר זריקה","14/11/22 21:17","כ חשון","תשפ"ג","21:17","אברהם רביבו",".","50893","","548","True","True","False","","25","","0","102176","נדרים|יד ע"ב",""),new Message("102185","102184","ס"ת מונח אארעא","10/11/22 09:09","טז חשון","תשפ"ג","09:09","אבי עזרא","מה שהתבקשתי אשתדל להבחין. לבאר מעט יותר טוב לדרככם לומדי התורה הנכבדים.
הגמרא בנדרים מבחינה בין ס"ת המוחזק בדרך כבוד, ביד, ובכך אנחנו מבינים שאדם כזה המכבד את התורה כוונתו על ההזכרות שבה ועל מה שכתוב בה, לבין מי שרואה בתורה חפץ כחפצי העולם ואינו מכבדה ולכן אין כוונתו על התוכן שבה אלא על הספר כשאר ספרי העולם.
כדי להבחין בצורה מובהקת בין שני המצבים הללו נקטו את הלשון הזו של "מונח אארעא" - היות שכך מדברים החכמים בשפה של חכמה המבחינה היטב בהגדרה. אין הכוונה כאן להפנות להלכות ס"ת אלא להפנות לחכמים ותלמידיהם ואל ההבדל שבין החומר של הספר לבין הצורה שלו שהיא התוכן והמילים הכתובות ולשמות שבהן שמהן כח קדושתה המיוחד.","530","","552","True","True","False","","64","213.151.46.14","0","102176","נדרים|יד ע"ב",""),new Message("102188","102185","הרי אתה מעוות את דברי חכמינו, משום שאינך","11/11/22 00:23","יז חשון","תשפ"ג","00:23","Almuaddib","מסוגל לעמוד בהם.

כתוב מונח על הקרקע, ואתה אומר שהקרקע אינה קרקע, אלא משל היא.

לפעמים כדאי ללמוד, לפני שכותבים דברים בבטחון עצמי חסר ביסוס.","107","","551","True","True","False","","110","147.235.201.229","0","102176","נדרים|יד ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82818);