var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=10006;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","67"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("10006","0","שבועת עדים במקצת היא מדין תורה או מדרבנן","17/05/11 10:47","יג אייר","תשע"א","10:47","גיא","בבא מציעא ה' סוף עמוד א' תחילת עמוד ב'


"נמי דליתא לדר' חייא נחייביה מדרב נחמן דתנן מנה לי בידך אין לך בידי פטור ואמר רב נחמן משביעין אותו שבועת היסת דרב נחמן תקנתא היא


ותקנתא לתקנתא לא עבדינן"

אני מצטט משוטנשטיין

"אותו דין שכל המחוייב שבועה שאי אפשר להשביעו מפני שהוא חשוד,מי שכנגדו(התובע)נשבע ונוטל,אינו אלא תקנת חכמים,ולא תיקנו חכמים כן אלא במקום שמוטלת על החשוד שבועה מדין תורה."

אז לפי הסיפור של הרועה(בעמוד א'),שבו ישנם שני עדים המעידים במקצת על התביעה והרועה כופר בכל-הביאור של שוטנשטיין אומר לי בעצם שהעדאת עדים במקצת היא מדין תורה.

כיצד?הרי רבי חייא למד העדאת עדים במקצת מהצד השווה בדף ד' עמוד א',ואין פה מפורשות דין תורה.
וגם רשי בדף ג' עמוד א' אומר בדיבורו המתחיל "וישבע על השאר-כדין מודה מקצת הטענה שאמרה התורה ישבע",לא ראינו שם בסיס מהתורה לחיוב שבועה בגלל עדות במקצת,אלא ר' חייא למד את זה מהצד השווה.

ואם אכן באיזשהו מקום בתורה רשום שיש חיוב שבועה מעדים במקצת,אז איך אבוה דרבי אפוטריקי בעצמו אומר שאין חיוב של עדים במקצת לשבועה והוא מביא ראיה מהתורה עצמה?

מקווה שהובנתי,תודה רבה למי שעוזר בשורות טובות!","174","","4734","True","True","False","","1092","84.108.221.200","0","0","בבא מציעא|ה ע"ב",""),new Message("10011","10006","יג מידות שהתורה נדרשת בהן","17/05/11 12:18","יג אייר","תשע"א","12:18","המכריע","כל דבר הנלמד באחת המידות שהתורה נדרשת בהן הוא נחשב לדין תורה גמור לכל דבר. יש כמה חייבי מיתות שנלמדים מדרשות כמו שכותב רש"י בכמה מקומות (נגד המפרשים בסוגיא של כל דמקדש אדעתא דרבנן מקדש, לא נכביד עליך כאן). אי לכך כשר' חייא דורש בהצד השוה שזה בנין אב (משני כתובים), זה דין תורה. אבוה דרבי אפטוריקי חלוק עם רבי חייא בדרכי הדרשה, לפי שיטתו יש הוכחה נגד הדרשה של ר' חייא והיא לא נכונה, על כן אין שבועת התורה בהעדאת עדים במקצת לשיטתו. מצינו פעמים אין ספור שתנאים חולקים בדין מסויים, זה דורש ויוצא לו דין דאורייתא וחבירו אינו דורש מסיבות שונות וחלוק על הדין של הראשון.","199","","4734","True","True","False","","216","212.76.110.54","0","10006","בבא מציעא|ה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);