var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=106950;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107319","שאלה בלשון הגמרא","שמואל דוד","27/06/24 20:40","595","70"),new MostViewed("107310","אליהו הנביא בבית קברות של גויים","sha","27/06/24 07:33","399","69"),new MostViewed("107303","חידוש שחשבתי עליו בס''ד לגבי שבור מלכא","מרדכי ני","26/06/24 21:52","1433","69")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("106950","0","מדוע","03/03/24 11:23","כג אדר א","תשפ"ד","11:23","עלי","אדם לוה כסף מחבירו. בשעת הפירעון טוען התובע המלוה, שהלוה חייב לו 100ש"ח אך הלוה טוען שאינו חייב אלא 75. היות והוא מודה בקצת מחייבים אותו שבועה, בשל הסברו של רבה.
ברם הסברו של רבה מבוסס על הנחה מסוימת :
דְּאָמַר רַבָּה מִפְּנֵי מָה אָמְרָה תּוֹרָה מוֹדֶה מִקְצָת הַטַּעֲנָה יִשָּׁבַע חֲזָקָה אֵין אָדָם מֵעִיז פָּנָיו בִּפְנֵי בַּעַל חוֹבוֹ וְהַאי בְּכוּלֵּיהּ בָּעֵי דְּנִכְפְּרֵיהּ וְהָא דְּלָא כַּפְרֵיהּ מִשּׁוּם דְּאֵין אָדָם מֵעִיז פָּנָיו וְהַאי בְּכוּלֵּיהּ בָּעֵי דְּלוֹדֵי לֵיהּ וְהַאי דְּלָא אוֹדִי אִשְׁתְּמוֹטֵי הוּא דְּקָא מִישְׁתְּמֵט מִינֵּיהּ סָבַר עַד דְּהָווּ לִי זוּזִי וּפָרַעְנָא לֵיהּ וְאָמַר רַחֲמָנָא רְמִי שְׁבוּעָה עֲלֵיהּ כִּי הֵיכִי דְּלוֹדֵי לֵיהּ בְּכוּלֵּיהּ.

לכאורה הנחתו של רבה היא שהלוה אכן חייב את מלא הסכום שנתבע ממנו ואינו מודה אלא במקצת מסיבות אישיות שונות.
אך מה אם הנחה זו מוטעית, והמלוה הוא ה'מנפח' את סכום תביעתו, בהנחה סוברת שהלוה יחשוש להישבע ( לא בגלל שלא יהיה דובר אמת אלא רק בשל עצם השבועה ) ויעדיף לשלם את סכום התביעה גם אם היא מנופחת ?","209","","122","True","True","False","","119","162.158.129.125","0","0","בבא מציעא|ד ע"א",""),new Message("106953","106950","נראה לענ"ד לתרץ","03/03/24 15:12","כג אדר א","תשפ"ד","15:12","ברכה עד בלי די","עיקר הדין הוא גזירת הכתוב "כי יתן איש אל רעהו... וגונב מבית האיש... על כל אבידה אשר יאמר כי הוא זה , עד האלקים יבוא דבר שניהם...". ומפרשים חז"ל, שהמילים "אשר יאמר כי הוא זה" מתפרשות להודאה במקצת. מכאן שהמודה במקצת הטענה חייב לישבע.
על חיוב שבועה זו שואל רבה : "מפני מה אמרה תורה מודה מקצת הטענה ישבע? חזקה אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו...".
וביאר רש"י שרבה לא בא לברר את סיבת הפטור של כופר הכל, ולא את סיבת החיוב של מודה במקצת. אלא שיש לו קושיא על דין התורה - איך יתכן לחייב את המודה במקצת, הרי הוא משיב אבידה , וא"כ אינו יכול להשביעו [כמובא במשנה בגיטין] ומדוע הוא מוגדר כמשיב אבידה? שהרי יכול היה לכפור בכל, והוא נמנע מכך והודה. הודאה זו, שאפשר היה להימנע ממנה, הרי היא כהשבת אבידה. א"כ בהודאתו הרי הוא כמשיב אבידה. ועל כך מיישב רבה, שהוא לא יכול היה לכפור בכל מפני שזוהי העזה, וממילא אין הוא משיב אבידה.
ובנוסף יש לנו את החזקה שחזקה אין אדם תובע אלא אם כן יש לו עליו (שבועות מ ב עי"ש) וביאר הפני יהושע שהחזקה מבוססת על הכלל "אחזוקי אינשי ברשיעי לא מחזקינן", כלומר שאין לחשוד באדם שהוא רשע התובע ממון שאינו שלו כל זמן שלא הוכח לנו כך, כעין חזקת כשרות.","51148","","122","True","True","False","","38","172.70.250.57","0","106950","בבא מציעא|ד ע"א",""),new Message("106954","106953","אתמהא","03/03/24 18:42","כג אדר א","תשפ"ד","18:42","עלי","אם אין אדם מוחזק להיות רשע לתבוע מה שאין חייבים לו, מדוע חזקה זו אינה מספקת כדי להוציא מהנתבע את כל סכום התביעה, הרי אם איננו מאמינים לדבריו ותובעים גם שהנתבע ישבע על המקצת שאינו מודה בו, משמע שבהאמיננו לשבועה אנחנו באיזה שהוא מקום חושבים שהוא כן תבע מה שלא מגיע לו ואם כן כבר אינו צדיק כ"כ אלא אולי רשע התובע מה שאין חייבים לו וחוזר המצב שאינו מוחזק בעינינו, ואם כן מדוע החזקנו אותו ככזה מלכתחילה ?","209","","122","True","True","False","","42","162.158.129.124","0","106950","בבא מציעא|ד ע"א","")];var iTotalPages=814;var SeverTime;fInitTree();getPersist(66104);