var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=106944;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107319","שאלה בלשון הגמרא","שמואל דוד","27/06/24 20:40","595","71"),new MostViewed("107310","אליהו הנביא בבית קברות של גויים","sha","27/06/24 07:33","399","70"),new MostViewed("107339","שאלות על ב"ב - הגר"ח קנייבסקי","לינקוש","30/06/24 19:46","58","68")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("106944","0","מציאה בלי טורח","01/03/24 15:38","כא אדר א","תשפ"ד","15:38","שמואל דוד","בבא מציעא ב:

מציאה לאו מידי חסר ועיין רש״י ד״ה לאו מידי חסר - אינו מפסיד כלום בחנם באה לו ואף בלא טורח.

ויש להעיר מרש״י כתובות סו. ומשני אמר רב פפא מציאתה כהעדפה שעל ידי הדחק היא - דרוב מציאות צריך לחזר אחריהם כגון דגים שנשארו ביבשה או צבי שבור או לחפש סימא בקרקע","595","","124","True","True","False","","116","162.158.63.125","0","0","בבא מציעא|ב ע"א",""),new Message("106948","106944","תשובה","02/03/24 23:36","כב אדר א","תשפ"ד","23:36","ברכה עד בלי די","בקובץ זרע יעקב חט"ז עמ' רפא העירו על זה ותירצו וז"ל ברש״י ד''ה לאו מידי חסר כ׳ וז״ל אינו מפסיד כלום בחנם באה לו ואף בלא טורח ע״כ, לכאורה צ״ע מרש״י במס׳ כתובות (סו.) בד"ה ומשני אר״פ וכו׳ כ׳ שעל ידי הדחק היא דרוב מציאות צריך לחזר אחריהם כגון דגים שנשארו ביבשה וכו'.
ואפשר לתרץ דמכיון דמתני׳ נקט דייקא טלית משום הלכה דכרכשתא וכשהגמ׳ עושה הצריכותא הו״א דדוקא נקט משום דאיירינן אלא במציאות של טלית דבאה לו בלא טורח משום דכל צריכותא בא לאשמועינן דבר החידוש ביותר דבלא הצריכותא הו״א דוקא טלית דזה אינו חידוש גדול קמ״ל דאפי׳ באופן דבאה לו ע״י טורח איירי משנתינו דיחלוקו.
עוד אפ״ל דבין הכא ובין התם במס׳ כתובות מיירי ממציאה שהיא שלו וא״צ להכריז והכא מיירי בעיר שרובה עכו"ם כמ״ש הרא״ש וא״כ כל מציאה אפי׳ בלא טורח הוי שלו, משא״כ בכתובות דמיירי בכל אופן צריך לאוקמי בדגים ביבשה שהוא שלו כדמבואר באלו מציאות ברקתא דנהרא דלא הוי מקום סימן, וזה באה ע״י טורח.

ובשו"ת משנה הלכות חלק יז לרב מנשה קליין סימן קלט כתב וז"ל ברש"י כתובות ס"ו ע"א ד"ה ומשני שכתב דרוב מציאות צריך לחזר אחריהם, ובב"מ דף ב' ע"ב ד"ה לאו מידי חסר פרש"י אינו מפסיד כלום בחנם באה לו ואף בלא טורח, ומשמע דבמציאה ליכא טורח.
ולק"מ מכמה טעמים, ראשונה דהרי רש"י כתובות שם כתב דרוב מציאות צריך לחזר אחריהן כגון דגים שנשארו ביבשה או צבי שבור או לחפש סימא בקרקע, אבל טלית לא שייך לטרוח אחריו שאין מקום מיוחד שאפשר לחפש אחר טליתים ועל כרחך שאינה ה' לידו ומצא טלית, ולכן שפיר פרש"י אמתני' דשנים אוחזין בטלית דבחנם באה לו ואף בלא טורח דמציאה זו ע"כ בלי טורח באה לו.
שנית נראה דסברת התנא דודאי מציאה שטרח אחריה השני לא ילך זה ויתפיש בו לומר חציה שלי הוא, אלא במציאה כזו שלא טרח חבירו אחריה, והכי פירושה כיון שאמר התנא דמורי ואמר חבירי לאו מידי חסר בה, וכדי שלא תקשה מכתובות הנ"ל דעכ"פ טרח אחריה, לכן פרש"י דבכה"ג מורה היתר היכא דחבירו אף לא טרח בה, אבל היכא דטרח בה ודאי ליכא מורי היתר, וא"כ אדרבה רש"י בב"מ בא ליישב דלא תקשה מכתובות דטרח בה וע"כ פי' דמיירי שלא טרח.
ועוד בו שלישיה דבאמת לא דק בלשון רש"י בכתובות וז"ל דרוב מציאות צריך לחזר אחריהם, וליתא לתיבת לטרוח, והיינו דאע"פ שצריך לחזר אחריהם מ"מ טירחא אין בזה, וע"כ בב"מ מורי היתר ואמר חבראי לאו מידי חסר בה דבחנם באה לו, וגם לא טרח כ"כ, וזהו סיבה שאדם יורה היתר לעצמו ויעוור עיניו ליגע במה שאינו שלו, אך באמת צריך לחזר אחריו וע"כ לענין העדפה דבעל מקרי העדפה שעל ידי הדחק ושייכא לה כיון שצריכה לחזר אחריהם.
גם י"ל דבאשה דכל כבודה בת מלך פנימה אפילו לחזר אחר מציאה מקרי טירחא, אבל לגבי אנשים דדרכם בחוץ ולחזר בכל מקום לא מקרי זה טירחא.","51148","","123","True","True","False","","34","172.70.251.163","0","106944","בבא מציעא|ב ע"א",""),new Message("106949","106948","יישר כח גדול","03/03/24 05:49","כג אדר א","תשפ"ד","05:49","שמואל דוד","","595","","122","False","True","False","","27","162.158.63.4","0","106944","בבא מציעא|ב ע"א",""),new Message("106955","106948","ישר כח, ואפשר להוסיף","03/03/24 21:04","כג אדר א","תשפ"ד","21:04","אלף בית רשי","הלשון בלא טורח כאן בבבא מציעא נגזר גם כן מהלשון ממש בסוגיא אנא וחבראי ליזיל לטרח ליזבן, וכן גם בדף כט: א''ר חלבו אמר רב הונא לא שנו אלא בדמי אבידה הואיל וטרח בה אבל מעות אבידה דלא טרח בהו לא והני כמעות אבידה דמו א''ל זיל לא שבקו לי דאשרי לך: וגם בטלית לא טרח בהו,
ובוודאי שכשהמציאה שלו, כתב רש"י את הנקודה של בחנם באה לו, כי הרי מדובר באופן שזה שלו משא"כ כשצריך להתעסק עם המציאה ולשמרו שאז מחלוקת מה דינו אם כש"ח או כש"ש.
ובכתובת גבי מציאה שמצאה האישה כתב הלשון "לחזר" וכתב שלש דוגמאות, כי הרי האשה עצמה היא האבידה שמחזרים אחריה(קידושין ב:)
דגים - ות''ש דתני בר קפרא בתולה נשאת ברביעי ונבעלת בחמישי הואיל ונאמרה בו ברכה לדגים (כתובות ה:)
צבי - אמר רב חסדא מאי דכתיב {ירמיה ג-יט} ואתן לך ארץ חמדה נחלת צבי למה ארץ ישראל נמשלה לצבי לומר לך מה צבי זה אין עורו מחזיק בשרו אף ארץ ישראל אינה מחזקת פירותיה דבר אחר מה צבי זה קל מכל החיות אף ארץ ישראל קלה מכל הארצות לבשל את פירותיה אי מה צבי זה קל ואין בשרו שמן אף ארץ ישראל קלה לבשל ואין פירותיה שמנים תלמוד לומר זבת חלב ודבש שמנים (כתובות קיא:)
סימא - אוצר ויבן את הצלע, בנויה כאוצר ( ברכות סא עירובין יח) והיא היא שמחזר אחר הצלע שנלקחה ממנו)
ונקט רש"י בסדר זה הראשון דגים, שהוא רמז לברכה מיד בתחילת הנשואים, ואח"כ צבי רמז להבשלת הפירות אשתך בירכתי ביתך כגפן פוריה, ואח"כ סימא, רמז כשהאשה כבר זקינה כנאמר בערכין יט ע"א סבתא בביתא סימא בביתא.

כמובן כל הנאמר כאן הוא בבחינת דרוש לבסם הלימוד, אחר שהבאתם את המפרשים בבחינת דקדוק לשון רש"י על פי הדין","278","","122","True","True","False","","32","172.70.230.190","0","106944","בבא מציעא|ב ע"א","")];var iTotalPages=814;var SeverTime;fInitTree();getPersist(66104);