var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=106808;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107295","כיצד פועלת 'עין הרע' ?","עלי","26/06/24 10:30","209","75"),new MostViewed("107303","חידוש שחשבתי עליו בס''ד לגבי שבור מלכא","מרדכי ני","26/06/24 21:52","1433","69"),new MostViewed("107319","שאלה בלשון הגמרא","שמואל דוד","27/06/24 20:40","595","68")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("106808","0","עין תחת עין","24/01/24 09:55","יד שבט","תשפ"ד","09:55","עלי","דבריי כאן הם תגובה לכמה מאמרים על הדף היום ( למשל המאמרים בשם זה בחלון 'להעמיק' ) :
רוב פרשני המקרא הבינו שהמילה 'תחת' משמעה כאן 'כנגד', כלומר שלפי פשט הכתוב יש להוציא את העין למזיק כנגד העין שהוציא לזולתו.
אך למעשה אין שום ראיה מהכתוב עצמו שזו כוונת הכתוב ( למרות הכתוב 'כאשר יתן מום באדם כן ינתן בו' 'חבורה תחת חבורה' ).
לענ"ד, הגיוני יותר לטעון שכוונת הכתוב האמיתית היא, שראוי היה שישיב המזיק לניזק עין חדשה 'במקום' העין שהוציא לו, כלומר שישתיל לו עין חדשה... וכך יתקן את אשר הזיק וישיב את המצב לקדמותו !
לעתים כתוב במקרא דבר או הוראה שאינם ניתנים לביצוע מעשי. אין זה 'אכפת' לכתוב.
על האדם למצוא דרך שתקרבו למימוש הציווי עד כמה שניתן !
היות שבעבר וגם כיום ברוב המקרים, לא ניתן להשיב את המצב לקדמותו, תשלום ממון הוא הדרך הקרובה ביותר להשבת המצב לקדמותו, בין אם מפני שתאפשר ריפוי ובין אם מפני שתפצה את הניזק על הנזק.
כך גם למשל לגבי עדים זוממים. הציווי הבסיסי הוא 'ועשיתם לו כאשר זמם לעשות לאחיו'. דא עקא, לעתים קרובות ובמצבים רבים הציווי כלשונו אינו ניתן למימוש. אך אין זה משנה את הציווי ויש לעשות מה שניתן כתחליף.
יתירה מכך, אמנם - 'עם תמים תתמם עם עקש תתפל' ( דור עקש ופתלתל. עיינו שם ברש"י. עקש=470 פתלתל=940=470X2 ) אך בגנב, אין משיבים לגנב בגניבה. לגזלן - בגזילה, אלא הם נדרשים להשיב את הגניבה/הגזילה. הכפל אינו כקרן אלא עונש נוסף על העבירה הנוספת של אי המוכנות להשיב את המצב לקדמותו - קנס.
הנה כי כן התכלית של דיני נזיקין היא השבת המצב השלם לקדמותו ולא גרימת נזק זהה למזיק, וכשאי אפשר ובלית ברירה, יבוא תשלום במקום השבת המצב לקדמותו.","209","","161","True","True","False","","171","188.114.102.223","0","0","בבא קמא|פג ע"א",""),new Message("106809","106808",""...שלם ישלם שור תחת השור..."","24/01/24 13:19","יד שבט","תשפ"ד","13:19","Almuaddib","נסה להסביר כאן את המשמעות של המלה 'תחת' לפי פירושך.

כי לפי הפירוש המקובל על רוב פרשני התורה, אין כאן שום בעיה. לפי ההצעה שלך, לעומת זאת...","107","","161","True","True","False","","50","188.114.102.138","0","106808","בבא קמא|פג ע"א",""),new Message("106810","106809","איפכא מסתברא","24/01/24 14:33","יד שבט","תשפ"ד","14:33","עלי","אני מקווה ששמת לב שכל ההצעה הינה רק בבחינת הצעת איפכא מסתברא שהרי אינה מתיישבת לא רק עם מילה מסוימת או פסוק מסויים ( כמו אלו שבעצמי ציטטתי ) אלא עם כל מהלך הגמרא.
רציתי לבחון אם מישהו ישים לב שהיסוד של עין תחת עין כמו גם מידה כנגד מידה הוא בעצם יסוד הנקמה.
אדם עשה נזק - 'ננקום' בו באותו אופן.
אני סבור שזה הפריע מאד לחז"ל, עצם המחשבה שהנהגת העולם היא במובן מסוים נקמנית, ובכך - שלילית.
האפשרות החלופית, אותה הצגתי והצעתי הינה אפשרות התיקון, ההשבה אל המקור.
אנחנו חיים בעולם התיקון אבל הנהגת העולם אינה מתקנת.
הבעיה היא ששתי האפשרויות גם אינן ישימות במקרים רבים. בוודאי לא באופן מושלם.
( דווקא כאשר שור מועד הזיק שור והרגו, מתן שור באותו שווי לניזק תמורת השור שנהרג היתה משיבה את המצב לקדמותו כמעט לגמרי. )
כבר כמה פעמים אני מעלה את הנושא הזה ושואל מדוע היסוד השולט הוא הנקמה ולא התיקון
( כלומר הייתי מצפה שתחילה ידובר על השבת המצב לקדמותו ורק אם לא ניתן - פיצוי עבור הנזק ולא להיפך )","209","","161","True","True","False","","35","188.114.102.132","0","106808","בבא קמא|פג ע"א",""),new Message("106814","106810","אני טוען שטענתך כי מדובר בנקמה - שגויה","24/01/24 18:56","יד שבט","תשפ"ד","18:56","Almuaddib","דומני שכדאי לפתוח מילון, ולקרוא היטב את ההבדל בין הגדרת "ענישה" לבין הגדרת "נקמה".

דומני כי אתה מבלבל בין ענישה לבין נקמה, ואכמ"ל.","107","","161","True","True","False","","49","188.114.102.9","0","106808","בבא קמא|פג ע"א",""),new Message("106815","106814","הנה בויקיפדיה","25/01/24 00:31","טו שבט","תשפ"ד","00:31","עלי","נקמה - פגיעה באחר כתגובה לפגיעתו בך; עין תחת עין.
( יש 8 הגדרות שונות שם וזו הראשונה ! )","209","","160","True","True","False","","41","172.69.128.138","0","106808","בבא קמא|פג ע"א",""),new Message("106816","106815","ערבך ערבא צריך","25/01/24 08:52","טו שבט","תשפ"ד","08:52","Almuaddib","אתה יודע שאני יכול להיכנס ולערוך את הערך בויקיפדיה, ולכתוב שם משהו הפוך - והלכה הוכחתך לרעות באגם?

אבל בעיקר תמה אני עליך, שבחרת את הערך בויקיפדיה על פני רבותינו שבדורות רבים. עיין בראב"ע וברמב"ן ובכוזרי ועוד כהנה וכהנה. לא נקמה כאן. לא.","107","","160","True","True","False","","44","172.71.114.61","0","106808","בבא קמא|פג ע"א",""),new Message("106817","106815","המממ","25/01/24 09:13","טו שבט","תשפ"ד","09:13","Almuaddib","הערך נקמה בויקיפדיה","107","","160","True","True","False","","43","172.71.114.49","0","106808","בבא קמא|פג ע"א",""),new Message("106818","106817","בעצם אין לנו ויכוח","25/01/24 10:00","טו שבט","תשפ"ד","10:00","עלי","אני מסכים שההגדרה תהיה ענישה במקום נקמה.

עדיין, השאלה שהעליתי היא מדוע המיקוד הלשוני בתורה הוא בענישה ולא בתיקון ובפיצוי, כלומר הענשת המזיק ולא חיובו בתיקון הנזק שגרם וניסיון להשבת המצב לקדמותו או עד כמה שניתן קרוב לכך, ופיצוי על שבת ובושת וצער,
הייתי מצפה שיהיה כתוב במקום 'פצע תחת פצע חבורה תחת חבורה' - 'ריפוי ופיצוי על החבורה/הפצע שגרם'
[כמו בדין שהבאת לגבי שור מועד - 'שלם ישלם שור תחת השור' ]","209","","160","True","True","False","","35","172.71.115.30","0","106808","בבא קמא|פג ע"א","")];var iTotalPages=814;var SeverTime;fInitTree();getPersist(66104);