|
טקסט הדף מנוקד
גָּזְיָיתָא נִינְהוּ דְּשָׁמְטִי סוּסַיָּא וְאָתוּ דָּבְרִי לְהוּ
(וַאֲמַר לֵיהּ) רַב לְרַב אַסִּי לָא תְּדוּר בְּמָתָא דְּלָא צָנֵיף בַּהּ סוּסְיָא וְלָא נָבַח בַּהּ כַּלְבָּא וְאַל תָּדוּר בְּעִיר דְּרֵישׁ מָתָא אָסְיָא וְלָא תִּנְסֵיב תַּרְתֵּי אִי נָסְבַתְּ תַּרְתֵּי נְסֵיב תְּלָת אֲמַר לֵיהּ רַב לְרַב כָּהֲנָא הֲפוֹךְ בִּנְבֵילְתָּא וְלָא תֵּיפוֹךְ בְּמִילֵּי פְּשׁוֹט נְבֵילְתָּא בְּשׁוּקָא וּשְׁקֵיל אַגְרָא וְלָא תֵּימָא כָּהֲנָא אֲנָא וְגַבְרָא רַבָּא אֲנָא וְסַנְיָא בִּי מִלְּתָא סָלְקַתְּ לְאִיגָּרָא שֵׁירוּתָךְ בַּהֲדָךְ מְאָה קָרֵי בְּמָתָא בְּזוּזָא תּוּתֵי כַּנְפָיךְ נִיהְווֹ אֲמַר לֵיהּ רַב לְחִיָּיא בְּרֵיהּ לָא תִּשְׁתֵּי סַמָּא וְלָא תְּשַׁוַּור נִיגְרָא וְלָא תִּעְקַר כַּכָּא וְלָא תְּקַנֵּא בְּחִיוְיָא וְלָא תְּקַנֵּא בְּאַרְמָאָה תָּנוּ רַבָּנַן שְׁלֹשָׁה אֵין מִתְקַנְּאִין בָּהֶן וְאֵלּוּ הֵן גּוֹי קָטָן וְנָחָשׁ קָטָן וְתַלְמִיד קָטָן מַאי טַעְמָא דְּמַלְכוּתַיְיהוּ אֲחוֹרֵי אוּדְנַיְיהוּ קָאֵי אֲמַר לֵיהּ רַב לְאַיְבוּ בְּרֵיהּ טְרַחִי בָּךְ בִּשְׁמַעְתָּא וְלָא מִסְתַּיַּיע מִילְּתָא תָּא אַגְמְרָךְ מִילֵּי דְעָלְמָא אַדְּחָלָא אַכַּרְעָיךָ זְבִינָךְ זַבֵּין כֹּל מִילֵּי זַבֵּין וְתִחָרַט בַּר מֵחַמְרָא דְּזַבֵּין וְלָא תִּחָרַט שְׁרֵי כִּיסָיךְ פְּתַח שַׂקָּיךָ קַבָּא מֵאַרְעָא וְלָא כּוֹרָא מֵאִיגָּרָא תַּמְרֵי בַּחֲלוּזָךְ לְבֵית סוּדָנָא רְהוֹט וְעַד כַּמָּה אָמַר רָבָא עַד תְּלָת סְאָה אָמַר רַב פָּפָּא אִי לָא דִּרְמַאי שִׁכְרָא לָא אִיעַתַּרִי אִיכָּא דְּאָמְרִי אָמַר רַב חִסְדָּא אִי לָא דִּרְמַאי שִׁכְרָא לָא אִיעַתַּרִי מַאי סוּדָנָא אָמַר רַב חִסְדָּא סוֹד נָאֶה וּגְמִילוּת חֲסָדִים אָמַר רַב פָּפָּא כׇּל אַגַּב גְּבִיָּא בָּעֵי כֹּל אַשְׁרַאי סָפֵק אָתֵי סָפֵק לָא אָתֵי וּדְאָתֵי מָעוֹת רָעוֹת נִינְהוּ שְׁלֹשָׁה דְּבָרִים אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם אַנְשֵׁי יְרוּשָׁלַיִם כְּשֶׁאַתָּה יוֹצֵא לַמִּלְחָמָה אַל תֵּצֵא בָּרִאשׁוֹנָה אֶלָּא תֵּצֵא בָּאַחֲרוֹנָה כְּדֵי שֶׁתִּכָּנֵס בָּרִאשׁוֹנָה וַעֲשֵׂה שַׁבַּתְּךָ חוֹל וְאַל תִּצְטָרֵךְ לַבְּרִיּוֹת וֶהֱוֵי מִשְׁתַּדֵּל עִם מִי שֶׁהַשָּׁעָה מְשַׂחֶקֶת לוֹ שְׁלֹשָׁה דְּבָרִים אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי מִשּׁוּם אַנְשֵׁי יְרוּשָׁלַיִם אַל תַּרְבֶּה בִּגְנוּת מִשּׁוּם מַעֲשֶׂה שֶׁהָיָה בִּתְּךָ בָּגְרָה שַׁחְרֵר עַבְדְּךָ וְתֵן לָהּ וֶהֱוֵי זָהִיר בְּאִשְׁתְּךָ מֵחֲתָנָהּ הָרִאשׁוֹן מַאי טַעְמָא רַב חִסְדָּא אָמַר מִשּׁוּם עֶרְוָה רַב כָּהֲנָא אָמַר מִשּׁוּם מָמוֹן הָא וְהָא אִיתַנְהוּ אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן שְׁלֹשָׁה מִנּוֹחֲלֵי הָעוֹלָם הַבָּא אֵלּוּ הֵן הַדָּר בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וְהַמְגַדֵּל בָּנָיו לְתַלְמוּד תּוֹרָה וְהַמַּבְדִּיל עַל הַיַּיִן בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּתוֹת מַאי הִיא דִּמְשַׁיַּיר מִקִּידּוּשָׁא לְאַבְדָּלְתָּא אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן שְׁלֹשָׁה מַכְרִיז עֲלֵיהֶן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּכׇל יוֹם עַל רַוּוֹק הַדָּר בִּכְרַךְ וְאֵינוֹ חוֹטֵא וְעַל עָנִי הַמַּחֲזִיר אֲבֵידָה לִבְעָלֶיהָ וְעַל עָשִׁיר הַמְעַשֵּׂר פֵּירוֹתָיו בְּצִינְעָה רַב סָפְרָא רַוּוֹק הַדָּר בִּכְרַךְ הֲוָה רש"יגזייתא. כשמהלכים במבואות שבילי כרמים וסוסיהן משתמטין מכאן ובורחין ביישוב אתו ודברי להו: שראשה אסיא. רופא ואמרי לה ת''ח ותרוייהו חד טעמא: סוסיא. משום דהוא נטירותא בקרתא מאויבים ומגנבים: ולא תינסב תרי. נשים שמא תתיעצנה עליך רעה: נסיב תלת. שאם תתיעצנה השלישית מגלה לך: פשוט נבילתא. הפשט עורה: סלקת לאיגרא שירותך בהדך. כשתצא לדרך אפי' קרובה צא ומזונותיך עמך: מאה קרי בזוזי תותי כנפיך להוו. אפילו המזונות בזול אעפ''כ הוציאם עמך: לא תשתי סמא. לא תלמד לשתות סמים מפני שתקבע להון ווסת ויהא לבך שואלך ותפזר מעות. ל''א לא תהא רגיל לשתות סממנים כדאמר (לעיל מב:): (כולהו שקייני) דמעלי להאי קשה להאי: לא תשוור ניגרא. פסיעה גסה שנוטלת מאור עינים: ולא תעקר ככא. שן ממש משום חולי: דמלכותייהו אחורי אודנייהו קיימי. כלומר עתידין לגדל ותגדל אימתן וינקמו ממך: אדחלא על כרעך זבינך זבין. בעוד שהחול על רגליך כשבאת מן הדרך מכור מה שהבאת כדי שתחזור ותקנה ותביא: שרי כיסך ופתח שקך. כלומר תקבל תחלה המעות ותנם בכיסך ואח''כ פתח השק ותן התבואה ללוקחים: קבא מארעא ולא כורא מאיגרא. כלומר טוב לילך למקום קרוב ולהשתכר מעט מלהשתכר הרבה במדינת הים: תמרי בחלוזך לבי סודנא רהוט. אם יש לך תמרים באותו כלי שנותנים בו תמרים רוץ מיד לבית עושה שכר לעשות מהן שכר שאם תמתין תאכלם בין כך ובין כך ותפסיד: מאי סודנא. למה נקרא שם השכר סודנא: סוד נאה. עצה טובה שהרי מתעשרין הימנה: וגמילות חסדים. יכול לתת מתנה לעניים ולעשות צדקה וחסד: כל אגב גביא בעיא. כל דבר שצריך לכתוב שטר עליו כגון מלוה ואמנה בעייא גביא כלומר עדיין עומד הוא לגבות ויש לו טורח בו: מעות רעות. דפרע להו נהלייהו זוזא זוזא: צא באחרונה. שאם תנוס תכנס לביתך בראשונה: אל תרבה בגנות. כלומר אל תהא רגיל לעשות בית בפרהסיא במקום מגולה: משום מעשה שהיה. בדוד ובת שבע: משום ממון. שמבזבזת לו ממונך: רווק. פנוי: רשב"ם תוספות
ולא תימא כהנא אנא. פירשתי באלו עוברין (לעיל דף מט:): אמר רב פפא אי לאו דרמאי שיכרא לא איעתרי. ובשילהי אלו עוברין (שם) קאמר רב פפא אי לאו דנסיבי כהנתא לא איעתרי י''ל דהא והא גרמא ליה: עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות. והא דאמרינן בפ''ב דביצה (דף טז:) דבהוצאת שבתות וימים טובים אם פוחת פוחתין לו היינו בשלו אם יש לו: דמשייר מקדושא לאבדלתא. שמונע שתייתו בשביל הבדלה ותימה דהא דוקא קידוש לילה קודם לכיבוד יום אבל הבדלה אינה קודמת ומפרש מורי הר''י דקידוש יום קרי כיבוד יום והכי איתא בירושלמי פרק שלשה שאכלו רבי יוסי בשם רבי יעקב ב''ר אדא איזהו כיבוד יום בפה''ג:
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי
דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג
CC BY-NC
|