סקר
איזו "בבא" הכי קשה?






 

פירוש שטיינזלץ

מכאן למדים לעולין לכל הדברים העולים על המזבח, כמו הדמים הללו, שאין מבטלין זה את זה, שאין המועט בטל במרובה, והוא עומד בעינו. ור' יהודה סבר [סבור]: מכאן אתה למד למין במינו בכל התורה שאינו בטל. ודנים בהסבר זה של ר' יוחנן למחלוקת.

על מה שאמר שרבנן סברי [חכמים סבורים]: מכאן לעולין שאין מבטלין זה את זה, שואלים: ודלמא [ושמא] הטעם שדם השעיר אינו בטל בדם הפר משום שמין במינו הוא!

ומשיבים: אי אשמעינן [אם היה משמיע לנו] הכתוב במקרה אחר של מין במינו שאינו בטל, ולא אשמעינן [ולא היה משמיע לנו] במקרה המיוחד הזה של עולין, הייתי אומר כדקא אמרת [כמו שאתה אומר], שמכאן אתה למד למין במינו שאינו בטל. אבל השתא דאשמעינן [עכשיו שהשמיע לנו] הכתוב את ההלכה הזו בדברים העולין למזבח, משמע שהטעם הוא משום שעולין הם, ולא משום שהם מאותו מין.

ושואלים: ודלמא [ושמא] נלמד מכאן שלעולם המיעוט בטל ברוב עד דאיכא [שיש] תערובת מין במינו וגם שניהם עולין, ורק אז אינם בטלים! ואומרים: אכן קשיא [קשה] הדבר.

וכן דנים במה שאמר ר' יוחנן, ר' יהודה סבר [סבור]: מכאן מכתוב זה למדים למין במינו שאינו בטל. ושואלים: ודלמא [ושמא] טעמו של הכתוב שאינם בטלים משום שעולין הוא!

ומשיבים: אי אשמעינן [אם היה משמיע לנו] הכתוב דין זה בעולין שאינם מבטלים זה את זה בתערובת של מין בשאינו מינו — הייתי אומר כדקאמרת [כמו שאתה אומר], אבל השתא דאשמעינן [עכשיו שהשמיע לנו] הכתוב דין זה בדבר שהוא מין במינו (דם בדם), אתה למד כי משום שמין במינו הוא.

ושואלים גם כאן: ודילמא [ושמא] נאמר שלעולם המיעוט בטל ברוב עד דאיכא [שיש] גם תערובת של מין במינו וגם מדובר בעולין! ואומרים: אכן קשיא [קשה] הדבר. ועוד מקשים על הסברו של ר' יוחנן.

תנן [שנינו במשנתנו], ר' יהודה אומר: אם נתערב הקומץ במנחת כהנים או במנחת כהן משיח או במנחת נסכיםפסולה, שזו בלילתה עבה וזו בלילתה רכה, והן בולעות זו מזו. ויש לשאול: וכי [וכאשר] בולעות זו מזו מה הוי [נעשה]? מדוע פסולה המנחה? הלוא תערובת מין במינו הוא, ואין שמנה של האחת בטל בשניה, ושתיהן קרבות יחד על המזבח!

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר