סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

חייב. ר' אלעזר אומר: אף המנסך מי החג, מים שמנסכים על המזבח בחג הסוכות, בתוך החג בחוץחייב. ר' נחמיה אמר: אף שירי הדם שצריך לשפוך אל יסוד המזבח, שהקריבו בחוץחייב.

א גמרא אמר רבא: ומודה ר' אלעזר בדמים שגם אם זרק מקצתם — חייב. ואפילו בדמים הפנימיים, שאפילו מתנה אחת מהן מעכבת.

דתניא [ששנויה ברייתא], ר' אלעזר ור' שמעון אומרים: אם נשפך מדם הפר או מדם השעיר של יום הכיפורים לפני שגמר הכהן הגדול את כל הזאותיו — אין הוא נזקק לחזור ולשחוט פר או שעיר ולהזות את כל ההזאות פעם נוספת, אלא ממקום שפסק להזות, משם הוא מתחיל, משום שכל נתינת דם בעבודות יום הכיפורים הריהי דבר בפני עצמו, ומשום כך גם חייב על כך בחוץ.

ב שנינו במשנתנו שר' אלעזר אומר: אף המנסך מי החג בחג בחוץ. אמר ר' יוחנן משום (בשם) ר' מנחם יודפאה: ר' אלעזר בשטת ר' עקיבא רבו אמרה, שאומר: ניסוך המים דאורייתא [מן התורה] הוא, ולכן חייב אם עשאו בחוץ. דתניא [ששנויה ברייתא], ר' עקיבא אומר: נאמר בקרבנות חג הסוכות: "מלבד עולת התמיד מנחתה ונסכיה" (במדבר כט, לא), הרי זו לשון רבים, ללמדנו כי בשני ניסוכים הכתוב מדבר: אחד ניסוך המים שהוא מצווה המיוחדת לחג הסוכות, ואחד ניסוך היין הנלווה לקרבן התמיד.

אמר ליה [לו] ריש לקיש לר' יוחנן: אי [אם] על כך מסתמך ר' אלעזר לחייב על ניסוך המים, נמצא שהכתוב מקיש את מצוות ניסוך המים למצוות ניסוך היין, ולפי זה יש לומר לשיטתו: מה להלן בניסוך היין, שיעור המצווה הוא שלשת לוגין, שכך הוא שיעור נסכי כבש התמיד, אף כאן במצוות ניסוך המים, יהיה שיעורה שלשת לוגין, בין לצאת בכך ידי חובה, ובין להתחייב על כך משום העלאה בחוץ. והא [והרי] ר' אלעזר "מי החג" קאמר [אומר] שחייב על הקרבתם בחוץ, ומשמע אפילו בפחות מכך! ועוד, אי [אם] מכאן הוא למד, יש לומר גם: מה להלן ניסוך היין של עולת התמיד הריהו נוהג בשאר ימות השנה, אף כאן ניסוך המים נוהג בשאר ימות השנה, ולא רק בחג הסוכות. ואף חייב אם עשה כן בחוץ. ואילו ר' אלעזר "בחג" קאמר [אומר]!

ואומרים: אישתמיטתיה הא דאמר [נשמט ממנו מריש לקיש הלכה זו שאמר] ר' אסי, שכן אמר ר' אסי שכך אמר ר' יוחנן משום (בשם) ר' נחוניא איש בקעת בית חורתן: דין עשר נטיעות (עצים צעירים) בתוך שטח של בית סאה, שמותר להשקות בגללם את השדה ערב שנת השביעית, וכן דין נטילת ערבה במקדש בחג הסוכות, וכן דין ניסוך המים בחג הסוכות — כל אלה הריהם הלכה למשה מסיני.

ג ועוד בענין זה תנו רבנן [שנו חכמים בברייתא]: המנסך שלשת לוגין מים בחג בחוץחייב, ר' אלעזר אומר: אם מלאן לשם חגחייב.

ושואלים: מאי בינייהו [מה ההבדל ביניהם] להלכה? אמר רב נחמן בר יצחק: בשאלה האם יש שיעור במים שצריך לנסך קמיפלגי [חלוקים הם].

רב פפא אמר:

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר