סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

התלכלכו כל כך עד שהוגעו נצרכו לנתר ואהל כדי לכבסם — אף במים אין מכבסים אותם. ויש אומרים: בגדי כהונה אין מכבסין אותן כל עיקר, גם אם נתלכלכו לכלוך קל, משום שאין עניות במקום עשירות.

א ועוד בענין בגדי כהונה, תנו רבנן [שנו חכמים]: מעיל של כהן גדול כולו של תכלת היה, שנאמר: "ויעש את מעיל האפוד מעשה אורג כליל תכלת" (שמות לט, כב), ללמדנו שכולו ("כליל") נעשה מתכלת. שוליו של המעיל שנאמר בהם: "ויעשו על שולי המעיל רמוני תכלת וארגמן ותולעת שני משזר (שמות לט, כד), כיצד הם נעשים? מביא תכלת וארגמן ותולעת שני שזורין יחד, ועושה אותן כמין רימונים שלא פיתחו עדיין פיהן (שלא נפתח ה"כתר" שבראש הרימון), וכמין קונאות (מעין צורת חרוט) של קנסות (כובעים) שבראשי תינוקות. וכדי לקיים מה שנאמר "ויעשו פעמוני זהב טהור ויתנו את הפעמונים בתוך הרימונים" (שמות לט, כה),

מביא שבעים ושנים זגין (חלקו החיצון של הפעמון) עשויים מזהב שבהן תלויים שבעים ושנים עינבלין (לשון המתכת המקישה בזוג), ותולה בהן בשולי המעיל שלשים וששה רימונים ופעמונים בצד זה של המעיל, ושלשים וששה מצד זה, שנאמר "פעמון ורמון פעמון ורמון על שולי המעיל סביב" (שמות לט, כה). ר' דוסא אומר משום (בשם) ר' יהודה: סך הכל שלשים וששה פעמונים היו, שמונה עשרה מצד זה ושמנה עשרה מצד זה.

אמר ר' עיניני בר ששון: כמחלוקת התנאים כאן לענין מספר הפעמונים שבמעיל הכהן הגדול, כך מחלוקת תנאים במספר מראות נגעים, דתנן כן שנינו במשנה]: כמה מראות נגעים הם — ר' דוסא בן הרכינס אומר: שלשים וששה, עקביא בן מהללאל אומר: שבעים ושנים.

ב מתוך שהוזכרו דבריו של חכם זה, מביאים עוד מדבריו. ואמר ר' עיניני בר ששון: למה נסמכה בתורה פרשת קרבנות (ויקרא פרקים א—ז) לפרשת בגדי כהונה (ויקרא פרק ח)? לומר לך: מה קרבנות מכפריןאף בגדי כהונה מכפרין.

והוא מפרט: כתונתמכפרת על שפיכות דם, שכן נאמר באחי יוסף לאחר שביקשו להמיתו: וישחטו שעיר עזים ויטבלו את הכתנת בדם" (בראשית לז, לא). מכנסיםמכפרת על גילוי עריות, שכן נאמר בציווי על עשיית בגדי הכהנים: "ועשה להם מכנסי בד [לכסות (את) בשר ערוה]"(שמות כח, מב). מצנפתמכפרת על גסי הרוח. מנין? אמר ר' חנינא: יבא דבר שבגובה, שעל הראש, ויכפר על חטא של גובה הלב.

אבנטמכפר על הרהור הלב, ומסבירים: מכפר הוא היכא דאיתיה [במקום שישנו], כי האבנט היה במקום הלב. חושן של הכהן הגדול — מכפר על הדינין שנעשה בהם עוול, שנאמר: "ועשית חשן משפט" (שמות כח, טו). אפוד של הכהן הגדול — מכפר על עבודה זרה, שנאמר: "אין אפוד ותרפים" (הושע ג, ד), כלומר, כשאין אפוד נמצא עוון תרפים של עבודה זרה, ומכאן כי כשיש אפוד — אין חטא של עבודה זרה (תרפים).

מעיל של הכהן הגדול — מכפר על לשון הרע. מנין? אמר ר' חנינא: יבא דבר שבקול (פעמוני המעיל) ויכפר על קול הרע. וציץ של הכהן הגדול — מכפר על עזות פנים, בציץ כתיב [נאמר]: "והיה על מצח אהרן" (שמות כח, לח), ובעזות פנים כתיב [נאמר]: "ומצח אשה זונה היה לך" (ירמיהו ג, ג).

ומקשים: איני [וכן הוא]? וכי בגדי כהונה מכפרים על עבירות אלו? והאמר [והרי אמר] ר' יהושע בן לוי: שני דברים לא מצינו (מצאנו) להן כפרה בקרבנות, ומצינו לו כפרה ממקום אחר, ואלו הן: שפיכות דמים ולשון הרע,

שפיכות דמים — כפרתה באה מעגלה ערופה, ולשון הרעמקטרת, דתני כך שנה] רב חנניה ברייתא: מנין לקטרת שמכפרת? שנאמר לאחר שדיברו העם סרה במשה ואהרון ופרצה המגיפה: "ויתן את הקטרת ויכפר על העם" (במדבר יז, יב),

ותני דבי [ושנה החכם מבית מדרשו] של ר' ישמעאל: על מה קטורת מכפרת? על לשון הרע, יבא דבר שבחשאי הקטורת שהכהן הגדול מקטיר בקודש הקדשים כשהוא לבדו, ויכפר על מעשה חשאי לשון הרע, שנאמר לרוב בחשאי.

ולפי זה קשיא [קשה] לשון הרע על לשון הרע, שלדברי ר' עיניני בר ששון כפרתו במעיל, ולדברי הברייתא אין לו כפרה אלא בקטורת. וכמו כן קשיא [קשה] שפיכות דמים על שפיכות דמים, שלדברי ר' עיניני בר ששון כפרתה בכתונת, ולדברי הברייתא אין לה כפרה אלא בעגלה ערופה!

ומתרצים: לגבי שפיכות דמים לא קשיא [אין הדבר קשה]: הא [זה] שכתונת מכפרת שפיכות דמים, הרי זה במקרה דידיע מאן קטליה [שידוע מי הרגו], והכתונת מכפרת על הציבור שלא ייענש. ואילו הא [זה] שעגלה ערופה מכפרת, הרי זה במקרה שלא ידיע מאן קטליה [ידוע מי הרגו], ובאה עגלה ערופה לכפר על הציבור. ושואלים על כך: אי דידיע מאן קטליה [אם ידוע מי הרגו]בר קטלא [בן מוות] הוא, ואין כפרה לציבור עד שייענש במיתה, שנאמר: "ולארץ לא יכופר לדם אשר שופך בה כי אם בדם שופכו" (במדבר לה, לג)! ומשיבים: פעמים שאי אפשר להורגו, כגון שהרג במזיד ולא אתרו ביה [התרו בו] קודם, שאין בית דין יכולים לענשו בלא התראה.

ומוסיפים: וכן לענין הסתירה בין כפרת לשון הרע על כפרת לשון הרע נמי [גם כן] לא קשיא [קשה]: הא [זו] קטורת שבחשאי, מכפרת על לשון הרע שבצינעא, הא [זה] מעיל שמשמיע קול, מכפר כשדיבר בפרהסיא

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר