סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

ואמר: "לקוחין הן בידי" כלומר, קניתי אותם — אינו נאמן. ולא אמרן [אמרנו] שאינו נאמן, אלא שיצא מאצל בעל הבית שאינו עשוי בדרך כלל למכור כליו, אבל אם היה זה בעל הבית העשוי למכור את כליונאמן המוציא. ובבעל הבית שאין עשוי למכור את כליו נמי [גם כן] לא אמרן [אמרנו] שאין המוציא נאמן, אלא כשהוציא תחת כנפיו דברים שאין דרכן להטמין אלא נושאים אותם בגלוי, שכיון שהוא הוציאם בסתר — משמע שנוטלם שלא כדין, אבל דברים שדרכן להטמיןנאמן הוא לומר שקנה אותם.

ושאין דרכן להטמין נמי [גם כן] לא אמרן [אמרנו] שאינו נאמן, אלא איניש דלא צניע [אדם שאינו צנוע] שדרכו לשאת כלים שונים ברבים, אבל איניש דצניעהיינו אורחיה [אדם צנועזו דרכו] שהוא מטמין. וכן לא אמרן [אמרנו] שאין הלוקח נאמן, אלא כשזה בעל הבית אומר "שאולין הכלים בידו, ואני תובע ממנו להחזירם", וזה הלוקח אומר: "לקוחין (קנויים) הם בידי", אבל להאשים אותו שהם גנוביןלאו כל כמיניה [אין זה בכוחו], כי לאחזוקי איניש בגנבי לא מחזקינן [להחזיק אדם בגניבה אין מחזיקים אנו], ואין סומכים על דברי בעל הבית.

ולא אמרן [אמרנו] שאין הלוקח נאמן אלא בדברים העשוין להשאיל ולהשכיר, שיש מקום לטענת בעל הבית שאדם זה שאל כלים אלו ואינו מחזירם, אבל דברים שאין עשוין להשאיל ולהשכירנאמן, ששלח רב הונא בר אבין: דברים העשוין להשאיל ולהשכיר, שבעל הבית תובעם, ואמר המחזיק בהם: "לקוחין הן בידי"אינו נאמן. כי הא [כמו מעשה זה] שרבא אפיק זוגא דסרבלא וספרא דאגדתא מיתמי [הוציא מספריים של מעילים וספר אגדה מיתומים], שהתובע הוכיח שהיו הדברים הללו שייכים לו, ושאבי היתומים לקח אותם ממנו, והיו אלה בדברים העשוין להשאיל ולהשכיר.

על מה ששנינו במשנה כי הנגזל נשבע ונוטל, אמר רבא: לא רק בעל הגזילה עצמו נאמן בכך, אלא אפילו שומר שמסרו לו את שמירת הבית נשבע, אפילו אשתו של שומר נשבעת. בעי [שאל] רב פפא: שכירו ולקיטו, העובדים עבורו ואינם ממונים לשמור, מאי [מהו]? האם יכולים הם להישבע? לדבר זה לא נמצאה תשובה ונשארה בתיקו [תעמוד] השאלה במקומה.

אמר ליה [לו] רב יימר לרב אשי: אם טענו בעל הבית את הנכנס למשכנו בכסא דכספא [בכוס כסף] שלקח ממנו, והרי היו הכלים שלקח טמונים ואין להוכיח מה לקח, מאי [מה] הדין? האם יצטרך המוציא מן הבית לשלם אפילו עבור דבר יקר כל כך? אמר לו: חזינא [רואים אנו], אי איניש דאמיד [אם אדם עשיר] הוא בעל הבית, או איניש דמהימן [אדם נאמן] הוא, דמפקדי אינשי גביה [שמפקידים אנשים אצלו] אף שהוא עצמו אינו עשיר — משתבע ושקיל [נשבע ונוטל], ואי [ואם] לא אין בו דברים אלה — לא נותנים לו את הזכות להישבע וליטול.

א שנינו במשנה: נחבל כיצד? היו מעידים שנכנס שלם תחת ידו, ויצא חבול, והוא טוען שהלה חבל בו — נשבע ונוטל. אמר רב יהודה אמר שמואל: לא שנו שצריך להישבע שפלוני חבל בו, אלא שנחבל בגופו במקום שיכול אדם לחבל בעצמו, שצריך להישבע שההוא חבלו, אבל במקום שאינו יכול לחבל בעצמו, ובוודאי שהלה חבל בו — נוטל שלא בשבועה.

ושואלים: וניחוש דלמא [ונחשוש שמא] בכותל נתחכך ומחמת זה היתה הפציעה! תני [שנה] ר' חייא: מדובר כגון שעלתה לו נשיכה בגבו ובין אצילי ידיו, שנשיכה אינה באה מחיכוך בכותל וכדומה, ובוודאי אינו יכול לעשות זאת לעצמו. ושואלים: ודלמא [ושמא] אדם אחר עביד ליה [עשה לו], ולא אדם זה! ומשיבים: מדובר דליכא [שאין] אחר, שלא היה אדם אחר במקום, אלא זה שנראה שחבל בו.

ב שנינו במשנה: וכשנגדו חשוד על השבועה כיצד? אחד החשוד על שבועת העדות ואחד החשוד על שבועת הפקדון, ואפילו שבועת שוא. ושואלים: מאי [מה פירוש] "אפילו שבועת שוא"? מהו "אפילו"?

ומשיבים: בלשון לא מיבעיא קאמר [נצרכה אמר]: לא מיבעיא הנך דאית בהו [נצרכה ההלכה רק באלה שיש בהם] כפירת ממון, כגון שבועת העדות ושבועת הפקדון, אלא אפילו הא נמי [זו גם כן], שבועת שוא, שכפירת דברים בעלמא [בלבד] הוא, ואין לו רווח בזה — בכל זאת לא מהימן [אינו נאמן] בשבועה אחרת, כיון שהוא נשבע לשקר.

ושואלים: וליתני נמי [ושישנה גם כן] מי שחשוד על שבועת בטוי, שאף היא שבועת שקר בלא חיוב ממון! ומשיבים: כי קתני [כאשר הוא שונה] הרי זה סוג של שבועה דכי קא משתבעבשקרא קא משתבע [שכאשר הוא נשבעבשקר הוא נשבע], אבל שבועת בטוי דאיכא למימר דבקושטא קא משתבע [שיש מקום לומר שבאמת נשבע], אלא שאחר כך שכח, או חזר בו ועבר על שבועתו — לא קתני [שנה].

ומקשים: תינח [נניח] שנשבע "אוכל" ו"לא אוכל", שנשבע שבועת ביטוי לעתיד, שבאלה ייתכן שבשעת השבועה לא שיקר, אבל אם נשבע "אכלתי" ו"לא אכלתי" מאי איכא למימר [מה יש לומר]? הרי כאן בוודאי נשבע לשקר! ומשיבים: תנא [שנה החכם] שבועת שוא

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר