סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

והלא אינו דומה זמנו של זה לזמנו של זה! שהרי כלל בידינו שבשטר פשוט, מלך שמלך שנהמונין לו שנה, וכותבים בשטר שנעשה בשנה ראשונה של מלך זה, מלך שתים (שתי שנים) — מונין לו שתים. ואילו בשטר מקושר, אם מלך שנהמונין לו שתים, שתיםמונין לו שלש; ומסבירים את דברי רב:

וזימנין דיזיף מיניה זוזי [ופעמים שילווה ממנו כספים] בשטר מקושר, ומיתרמי ליה זוזי ביני ביני ופרע ליה [ומזדמנים לו ללווה כספים בינתיים והוא פורע לו למלוה], ואמר ליה [ואומר לו] למלוה: הב [תן, החזר] לי שטראי [את שטרי], ואמר ליה [והוא, המלוה, אומר לו]: אירכס [אבד] לי, ובאמת לא אבד, וכתב ליה תברא [וכותב לו שובר], קבלה, שנפרעה הלוואה זו.

וכי מטי זמניה [וכאשר מגיע זמנו] של השטר המקושר לפי התאריך הכתוב בו, משוי ליה [עושה אותו] שטר פשוט, ואמר ליה [לו]: הני השתא דיזפת מינאי [אלה הם כספים שעכשיו לווית ממני], כלומר, זו היא הלוואה אחרת, שאינה ההלוואה הקודמת שיש עליה שובר. שהרי התאריך שכתוב בשטר מקושר — מאוחר בשנה לתאריך שבשטר פשוט, ונמצא הלווה משלם פעמיים!

ומעירים: ומה ישיב לכך ר' חנינא בן גמליאל? ומשיבים: קא סבר [סבור הוא] : אין כותבין שובר, ואין הלווה פורע חוב זה עד שיחזיר המלוה את השטר.

אגב שהובאו דבריו של רבי, שואלים: ומי [והאם] היה בקי רבי בדיני שטר מקושר? והא ההוא [והרי מעשה באותו] שטר מקושר דאתא לקמיה [שבא לפני] רבי, ואמר רבי: שטר מאוחר זה! ואמר לו זונין לרבי: כך מנהגה של אומה זו שהשטר נכתב בה, מלך המלך שנהמונין לו שתים, שתיםמונין לו שלש נמצא שרבי עצמו לא ידע הלכה זו במקושר!

ומשיבים: בתר [אחר] ששמעה את ההלכה הזו מזונין, סברה [קיבל אותה], וכשהקשה על ר' חנינא בן גמליאל, על סמך הלכה זו ששמע הקשה.

א מסופר, ההוא שטרא דהוה כתב ביה [שטר אחד שהיה כתוב בו] "בשנת פלוני ארכן", שנכתב בשנה שפלוני היה ממונה על המדינה. אמר ר' חנינא: יבדק אימתי עמד ארכן בארכנותיה [השר בשררותו] שהוא השנה בה נכתב השטר.

ומקשים: ודלמא דאריך מלכותיה [ושמא היה זה הכוונה בביטוי "ארכן", לפלוני שארוכה מלכותו] ששימש יותר משנה אחת בתפקיד זה, ואם כן היתה ההלוואה לא בשנה שעלה בה לשלטון, אלא לאחר מכן! אמר רב הושעיא: כך מנהגה של אומה זו, בכתיבה בשטרות, שנה ראשונה קורין (קוראים) לו "ארכן" סתם, שניהקורין לו דיגון (שתיים).

ושואלים: ודלמא עבורי עברוהו והדר אוקמוהו [ושמא העבירו אותו מתפקידו וחזרו והעמידו אותו] לאחר זמן, והשטר נכתב בשנה הראשונה למינויו בשנית! אמר ר' ירמיה: ההוא [אותו] שהעבירו אותו והחזירו אותו, אין קוראים לו "ארכן" סתם בשנתו הראשונה, אלא "ארכן דיגון" קראו ליה [קוראים לו]. אגב שהזכרנו את המילה "דיגון" מביאים הלכה שבה מוזכרת מלה זו.

תנו רבנן [שנו חכמים]: אם אמר: "הריני נזיר הינא" סומכוס אמר: "הינא" — כוונתו בלשון יוונית אחת, וכוונתו היתה שנזר נזירות אחת, שסתמה שלושים יום. "דיגון"שתים, כוונתו לשתי נזירויות, שהן שישים יום. "טריגון"שלש, "טטריגון"ארבע, "פנטיגון"חמש.

ועוד הלכה בה נזכרות מלים אלה, תנו רבנן [שנו חכמים]: בית שהיה עגול, או שהיה דיגון (בעל שתי זויות, כגון שעשוי כקשת סגורה), או טריגון (משולש), או פנטיגון (בעל חמש צלעות) — אינו מטמא בנגעים בצרעת הבתים. טטריגון (מרובע) — מטמא בנגעים.

ושואלים: מנא הני מילי [מנין הדברים הללו] שדווקא בית בעל ארבעה קירות מטמא בנגעים? — דתנו רבנן [ששנו חכמים]: למעלה הכתוב אומר "קיר" "קירת" (ויקרא יד, לז) הרי שתים, וגם למטה (ויקרא יד, לט) אומר "קיר" "קירת" — הרי שתים, אם כן ביחד הרי כאן ארבע, ולכן אומרים שדווקא כשיש ארבעה קירות מיטמא הבית בנגעים.

ב מסופר, ההוא [אותו] שטר מקושר דאתא לקמיה [שבא לפני] רבי, ואמר רבי בתמיהה: אין זמן כתוב בשטר זה? אמר ליה [לו] ר' שמעון בר [בנו] של רבי לרבי: שמא בין קשריו מובלע הזמן? פלייה וחזייה [פתח אותו את קשרי הגט וראה את הזמן]. הדר חזא ביה רבי בבישות [חזר והסתכל בו רבי בעין רעה] שחשב שהוא עצמו כתב את השטר. אמר ליה [לו] ר' שמעון בנו: לאו אנא כתבתיה [לא אני כתבתי אותו], ר' יהודה חייטא כתביה [החייט כתב אותו]. אמר ליה [לו] רבי לבנו: כלך [לך] מלשון הרע הזה, שלא היית צריך לספר מי כתב אותו, די היה שתאמר שלא אתה כתבת אותו.

ובדומה לזה מסופר: זימנין הוה יתיב קמיה [פעם היה יושב לפניו לפני רבי] ר' שמעון בנו, וקא פסיק סידרא [והיה קורא פרשיות] בספר תהלים, אמר רבי: כמה מיושר כתב זה של הספר, אמר ליה [לו] ר' שמעון: לאו אנא כתבתיה [לא אני כתבתי אותו], יהודה חייטא כתביה [החייט כתב אותו]. אמר ליה: כלך [לך] מלשון הרע הזה.

ותוהים: בשלמא התם [נניח שם] שהיה פגם בשטר, איכא [יש בכך] לשון הרע, אלא הכא [כאן] ששיבח את הכתב, מאי [מה] לשון הרע איכא [יש כאן]? ומשיבים: משום דבריו של רב דימי, דתני [ששנה] רב דימי אחוה [אחיו] של רב ספרא: לעולם אל יספר אדם בטובתו של חבירו, שמתוך טובתו בא לידי רעתו ונמצא גורם ללשון הרע.

על סמך דברים אלה וכיוצא בהם, אמר רב עמרם אמר רב: שלש עבירות אין אדם ניצול מהן בכל יום, ואלו הם: הרהור עבירה של זנות, ועיון תפלה שאינו מעיין בתפילתו כראוי, ולשון הרע. ותוהים: לשון הרע סלקא דעתך [עולה על דעתך]? וכי כל אדם חוטא בלשון הרע בכל יום?

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר