סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

ומקולי כתובה שנו כאן, כלומר, דבר זה, כשהאשה מאבדת באופן זה את זכותה לגבות כתובתה מנכסים, הוא מההקלות שיש בכתובה. שאין בעלי חוב רגילים מאבדים את חובם באופן זה.

ומקשים: תנן [שנינו באותה משנה], ר' יוסי אומר: אם קבלה עליה את חלוקת הנכסים הזו, אף על פי שלא כתב לה כלשהו מנכסיו — אבדה כתובתה; מכלל הדברים אתה למד שהתנא קמא סבר [הראשון שהלכה כמותו סבור] שגם כתיבה וגם קבלה עליה בעי [צריך], בניגוד לדעת כולם — רב, שמואל ור' יוסי בר' חנינא, שדי להם בשתיקתה!

וכי תימא [ואם תאמר]: כל המשנה כולה שיטת ר' יוסי היא ודי לדעתו כשכתב לה או אף כשרק קיבלה עליה, והא תניא [והרי שנינו בברייתא], אמר ר' יהודה, בפירוש דברי התנא הראשון: אימתי איבדה כתובתה כשכתב לה? שהיתה שם וקבלה עליה, אבל אם היתה שם ולא קבלה עליה, או שקבלה עליה ולא היתה שםלא אבדה כתובתה! ואומרים: תיובתא דכולהו [קושיה חמורה היא על כולם]! ומסכמים: אכן תיובתא [קושיה חמורה היא] ונדחו דבריהם.

כהמשך לדברים אלו, מסופר, אמר ליה [לו] רבא לרב נחמן: הא [הרי] שיטת רב, הא [הרי] שיטת שמואל, הא [הרי] שיטת ר' יוסי בר' חנינא, מר מאי סבירא ליה [אדוני מה סבור הוא] בהלכה זו? אמר ליה [לו], שאני אומר: כיון שעשאה שותף בין הבניםאבדה כתובתה.

ומעירים: איתמר נמי [נאמר גם כן] דבר זה בשם רב נחמן באופן אחר, כפסק הלכה: אמר רב יוסף בר מניומי אמר רב נחמן: כיון שעשאה לאשתו שותף בין הבניםאבדה כתובתה.

ובענין זה בעי [שאל] רבא: בבריא היאך הדין? וצדדי השאלה: מי אמרינן [האם אומרים אנו] כי דווקא בשכיב מרע (גוסס) כך הוא הדין, שכיון דידעה דלית ליה [שיודעת שאין לו] נכסים אלא אלה, ולא יקנה עוד אחרים, ולמרות זאת אינה מוחה — יש להניח שהיא קמחלה [מוחלת] לו, אבל בבריאסברה הדר קני [סבורה היא שיחזור ויקנה נכסים] ואותם הנכסים ישמשו לכתובתה, ולכן היא שותקת. ואין לומר שהיא מוחלת על כתובתה. או דלמא [שמא] השתא מיהת לית ליה [עכשיו על כל פנים אין לו] דבר שתוכל לגבות ממנו, ואם אין היא מוחה משמע שהיא מוחלת. לשאלה זו לא נמצאה תשובה, ועל כן תיקו [תעמוד] במקומה.

א ובקשר להלכה זו, שהכותב נכסיו לבניו וכתב לאשתו חלק כלשהו בקרקע — איבדה כתובתה, מסופר, ההוא [אדם אחד, שכיב מרע] שאמר להו [להם] לעומדים סביבו: פלגא לברת, ופלגא לברת, ותילתא לאיתת בפירי [חצי לבתי, וחצי לבתי האחרת, ושליש לאשתי בפירות]. איקלע [נזדמן] רב נחמן לסורא, עול לגבי [נכנס אצל] רב חסדא, אמר ליה [לו] רב חסדא: כי האי גוונא מאי [כגון זה מהו]? מה עושים במקרה כזה? אמר ליה [לו] רב נחמן, הכי [כך] אמר שמואל: אפילו לא הקנה לה לאשתו אלא דקל אחד לשם פירותיואבדה על ידי כך כתובתה.

אמר ליה [לו]: אימור [אמור] שאמר שמואל התם [שם] בזמן שהקנה לה דקל לפירותיו — דאקני [שהקנה] לה על כל פנים זכות בגופה דארעא [של קרקע] שהרי הדקל מחובר לקרקע, הכא פירא הוא [כאן רק פירות הם] שהקנה לה, ולא דבר בקרקע! אמר ליה [לו]: מטלטלי קא אמרת [פירות מיטלטלים אמרת]? על מטלטלי [ מיטלטלים ] ודאי לא קא אמינא [איני אומר] הלכה זו, וגובה כתובתה.

ועוד מסופר בענין דומה, ההוא [אדם אחד] שאמר להו [להם] בשעת מותו: תלתא לברת, ותלתא לברת, ותלתא לאיתת [שליש לבת, ושליש לבת אחרת, ושליש לאשה]. שכיבא חדא מבנתיה [מתה אחת מבנותיו] בחייו, וחזר חלקה לידי אביה. סבר רב פפי למימר [לומר]: האשה לא שקלא [מקבלת] אלא תלתא [שליש], ואינה גובה כתובתה עוד מן הנכסים שירשו הבנות. שהרי משעה שנתן לה קרקע ועשאה שותפה עם הבנות — כבר ויתרה על כתובתה,

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר