סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

שסתם יהודה וגליל כשעת חירום דמו [נחשבים]. כלומר, בדרך כלל המעבר ביניהם קשה, ואין לסמוך על מחאה שנאמרה במקום אחד לגבי חזקה הנעשית בשני.

א אמר רב יהודה אמר רב: אין מחזיקין בנכסי בורח, שכיון שהוא בורח אינו יכול לבוא ולמחות. כי אמריתה קמיה [כאשר אמרתי את הדבר לפני] שמואל, אמר לי: וכי למחות בפניו הוא צריך? אלא ימחה במקומו!

ושואלים: ורב, מאי קא משמע לן [מה השמיע לנו בכך]? שמחאה שלא בפניו לא הויא [אינה] מחאה? והאמר [והרי אמר] רב לעיל להיפך: מחאה שלא בפניו הויא [הריהי] מחאה! ומשיבים: רב טעמא [את הטעם] של התנא דידן קמפרש [שלנו הוא מפרש] וליה לא סבירא ליה אולם הוא עצמו אינו סבור כן], ולדעתו מחאה שלא בפניו מחאה היא.

ואיכא דאמרי [ויש שאומרים] בלשון אחרת, אמר רב יהודה אמר רב: מחזיקים בנכסי בורח. כי אמריתה קמיה [כאשר אמרתי שמועה זו לפני] שמואל, אמר לי: פשיטא [פשוט הוא], וכי למחות בפניו הוא צריך?

ושואלים: ורב, מאי קא משמע לן [מה השמיע לנו בכך]? שמחאה שלא בפניו הויא [הריהי] מחאה? והא [והרי] אמרה רב חדא זימנא [פעם אחת]! אלא הא קא משמע לן [דבר זה השמיע לנו], שאפילו מיחה בפני שנים שאין יכולין לומר לו למחזיק — מכל מקום הויא [הריהי] מחאה; ש

אמר רב ענן: לדידי מפרשא לי מיניה דמר [לי נתפרש הדבר ממנו ממר] שמואל עצמו: מיחה בפני שני בני אדם שיכולים לומר לו למחזיק — הויא [הריהי] מחאה, מיחה בפני שני בני אדם שאין יכולין לומר לולא הויא [אינה] מחאה. ואילו רב סבור: חברך חברא אית ליה, וחברא דחברך חברא אית ליה [חברך חבר יש לו, וחבר של חברך חבר יש לו], ובסופו של דבר תגיע השמועה למי שצריך לדעת עליה.

אמר רבא, הלכתא [הלכה היא]: אין מחזיקין בנכסי בורח, ומחאה שלא בפניו הויא [הריהי] מחאה. ושואלים: תרתי [שנים]?! כיצד אמר שני דברים הסותרים זה את זה? והרי יכול הבורח למחות במקום אחר, שלא בפני המחזיק! ומשיבים: לא קשיא [אין זה קשה]: כאן מדובר בבורח מחמת ממון, שכיון שבורח רק מחמת ממון יכול הוא לחזור ולמחות באופן כלשהו, או לדאוג שהמחאה תגיע, כאן מדובר בבורח מחמת מרדין (רצח) שחשדוהו ברצח. ובמקרה זה אינו יכול לחזור למקום, ואף אינו יכול להפיץ שמועה, שמא על ידי כך יוודע היכן הוא נמצא.

ב היכי דמי [כיצד היא בדיוק] מחאה? אמר רב זביד: אם הבעלים אומר "פלניא גזלנא [פלוני גזלן] הוא"לא הויא [אין זו] מחאה, שהרי לא פירש באיזה ענין הוא מאשימו, ואין המחזיק יודע להיזהר בשטרו. אבל אם אמר "פלניא גזלנא [פלוני גזלן] הוא, דנקיט לה לארעאי בגזלנותא [שמחזיק את קרקעי בגזלנות],

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר