סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

א משנה הגוזל ומאכיל את בניו, שנתן להם לאכול את מה שגזל, וכן אם הניח לפניהם את הגזילה שגזל, ומת האב — הרי הבנים פטורין מלשלם לנגזל את מה שגזל ממנו אביהם, ואולם אם היה דבר שיש בו אחריותחייבין הבנים לשלם.

ב גמרא ומביאים הלכה אשר עליה יקשו ממה ששנינו במשנתנו, אמר רב חסדא: גזל ולא נתייאשו הבעלים מאותו חפץ שנגזל מהם, ובא אחר ואכלו ממנו (מן הגזלן), רצה הבעלים — מזה, מן הגזלן, הוא גובה, רצהמזה, ממי שלקח ממנו הוא גובה, מאי טעמא [מה טעם] הדבר? — כל כמה שלא נתייאשו הבעלים מן החפץ הגזול עדיין ברשותיה דמריה קאי [ברשותו של בעליו הוא עומד]. ונמצא שזה שאכלו — כאילו הוא גזלו מרשות בעליו. אבל כיון שהגזלן הראשון כבר התחייב להשיב לו — יכולים הבעלים לגבות ממנו, אם ירצו.

על דברי רב חסדא מביאים כי תנן [שנינו במשנתנו]: הגוזל ומאכיל את בניו, והניח לפניהםפטורין מלשלם. והרי זו תיובתא [קושיה חמורה] על רב חסדא, שהרי מן המשנה עולה שאם נותן לאחרים — הרי הם פטורים! ומשיבים: אמר [יכול היה לומר] לך רב חסדא בתשובה: כי תניא ההיא [כאשר שנויה אותה משנה], הרי היא מדברת דווקא לאחר יאוש, שאז גוף הגזילה כבר נקנה לגזלן, ושוב אינו נחשב ברשות הבעלים.

ג שנינו במשנה: אם הניח לפניהםפטורין מלשלם. אמר רמי בר חמא, זאת אומרת: רשות יורש כרשות לוקח (קונה) דמי [נחשבת], שאף שהגזילה מונחת כפי שהיא לפני הבנים שלא אכלוה, מכל מקום כיון שירשו אותה הרי הם נחשבים כקונים את החפץ, והריהו יוצא מרשות הבעלים לגמרי.

ואילו רבא אמר: רשות יורש לאו [לא] כרשות לוקח דמי [נחשבת], והכא במאי עסקינן [וכאן במה אנו עוסקים]כשאכלום לאחר שהניח לפניהם ולכן פטורים הבנים מלשלם, שאין הגזילה מצויה עוד בעין, ואין מה להשיב לבעלים.

ומקשים על רבא: הא מדקתני סיפא [הרי ממה ששנה בסופה של המשנה] אם היה דבר שיש בו אחריותחייבין לשלם, מכלל הדברים אתה למד דרישא [שבראשה] של המשנה גם כן בגזילה קיימת עסקינן [עוסקים אנו], אלא שהוא דבר שאין בו אחריות, שאינו ניכר ומובחן כחפץ של הנגזל. ומתרצים: אמר [יכול היה לומר] לך רבא בתשובה, כי הכי קאמר [כך אמר]: אם הניח להם אביהם אחריות נכסים, כלומר, הניח בירושה קרקעות (שהן "אחריות נכסים"), הרי נכסים אלה משתעבדים לתשלום חובות האב, ולכן הבנים חייבין לשלם, ואף שהגזילה אינה קיימת עוד.

ומקשים: והא מתני ליה [והרי היה שונה, לומד, לו] רבי לר' שמעון בריה [בנו] בפירוש משנה זו: לא דבר שיש בו אחריות ממש, כגון קרקעות, נאמר במשנה שחייבים הבנים להחזיר, אלא אפילו פרה וחורש בה, חמור ומחמר אחריוחייבין להחזיר, מפני כבוד אביהן. משמע שאין הכוונה פה לאחריות נכסים שהשאיר האב, אלא לנכסים הניכרים לעין, ואם כן בהכרח מדובר כגון כשהגזילה קיימת!

אלא אמר רבא: כי שכיבנא [כאשר אמות] ר' אושעיא נפיק לוותי [יצא לקראתי], ממקומו בגן העדן לכבדני, כפי שאני מכבד אותו בחיי דתריצנא מתניתין כוותיה [שיישבתי את משנתנו כשיטתו]. דתני [ששנה] ר' אושעיא: הגוזל ומאכיל את בניופטורין מלשלם. הניח לפניהם, אם עדיין הגזילה קיימתחייבין, ואם אין הגזילה קיימתפטורין. הניח להם אביהם אחריות נכסים — דחייבין לשלם, ובאופן זה אפשר גם להסביר את משנתנו, למרות שרבי אינו סבור כן.

ודנים בברייתא זו של ר' אושעיא. אמר מר [החכם בברייתא]: אין הגזילה קיימתפטורין. ושואלים: נימא תיהוי תיובתא [האם נאמר שתהא זו קושיה חמורה] על רב חסדא, שהוא אמר לעיל שהבעלים רשאי לתבוע את תשלום הגזילה גם ממי שאכל את החפץ מן הגזלן, ואם כן אף יורשי הגזלן שאכלו חייבים! ומשיבים: אמר [יכול היה לומר] לך רב חסדא בתשובה: כי תניא ההיא [כאשר שנויה אותה ברייתא] של ר' אושעיא הרי היא מדברת לאחר יאוש, שהבעלים התייאשו מן הגזילה קודם שהניח לפניהם אביהם, וכבר יצאה מרשותו, ואינו יכול לתובעם.

ועוד אמר מר [החכם] באותה ברייתא: אם הגזילה קיימתחייבין לשלם. נימא תיהוי תיובתא [האם נאמר שתהא זו קושיה חמורה] על רמי בר חמא? שהרי לדעת רמי בר חמא בכל מקרה, כיון שנעשה שינוי בעלים על ידי ירושה — פטורים. ומשיבים: אמר [יכול היה לומר] לך רמי בר חמא בתשובה: כי תניא ההיא [כאשר שנויה אותה ברייתא]

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר