סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

וּלְאִסְתַּמּוֹרֵי בְּגַוַּהּ תֵּיקוּ
כֵּיצַד מְשַׁלֶּמֶת מַה שֶּׁהִזִּיקָה וְכוּ' מְנָא הָנֵי מִילֵּי
אָמַר רַב מַתְנָה דְּאָמַר קְרָא וּבִעֵר בִּשְׂדֵה אַחֵר מְלַמֵּד שֶׁשָּׁמִין עַל גַּב שָׂדֶה אַחֵר
הַאי וּבִעֵר בִּשְׂדֵה אַחֵר מִבְּעֵי לֵיהּ לְאַפּוֹקֵי רְשׁוּת הָרַבִּים
אִם כֵּן לִכְתּוֹב רַחֲמָנָא וּבִעֵר בִּשְׂדֵה חֲבֵירוֹ אִי נָמֵי שְׂדֵה אַחֵר מַאי בִּשְׂדֵה אַחֵר שֶׁשָּׁמִין עַל גַּב שָׂדֶה אַחֵר
וְאֵימָא כּוּלֵּיהּ לְהָכִי הוּא דַּאֲתָא לְאַפּוֹקֵי רְשׁוּת הָרַבִּים מְנָלַן
אִם כֵּן לִכְתְּבֵיהּ רַחֲמָנָא גַּבֵּי תַשְׁלוּמִין מֵיטַב שָׂדֵהוּ וּמֵיטַב כַּרְמוֹ יְשַׁלֵּם בִּשְׂדֵה אַחֵר לְמָה לִי דְּכַתְבֵיהּ רַחֲמָנָא גַּבֵּי וּבִעֵר שְׁמַע מִינַּהּ תַּרְתֵּי
הֵיכִי שָׁיְימִינַן אָמַר רַבִּי יוֹסֵי בַּר חֲנִינָא סְאָה בְּשִׁשִּׁים סְאִין רַבִּי יַנַּאי אָמַר תַּרְקַב בְּשִׁשִּׁים תַּרְקַבִּים חִזְקִיָּה אָמַר קֶלַח בְּשִׁשִּׁים קְלָחִים
מֵיתִיבִי אָכְלָה קַב אוֹ קַבַּיִים אֵין אוֹמְרִים תְּשַׁלֵּם דְּמֵיהֶן אֶלָּא רוֹאִין אוֹתָהּ כְּאִילּוּ הִיא עֲרוּגָה קְטַנָּה וּמְשַׁעֲרִים אוֹתָהּ מַאי לָאו בִּפְנֵי עַצְמָהּ
לָא בְּשִׁשִּׁים
תָּנוּ רַבָּנַן אֵין שָׁמִין קַב מִפְּנֵי שֶׁמַּשְׁבִּיחוֹ וְלֹא בֵּית כּוֹר מִפְּנֵי שֶׁפּוֹגְמוֹ
מַאי קָאָמַר אָמַר רַב פָּפָּא הָכִי קָאָמַר אֵין שָׁמִין קַב בְּשִׁשִּׁים קַבִּים מִפְּנֵי שֶׁמַּשְׁבִּיחַ מַזִּיק וְלֹא כּוֹר בְּשִׁשִּׁים כּוֹרִין מִפְּנֵי שֶׁפּוֹגֵם מַזִּיק
מַתְקֵיף לַהּ רַב הוּנָא בַּר מָנוֹחַ הַאי וְלֹא בֵּית כּוֹר וְלֹא כּוֹר מִבְּעֵי לֵיהּ
אֶלָּא אָמַר רַב הוּנָא בַּר מָנוֹחַ מִשְּׁמֵיהּ דְּרַב אַחָא בְּרֵיהּ דְּרַב אִיקָא הָכִי קָתָנֵי אֵין שָׁמִין קַב בִּפְנֵי עַצְמוֹ מִפְּנֵי שֶׁמַּשְׁבִּיחַ נִיזָּק וְלֹא קַב בְּבֵית כּוֹר מִפְּנֵי שֶׁפּוֹגֵם נִיזָּק אֶלָּא בְּשִׁשִּׁים
הָהוּא גַּבְרָא דְּקַץ קַשְׁבָּא מֵחַבְרֵיהּ אֲתָא לְקַמֵּיהּ דְּרֵישׁ גָּלוּתָא אֲמַר לֵיהּ לְדִידִי חֲזֵי לִי וּתְלָתָא תָּאלָתָא בְּקִינָּא הֲווֹ קָיְימִי וַהֲווֹ שָׁווּ מְאָה זוּזֵי זִיל הַב לֵיהּ תְּלָתִין וּתְלָתָא וְתִילְתָּא אָמַר גַּבֵּי רֵישׁ גָּלוּתָא דְּדָאֵין דִּינָא דְּפָרְסָאָה לְמָה לִי אֲתָא לְקַמֵּיהּ דְּרַב נַחְמָן אֲמַר לֵיהּ בְּשִׁשִּׁים
אֲמַר לֵיהּ רָבָא אִם אָמְרוּ בְּנִזְקֵי מָמוֹנוֹ יֹאמְרוּ בְּנִזְקֵי גוּפוֹ
אֲמַר לֵיהּ אַבָּיֵי לְרָבָא בְּנִזְקֵי גוּפוֹ מַאי דַּעְתָּיךְ דְּתַנְיָא הַמַּבְכִּיר כַּרְמוֹ שֶׁל חֲבֵירוֹ סְמָדַר רוֹאִין אוֹתוֹ כַּמָּה הָיָה יָפֶה קוֹדֶם לָכֵן וְכַמָּה הוּא יָפֶה לְאַחַר מִכָּאן וְאִילּוּ בְּשִׁשִּׁים לָא קָתָנֵי
אַטּוּ גַּבֵּי בְהֶמְתּוֹ נָמֵי מִי לָא תַּנְיָא כִּי הַאי גַוְונָא דְּתַנְיָא קָטְמָה נְטִיעָה רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר גּוֹזְרֵי גְזֵירוֹת שֶׁבִּירוּשָׁלַיִם אוֹמְרִים נְטִיעָה בַּת שְׁנָתָהּ שְׁתֵּי כֶּסֶף בַּת שְׁתֵּי שָׁנִים אַרְבָּעָה כֶּסֶף אָכְלָה חֲזִיז רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי אוֹמֵר נִידּוֹן בַּמְשׁוּיָּיר שֶׁבּוֹ וַחֲכָמִים אוֹמְרִים רוֹאִין אוֹתָהּ כַּמָּה הָיְתָה יָפָה וְכַמָּה הִיא יָפָה

רש"י

ולאסטמורי בגוה. להשמר ולהזהר בה: היכי שיימינן. לבית סאה דמתני': סאה בס' סאין. האי בית סאה דקתני במתני' דבשביל ערוגה אחת שמין בית סאה לאו בית סאה באנפי נפשה שיימינן דמכחישין ליה למזיק לפי שבית סאה נמכרת ביוקר לפי שמועט הוא ואינו מצוי לימכר ועני שאין ידו משגת לדמי קרקע גדולה קונה אותו ביותר מדמיו וקרחת ערוגה של קב או קביים חשיב לו לפי דמיו אלא שמין ששים סאים כמה שוין ורואין כמה דמים מגיעין לבית סאה וחוזרין ושמין כמה נפחתו דמיו בשביל קרחת ערוגה זו. וא''ת למה הוזכר בית סאה שאם היה שמין מתחלה הערוגה בששים סאין כמה היו יפין וכמה הן יפין לא היה משלם כלום שאין קרחת ערוגה קטנה ניכרת בששים סאין אבל בבית סאה ניכרת: תרקב בששים תרקבין. שלשים סאין שמין ולא ששים דא''כ מפסדת ליה לניזק שאין קונין מצויין לששים סאין לפי שמרובין הן לאדם בינוני ומועטין הן למשופע בנכסים: קלח בס' קלחים. מה שאכלה בס' שיעורין כמותו: משלם דמיהן. כמו שנמכרין קב או קביים בשוק: מאי לאו בפני עצמו. וקשיא לכולהו: לא בששים. ולכל חד כדאית ליה: אין שמין קב בששים קבים. אם אכלה קב אין שמים בששים קבים: מפני שמשביח מזיק. דששים קבים אין להם מכר מפני שמרובין הן לעני ומועטין לבינוני וכל שכן לעשיר ועוד שאין קרחת קב ניכרת בששים קבים: ולא כור בששים כורין. אכלה כור תבואה אין שמין אותה בששים כורין. מפני שפוגם מזיק. לפי שאדם המשופע בנכסים ותאב לקנות קרקע גדולה קונה אותה כשהוא מוצאה בהרבה יותר מדמיו ועוד קרחת כור גדולה היא מאד אלא כל סאה שמין בששים: ולא כור מבעי ליה. כדקתני אין שמין קב ולא קתני בית קב: קב בבית כור. אין קרחתו נראית: כור. שלשים סאה: קשבא. דקל: אמר ליה. ריש גלותא אני ראיתי: ותלתא תאלתא בקינא הוו. שלשה דקלים זה אצל זה: דינא דפרסאה. שאינו דין תורה: אם אמרו. בס' להקל על המזיק: בנזקי ממונו. במה שאכלה בהמתו והזיקה: יאמרו בנזקי גופו. שמזיק בעצמו בידים שקצץ לדקל: המבכיר כרמו. שיחת וכילה: קטמה נטיעה גרסינן. בהמה שקטמה נטיעה: גוזרי גזירות. קונסי קנסות אדמון וחנן בן אבשלום בפרק בתרא דכתובות: חזיז. שחת: במשוייר שבה. רואין את הנותר לפי מה שתעלה כל ערוגה וערוגה בימי הקציר ומשלם: כמה היתה יפה. הקרקע לימכר כשהיא עם השחת:

תוספות

שמין בית סאה באותה שדה. פי' בקונטרס (בריש פירקין) שאם אכלה ערוגה אחת שמין אותה אגב בית סאה כמה היתה יפה קודם שאכלה ממנה וכמה היא יפה עכשיו וקשה לר''י דאי אבית סאה קאי ה''ל למימר כמה היה יפה וכמה הוא יפה בלשון זכר ועוד דקבעי בגמ' היכי שיימינן הלא פירשה יפה משנתינו ששמין ערוגה בבית סאה ומה שפ''ה בגמ' היכי שיימינן דבית סאה באנפי נפשה לא שיימינן דמכחישין ליה למזיק דקרחת ערוגה של קב או קביים חשובה לפי דמיו אלא שמין ס' סאין ורואין כמה דמים מגיעים לבית סאה וחוזרין ושמין כמה נפחתה בשביל הערוגה וקשה דהיכן מצינו שתי שומות הללו דבקרא לא כתיב אלא בשדה אחר ששמין מה שהזיק אגב שדה אחרת ומן המשנה לא משתמע כלל ועוד דלמ''ד בגמ' קלח בששים קלחים כלומר בששים שיעורים כמותו אמאי נקט במתניתין בית סאה ועוד קשה דפריך בגמרא אכולהו אמוראי מהא דתניא אכלה קב או קביים רואין אותה כאלו היא ערוגה קטנה ומשערין אותה מאי לאו בפני עצמה תקשי ליה. ממתני' דקתני שמשערינן אותה בבית סאה ונראה לפרש דשמין בית סאה דקתני היינו בית סאה הנאכל שמין באותה שדה כדקתני סיפא במילתא דר''ש אם סאה סאה אם סאתים סאתים ולפי שלא פי' משנתינו בכמה שמין אותה אלא שבאותה שדה שמין אותה מפרש בגמרא היכי שיימינן ומפרש ר' יוסי בר חנינא סאה בששים סאין בין אכלה פחות בין אכלה יותר לעולם שמין סאה בששים ומשלם לפי החשבון חזקיה אומר קלח בששים קלחים כלומר לעולם מה שאכלה בששים שיעורין כמותן ר' ינאי אומר תרקב בששים תרקבין ובין אכלה פחות או יותר משלם לפי חשבון ולר' ינאי משביח יותר מזיק מלר' יוסי בר חנינא דקרחת תרקב אינה ניכרת בשלשים סאין כמו קרחת סאה בס' סאין כדאמר רב פפא דאין שמין כור בס' כורים מפני שפוגם מזיק ואע''ג דקתני במתניתין בית סאה באותה שדה לרבי ינאי לא לשיעורא נקטינן שאין משערין בו כלל אלא בתרקב משערין ונראה לר''י דכי משערין למר בתרקב ולמר בסאה לאו בבית סאה זרע קאמר דהוי נ' על נ' דאין דומה שדברה משנתינו בזה דבבהמה אחת איירי ומתי אכלה כל זה אלא בסאה פירות קאמר דמשערין כדקתני אם סאה סאה ואין לתמוה על לשון בית סאה דקתני במתניתין דכיון שהפירות מחוברין לקרקע שייך שפיר לקרות לסאה פירות הנאכל בית סאה והא דפריך בגמרא אברייתא האי ולא בית כור ולא כור מבעי ליה היינו משום דברישא קתני קב ובסיפא בית כור ומיהו אי הוה מפרשינן דבבית סאה זרע קאמר כגון נ' על נ' הוי ניחא טפי אע''ג דבגמרא נקט לכולהו בלא בית כדקאמר סאה תרקב קב וכור אין להקפיד דלפעמים קרי נמי לבית כור זרע כור סתם כדאשכחן בפרק המקבל (ב''מ דף קה:) נותן ארבעה קבין לכור ומסיק דארבעה קבין לכור זרע קאמר: קשבא פי' בקונטרס דקל וכן משמע דקאמר ותלתא תאלתא בקינא הוו קיימי ותאלי הם דקלים כדמוכח בהחובל (לקמן דף צב.) חזא תאלי בי גופני וקאמר גופני קנו דקלי וקשה דבפ''ק דע''ז (דף יד:) תנן דקל טב וחצב ונקלבא ומפרש בגמ' חצב קשבא ושמא יש מיני דקלים הרבה שאחד קרוי דקל סתם ואחד קרוי חצב דהיינו קשבא ובערוך פירש דקשבא הוא דקלא פרסאה: דדאין דינא דפרסאה. י''מ של דקל פרסאי דאמר לקמן הלכתא כוותיה דריש גלותא בדקלא פרסאה ולפי מה שפירש בערוך דקשבא דקלא פרסאה אי אפשר לפרש כן:
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר