סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

אי [אם] מה שאמר ר' יוסי שכל שטר חל מן הזמן הכתוב בו הוא גם כאשר הוסיף תנאי בעל פה בשעת מסירת השטר, אי [או] לא אמר במקרה שכזה.

ושואלים: ומי מספקא ליה [והאם מסופק לו הדבר]? והתנן [והרי שנינו במשנה]: האומר לאשה "הרי זה גיטך אם לא באתי מכאן ועד שנים עשר חדש", ומת בתוך שנים עשר חדשאינו גט כיון שאין גט חל לאחר מיתה, וחייבת ביבום אם אין לבעלה בנים. ותני עלה [ושנינו עליה]: אבל רבותינו חולקים והם התירוה להינשא בתורת גרושה, ואינה זקוקה ליבום,

ואמרינן [ואמרנו]: מאן [מי הם] רבותינו אלה? אמר רב יהודה אמר שמואל: בי דינא [בית דין] דשרו מישחא [שהתירו את השמן] של גויים באכילה, וסברי לה [והם סבורים] כשיטת ר' יוסי, שאמר: זמנו של שטר מוכיח עליו. הרי שלדעת ר' יוסי דין זה קיים גם כאשר אומר את התנאי בעל פה!

אלא צריך לומר כך: מספקא ליה [מסופק לו] לרב הונא אי [אם] הלכה כשיטת ר' יוסי גם כשהוסיף על השטר דברים בעל פה, או אין הלכה כמוהו אלא בכתב בלבד.

ושואלים: ומי מספקא ליה [והאם זה מסופק לו]? והאמר [והרי אמר] רבא: האומר לאשתו "הרי זה גיטיך אם מתי" וכן "הרי זה גיטיך שאני מת"הרי זה גט, אם אומר לה "כשאמות" וכן "לאחר מיתה"אין זה גט.

ונברר היכי דמי [כיצד בדיוק היה הדבר]? אילימא [אם תאמר] שאמר לה "מהיום אם מתי " ולשיטת רבנן [חכמים, סתם משנה], וכי צריכא למימר [צריך הדבר להיאמר]? והתנן [והרי שנינו במשנה] יותר מזה: "מהיום אם מתי"הרי זה גט! ואלא לאו [האם לא מדובר] שלא אמר לה "מהיום" ולשיטת ר' יוסי היא שהולכים לפי זמנו של הגט, שמע מינה [למד מכאן] הלכה כשיטת ר' יוסי גם בענין זה!

ודוחים: מכאן אין להוכיח מה פסק רב הונא, שכן לרבא פשיטא ליה [פשוט לו] שהלכה כר' יוסי גם כשאומר בעל פה, ואילו לרב הונא מספקא ליה [מסופק היה לו].

ואיבעית אימא [ואם תרצה אמור] תירוץ אחר: לעולם תפרש שמדובר שאמר לה "מהיום" ורבנן שיטת חכמים] היא, ואולם הני לישני איצטריכי ליה [ולשונות אלה הוצרכו לו לרבא] לחדש לנו דבר אחר, לומר כי הלשון "שאני מת" שאינה מוזכרת במשנה — כלשון "אם מתי" דמי [נחשבת], וכן הלשון "כשאמות"כלשון "לאחר מיתה" דמי [נחשבת].

א עד כאן שיטה אחת של מסירת הסוגיה הזו, ואיכא דמתני לה אסיפא [ויש ששונים אותה על סופה של אותה הלכה], האומר: "זה גיטך לאחר מיתה"לא אמר כלום. אמר רב הונא: ולדברי ר' יוסי חולצת.

ושואלים: פשיטא [פשוט, מובן מאליו הדבר], מדסיפא תוך ששנינו בסוף המשנה] במקרה שהוסיף "מהיום" לרבנן דעת חכמים] חולצת, רישא נמי [ראשה גם כן] שלא הוסיף "מהיום" לדעת ר' יוסי חולצת, שהרי לדעתו זמנו של שטר מוכיח עליו!

ומשיבים: אין ראיה מכאן, שכן מהו דתימא [שתאמר], ר' יוסי בהא [בזה] כדעת רבי סבירא ליה [סבור הוא] שאמר: גיטא מעליא הוי [גט מעולה, גמור, הוא], וחליצה נמי גם כן] לא תיבעי [תצטרך], על כן קא משמע לן [השמיע לנו] שלא רבי סבר לה [סבור] כר' יוסי, ולא ר' יוסי סבר לה [סבור] כרבי, וכל אחד יש לו שיטה לחוד.

ומסבירים את הענין: רבי לא סבר לה [סבור] כר' יוסידקתני [שהוא שונה] על נוסח "מהיום ולאחר מיתה" "כזה גט", וההדגשה "כזה" באה למעוטי [למעט] מדברי ר' יוסי המסופק בדבר. וכן ר' יוסי לא סבר לה [סבור] כרבידקתני [שהוא שונה] בענין דומה "כזה גט", למעוטי [למעט] דברי רבי. הזכרנו כאן את דברי רבי ור' יוסי "כזה גט", ואת דבריהם עצמם לא הבאנו.

ומסבירים: שיטת רבי זו מאי [מה] היא?דתניא כן שנינו בברייתא]: האומר "מהיום ולאחר מיתה" — הרי זה גט ואינו גט, אלו דברי חכמים, רבי אומר: כזה גט, כלומר, גט כשר הוא בלי ספק, ואינה צריכה חליצה.

ר' יוסי מאי [מה] היא, מהו המקור בו מובעת דעתו — דתנן כן שנינו במשנה]: האומר "כתבו ותנו גט לאשתי אם לא באתי מיכן (מכאן) ועד שנים עשר חדש", אם כתבוהו בתוך שנים עשר חדש ונתנו אותו לאחר שנים עשר חדשאינו גט, ר' יוסי אומר: כזה גט.

ב שנינו במשנה: האומר לאשה "זה גיטיך מהיום אם מתי מחולי זה", ועמד מחוליו והלך בשוק וחלה שוב ומת, אומדין אותו אם מחמת חולי הראשון מת — הרי זה גט, ואם לאו — אינו גט.

אמר רב הונא: גיטו של שכיב מרע דינו כמתנתו, מה מתנתו אם עמד מחוליו — חוזר מכל המתנות שנתן בזמן שהיה שכיב מרע, והרי הן בטלות, שהרי לא נתן אותן אלא מחמת שחשב שהוא עומד למות, אף גיטו, אם עמד מחליו — חוזר, שלא נתן את הגט אלא משום שחשב שהוא עתיד למות וביקש לפוטרה מיבום.

ומה גיטו, אף על גב [אף על פי] שלא פריש [פירש] את כוונתו במלואה, אנו מפרשים את דבריו, ונותנים את הגט לאשה כיון שאמר "כתובו"אף על גב [אף על פי] שלא אמר "תנו", ולמרות שלא נתמלאו הפרטים הצריכים לכך באדם בריא, אף מתנתו דינה כן, כיון דאמר "תנו"אף על גב [אף על פי] שלא קנו מיניה [ממנו] על הדבר, ולא נתמלאו הפרטים הצריכים לכך מבחינה משפטית, מכל מקום מקיימים את כוונתו ורצונו.

ומקשים, תנן [שנינו במשנתנו]: "זה גיטך מהיום אם מתי מחולי זה", ועמד והלך בשוק וחלה ומתאומדים אותו, אם מחמת חולי הראשון מתהרי זה גט, אם לאואינו גט; ואי אמרת [ואם אתה אומר] שאם עמד חוזר, למה לי אם כן אומדנא [אומדן, הערכה] כלל? הרי עמד, וממילא בטל הגט!

אמר מר בריה [בנו] של רב יוסף משמיה [משמו] של רבא: מדובר כאן שניתק מחולי לחולי, כלומר, לא שהבריא לגמרי, אלא שיצא ממחלה אחת לחבירתה, וצריך אומדן אם מחמת חוליו הראשון מת.

ומקשים: והא [והרי] "עמד" קתני [שנה] ומשמע שהבריא לגמרי! ומשיבים: אין הכוונה עמד והבריא לגמרי, אלא עמד מחולי זה ונפל לחולי אחר. ומקשים: והא [והרי] "הלך בשוק" קתני [שנה]! ומשיבים: הלך על משענתו, כלומר, אין הכוונה שהלך בבריאות הגוף, אלא שיכול ללכת כאשר הוא נשען על משענת.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר