סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

כל היוצא למלחמת בית דוד גט כריתות היה כותב לאשתו. כפי שנאמר עוד במלחמת שאול שהיתה לפני מלחמות בית דוד, דכתיב [שנאמר]: "ואת אחיך תפקד לשלום ואת ערבתם תקח" (שמואל א' יז, יח), מאי [מה פירוש] "ואת ערבתם תקח"? תני [שנה] רב יוסף: דברים המעורבין בינו לבינה. כלומר, שיקח את הקידושין שהם הדבר הגורם לקשר הנישואין שבינו לבינה, ואיך יקח — על ידי מתן גט. מכאן שעוד לפני מלכות דוד נהוג היה לעשות כך, ומכאן שבת־שבע לא היתה בעצם נשואה באותה שעה, אלא היתה גרושה.

א בעניין זה שאדם נאמן לומר "פתח פתוח מצאתי". אמר אביי: אף אנן נמי תנינא [אנו גם כן שנינו] הוכחה לדברי ר' אלעזר, ששנינו במשנה: בתולה נשאת ליום הרביעי. ונדייק: ליום רביעי — אין [כן], ליום חמישי — לא. מאי טעמא [מה טעם הדבר] — משום שאנו סבורים, שאם יצטרך להמתין עוד כמה ימים עד למושב בית דין, בינתיים בגלל איקרורי דעתא [התקררות הדעת, היפג כעסו] לא יבוא לתובעה בדין.

ונברר: ולמאי [ולמה], לאיזה ענין אנחנו חוששים? אי למיתב [אם לתת] לה כתובה, שבגלל התקררות דעתו לא יתבענה בדין ותיחשב כאילו היתה בתולה ובאמת היא בעולה ולא מגיע לה כתובה, ניתיב [שיתן] לה את הכתובה אם רצונו בכך, ומדוע על החכמים להקפיד בענין זה? אלא הכוונה היא שאנחנו חוששים לאיסור מפני שעל ידי טענתו הוא בא לאוסרה עליו, ודקא טעין [ושהוא טוען] כנגדה איזה טענה.

מאי לאו דקטעין [האם לא שהוא טוען] טענת "פתח פתוח", שבעל ומצא פתח פתוח, והוא נאמן על כך ונאסרת עליו, כדברי ר' אלעזר! ודוחים: לא, מכאן אין ראיה, אפשר לומר דקטעין [שהוא טוען] טענת דמים, שלא מצא לה דם בתולים, וזוהי טענה מבוססת שיש בה כדי לאוסרה עליו, שכן היא אינה תלויה רק בהרגשתו בלבד, שהרי אפשר לברר את אמיתותה.

ב אמר רב יהודה אמר שמואל: האומר "פתח פתוח מצאתי", נאמן בדבריו להפסידה את כתובתה. אמר רב יוסף: מאי קא משמע לן [מה השמיע לנו]? הלא כבר תנינא [שנינו] במפורש בענין זה: האוכל אצל חמיו בארץ יהודה בין האירוסין לנישואין שלא בעדים, שאין עדים שיעידו שלא התייחד אתה — שוב אינו יכול לטעון לאחר הנישואין טענת בתולים, מפני שהדבר ברור שמתייחד עמה, ובוודאי הוא זה שבא עליה. ונדייק מכאן: ביהודה ששם היה נהוג מנהג זה הוא דלא מצי טעין [שאינו יכול לטעון] טענת בתולים, הא [הרי] בגליל מצי טעין [יכול הוא לטעון].

ומעתה נברר: ולמאי [ולמה], לאיזה ענין, אי [אם] כדי לאוסרה עליו, ביהודה אמאי [מדוע] לא? שאם יודע שלא בא עליה, ומצא שהיא בעולה — משמע שנבעלה באיסור, ויכול לאוסרה עליו! אלא לאו [האם לא] הכוונה היא שנאמן בגליל גם להפסידה כתובתה, ודקא טעין [ושהוא טוען] טענה, מאי לאו [האם לא] דקא טעין [שהוא טוען] טענת "פתח פתוח" ונאמן על כך! ודוחים: לא, אפשר לומר דקא טעין [שהוא טוען] טענת דמים.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר