סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

דְּלָא קַטְלֵיהּ דָּוִד לְשִׁמְעִי דְּאִתְיְלִיד מִינֵּיהּ מָרְדֳּכַי דְּמִיקַּנֵּי בֵּיהּ הָמָן וּמָה שִׁילֵּם לִי יְמִינִי דְּלָא קַטְלֵיהּ שָׁאוּל לַאֲגָג דְּאִתְיְלִיד מִינֵּיהּ הָמָן דִּמְצַעַר לְיִשְׂרָאֵל
רַבִּי יוֹחָנָן אָמַר לְעוֹלָם מִבִּנְיָמִן קָאָתֵי וְאַמַּאי קָרֵי לֵיהּ יְהוּדִי עַל שׁוּם שֶׁכָּפַר בָּעֲבוֹדָה זָרָה שֶׁכׇּל הַכּוֹפֵר בַּעֲבוֹדָה זָרָה נִקְרָא יְהוּדִי כְּדִכְתִיב אִיתַי גּוּבְרִין יְהוּדָאיִן וְגוֹ'
רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן פַּזִּי כִּי הֲוָה פָּתַח בְּדִבְרֵי הַיָּמִים אָמַר הָכִי כׇּל דְּבָרֶיךָ אֶחָד הֵם וְאָנוּ יוֹדְעִין לְדוֹרְשָׁן וְאִשְׁתּוֹ הַיְהוּדִיָּה יָלְדָה אֶת יֶרֶד אֲבִי גְדוֹר וְאֶת חֶבֶר אֲבִי שׂוֹכוֹ וְאֶת יְקוּתִיאֵל אֲבִי זָנוֹחַ וְאֵלֶּה בְּנֵי בִּתְיָה בַת פַּרְעֹה אֲשֶׁר לָקַח מָרֶד
אַמַּאי קָרֵי לַהּ יְהוּדִיָּה עַל שׁוּם שֶׁכָּפְרָה בַּעֲבוֹדָה זָרָה דִּכְתִיב וַתֵּרֶד בַּת פַּרְעֹה לִרְחוֹץ עַל הַיְאוֹר וְאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן שֶׁיָּרְדָה לִרְחוֹץ מִגִּילּוּלֵי בֵּית אָבִיהָ
יָלְדָה וְהָא רַבּוֹיֵי רַבִּיתֵיהּ לוֹמַר לְךָ שֶׁכׇּל הַמְגַדֵּל יָתוֹם וִיתוֹמָה בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ מַעֲלֶה עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִילּוּ יְלָדוֹ
יֶרֶד זֶה מֹשֶׁה וְלָמָּה נִקְרָא שְׁמוֹ יֶרֶד שֶׁיָּרַד לָהֶם לְיִשְׂרָאֵל מָן בְּיָמָיו גְּדוֹר שֶׁגָּדַר פִּרְצוֹתֵיהֶן שֶׁל יִשְׂרָאֵל חֶבֶר שֶׁחִיבֵּר אֶת יִשְׂרָאֵל לַאֲבִיהֶן שֶׁבַּשָּׁמַיִם סוֹכוֹ שֶׁנַּעֲשָׂה לָהֶם לְיִשְׂרָאֵל כְּסוּכָּה יְקוּתִיאֵל שֶׁקִּוּוּ יִשְׂרָאֵל לָאֵל בְּיָמָיו זָנוֹחַ שֶׁהִזְנִיחַ עֲוֹנוֹתֵיהֶן שֶׁל יִשְׂרָאֵל
אֲבִי אֲבִי אֲבִי אָב בַּתּוֹרָה אָב בְּחׇכְמָה אָב בִּנְבִיאוּת
וְאֵלֶּה בְּנֵי בִּתְיָה אֲשֶׁר לָקַח מָרֶד וְכִי מֶרֶד שְׁמוֹ וַהֲלֹא כָּלֵב שְׁמוֹ אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יָבֹא כָּלֵב שֶׁמָּרַד בַּעֲצַת מְרַגְּלִים וְיִשָּׂא אֶת בַּת פַּרְעֹה שֶׁמָּרְדָה בְּגִלּוּלֵי בֵּית אָבִיהָ
אֲשֶׁר הׇגְלָה מִירוּשָׁלַיִם אָמַר רָבָא שֶׁגָּלָה מֵעַצְמוֹ
וַיְהִי אוֹמֵן אֶת הֲדַסָּה קָרֵי לַהּ הֲדַסָּה וְקָרֵי לַהּ אֶסְתֵּר תַּנְיָא רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר אֶסְתֵּר שְׁמָהּ וְלָמָּה נִקְרָא שְׁמָהּ הֲדַסָּה עַל שֵׁם הַצַּדִּיקִים שֶׁנִּקְרְאוּ הֲדַסִּים וְכֵן הוּא אוֹמֵר וְהוּא עוֹמֵד בֵּין הַהֲדַסִּים
רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר הֲדַסָּה שְׁמָהּ וְלָמָּה נִקְרֵאת שְׁמָהּ אֶסְתֵּר עַל שֵׁם שֶׁהָיְתָה מַסְתֶּרֶת דְּבָרֶיהָ שֶׁנֶּאֱמַר אֵין אֶסְתֵּר מַגֶּדֶת אֶת עַמָּהּ וְגוֹ'
רַבִּי נְחֶמְיָה אוֹמֵר הֲדַסָּה שְׁמָהּ וְלָמָּה נִקְרֵאת אֶסְתֵּר שֶׁהָיוּ אוּמּוֹת הָעוֹלָם קוֹרִין אוֹתָהּ עַל שׁוּם אִסְתַּהַר בֶּן עַזַּאי אוֹמֵר אֶסְתֵּר לֹא אֲרוּכָּה וְלֹא קְצָרָה הָיְתָה אֶלָּא בֵּינוֹנִית כַּהֲדַסָּה רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן קׇרְחָה אָמַר אֶסְתֵּר יְרַקְרוֹקֶת הָיְתָה וְחוּט שֶׁל חֶסֶד מָשׁוּךְ עָלֶיהָ
כִּי אֵין לָהּ אָב וָאֵם וּבְמוֹת אָבִיהָ וְאִמָּהּ לְמָה לִי אָמַר רַב אַחָא עִיבְּרַתָּה מֵת אָבִיהָ יְלָדַתָּה מֵתָה אִמָּהּ
וּבְמוֹת אָבִיהָ וְאִמָּהּ לְקָחָהּ מׇרְדֳּכַי לוֹ לְבַת תָּנָא מִשּׁוּם רַבִּי מֵאִיר אַל תִּקְרֵי לְבַת אֶלָּא לְבַיִת וְכֵן הוּא אוֹמֵר וְלָרָשׁ אֵין כֹּל כִּי אִם כִּבְשָׂה אַחַת קְטַנָּה אֲשֶׁר קָנָה וַיְחַיֶּהָ וַתִּגְדַּל עִמּוֹ וְעִם בָּנָיו יַחְדָּו מִפִּתּוֹ תֹאכַל וּמִכּוֹסוֹ תִשְׁתֶּה וּבְחֵיקוֹ תִשְׁכָּב וַתְּהִי לוֹ כְּבַת מִשּׁוּם דִּבְחֵיקוֹ תִשְׁכָּב הֲווֹת לֵיהּ (לְבַת) אֶלָּא (לְבַיִת) הָכִי נָמֵי לְבַיִת
וְאֵת שֶׁבַע הַנְּעָרוֹת וְגוֹ' אָמַר רָבָא שֶׁהָיְתָה מוֹנָה בָּהֶן יְמֵי שַׁבָּת וַיְשַׁנֶּהָ וְאֶת נַעֲרוֹתֶיהָ וְגוֹ' אָמַר רַב שֶׁהֶאֱכִילָהּ מַאֲכָל יְהוּדִי
וּשְׁמוּאֵל אָמַר שֶׁהֶאֱכִילָהּ קְדָלֵי דַחֲזִירֵי
וְרַבִּי יוֹחָנָן אָמַר זֵרְעוֹנִים וְכֵן הוּא אוֹמֵר וַיְהִי הַמֶּלְצַר נוֹשֵׂא אֶת פַּת בָּגָם וְנוֹתֵן לָהֶם זֵרְעוֹנִים
שִׁשָּׁה חֳדָשִׁים בְּשֶׁמֶן הַמּוֹר מַאי שֶׁמֶן הַמּוֹר רַבִּי חִיָּיא בַּר אַבָּא אָמַר סְטָכַת רַב הוּנָא אָמַר שֶׁמֶן זַיִת שֶׁלֹּא הֵבִיא שְׁלִישׁ תַּנְיָא רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר אַנְפָּקִינוֹן שֶׁמֶן זַיִת שֶׁלֹּא הֵבִיא שְׁלִישׁ וְלָמָּה סָכִין אוֹתוֹ שֶׁמַּשִּׁיר אֶת הַשֵּׂיעָר וּמְעַדֵּן אֶת הַבָּשָׂר
בָּעֶרֶב הִיא בָאָה וּבַבֹּקֶר הִיא שָׁבָה אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִגְּנוּתוֹ שֶׁל אוֹתוֹ רָשָׁע לָמַדְנוּ שִׁבְחוֹ שֶׁלֹּא הָיָה מְשַׁמֵּשׁ מִטָּתוֹ בַּיּוֹם
וַתְּהִי אֶסְתֵּר נֹשֵׂאת חֵן אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר מְלַמֵּד שֶׁלְּכׇל אֶחָד וְאֶחָד נִדְמְתָה לוֹ כְּאוּמָּתוֹ וַתִּלָּקַח אֶסְתֵּר אֶל הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אֶל בֵּית מַלְכוּתוֹ בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי הוּא חֹדֶשׁ טֵבֵת יֶרַח שֶׁנֶּהֱנֶה גּוּף מִן הַגּוּף
וַיֶּאֱהַב הַמֶּלֶךְ אֶת אֶסְתֵּר מִכׇּל הַנָּשִׁים וַתִּשָּׂא חֵן וָחֶסֶד לְפָנָיו מִכׇּל הַבְּתוּלוֹת אָמַר רַב בִּיקֵּשׁ לִטְעוֹם טַעַם בְּתוּלָה טָעַם טַעַם בְּעוּלָה טָעַם
וַיַּעַשׂ הַמֶּלֶךְ מִשְׁתֶּה גָדוֹל עֲבַד מִשְׁתְּיָא וְלָא גַּלְּיָא לֵיהּ דַּלִּי כְּרָגָא וְלָא גַּלְּיָא לֵיהּ שַׁדַּר פַּרְדִּישְׁנֵי וְלָא גַּלְּיָא לֵיהּ
וּבְהִקָּבֵץ בְּתוּלוֹת שֵׁנִית וְגוֹ' אֲזַיל שְׁקַל עֵצָה מִמָּרְדֳּכַי אֲמַר אֵין אִשָּׁה מִתְקַנְּאָה אֶלָּא בְּיֶרֶךְ חֲבֶירְתָּהּ וַאֲפִילּוּ הָכִי לָא גַּלְּיָא לֵיהּ דִּכְתִיב אֵין אֶסְתֵּר מַגֶּדֶת מוֹלַדְתָּהּ וְגוֹ'
אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר מַאי דִּכְתִיב

רש"י

דלא קטליה דוד לשמעי. שהיה חייב מיתה: לאידך גיסא. לצעקה ולא לשבח איש יהודי ואיש ימיני גרמו לי הצער הזה: איתי גוברין יהודאין כו'. וסיפיה דקרא לאלהך לא פלחין: כל דבריך אחד הן. כנגד הספר היה אומר כל דבריך דברי הימים אחת הן הרבה שמות אתה מזכיר פלוני ופלוני וכולן אדם אחד הן: ואנו יודעין לדורשן. ואע''פ שסתמת אותן אנו נותנין את לבינו עד שאנו יודעין לדורשן משום דאמרינן לעיל כל הכופר בע''ז נקרא יהודי נקט לה הכא: ואשתו היהודיה וגו'. והלא בתיה שמה דהא כתיב בסופיה ואלה בני בתיה: לרחוץ. לטבול (לשון) גירות: והלא כלב שמו. שבכלב משתעי קרא: הכי גרסינן וישא בתיה שמרדה בגילולי בית אביה. ולכך נשתנה שמה בליקוחין הללו: שגלה מעצמו. מדלא כתיב אשר היה מן הגולה אשר הגלתה וכתיב אשר הגלה עם הגולה משמע שלא היה כשאר ישראל שגלו על כרחן והוא גלה מעצמו כמו שעשה ירמיהו שגלה מעצמו עד שאמר לו הקב''ה לחזור: בין ההדסים אשר במצולה. בין הצדיקים שגלו לבבל ובשכינה משתעי קרא: אסתהר. ירח יפה כלבנה: ירקרוקת היתה. כהדסה זו: אלא חוט של חסד משוך עליה. מאת הקב''ה לכך נראית יפה לאומות ולאחשורוש: ובמות אביה ואמה תו ל''ל. מאחר דכתיב כי אין לה אב ואם אלא ללמדנו שאפי' יום אחד לא היה לה אב ואם: בשעה שנתעברה אמה מת אביה. נמצא שלא היה לה אב משעה שנראה להקרות אב: וכשילדתה אמה מתה. ולא נראית לקרות אם: ולרש אין כל. באוריה משתעי קרא: כבשה אחת. בת שבע: שהיתה מונה בהן ימי שבת. שהיתה משרתת לה אחת באחד בשבת ואחת בשני בשבת ואחת בשלישי בשבת וכן כולן וכשהגיע יום שפחה של שבת יודעת שהיום שבת: כתלי דחזירי. בקונ''וש שמינית ומתוך אונסה לא נענשה: וכן הוא אומר. שהזרעונים טובים לצדיקים להבדילן ממאכל טמא: ויהי המלצר נושא את בגם ויין משתיהם וגו'. וכתיב בההוא ענינא ולמקצת ימים עשרה נראה מראיהם טוב ובריאי בשר וגו': אנפקינון שמן זית שלא הביא שליש. גבי מנחות תנן אין מביאין אנפקינון ואם הביא פסול ועלה קאי ר' יהודה ואמר מהו אנפקינון: מעדן. מצהיב: מגנותו של אותו רשע. גנותו הוא זה שהוא בועל נשים ומשלחן: שהגוף נהנה מן הגוף. מפני הצינה והעיד לך הכתוב שהיו מתכונין מן השמים לחבבה על בעלה: ביקש לטעום כו'. לכך נאמר מכל הנשים ומכל הבתולות: עבד משתיא כו'. חוזר לכמה ענינים לפייסה שתגלה לו מולדתה ולא הועיל וסמוך לה להאי קרא ובהקבץ בתולות שנית וגו' אין אסתר מגדת מולדתה ואת עמה וגו' עבד משתיא סעודה לכבודה מה שלא עשה בשאר נשים: דלי כרגא. אמר בשביל אסתר אני מניח לכם מכסי גולגולתכם היינו והנחה למדינות עשה: שדר פרדישני. דורונות לשרים בשמה והיינו דכתיב ויתן משאת כיד המלך:

תוספות

כל הכופר בע''ז נקרא יהודי שנאמר איתי גוברין יהודאין. על שם יהודי שהרי אמר בחלק (סנהדרין דף צג:) דלא הוו משבט יהודה: אשר הגלה שגלה מעצמו. ודריש ליה מדלא כתיב הוגלה: קדלי דחזירי. וח''ו היא לא היתה אוכלת:
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר