סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

להסברו של אביי, משנתנו ששנינו בה שאין אכילה והקטרה מצטרפים, הא תו [זו עוד] למה לי? אי [אם] בשביל לדייק: אבל אם חישב לאכול כחצי זית למחר ושוב חישב לאכול כחצי זית למחר מדבר ש(אין) דרכו לאכול קא משמע לן [הוא משמיע לנו] שמצטרף וחייבים על כך משום פיגול — הלוא מרישא דסיפא שמעת מינה [מתחילתו של סוף המשנה הקודמת שומע אתה], דקתני [שהוא שונה] שם: כחצי זית בחוץ כחצי זית למחרפסול, ונדייק: הא [אבל] לאכול כחצי זית למחר וכחצי זית למחרפיגול!

אי [אם] תאמר שלענין לאכול ולהקטיר כלומר, את הדין דהיא גופא [של עצמה] קא משמע לן [משמיעה לנו המשנה], שמחשבות אכילה והקטרה אינן מצטרפות — הלוא מדיוקא דרישא שמעת מינה [מהדיוק של ההתחלה של המשנה הקודמת, אתה שומע דבר זה], ששנינו בה: לאכול דבר שדרכו לאכול הרי זה פיגול, ומכאן יש לדייק: אבל לאכול דבר שאין דרכו לאכול — אין חייבים על כך משום פיגול.

דהשתא [שעכשיו, שהרי] מה אם כשחישב לאכול דבר שדרכו לאכול ולאכול דבר שאין דרכו לאכולאמרת [אומר אתה] שלא מצטרף, למרות שבשתיהן חישב על אכילה, אם חישב לאכול ולהקטיר מיבעיא [נצרכה לומר] שאין מצטרף?

ומשיבים: אין [כן], גם אם שנינו מתחילה שלאכול ולאכול דבר שאין דרכו לאכול אינו מצטרף, עדיין לאכול ולהקטיר איצטריכא ליה [הוצרך לו] לומר, שכן סלקא דעתך אמינא [יעלה על דעתך לומר]: התם [שם] כשמחשב לאכול דבר שאין דרכו לאכול הוא שאינו מצטרף, משום דלא כי אורחיה קמחשב [שלא כדרכו הוא מחשב], שהוא מחשב על דבר שאין דרכו בכך,

אבל הכא [כאן], שמחשב לאכול כחצי זית ולהקטיר כחצי זית, דבהאי כי אורחיה קמחשב [שבזה כדרכו מחשב] ובהאי כי אורחיה קא מחשב [ובזה הוא כדרכו מחשב] אימא לצטרף [אמור שיצטרפו], אף על פי שכל אחד מהם הוא כחצי זית, על כן קא משמע לן [משמיע לנו] שאינם מצטרפים.

א משנה הקומץ את המנחה על מנת לאכול שיריה או להקטיר קומצה למחרמודה ר' יוסי בזה שהוא פיגול וחייבין עליו כרת. אבל אם קמץ את המנחה על מנת להקטיר לבונתה למחר, ר' יוסי אומר: פסול הוא, אבל אין בו כרת, וחכמים אומרים: פיגול וחייבין עליו כרת.

אמרו לו חכמים לר' יוסי: מה שינה במה שונה דבר זה מן הזבח, שאם שחטו על מנת להקריב אימוריו (החלקים המוקטרים) על המזבח למחר הרי זה פיגול? אמר להן: יש הבדל, שהזבח דמו ובשרו ואימוריו דבר אחד הם, ולכן כשמחשב על כל אחד מהם הרי הוא מפגל, והלבונה אינה מן המנחה.

ב גמרא ושואלים על סגנון המשנה: למה לי למיתנא [לשנות]: מודה ר' יוסי בזו? די היה לשנות: הקומץ את המנחה לאכול שייריה או להקטיר קומצה למחר — פיגול וחייבים עליו כרת!

ומשיבים, משום דקא בעי למיתנא סיפא [שהוא רוצה לשנות בסופה של המשנה]: להקטיר לבונתה למחר, ר' יוסי אומר: פסול ואין בו כרת.

מהו דתימא [שתאמר]: טעמא [טעמו] של ר' יוסי שאומר כן הוא משום דקסבר [שהוא סבור]: אין מפגלין בחצי מתיר, אם חישב להקטיר חצי מתיר חוץ לזמנו אינו עושה פיגול, והרי המתיר של המנחה הוא גם הקומץ וגם הלבונה, ואם כן אפילו רישא נמי [בתחילת המשנה גם כן], שמחשב בזמן הקמיצה על הקטרת הקומץ למחר — אינו עושה פיגול, הואיל ואינו מחשב גם על הלבונה,

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר