סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

לדברי ר' שמעוןאין נפדין תמימים, שהרי לא ניתן לפדות בהמה שהוקדשה למזבח והיא תמימה. לדברי חכמיםנפדין תמימין, שכן בית דין מתנה עליהם שאם לא יהא בהם צורך לא יהיו קדושים בקדושת הקרבן!

ועוד ראיה שיש להוכיח מדין כבשי עצרת לענייננו, הא בעא מיניה [הרי שאל אותו] ר' ירמיה מר' זירא: שעירי עצרת שנשחטו בבת אחת שקבל דמן בשני כוסות ונזרק דמו של ראשון, שני למה הוא בא? וענה לו ר' זירא: כדי לכפר על טומאה שאורעה בין [זריקה של] זה לזה, (נזרק דמו של שני למה הוא קריבין).

עד כאן לא מיבעיא ליה [נשאלה לו השאלה, לר' ירמיה] אלא לגבי כפרת עשה שלאחר שחיטה (שעבר עבירה בין זריקה לזריקה), אבל עשה שלאחר הפרשה לא קא מיבעיא ליה [נשאלה לו], ומשמע שפשוט לו שהוא מכפר!

ודוחים: דלמא [שמא] שאל גם על עשה שלאחר הפרשה, ובדרך "אם תימצי [תמצא] לומר" קאמר [הוא אומר] כלומר, ואם מכפר על עשה שלאחר הפרשה, האם מכפר גם על עשה שלאחר שחיטה.

א איתמר [נאמר]: קרבן תודה ששחטה לשם תודת חבירו, רבה אמר: כשרה ועלתה לבעליה, רב חסדא אמר: פסולה ולא עלתה לבעלים.

ומפרטים: רבה אמר כשרה, שהרי תודה לשם תודה נשחטה. רב חסדא אמר פסולה, כי לשום (לשם) שלמים דידיה [שלו] נשחטה בעינן [צריכים אנו], וזו נשחטה לצורך אדם אחר.

אמר רבה: מנא אמינא לה [מנין אני אומר אותה, את שיטתי]? דתניא [ששנויה ברייתא]: מה שנאמר "ובשר זבח תודת שלמיו... ביום הקריבו את זבחו" וגו' (ראה ויקרא ז, טו— טז), אבא חנין אמר משום (בשם) ר' אליעזר: בא ללמד שתודה ששחטה לשם שלמיםכשרה, שלמים שנשחטו לשם תודהפסולים. ומה הפרש בין זה לזה? תודה קרויה שלמים שהיא חלק מקרבנות השלמים, ואין שלמים קרויין תודה.

ונדייק מכאן: דווקא אם שחט שלמים לשם תודהפסולה, הא [אבל] אם הקריב תודה לשם תודהכשרה, מאי לאו דחבריה [האם לא מדובר לשם תודה של חבירו]?

ודוחים: לא, דווקא אם הקריב לשם תודה דידיה [שלו], וכגון שהפריש קרבן תודה על נס אחר שאירע לו.

ושואלים: אבל דחבריה מאי [לשם תודה של חבירו מה אתה אומר], שהיא תהיה פסולה? אדתני [עד שהוא שונה] בקטע הבא: שלמים לשם תודהפסולה, ליתני [שישנה]: תודה לשם תודה של חבירו פסולה, וכל שכן שלמים לשם תודה!

ומשיבים: שלמים לשם תודה דידיה [שלו] איצטריך ליה [הוצרך לו] לומר, מפני שיש בכך חידוש: סלקא דעתך אמינא [יעלה על דעתך לומר], מכיון שתודה קרויה שלמיםשלמים נמי [גם כן] קרויין תודה, וכי שחיט להו [וכאשר הוא שוחט אותם] לשם תודה ליכשרו [יהיו כשרים], קא משמע לן [משמיע לנו] שלא.

ב אמר רבא: חטאת ששחטה לשם חטאת, אף על פי ששחטה לשם חטא אחר שחטא, ולא לשם זה שהפרישה עבורו — כשירה. אבל אם שחטה לשם עולהפסולה.

מאי טעמא [מה טעם הדבר]? "ושחט אותה לחטאת" (ויקרא ד, לג) אמר רחמנא [אמרה תורה], והרי חטאת לשם חטאת נשחטה. אבל אם שחטה לשם עולהפסולה, שהרי שלא לשם חטאת שחטה.

ג ואמר רבא: חטאת ששחטה על מי שמחוייב חטאתפסולה, על מי שמחוייב עולה, שקיבל על עצמו להביא קרבן עולה — כשרה.

מאי טעמא [מה טעם הדבר]? נאמר בחטאת: "וכפר עליו" (ויקרא ד, כו), ויש לדייק: עליו ולא על חבירו, ודינו כשוחט חטאת שלא לשמה. אבל אין דיוק זה מלמד אלא כשחבירו דומיא דידיה [בדומה לו], במחוייב כפרה כמותו, ואם אינו מחוייב כפרה בהבאת חטאת — אין דין זה חל.

ד ואמר רבא: חטאת ששחטה על מי שאינו מחוייב כלום שאמר שהוא שוחט אותה לשם אדם שאינו מחוייב כלום — פסולה, ומדוע? שאין לך אדם בישראל שאינו מחוייב על ביטול מצות עשה.

ה וכיוצא בזה אמר רבא: חטאת מכפרת על חייבי עשה מקל וחומר, ומהו הקל וחומר? ומה אם על חייבי כריתות שהם חמורים מכפרת החטאת, על חייבי עשה שהוא חטא חמור פחות לא כל שכן?

ושואלים: למימרא [האם לומר] שמצות עשה בת מינה של חטאת היא? והאמר [והרי אמר] רבא לעיל: חטאת ששחטה על מי שמחוייב חטאתפסולה, על מי שמחוייב עולהכשרה, משום שאינו מחוייב כפרה כמותו. והרי מביאים קרבן עולה כדי לכפר על מצות עשה!

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר