סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

ועל השחתת הזקן חייב שתים על שתי פאות שיש מיכן (מכאן) מצד זה של הפנים, ושתים מיכן מצד זה של הפנים, ואחת מלמטה (בסנטר), שהוא

חדא דמיחייב עלה תרתי [עבירה אחת שמתחייב עליה שתים]תנא [שנה] גם את ההלכה הדומה: שבועות שתים שהן ארבע.

ושואלים לפרטי הדברים השנויים במשנה: מאי שנא הכא דתני להו לכולהו [מה שונה כאן, במשנה במסכת שבועות, ששנה את כולם] את כל סוגי ההלכות שהן "שתים שהן ארבע", ומאי שנא גבי [ומה שונה במשנה אצל] יציאות שבת (במסכת שבת) ומראות נגעים (במסכת נגעים) דלא קתני להו לכולהו [שלא שנה את כולם]?

אמרי [אומרים, בתשובה]: שבועות וידיעות הטומאה דגבי הדדי כתיבין [שזה אצל זה הן כתובות בתורה] (ויקרא ה, ג— ד), ודמיין אהדדי הן גם דומות בדינן אלו לאלו] בקרבן עולה ויורד שחייב להביא עליהם, כמבואר באותה פרשה — תני להו גבי הדדי [שנה אותן אלו אצל אלו], משום הדמיון והקירבה, ואיידי דתנא תרתי תנא כולהו [ומתוך ששנה שתים, שתי הלכות שיש בהן "שתים שהם ארבע", שנה את כולם], גם שבת ומראות נגעים.

ועוד תמהים: פתח את המשנה בשבועות, ומפרש תחילה ידיעות הטומאה! ומשיבים: איידי דזוטרין מילייהו, פסיק שרי להו [מתוך שמועטים יחסית ענייניהם של ידיעות הטומאה, פסק, חתך והתיר אותם, נפטר מהם תחילה] בשני הפרקים הראשונים של המסכת, והדר תני [וחזר ושנה] ענייני שבועות דנפישן מילייהו [שמרובים ענייניהם].

א ומפרשים את פרטי המשנה: שבועות שחייב עליהן קרבן הריהן שתים שהן ארבע: שתים לעתיד — "שבועה שאוכל" ולא אכל, ו"שבועה שלא אוכל" ואכל, שהן ארבע — שנשבע לשקר על העבר: "שבועה שאכלתי" ולא אכל, ו"שבועה שלא אכלתי" ואכל.

ידיעות הטומאה שנעלמו ממנו, שתים שהן ארבע: שתיםידיעת טומאת קדש שנעלם ממנו שהוא טמא כשאכל קודש, וידיעת טומאת מקדש שנעלם ממנו שנכנס למקדש כשהוא טמא, שהן ארבע — שלא ידע שזהו קדש, ושלא ידע שנכנס למקדש.

יציאות שבת שתים שהן ארבע: שתיםהוצאה של העני, שעומד ברשות הרבים ומוציא לשם חפץ מן הבית, שהוא רשות היחיד, והוצאה של בעל הבית, שעומד ברשות היחיד ומוציא משם חפץ לרשות הרבים. שהן ארבעהכנסה של העני, העומד ברשות הרבים, ומכניס מרשות הרבים לרשות היחיד, והכנסה של בעל הבית, העומד ברשות היחיד, ומכניס מרשות הרבים אליו לרשות היחיד.

מראות נגעים שנים שהן ארבעה: שניםשאת ובהרת הכתובים בתורה (ראה ויקרא יג, ב), שהן ארבעהשאת ותולדתה, בהרת ותולדתה.

ב לאחר שפירשנו מה הם כל אותם "שתים שהן ארבע", מתקשים: מני מתניתין [כשיטת מי היא משנתנו]? שלכאורה היא לא כשיטת ר' ישמעאל ולא כשיטת ר' עקיבא, שכן, אי [אם] ר' ישמעאלהאמר [הרי אמר] בענין שבועות: אינו חייב אלא זה שנשבע על העתיד לבוא ולא קיים את שבועתו, אבל אינו חייב על שבועה על העבר ואינן אלא שתים. אי [אם] ר' עקיבאהאמר [הרי אמר] בענין ידיעות הטומאה: על העלם טומאה הוא חייב, ואינו חייב על העלם מקדש או על העלם קודש, ואינן אלא שתים!

ומתרצים: איבעית אימא [אם תרצה אמור] והסבר את משנתנו כשיטת ר' ישמעאל, איבעית אימא [אם תרצה אמור] כשיטת ר' עקיבא. ומפרטים: איבעית אימא [אם תרצה אמור] לשיטת ר' ישמעאל, כוונת המשנה היא: שבועות שתים שהן ארבע, מהן לחיוב קרבן (בשבועה לעתיד), ומהן לפטור (בשבועה לשעבר). ואיבעית אימא [ואם תרצה אמור] לשיטת ר' עקיבא, אף הוא מונה ארבע מהן לחיוב קרבן ומהן לפטור.

ותוהים: וכי יכול אתה לפרש שמדובר במשנה על דברים שהם לפטור?

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר