סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

שכן יש להבחין: בשלמא [נניח] במקרה המדובר במשנתנו, נעשה הדבר על ידי בי דינא [בית דין] שהם אלימי לאפקועי ממונא [חזקים דיים כדי להפקיע ממון] ולכן הם יכולים להקדים את זמן השעבוד לפני זמן כתיבת השטר. אלא במקרה המדובר בברייתא, עדים שכבר עשו שליחותן בכתיבת שטר ראשון, וכי הם חוזרין ועושין שליחותן?

ותוהים: והאם לא יכולים עדים לחזור ולעשות שליחותם? והא [והרי] אמר רב יהודה אמר רב עצמו: עדים כותבין אפילו עשרה שטרות על שדה אחת!

את הקושי הזה מפרשים בשתי דרכים דומות, רב יוסף אמר: פה מדובר בשטר מתנה שאין בו אחריות, כך שאין בו הפסד לאדם אחר.

ורבה אמר: כותבים עשרה שטרות, אפילו שטר מכר, דווקא בשטר שאין בו אחריות ואינו מחייב אחרים.

ושואלים: מאי [מהי] אותה ברייתא שרמזו לה? ומביאים את הברייתא בשלמותה, דתניא כן שנינו בברייתא]: הרי שהיו נושין בו אלף זוז, ופרע מהן חמש מאות זוז, מה עושים? — עדים מקרעין את השטר וכותבין לו שטר אחר מזמן ראשון, אלו דברי ר' יהודה. ר' יוסי אומר: שטר זה הראשון יהא מונח במקומו כמות שהוא, ויכתבו ללווה שובר על מה שפרע;

ומפני שני דברים אמרו שכותבין שובר ואין מקרעים את השטר: אחתכדי שיכוף, שיגרום הדבר ללווה למהר ולפורעו, מפני שיש עליו שטר חוב בסכום גדול. ואחתכדי שיגבה המלוה מנכסים שהיו ביד הלווה כבר מזמן ראשון, ולא רק מזמן שני.

על ההסבר השני שואלים: והא [והרי] ר' יהודה נמי [גם כן] שאמר שכותבים שטר חדש, מזמן ראשון קאמר [הוא אומר] שצריך לכתוב את השטר! ומשיבים: הכי קאמר ליה [כך אומר לו] ר' יוסי לר' יהודה: אי [אם] מזמן ראשון קאמרת [אומר אתה] שצריך לכתוב את השטר השני — פליגנא עלך בחדא [חולק אני עליך בדבר אחד] בגלל סיבה אחת — כדי שיכוף לפורעו, אי [אם] מזמן שני קאמרת [אומר אתה] שכותבים בשטר החדש — פליגנא עלך בתרתי [חולק אני עליך בשתיים] משתי סיבות.

א תנו רבנן [שנו חכמים]: שטר שזמנו כתוב בשבת או בעשרה בתשרי שהוא יום הכיפורים, ובוודאי לא נכתבו השטרות בימים אלה, שהרי אסור לכתוב בהם — שטר מאוחר הוא, כלומר, שאיחרו את התאריך הכתוב בשטר מן הזמן שהיתה בו העיסקה באמת, וכשר הוא, אלו דברי ר' יהודה, ר' יוסי פוסל בשטר מאוחר. אמר לו ר' יהודה: והלא מעשה בא לפניך בצפורי בשטר כזה והכשרת! אמר לו: כשהכשרתיבזה הכשרתי כשזמנו היה בשבת או ביום הכיפורים, כשהיה ברור מתאריכו שהוא מאוחר.

ותוהים על תשובתו של ר' יוסי: והא [והרי] ר' יהודה נמי [גם כן] בזה בשטר כזה קאמר [הוא אומר] שכשר, ועל מה חלק ר' יוסי?

אמר ר' פדת בהסבר דברי הברייתא: הכל מודים, שאם הוזקקנו לבדוק עונתו (זמנו) של שטר, שלא נאמר בו באיזה יום בשבוע נכתב, או באיזה יום בחודש העברי נכתב, ונמצאת עונתו מכוונת בשבת או בעשרה בתשרי שכדברי ר' יהודה בברייתא — שטר מאוחר הוא וכשר, לפי שמוכח מן השטר שהוא מאוחר, ואין לחשוש לתקלה.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר